Magyar Hírlap, 2014. március (47. évfolyam, 51-75. szám)

2014-03-08 / 57. szám

MÚLT KÉPI EMLÉKEK Szobrok, szentek „A múltat végképp eltörölni” - éne­kelték a béketábor internacionalistái még nem is oly rég itthon s határain­kon túl, szemfényvesztésül vegyítve olykor az acélos uniszónót a szocialista hazafiság fuvolahangjával. Ma, levet­ve az intert, egyfajta lopakodó nacio­nalizmus köröz közülünk mindenütt a Kárpát-medencében, s töröl el min­dent, ami a múltra, a magyar múlt­ra emlékeztet. Szelídebb változat­ban a „monarchia-korabeli” vagy „az osztrák időkből való” címkét ragaszt­ja álságosan a magyar tervező által, magyar munkával, magyar megren­delőnek készített épületre, szoborra, gyárra, intézményre. Emlékműveket rombolnak Vereckén, a délvidéki partizánter­ror színhelyein, szobrokat gyaláznak meg a Felvidéken, leszedik vagy átír­ják (jobb esetben csak kétnyelvűsítik) emléktábláinkat. Sepsiszentgyörgyön például ősszel a Hősök temetője I. vi­lágháborús emlékoszlopát „újították fel”. A halottak napi megemlékezők „meglepődve tapasztalták, hogy szo­katlan, vadonatúj, fényesre csiszolt, szürkés kőbevonatúvá vált az oszlop”. Silabizálták, hogy „a magyar kato­nák nevét magyartalanították, s cso­dálkoztak a város hősi halottak fel­soroló táblák előtt, hogy mennyi az idegen név. Történelemhamisításról beszéltek” - írja a Háromszék című napilap január 23-i számában. Északi szomszédaink is előszeretettel műve­lik a magyartalanítást (Csák Mátéból így lett Matej Cák, nemrégiben meg már egészen Madagaszkárig merész­kedtek, szlovakizálni Benyovszky Mó­ricot - hogy a sok Andrássyováról meg Bebekováról már ne is beszéljünk). A legnagyobb szobor- és emléktáb­la-állítási mozgalom Erdélyben dúl. Lassan nincs már város, nagyobbacs­ka falu, ahol ne állítanának szobrot vagy Mihai Viteazulnak vagy Avram láncának. A magyar történetírásban II. Mihályként említett havasalföldi fe­jedelmet újabban csakis lóháton öntik bronzba, mint Mátyást Kolozsvárott, hiszen legalább akkora uralkodónak tartják, mint ama rex Mathiast. A ro­mán történetírás szerint ő egyesítette volna először a „három román vajda­ságot”, Havasalföldet, Moldvát és Er­délyt. Való igaz, hogy Erdély megtá­madása és a győztes sellenberki csata után, 1599. november 26-án Gyula­­fehérváron fejedelemmé választották (Trianonban többek között ez adott jogi alapot Erdély elcsatolásához!), de rövidke itteni regnálás után még Moldva majd Havasalföld éléről is el­csapták e nemzetközi kalandort. Basta csapataival ugyan visszatért hozzánk, megkapaszkodni Erdélyben, harcol­ni Báthori Zsigmond ellen, de győztes goroszlói csatája után „szövetségesét” a hírhedt zsoldosvezér 1601 augusztu­sában meggyilkoltatta. Talán még nála is népszerűbb, szo­borszámban mindenképp, Avram lánca. Kultuszát a román hősök iránti olthatatlan vágy éltette, a Ceausescu­­rendszer kifejezetten kegyelte, és ez nagyban hozzájárult a személyével kapcsolatos mítosz kialakulásához. Ő lett „a” negyvennyolcas forradalmár, „a” román népvezér, s emiatt a kor­társ román politikusokat, Brateanutól Balcescuig tudatosan halványítot­ták el mellette. Még az ének is így szól: „Avram láncú vagyunk mind”, s néhol a harang is az ő nevére kong... Iancu­­szobor itt, Iancu-szobor ott, láncú mindenütt. Olyan erdélyi, partiumi települések is állítanak neki szobrot vagy legalább egy emléktáblát, ahol soha nem járt, de tán még nem is hal­lott róluk „a hegyek hercege”. Az 1848/49-es érchegységi adok kapok vérengzések román oldali vezérének inkább a történelem süllyesztőjében volna a helye (magyar oldali társá­hoz hasonlóan!), mint szoborba öntve ma Erdély közterein. S még egy közös van bennük: Mihai és láncú sugárút­­tá lettek! Szinte nincs is olyan nagyvá­rosa Romániának, ahol a legrangosabb boulvard ne róluk lenne elnevezve. Az ortodoxia templomépítési lá­za sem látszik csitulni - újabban meg szentjeik nyomulásának lehetünk szemtanúi. Nemrég jött híre, hogy Szatmárnémeti (Satu-Mare) védő­szentet választott, „Constantin si Elena”-t. Csak tudnám, mi köze e két, egyébként tiszteletreméltó szentnek a partiumi városhoz. Remélem, Szent László királyunk Váradját azért elke­rüli ez az újraszentesítő igyekezet! Hazai szoborpurparléink és a vész­korszak hiszterizált megemlékezései közepette azért figyeljünk a határain­kon túlra is, mert két-három ember­öltő múlva...! OZSVÁTH SÁNDOR LEHALLGATÓ Határok A Fiat című új Grencsó-lemezen már az első taktusoknál megteremtődik az a felszültség, amely aztán végig ki­tart. Nehezen lehetne meghatározni e feszültség természetét. Egyik forrása nyilvánvalóan az, hogy Grencsó - bár a hagyományos szaxofon-zongora­­bőgő-dob formációval vette fel az anyagot - nem a dzsesszkvartettek megszokott útján jár. Akárhonnan is nézzük, ez a CD mindvégig a teljesen szabad játék, azaz a free dzsessz és az úgynevezett post-bop határmezs­gyéin egyensúlyoz. Hol az egyik, hol a másik területre térve ki jobban. De vannak ennek a lemeznek olyan pil­lanatai is, amikor a dob és a bőgő még a post-bop terepén jár, de Grencsó és a zongorista Pozsár Máté már mesz­­sze a free világában kalandozik. És aztán majd valamilyen zenei súly­pontnál újra találkoznak. Vagy a bő­gő és a dob idomul Grencsóékhoz, vagy ők szelídülnek vissza Benkő Ró­bert és Miklós Szilveszter játékához. Se szeri, se száma az effajta érdekes­ségeknek, de sok minden van itt még, amiről szintén említést kellene tenni. Mindenekelőtt arról a hatásról, ami miatt az az érzése alakul ki az ember­nek, hogy szinte végig balladákat hall ezen a lemezen. Hangsúlyozni kell, ez fizikai értelemben nem igaz, de még­is ez a furcsa érzet keletkezik a hallga­tóban. Valójában az amerikai Albert Ayler lemezeinél támad ilyen érzé­se az embernek, és ami fura, hogy konkrét értelemben is vannak olyan zenei szakaszok a lemezen, minde­nekelőtt a Szabados György emlé­ke előtt tisztelgő számban, amelyek Ayler világát idézik. Ayler tenorsza­xofonon játszott, s ha lehet így mon­dani, igyekezett felrúgni a dzsessz szabályait. Az egyik kritikus azt írta róla a hatvanas években, hogy egye­nesen antidzsesszt játszik. Tény, hogy sokakat zavarba ejtett Ayler ze­néje, különösen, amikor olyan rész­leteket is a zenéjébe épített, amelye­ket nemcsak a bluesok és a gospelek, hanem valcerek és különféle marsok, azaz indulók inspiráltak. Szó ami szó, Ayler sokszor pátosszal telített játéka a műfajon belül is meghökkenést kel­tett, s nemcsak a dallamosságot ked­velő west coast muzsikusokat lepte meg, de hellyel-közzel az avantgárd híveit is. Ayler nem teremtett iskolát, amit csinált és ahogy csinálta, az egy­részt zseniális volt, másrészt viszont követhetetlen. Talán a New Grass cí­mű lemeze az egyetlen, amelynek ilyen-olyan jegyei később felismer­hetők bizonyos muzsikusok játéká­ban, de nem szabad elfeledni, hogy a New Grass minden paradoxona mel­lett viszonylag könnyen értelmezhe­tő Ayler-lemez, hisz bőven használja rajta a rock és a soul elemeit. Mond­hatni: ezekre épít. Ayler fiatalon halt meg, testét - lőtt sebbel - a Hudsonből halászták ki 1970. november 25-én. Harmincnégy éves volt. Az előbb egyébként Grencsó még szaxofonosként került szóba, de fel­tétlenül meg kell említeni, hogy az új CD-n basszusklarinéton és fuvolán is játszik. Némi folkhatás is felfedezhe­tő, főként a Szabados György emléké­re írt számban, a népzenei elemekből itt, a Fiatén (www.bmcrecords.hu) talán többet is találni, mint Grencsó utóbbi lemezein. Ő pályája első szaka­szában Dresch Mihállyal, illetve Sza­bados Györggyel is játszott, egy idő után azonban inkább az urbánus ze­nei univerzum felé fordult. Ennek el­lenére is sokszor érezni valamiféle folk örökséget. Furcsa, hogy külföldi vagy idegenben élő zenészek azt mond­ják: a műfaj hazai muzsikusai nem is dzsesszt, hanem népzenét játszanak. Nekik talán jobban feltűnik a magyar dzsessz folkos gravitációja? A hazai közönség ugyanis épp úgy érzi, hogy kevés a népzene a magyar dzsesszben. SINKOVICS FERENC Grencse Open Collective: Fiat/Síkvidék BMC Records, 2014. GAAL TIBOR: SZÉCHÉNYI ISTVÁN 2014. MÁRCIUS 8., HÉTVÉGEHULLÁMTÉRMAGYAR HÍRLAP 15

Next