Magyar Hírlap, 2011. december (44. évfolyam, 281-306. szám)

2011-12-03 / 283. szám

kötelességüknek érezték-mint ahogyan az is volt-a nemzet, 'J|B| Wm a haza védelmét, akár életük árán is. Ilfll A papság és a nemzet ügye A kommunista politikai alvilág rém­uralmának megkezdésekor előre bo­rítékolható volt a várható támadás a történelmi egyházak ellen, a bol­sevik ateizmus szellemiségének - vagy inkább szellemtelenségének - jegyében. Ez a támadás az egyházak által - az állam helyett (!)­­ működtetett jóléti intézmények támogatásának szigorú csökkentésével, késedelmes kifize­tésével kezdődött, és folyamatosan tartott egészen szégyenteljes, meg­érdemelt bukásukig. Majd követke­zett a bolsevik kinyilatkoztatás: a pa­pok pedig ne politizáljanak! Volt már ilyenre példa korábban is, amikor a besúgókat beültették a templomok­ba: lessék meg, miket is beszélnek a papok! A magyar papok már Árpád házi királyaink idejétől kezdve politizáltak nagyon intenzíven, és ennek (is) kö­szönhető megmaradásunk. IV. Béla királyunk nem hittérí­tés céljából küldte Julianus bará­tot keletre, hanem diplomáciai, po­litikai célzattal, feladattal, aki ennek fényesen meg is felelt: rátalált a ré­gi hazában maradt testvéreinkre, és hazatértekor jelentette a várható ta­tár támadást. Ennek is köszönhető, hogy a támadás nem érte teljesen fel­készületlenül hazánkat. Ha a magyar papok eleget tet­tek volna a - ne politizáljatok! - fel­szólításnak, akkor vajon mit keresett Ugrin érsek a muhipusztai csatában, ahol mellesleg az életét adta a hazá­jáért, mit keresett Tömöri Pál kalocsai érsek a mohácsi csatában, ahol a haza védelmében királyával együtt elesett, vagy hogyan került Lőrinc barát Dó­zsa György seregébe? Tudnivaló, hogy Fráter (Martinuzzi) György Szapolyai János király, majd halála után az özvegy királyné, Iza­bella bizalmasa - ma talán úgy mon­danánk: minisztere­­ volt. A mohácsi vész után pedig a katolikus és a pro­testáns papok nagyon is politizáltak - elég csak Pázmány Pétert említe­ni. Akkor ugyanis ez mentette meg a nemzetet. Az 1848 -as szabadságharcban a tá­bori lelkészek jelenlétükkel, csele­kedeteikkel igenis politikai szerepet is vállaltak, mert kötelességüknek érezték - mint ahogyan az is volt - a nemzet, a haza védelmét, akár életük árán is. Talán politikai cselekményként is minősíthető, hogy báró Apor Vilmos győri megyés püspök az asszonyok vé­delmében a vörös brigantik - és nem felszabadítók f­­­elé állt és meghalt. Bá­ró Apor Vilmos püspököt a Vitézi Rend 2006-ban posztumusz vitézzé avatta. Bizony, a magyar papokra az a szent feladat is hárult, hogy ne csu­pán az igét hirdessék, ne csupán val­­­lási, az egyházat közvetlenül érintő kérdésekkel foglalkozzanak, hanem a nemzet érdekében - akár életük árán is - tegyenek meg mindent a fennmaradás érdekében! Ha korunk­ra gondolok, nem kell messzire men­nünk: Tőkés László élete példázza a leírtakat. Édesapám, a dunántúli lelkész - a háború alatt több alkalommal tarta­lékos tábori lelkész - igenis politizált! Csak példaként: a háború alatt zsidó­kat mentett, a megszálló német csa­patok helybeli parancsnokának ki­ürítési parancsát nem volt hajlandó a templomban a szószékről kihir­detni, majd a Mindszenty per idején nem tudták rávenni a kiküldött ávós bérencek, hogy a szószékről ítél­je el Magyarország utolsó hercegprí­mását. Mi ez, ha nem politikai állás­­foglalás? És az 1945-ös választásokon sok híve kérdezte: Tiszteletes úr, hova szavazzak? Mindig válaszolt, de soha­sem direkte! Mindig azt mondta: Já­nos, maga oda szavaz, ahova akar, én a kisgazdákra fogok szavazni... A politizáló papok közül semmi esetre sem maradhat ki a már emlí­tett, mélyen megalázott, de megaláz­tatását büszke tartással tűrő herceg­prímás. Ha valaki, hát ő politizált, és a nemzet érdekeit nézve soha meg nem alkudott! Mellesleg ez a bugyuta ökörség - a papok ne politizáljanak - miért csak most jutott a szellemileg alulmaradt politikai elit (?) sorvadó eszébe? Miért pont az egyházak képviselőit kíván­ják kizárni a politikai életből, amihez egyébként minden magyar állam­polgár jogát az alkotmány biztosítja? Miért nem mondják például, hogy a mérnökök, géplakatosok, vállalko­zók, kiskereskedők ne politizáljanak? Bezzeg amikor a parlamentet a kommunisták szándékosan teleültet­ték békepapokkal, a Beresztóczikkal, a Bartha Tiborokkal, vagy amikor - még Csermanek idejében - vasár­naponként délben az evangélikus lelkész, Dezséri László mondta szor­galmasan azt, amit előírtak neki, ak­kor nem hangzott el „a papok ne poli­tizáljanak” marxista leninista bűvös malaszt. De a szégyenteljes csúcs nem ez volt. A tetőpontot az jelentette, ami­kor a Tiszántúli Református Egy­házkerület vezetője, a debreceni Nagytemplom püspöke, Péter János levetette a palástot, és a kommunis­ta bűnbanda szekértolójává züllött: az úgynevezett Magyar Népköztársaság külügyminisztere lett! Mélyen tisztelt magyar egyhá­zak! Mélyen tisztelt keresztény-ke­resztyén plébánosok, lelkészek, tisz­telendő és tiszteletes urak, hölgyek! Valamennyien magyarok vagyunk. Ez az ország a mi hazánk. Csak ma­gunkra, csak erre a hazára számítha­tunk, semmi másra. Igenis tessék po­litizálni! Nem kicsi a tét: nemzetünk fennmaradása vagy a végső elsül­lyedés, ahogy Vörösmarty vizionál­ta. Meggyőződésem: rajtatok is múlik nemzetünk jövője! VITÉZ HORVÁTH LÁSZLÓ Százhalombatta Sorsverte Magyarország MATTHAEIDESZ KONRÁD újságíró Az első világháború is tökéletesen bi­zonyítja: a győztesnek mindig igaza van. A háború kirobbantásában azo­nos felelősséggel bíró antanthatal­mak minden sérelmüket megtorolták a veszteseken, vagyis a magyarokon, az osztrákokon, a németeken, de a tö­rökökön is. Németország tragédiá­ja közismert, a hazánkra kényszerített trianoni békediktátum hatásait ma is érezzük, a törökökkel szembeni meg­torlásról viszont keveset tud a hazai közvélemény. A törökök ugyanis szembeszáll­tak az antanthatalmakkal, vezető­jük, Kemal Atatürk irányításával visz­­sza is verték azokat. Atatürk számára abszolút elfogadhatatlan volt az, amit a Károlyi Mihály vezette magyar kor­mány mondhatni örömmel hajtott végre: szélnek eresztette a hadsereget. Atatürk szegény családból szár­mazott. A katonai pályát választotta, 1915-ben Gallipolinál már magas be­osztásban verte vissza az angol és fran­cia csapatok támadását, majd Driná­­polyt védte, végül pedig Szíria földjén mért vereséget a támadókra. A görö­gök, olaszok, franciák és a britek így sikertelenül léptek fel hódító igényeik­kel. Hazánkban 1918. október 23-án az Astoria Szállóban megalakult a Magyar Nemzeti Tanács. Károlyi Mihály lett a vezetője. November 16-án kikiáltot­­ták a köztársaságot, amelynek január 11-én Károlyi lett az elnöke. Károlyi ősi magyar nemesi családból származott, s ez előnyt jelentett számára ott, abban a pillanatban és abban a környezet­ben. Folyamatosan váltogatta egyéb­ként a pártokat, hol itt, hol ott bukkant fel, képviselő-választásokat veszített el, igaz, nyert is. Károlyi látta, hogy az olasz frontról rendezetten tért haza a magyar csapatok egy része, de ezeket leszereltette, új politikai elképzelései­nek megfelelően. A környező orszá­gok fegyveres egységei tehát könnyen foglaltak el magyar területeket. Tudni kell, hazánkon át vonult vissza Német­ország felé Mackensen tábornagy had­serege, ezt is lefegyvereztette az antant első szavára, feladva így a magyarság védelmének legeslegutolsó lehetősé­gét is. A hadsereg parancsnokát, a há­ború egyik legsikeresebb német had­vezérét, Mackensen tábornagyot pedig internáltatta, s a tömeg nyomására 1919 márciusában átadatta az antantnak. A magyar honvédség szétzavarásá­­nak következménye ismert, a román, a cseh, a szerb és az osztrák katonai alakulatok egyaránt ellenállás nélkül törtek be magyar földre. Igaz, a Kun­féle kommün idején létrejött a magyar Vörös Hadsereg, amelyben nagyapám, nagybátyám - gömöriek lévén - fegy­vert fogtak szülőföldjükért, így let­tek maguk is vöröskatonák. Egészen 1945-ig büszkélkedtek ezzel, de 1945 után emlékezni sem akartak vöröska­tonás múltjukra. Ez a hadsereg ugyan támadásba lendült az országba nyo­muló kisantant csapatok ellen, de egy visszavonulási parancs a kezdeti sike­rek után megállította. Atatürk és Károlyi életútja termé­szetesen másként alakult, két eltérő habitusú emberről volt szó. Atatürk megszüntette az Oszmán Birodal­mat, hazáját pedig a betűírás meg­változtatásával, a vasárnapi ünnep és a Gergely-naptár bevezetésé­vel Európához kapcsolta. Még arra is ügyelt, hogy az iszlám jelképének is tekinthető fez viselését betiltsa. Miután Károlyi átadta Kun Bélának a hatalmat, a nemzet 133 napig tartó brutális terrorba süllyedt. Károlyi ezt követően eltűnt, emigrált. Később több magyarellenes írást jelentetett meg a nemzetközi sajtóban, de poli­tikai tevékenységét még a kommu­nisták sem ismerték el. 1945-ben úgy érezte, újra felragyogott a csillaga, Rákosiék valamiféle homályos há­laként Párizsba akkreditálták nagy­követnek, azonban rövid időn belül erről is lemondott. Nagy baj, hogy a sors vele büntette a magyar nemze­tet, s nekünk egy Károlyi, nem pedig egy Atatürk jutott. ■ A szabadság ára ZSEBŐK CSABA újságíró Megtámadták az országot vagy sem, s előtte valóban folytatott a kormány gazdasági szabadságharcot? - ezek a kérdések borzolják a honi kedélye­ket, s válaszok a legtöbbször a sze­­kértábor-logika alapján születnek. Azon viszonylag kevesen merenge­nek el, hogy a magyarság összességé­ben volt „párszor” már legalább ilyen szorongatott helyzetben külső és bel­ső tényezők miatt egyaránt, mégis születtek jó politikusi, ha tetszik, ál­lamférfiúi válaszok­­ Bethlen Gábortól Bethlen Istvánig. Hajlok arra, hogy igaza lehet Heim Péternek, a - baloldali és ultraliberális elfogultsággal nem vádolható - Szá­zadvég Gazdaságkutató elnökének, aki szerint az ország leminősítéséért negyven százalékban az eurózónára nehezedő nyomás, negyven száza­lékban viszont a magyar gazdaságpo­litika okolható, a kormány által emle­getett spekulánsok és egyéb tényezők pedig legfeljebb húsz százalékban te­hetők felelőssé. A fiatal közgazdász úgy véli, koherens gazdaságpolitikára lenne szükség a spekuláció kivédésé­hez. Ugyancsak gazdaságpolitikai for­dulatot sürget Mellár Tamás közgaz­dászprofesszor, volt KSH-elnök vagy Chikán Attila egyetemi tanár, az el­ső Orbán-kabinet korábbi gazdasági minisztere. S hogy folytatott-e a kormány sza­badságharcot? Éppenséggel elfogad­hatjuk a kormányerők narratíváját, ám azt láthatjuk, hogy a kétségtelenül formabontó intézkedések közül több is a felső középosztályt hozta helyzet­be. A családok adókedvezményének bevezetése alapvetően fontos - bár önmagában nem elegendő - lépés­nek tekinthető már csak az egészen aggasztó születésszám miatt is, vi­szont az egykulcsos adózás és a vég­­törlesztési lehetőség voltaképpen nem a középrétegek „derékhadának” és az alsó középosztálynak kedvezett. Már­pedig pár százezer tényleg módos em­berre nem lehet alapozni egy tízmil­liós ország fejlődését, az egykulcsos adó nem hozta a remélt gazdasági, il­letve fogyasztásnövekedést, miköz­ben több százmilliárd forinttól esett el a költségvetés. A végtörlesztés is jel­lemzően a módosabb, ezért a kisebb bajban leledző embereknek segít, ám ez az intézkedés végül is - ha tetszik, ha nem - a Magyarország iránti bizal­mat csökkenti, márpedig a bizalom, a hitelesség még az egészen más hely­zetben lévő Svájc vagy a felfoghatat­lanul nagy erőforrásokkal sáfárkodó Kína számára is fontos tényező. A jog­­biztonságot legalábbis részben meg­kérdőjelező visszamenőleges hatályú törvényalkotás pedig nem éppen az első számú polgári erényként ismert. Nem csupán a külföldi befektetőkre érdemes itt gondolni - bár rájuk szin­tén -, hanem a hazai vállalkozókra és a gyermekvállalást fontolgató párok­ra is. Azért azt érdemes lenne feltérké­pezni, hogy a posztkommunista tér­ségből - többek között - Észtország­nak, Szlovéniának, Lengyelországnak, Csehországnak miért sikerül ciklu­sok óta pragmatikus nemzeti politikát megvalósítani. Tudom, országonként eltérő tényezőkre bukkanhatunk. Ám érdemes az európai félperiféria hazánknál sikeresebb országaitól is tanulnunk. Nem maradt sok időnk. ■

Next