Magyar Hírlap, 2014. január (47. évfolyam, 1-26. szám)
2014-01-04 / 3. szám
MAYAR HÍRLAP BELFÖLD 2014. JANUÁR 4., HÉTVÉGE www.mmtarchirup.hu PÉCSI HUMS VEZETŐJE SZERINT A KORMÁNYZAT CÉLJA AZ ÜGYFELEK ÉRDEKEIT SZEM ELŐTT TARTÓ, EMBERARCÚ KÖZIGAZGATÁS KIALAKÍTÁSA VOLT Hivatali ügyintézés nyolctól nyolcig ZSEBÜK CSABA „Kettő és tizenöt perc között tudunk intézkedni, ügyfélkaput két perc alatt tudunk regisztrálni, személyi igazolványt öt perc alatt, ideiglenes személyi igazolványt tíz perc alatt tudunk adni” - számolt be a megújított közigazgatás néhány kézzelfogható eredményéről lapunknak nyilatkozva Vajda János, a Baranya Megyei Kormányhivatalon belüli Pécsi Járási Hivatal vezetője. Egyes ellenzéki hangok szerint „ sok hűhó semmiért ”, ami az államigazgatásban történt, a kormányoldal pedig azt képviseli, racionálisabban működik az egész terület. Mi a helyzet a járásokat illetően ? - Alapvető, gyökeres beavatkozás történt a magyar államigazgatásban az elmúlt három évben. A kormányzat nagyon régi, a magyar közjogi rendszerbe szervesen illeszkedő államigazgatási szintet hozott vissza, mégpedig a járást. Ez utóbbi intézményt harminc évvel ezelőtt szüntették meg, egyetlen tollvonással. A megyei szint korábban is létezett, alsó szinten azonban az államigazgatási feladatokat a jegyző volt kénytelen ellátni. Mindez jelentős többletterheket rótt az érintettekre, mivel elsődleges feladatuk az önkormányzat kiszolgálása volt. A kormányzat úgy kezelte a helyzetet, hogy markánsan szétválasztotta ezeket. Az újonnan felálló járási hivatalok kizárólag államigazgatási feladatokat vettek át a jegyzőtől. - Tehát nem az önkormányzat ügyeit? - Nem. A speciális helyismeretet kívánó eljárások természetesen a jegyzőnél maradtak, így például a helyi adóval összefüggő igazgatási feladatok, anyakönyvi ügyek, birtokvédelmi teendők. Az adott közeget, atmoszférát ismerni kell például a méltányossági alapon járó szociális támogatások esetében. A járási hivatalokhoz azok az ügyek kerültek át, amelyeknél az állam szolgáltatóként vagy hatalmi tényezőként jelenik meg. A jegyzőktől átvettük az okmányirodai feladatokat, így a személyi adat- és a lakcímnyilvántartást, a közlekedési igazgatással kapcsolatos feladatokat, továbbá a gyámügyet. Sőt még a megyei szakigazgatási szervek, így egyebek mellett a földhivatal, az építésügyi vagy az élelmiszer-ellenőrzési hivatalok elsőfokú szervei is a járási hierarchiába tagozódtak be. - Miképpen csapódik le mindez a hétköznapokban? - A járási hivatalok visszaállítása azt a nem titkolt célt szolgálta, hogy létrejöjjön az ügyfelek érdekeit szem előtt tartó, emberarcú közigazgatás. Pécsett tavaly januárban kezdte meg működését a járási hivatal, és már februárban bevezettük a hosszított ügyfélfogadást. Hétfőtől péntekig, reggel nyolctól este nyolcig, ebédszünet nélkül, folyamatosan fogadjuk a polgárokat az okmányirodában, így az állampolgár, szabadság kivétele nélkül, az adott napon a munkahelyi ebédszünetében is tud intézkedni. Nem véletlen, hogy a legnagyobb ügyfélforgalom dél és délután egy óra között bonyolódik. Az eddigi többhetes várakozási idővel szemben két-három napon belül valamennyi ügycsoporton belül tudunk időpontot biztosítani. Mindezek miatt rövid idő alatt duplájára nőtt az ügyfélforgalom. Szeptemberben a kormánymegbízott már a százezredik ügyfelet köszönthette. Az ebédszünet általában nem túl hosszú, és még oda-vissza is kell közlekedni. Belefér ez egy munkavállalónak? - Igen, ugyanis kettő és tizenöt perc között tudunk intézkedni. Ügyfélkaput kettő perc alatt tudunk regisztrálni. Személyi igazolványt öt perc alatt, ideiglenes személyi igazolványt tíz perc alatt tudunk adni. A személyi igazolvány és az útlevél cseréjét az eddigi harminc nap helyett húsz nap alatt biztosítjuk. Plusz illeték befizetésével viszont egy nap alatt is ki tud állítani útlevelet a központi okmányiroda. Egyébiránt Pécsett bevezettük a soron kívüli ügyintézés lehetőségét, így egy nap alatt kiállítunk ideiglenes személyi igazolványt, ami különösen hasznos lehet, ha a lejárt „személyije” miatt az előző órákban visszafordították a horvát határról az állampolgárt. - Általában be kell utazni a járási központba vidékről? - Nem, eredményesen működtetjük a települési ügysegédi rendszert. Heti rendszerességgel kimennek a kisebb településekre is. Pécsen kívül minden második szociális ügyet ügysegéden keresztül juttatnak be az ügyfelek, így a rászorulók posta vagy utazási költséget takarítanak meg. Egyébiránt, Pécsett városszerte négy szociális kirendeltségünk is van, tehát a nehéz helyzetben lévő embereknek sem kell beutazniuk a törzshivatalba, így buszjegyre sem költeniük. Vajda János: A járási hivatalok kizárólag államigazgatási feladatokat vettek át a jegyzőktől HÁROM ÉVE KEZDŐDÖTT MEG A KÖZIGAZGATÁS REFORMJA Átalakítás több lépcsőben B. A közigazgatási reform részeként, a gyors, hatékony, ügyfélbarát és szolgáltató közigazgatást célozva 2011-ben jöttek létre a fővárosi és a megyei kormányhivatalok, ahová a területi államigazgatási szervek jelentős többsége integrálódott. A kormánymegbízottak által vezetett hivatalok a kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szervei, a kormányzati feladatok területi végrehajtásának összehangolását és elősegítését végzik. A kormányhivatalokkal együtt - az idei évre ígért, egyablakos ügyintézési rendszer kialakításának első állomásaként - az ország huszonkilenc pontján megnyíltak a kormányhivatalok integrált ügyfélszolgálati irodái, a kormányablakok. Az ügyfélszolgálati irodák huszonkilenc ügykörrel indultak, kiemelt feladatuk, hogy az államigazgatási ügyekben teljes körű tájékoztatás nyújtsanak az ügyfelek részére. A kormányablakok számát folyamatosan növelik, ahogy az ott elintézhető ügyek száma is bővült. A célkitűzés, hogy az egyablakos ügyintézés lehetősége minél több állampolgár életét könnyítse meg. Tavaly újjáéledt a járási rendszer, vidéken 175 járási, a Budapesten huszonhárom kerületi járási hivatal alakult meg a fővárosi és megyei kormányhivatalok szervezeti egységeként, hogy a megyeinél alacsonyabb szintű államigazgatási feladatokat ellássák. A járások az államigazgatás legkisebb területi egységei. A hivatalok főleg okmányirodai feladatokat, a gyermekvédelmi és gyámügyeket, valamint egyes szociális, környezetés természetvédelmi igazgatási ügyek intézését vették át a településektől. ■ EGYEDÜLÁLLÓ ELŐFIZETÉSI LEHETŐSÉG §2. A HÉTVÉGI MAGYAR HÍRLAPRA! □ 12 HÓNAPRA 7 860 Ft □ Tisztelt Olvasónk! Örömmel tájékoztatjuk, hogy a fogyasztói igényekhez igazodva kiadónk elindította a hétvégi Magyar Hírlap előfizet Név:........................................................................................................................... tészt. Hétvégi előfizetésünkkel azoknak az olvasóinknak szeretnénk kedveskedni, akik hétköznap esetleg nem érnek rá, hogy végiglapozzák újságunkat, valamint mindazoknak, akiknek nincs lehetőségük minden napra előfizetni lalanyitószám.........................................Település.................................................... pankra, azonban érdeklik a világ és Magyarország eseményei, a színvonalas publicisztikák, naprakész gazdasági hí- utca, házszám:................................................Tel.:.................................................. rek és kulturális mellékletünk, a Hullámtér. Az igazság keresésével, markáns állásfoglalásainkkal és a tények objektív bemutatásával szerkesztőségünk folyamatosan igyekszik megszolgálni olvasóink kitüntető bizalmát. Amennyiben felkeltettük érdeklődését, kérjük, hogy érdeklődjön a mellékelt telefonszámon, e-mail címen, vagy küldje be hozzánk az itt kivágható, majd kitöltött szelvényt. dátum aláírás M J| ■ M V% N ím i |> —T OS Kérjük, a megrendelőlapot Lapunk megrendelhető még: M VAK nlívLAz az alábbi címre küldje: Tel.: (06 1) 887 3200 ... SS Magyar Hírlap Kiadói Kft. Fax: (06 1)887 3203 POLGÁRI KÖZÉLETI NAPILAP ^ oo ELŐFIZETÉS E-mail: elofizetes@3magyarhirlap.hu ÜtEf 23E 1145 Budapest, Thököly út 105-107.