Magyar Hírlap, 2011. április (44. évfolyam, 76-100. szám)

2011-04-30 / 100. szám

Gyönyörű csillagok ragyogtak fölöttünk a kijevi égbolton. A kijevi víztározó partján ültünk és húst sütöttünk. Természetesen vod­ka és sör is volt hozzá. Velem szemben a házigazda, bennfentes ember, jól is­meri a kijevi elitet. Magyar kollégáin­kat is ismerte a KGST-titkárságról, ők vittek le minket is, és mint saját bará­tait fogadott bennünket is. - Volt valami Csernobilban? kér­deztem tőle. A szemembe nézett. Nem voltunk részegek, még csak fejenként egy üveg vodkánál tartottunk. Ennyi általában kellett ahhoz, hogy a beszél­getés kellemesen folyjon. Igen, történt. Miért kérded? - te­kintete megkeményedett. - A nyugatiak szerint felrobbant egy atomreaktor, és hatalmas mennyi­ségű sugárzás került ki. Mielőtt lejöt­tünk, elkértem újságíró ismerőseimtől a brit Reuters hírügynökség jelentését. A svédek már érzik. Ülhetünk itt ilyen nyugodtan? Igen, mert déli szél fúj, és elvi­szi tőlünk a sugárzó port a vikingekre. Kérsz egy kis vörösbort? Az kicsapja a stronciumot! Mikor történt? Három napja. Hivatalosan persze tagadják, mint a Szovjetunió ellensé­geinek aknamunkáját. A büdös kapi­talisták megint ugatnak, ugye. - Tudod mi a legfurcsább ebben a kapitalista bűzben? Francia parfüm­­illatú, de ez is biztos a szemetek ak­namunkája, hogy megtévesszenek bennünket. - Ez jó. Ezt megjegyzem. Egyszer talán még én is körbeszaglászhatom Kaukázusi borunk van. Szükségünk is lehet a stroncium kicsapására, mert elüli a szél­ őket. A nép inkább nekik hisz. Amikor jöttetek a városba, láthattátok, hogy mindenki a vasútállomás felé tart. - A reptéren is néztek ránk, mint a hülyékre, hogy pont most jövünk, mikor mindenki menni akar innét. Sok borod van még? - Van egy láda, vettem a tisztelete­tekre. Kaukázusi. Miért kérded? - Szükség lehet a stroncium kicsa­pására, mert elült a szél. - Igazad van, teljes a szélcsend. Ész­re sem vettem, olyan jót dumáltunk. A csillagok gyönyörűen ragyog­tak a tiszta áprilisi égbolton a fejünk felett. Kísérteties csend honolt a kör­nyéken, mintha a természet éppen nagy levegővételre készülne egy fáj­dalmas megerőltetés után. A húst megettük, és a bort is megittuk. De csak a biztonság kedvéért, hogy mi­nél több stroncium csapódjon ki. A nejem már tuszkolt az ágy felé, mert nem nagyon ivott, viszont min­­­dig elborzadt attól a mennyiségtől, ami elfogyott a szovjet bulikon. Már késő éjszaka volt, úgyhogy hajlottam lassan a szóra, amikor a szél megsür­getett. Feltámadt, de ezúttal nem a langyos déli fuvallat, hanem erősza­kos északi testvére. Először csak egy pöff jött, mint a Balatonnál, ami­kor a Bakonyon átbukik. Aztán erő­teljesen rázendített. Rámeredtem a házigazdára. - Befelé a házba! Gyorsan! Minden­ki! - kiabálta. - Tűnés innen! - visszhangoztam a megrökönyödött kollégákat sürgetve. Egy pillanat alatt kijózanodott az egész társaság, és a következőben már bezárult a hétvégi ház, a dácsa ajtaja. Elhatároztam, hogy kialszom magam, mert másnap tiszta fejre lesz szüksé­gem. El kell döntenünk, miként me­nekülünk el a radioaktív sugárzás elől. Másnap visszahajtottunk Kijev­­be. A város kihalt volt, embert szin­te alig láttam az utcán. Erős északi szél kavarta a port, amit a kocsi szigorúan zárt ablakai mögül szemléltünk. Olyan volt az egész, mint egy tudományos­­fantasztikus film, mint a Dűne egyik jelenete a sivatagi városban. Vendég­látóink szerint május elsején megtart­ják a felvonulást, sőt a futóversenyt is, de a helyi vezetés már kitelepítette az egész pereputtyát a Krím-félszigetre. Ha ezek a rohadékok aggódnak a csa­ládjukért, és elvitték őket délre, akkor nekünk sincs semmi keresnivalónk itt. A döntést gyorsan meghoztam. Re­pülőjegyet vissza természetesen nem kaptunk már, a vonatra pedig csak géppuskatűzzel lehetne feljutni. Egy autó kellene, amivel elhúzunk innét. - Mennyire van ide Moszkva? - kér­dezem a házigazdát. - Úton úgy ezer kilométer lehet. - Nem nagy ügy, Budapestig en­nél kétszer többet szoktunk megtenni Moszkvából. Van kocsid? - Tudok szerezni nektek egy Volgát, de kicsit öregecske. - Kibírja szerinted Moszkváig? - Minden esélyetek megvan rá. Csak az a kérdés, hogy juttok át az el­lenőrző pontokon. Minden sarokra raktak egyet. - Azt bízd rám. Egy kis KGST-iga­­zolvánnyal és nagy dumával.­­ Az működhet. Mondd azt nekik, hogy nemzetbiztonsági érdek a felju­t­ásod a fővárosba, és legyél jelentőség­­teljesen titokzatos. Ez menni fog. Kösz az ötletet. A Volga tényleg öregecske volt. A kilométerórája túl volt a félmillión, a sebességváltója a kormány mellett or­vosi gézzel volt rögzítve, mintha el lett volna törve szegénynek a karja. A gáz­ és a fékpedál között a fenéklemeze lyukas volt, lehetett látni az utat alat­tunk. Szóval kellemesen szellős egy járgány volt, csak reménykedhettünk, hogy nem jön egy hidegfront, és nem kezd el havazni, ami nem lett volna nagy meglepetés április végén Orosz­országban, ahova készültünk. Ősz­szeszedtem a még mindig kissé sokkos állapotban lévő házaspárt, aki levitt minket, és elindultunk visszafelé. Tudja, nagyon fontos lenne, hogy visszajussunk Moszkvába. A főnökség visszarendelt a szabadságból. Ezért sie­tünk annyira. A rendőr nagyokat pislogott, de nem mert feltartóztatni bennünket. Kollégáink titokzatosan üveges tekin­tetéből semmit sem tudott kiolvas­ni, úgyhogy továbbengedett. Mi vi­szont azonnal eltévedtünk. A szovjet térképek hírhedten pontatlanok vol­tak az imperialista ügynökök megté­vesztése érdekében. A kalandba min­ket is belerángató útitársaink, Józsi és Allocska a hátsó ülésen még min­dig képtelenek voltak kijózanodni. Mintha a sugárzásveszély okozta sokk újabb dózis alkoholt is gerjesztett vol­na a szervezetükben. Mire megtalál­ták a helyes utat, már ránk esteledett, de én csak mentem tovább, mint a megszállott. Azaz csak mentem vol­na, mert hatalmas tűzoltóautók szo­rítottak le az útról. Mintha az ország összes tűzoltó és darus kocsija velem jött volna szemben. Végeláthatatlan sorban özönlöttek, ameddig a szem ellát. Országúti reflektorukkal a sze­memben, egyik kerékkel az árokpart szélétől néhány centiméterre, a föl­des útpadkán, félig vakon, miközben dudálnak rád és még nekik áll feljebb, hogy mit keresel itt, te barom. Az orosz káromkodások legalább olyan színesek és sokrétűek, mint a magya­rok, és a lakosság egy része kizárólag ezeket használva kommunikál. És aki egyébként ismeri az irodalmi nyelvet, az is el szokta azt felejteni, ha kocsiba ül, különösen akkor, ha egyenruha bán van. Na ők jöttek szembe. A szov­jet közutakra kimerészkedni éjszaka egyébként is öngyilkosságnak számí­tott még a legnormálisabb viszonyok közepette is, de most egy világraszóló katasztrófa mentési akciójának a kel­lős közepén araszoltam az árral szem­ben. A kanárisárga Volga szerencsé­re jól bírta a gyűrődést, de jó néhány óráig eltartott, mire kikeveredtünk a tűzoltókocsik és teherautók konvoja­iból. Egy örökkévalóságnak tűnt. Döcc, aztán megint döcc. Mintha a vonaton lennénk. - Misiké, ez biztos a moszkvai út. Józsi barátom felébredt a hátsó ülésen, és elkezdte magyarázni, hogy az utat még Hruscsov építtette betontöm­bökből, de a köztük lévő szigetelésre már nem futotta, így az út éppoly dö­cögős lesz, mint a vasút. Úgy látszik, az analógia megnyugtatta, mert ismét pánikszerűen elaludt, mintha vona­ton lenne hajnalban. Tudja, nagyon fontos lenne, hogy visszajussunk Moszkvába. A főnökség visszarendelt a szabadságból. Ezért sietünk annyira. A rendőrök egyre magabiztosabbak és gyanakvóbbak. Közeledünk Moszk­vához. Alig negyven kilométerre a fő­várostól előkerül egy sugárzásmérő is. A nejem fekete szénaboglya frizurájá­tól ki is akad. A rendőr félrehív. - Itt kéne tartanom magukat. - Viccel, ember! Lenyel minket ke­resztbe a főnökség. Meg téged is. A ba­rátom tanácsos a KGST-ben. Nem lát­tad az igazolványát? - Jó, tudom. De a feleségét azonnal dugja be a zuhany alá, minden ruhá­jukat dobják ki, mossák le a kocsit is. A nejére vigyázzon, sokat kapott. - Mennyit? - Nem mondhatom meg, de a nor­ma fölött van. - Kösz. Ezzel okosabb lettem. Elhúztunk gyorsan, mielőtt a faka­bát tényleg letartóztat. Ez volt a husza­­­dik poszt legalább, amin átdumáltam magam. Mire beértünk a városba, fel­lélegezhettem volna, de a nejem rám szólt, hogy ne hajtsak úgy, mint egy őrült. Majd sírógörcsbe fulladt. Hisz­tériás rohamot kapott a céltól néhány kilométerre. Na pont ez hiányzott. Pe­dig csak meg akartam nézni Kijevet. Még soha nem jártam az ukrán fővá­rosban. Azóta sem merészkedtem a közelébe. SZALONTAI MIHÁLY 2011. ÁPRILIS 30., HÉTVÉGE HULLÁMTÉR MAGYAR HÍRLAP 13

Next