Magyar Hírlap, 2012. január (45. évfolyam, 1-26. szám)

2012-01-05 / 4. szám

12 MAGYAR HÍRLAPKULTÚRA 2012. JANUÁR 1., CSÜTÖRTÖK HIRDETÉS Korlátozzák a római Colosseum látogatóinak számát Korlátozni akarja az olasz műemlékvédelmi hatóság a Colosseum látogatóinak számát. Azt szeretnék, hogy egyszerre legfeljebb hatezren tartózkodhassanak a világhírű ókori amfiteátrumban. A korlátozást a tervek szerint húsvétkor vezetik be. A Colosseum látogatóinak száma az elmúlt évtizedben egymillióról évi hatmil­lióra emelkedett. A korlátozás indokairól Anna Maria Moretti, az olasz műemlékvédelmi hatóság szóvivője azt mondta: szeretnék lehetővé tenni a turistáknak, hogy a Colosseumban eltöltött időt jobban élvezhes­sék. A felújítási munkálatok márciusban kezdődnek, a három évig tartó projekt 25 millió euróba (több mint 7,5 milliárd forintba) kerül. A restaurálás alatt a műemlék nyitva tart. (MTI) FOTÓ: MH ) REJTETT ÉRTÉKEK A PETŐFI SÁNDOR UTCA 12. ALATTI BAUHAUS JELLEGŰ HÁZ NEMCSAK KÍVÜLRŐL, DE BELÜLRŐL IS MEGMARADT KORABELINEK Passzázs, üvegtégla és dombormű ZSIRAY-RUMMER ZOLTÁN Budapest, Belváros, Petőfi Sándor ut­ca 12. Elegáns sarokház, a földszintjén üzlethelyiségekkel, mögöttük felül­ről megvilágított passzázzsal, felettük elegáns lakások sorával. A második világháború előtti modern magyar építészet egyik gyöngyszeme­­ kitű­nő állapotban. A Párizsi utca és a Petőfi Sándor utca sarkán, szemben a posta épületével, egy letisztult, Bauhaus jellegű épü­let áll: Gerlóczy Gedeon tervei szerint épült 1942-ben. A tervező 1895-ben született, Budapesten és München­ben tanult, és ekkorra már túl volt a húszas évek kötelező neostílusain - ő is a modern útra lépett, egyik legfon­tosabb, ma is álló épülete a Fiumei úti baleseti kórház, amely ugyan 1939-re készült el, de modernsége és korsze­rűsége jelentősen megelőzte a korát. Aztán ott van még a Rumbach Sebes­tyén utca és Madách utca sarkán álló bérháza, egy évvel a Petőfi Sándor ut­cai épület előtt: itt is megjelenik az er­kélysáv, a lekerekített sarok. Később a Nemzeti Sportcsarnok, majd a Nagy­várad téri SOTE magasház tervezésé­ben működött közre előbbinél mások mellett Rimanóczy Gyulával, utóbbi­nál például Wagner Lászlóval. A lekerekítés-erkélysáv-szögletes formák triásza egyébként már 1934-ben felfedezhető nála a terve­zett, soha meg nem épült Madách (Erzsébet) sugárút indító épület­­együttesének tervpályázatán. A vé­gül Wälder Gyula elképzelései szerint megépült, ma is látható, künkertéglás házak helyett, ha Gerlóczy nyer, ab­laksávos, tiszta Bauhaus stílusú, húsz­­emeletes toronyházzal megspékelt épületeket látnánk. A padló üvegtégláit, ame­lyek a pincét világították meg, nem szabadították ki az aszfalt alól.­ ­ De visszatérve a Petőfi Sándor utcá­ba: az építész, teljesen logikus módon úgy döntött, hogy a hosszúkás, a Pá­rizsi utcában több teret kínáló telekre nem egységes tömböt tervez. A sarkon lekerekített fő tömeg nyolcemeletes, a földszint és az első emelet üzleti funk­ciói felett a másodiktól a tetőig lakó­szintek vannak. A legfelső két emelet visszahúzva, mai szóval penthouse­­ként jelenik meg, körteraszokkal. A sarokíven ablaksáv húzódik alattuk, egészen a második emeletig, a Pető­fi és a Párizsi utcán erkélysávok kísérik ezt az ívet, csaknem szimmetrikusan. A Petőfi Sándor utcán érkezve ez len­dületes, magasba nyúló érzetet kelt, elegáns, nagyvonalú épületet mutat­va. Oldalt, a Párizsi utcában, igazod­va a régebbi szomszédokhoz, alacso­nyabbra és hátrébb lép a homlokzat, majd a Váci utca feléti utolsó részen is­mét visszalép az eredeti vonalhoz: a váltást a folytatódó erkélysávok szélén ismét kis ívekkel oldotta meg Gerlóczy. Apró, de megint csak elegáns gesz­tus. A több lépcsőházas épületegyüt­tes egyébként csaknem eredeti álla­potában maradt meg, a fémkeretes, üvegbetétes lodzsakorlátok, a hom­lokzat mészkő burkolata, odabent pe­dig a lépcsőházak és folyosók mészkő és travertinburkolata - amely a padló­ról felkúszva a falakon is folytatódik - szinte hibátlan, csupán az elmúlt évti­zedek különböző vezetékei csúfítják. A lépcsőházak üvegtégláit és ablakait egyébként néhány éve az önkormány­zat felújíttatta, ahogy a pusztulásnak indult passzázst is: a többkijáratú, a szomszédos szálloda, illetve a Pári­zsi és Petőfi utca közötti átjárást biz­tosító folyosók kör és stadion alakú, üvegtégla felülvilágítóit újrarakták, a falakat kifestették. Kár, hogy a pad­ló üvegtégláit, amelyek a pincét vilá­gították meg, a nyolcvanas években történt aszfaltozás alól nem szabadí­tották ki. A lakások - amelyek között garzon és többszobás, hallos, polgá­ri otthonok is voltak, vannak - szin­tén őriznek eredeti értékeket. Sok ab­lak, ajtó megmaradt, a lodzsákra nyíló ajtók egyébként különleges techniká­­júak, a megmaradtak ma is működ­nek, nyitásukhoz-zárásukhoz egy emelőkart kell elmozdítani. A na­gyobb lakások alaprajzai átgondolt, ma is működő elvekről tanúskod­nak, az átjárható gardrób- és für­dőszobától kezdve a konyha és a hall közötti átadóablakig. És egy igazán rejtett érték szintén bentről: a Pető­fi Sándor utca felőli lépcsőházban, a travertinburkolatban dombormű feszül: amint a Szegő György-Haba Péter-féle 111 év - 111 híres ház című albumból kiderül, Metky Ödön ké­szítette. Ám a könyv hibásan írja le „bányákkal kapcsolatos laboratóriu­mi munkáknak” az alkotás témáját: szövőszék és rokka látható hölgyek társaságában - a források szerint az építtető MEZ Rt. ugyanis a hasonló nevű osztrák ruhaipari cég magyar leányvállalata volt. A bérházból persze sokszereplős társasház lett az elmúlt évtizedekben, de a néhány, fejcsóválást kiváltó vál­toztatás ellenére elmondhatjuk: idő­utazásban lehet része annak, aki bejut a kapun, hiszen csaknem változatlan, modernista hangulat fogadja az épü­letegyüttesben. " HIRDETMÉNY A W-MIX Aszfaltkeverék-gyártó és -forgalmazó Kft. „csu.” (székhelye: 2363 Felsőpakony, 090/44 hrsz.; cégjegyzékszáma: 13- 09-095104; adószáma: 13061737-2-13.) ezúton értesíti a t. Hitele­zőit, hogy a Pest Megyei Bíróság 1. Cspk.13-11-000017/5. számú végzésével elrendelte a W-MIX Aszfaltkeverék-gyártó és -forgal­mazó Kft. (székhelye: 2363 Felsőpakony,090/44 hrsz.; cégjegyzék­­száma: 13-09-095104 adószáma: 13061737-2-13.) csődeljárását, melynek kezdő időpontja 2011. december 30. A bíróság által kijelölt vagyonfelügyelő: CONCORDAT Felszá­moló Kft. (székhelye: 1015 Budapest, Hattyú u. 10/A.; levelezési címe: 1015 Budapest, Hattyú u. 10/A.) A W-MIX Aszfaltkeverék-gyártó és -forgalmazó Kft. „cs.a.” ezen hirdetmény útján felhívja hitelezőit arra, hogy követeléseiket a csőd és felszámolási eljárásáról szóló 1991. évi XLIX. törvény (a továb­biakban: Cstv.) 10. § (2) bekezdés f) pontjának megfelelően a csőd­eljárás elrendeléséről szóló végzés közzétételétől, 2011. év decem­ber hónap 30. napjától számított 30 napon­­ a csődeljárás kezdő időpontját követően keletkező követeléseiket 3 munkanapon­­ belül jelentsék be a W-MIX Aszfaltkeverék-gyártó és -forgalmazó Kft.­­nek és a Vagyonfelügyelőnek a követeléseiket megalapozó okiratok egyidejű csatolása mellett. A határidő elmulasztása esetén a követe­lés nyilvántartásba vételére nem kerül sor. A Cstv. 11. § (1) bekezdé­se szerinti követeléseket (így különösen a munkabér-jellegű követe­léseket) nem kell külön bejelenteni. A követelés nyilvántartásba vételének feltétele az is, hogy a hi­telező követelésének 1%-át - de legalább 5.000 forintot és legfel­jebb 100.000 forintot­­ nyilvántartásba-vételi díjként befizessen a Vagyonfelügyelő UNICREDIT BANK-nál vezetett 10918001- 00000427-08010019 számú pénzforgalmi számlájára. W-UIX Aszfaltkeverék-gyártó és -forgalmazó Kft. „csu.” SZENZÁCIÓ Botticelli-képet találtak Sandro Botticelli eredeti művének bizo­nyult az a festmény, amelyet egy olasz gyűjtő több mint húsz éve, 1990-ben aukción vásárolt. A Szűz Máriát és gyer­mekét ábrázoló képet Arezzóban állítot­ták ki egy templomban. A Christie’s New York-i árverésén egy firenzei magán­gyűjtő figyelt fel a titokzatos festményre, amelyet akkor még a Botticelli műhelyé­ben dolgozó egyik tanítványnak tulajdo­nítottak. A kilencvenkilencszer ötven­­hét centiméteres festmény történetéről annyit tudni csupán, hogy a huszadik század elejétől a bostoni művészeti mú­zeum birtokolta, s később eladásra bo­csátotta. Azt, hogy igazi Botticelliről van szó, a tizenötödik és tizenhatodik szá­zad fordulóján, 1445 és 1510 között élt fi­renzei festő szakértői állapították meg a gondos restaurálás után. (MTI) ROVATVEZETŐ: PÉNTEK ORSOLYA, E-MAIL: PENTEK.ORSOLYA@MAGYARHIRLAP.HU Színházépítészet Közép-Európában Beyond Everydayness - Theatre Architecture In Central Europe (A hétköznapokon túl - Színházépítészet Közép-Európában) című angol nyelvű kötet magyarországi be­mutatóját holnap este hatkor tartják a FUGA Budapesti Építészeti Központban. A kö­zép-európai színházépítészet félezer éves történetét bemutató mű hároméves nem­zetközi kutatómunka eredményeként jött létre tavaly. Cseh, lengyel, szlovák, szlovén, osztrák és magyar színháztörténészek, építészek és művészettörténészek közösen tárták fel a régió színházi építkezésének történeti, politikai és kulturális tényezőit. Magyarul minderről a www.theatre-architecture.eu címen is elérhető, a könyvhöz hasonló anyagokat, információkat tartalmazó adatbázisban lehet olvasni. A könyv hat ország 73 kiemelt színházépületét mutatja be, építésének, átalakításainak tör­ténetét és jelenlegi állapotát bőséges képanyaggal, tervrajzokkal illusztrálva. Tizen­­egy magyarországi színház szerepel benne, köztük a Nemzeti Színház, a Várszínház, a Miskolci Nemzeti Színház, az Örkény Színház, az Új Színház, a Győri Nemzeti Színház és a Bárka Színház, a mellékletben pedig tervpályázatok is találhatók. A hazai teát­rumokról szóló szöveget és a történeti bevezetőt a 2010-ben elhunyt Vargha Mihály építészkritikus, az Építészfórum.hu szakportál alapítója és főszerkesztője írta. A szer­vezők szerették volna a kötet bemutatóját összekötni a Vargha Mihály életművéből válogatást adó, Tényvisszaverődések című kötet megjelenésével, így a két munkát a pénteki eseményen együtt ismerheti meg a közönség. (MTI) Vajon feltűnik, amikor arra rohanunk? FOTÓ: BURGER ZSOLT ÚJ SZÍNHÁZ Kodolányi és Páskándi Márta István, az Új Színház jelenlegi és Dörner György, a teátrum február 1-jén hivatalba lépő új igazgatója egyeztető beszélgetésen találkozott a városházán. Mint azt a távirati irodának elmondták, az átadás-átvételre február elején kerülhet sor. Dörner a februári műsorral kapcso­latban elmondta, szeretnének esetleg egy már kész előadást bevinni a színház­ba. Márciusra és áprilisra már tervezik új produkciók létrehozását: a nagyszínpa­don Kodolányi János Földindulás, a ka­maraszínpadon Páskándi Géza Vendég­ség című darabját tűznék műsorra. Az új bemutatók szereposztásai nagyrészt el­készültek, az új igazgató a jelenlegi tár­sulatra számít. Az évad legvégére még egy bemutatót - vagy előbemutatót - terveznek, és magyar szerző művét tűz­nék műsorra. (MTI) TELEVÍZIÓ Fábry az M1-en Az RTL Klub korábbi show-manje, Fábry Sándor a szilveszteri fellépésén jelentet­te be: leszerződött a közszolgálati televí­zióhoz. A műsorvezető hosszan tárgyalt a közszolgálati médiával, miután költség­takarékossági okokból 2011 őszén nem indult el az Esti Showder az RTL Klubon. A humorista és producere ezzel milliókat bukott, az RTL százmilliós összeget taka­rított meg, miközben arról volt szó, hogy rövidebb, egyórás formában térhet visz­­sza a show. Később az MTVA sajtóosztálya sem tagadta, hogy tárgyalnak Fábryval, és arról is lehetett olvasni, hogy nem tet­szett a díszlet a show-mannek. Mint is­mert, a show 1998-ban Esti Showder Fábry Sándorral címmel az M1 műsorán indult, nem sokkal később került az ak­kor induló kereskedelmi csatorna prog­ramjára. (Blikk.hu)

Next