Magyar Hírlap, 2014. december (47. évfolyam, 279-303. szám)

2014-12-03 / 281. szám

MAGYAR HÍRLAP BELFÖLD 2014. DECEMBER 3., SZERDA MÁR ELKEZDŐDÖTT A LAKOSSÁG GYÓGYSZERKIADÁSAINAK MÉRSÉKLÉSE, A KÖVETKEZŐ LÉPÉS A HÁLAPÉNZ VISSZASZORÍTÁSA RÁCZ JENŐ SZERINT Az „egészségügyi rezsi” csökkentése JOBBÁGYI ZSÓFIA „Éves viszonylatban negyven-het­­ven milliárd forintot tesz a lakosság az egészségügyi dolgozók kiváltságosai­nak zsebébe úgy, hogy ezért valójában semmiféle garantált szolgáltatást nem kap cserébe” - mondta lapunknak a Magyar Kórházszövetség előző elnöke. Rácz Jenő szerint a hálapénz rendszer­ből való kivezetésének egyik eleme le­het a magán- és közfinanszírozott el­látás markáns, átlátható elválasztása. Feltétlenül szükséges az egészség­­ügyi közkiadások arányának továb­bi növelése a Magyar Kórházszövetség (MKSZ) előző elnöke szerint. Rácz Jenő lapunknak elmondta, hogy 1992 óta az ágazatra fordított pénzek folyamato­san csökkennek, így dacára a „racio­nalizálási intézkedéseknek” a kórhá­zak adóssága egyre csak nő, és 2014 végére - az évközi gyorssegély ellené­re - el fogja érni a nyolcvanmilliárd fo­rintot. A korábbi elnök úgy látja, hogy a tartozás nagyságrendje nemcsak az ellátók működése szempontjából ke­zelhetetlen, hanem veszélyeztető té­nyezőként hat az államháztartásra is. Már a Magyar Orvosi Kamara el­nöke, Éger István is megfogalmazta, hogy a jövő évi költségvetésben jelen­leg feltüntetett, egészségügyre szánt összeg nem fedezi az egyébként támo­gatandó kormányzati terveket. „Ahhoz, hogy a következő években emelkedjenek az intézményrendszer dologi kiadásai is, szakítani kell azzal a szemlélettel, ami az egészségügyet a költségvetés egy fájóan nagy kiadá­si tételeként tartja nyilván” - emelte ki Rácz Jenő. Beszélt arról is, hogy az MKSZ az államtitkársággal folytatott konzultációk alatt a változtatás főbb irányaival egyetértett, ugyanakkor jelezte, hogy a jelenlegi adósságállo­mány rendezése mellett éves viszony­latban csaknem százmilliárd forint­nyi többlet bevonására lenne szükség - aminek megteremtésére egyébként a testület konkrét javaslatokat is tett. Emellett viszont tény az is-fűzte hoz­­­zá -, hogy nem elég több pénzt ten­ni az egészségügybe, legalább ennyire fontos a források hatékony felhaszná­lása is. A kórházszövetség előző elnökét a magán- és a közellátás markáns el­választásának tervéről is kérdeztük. Az MKSZ a témában eljutatta javasla­tait a szakállamtitkárságnak, ezek azt tartalmazzák, hogy úgy kellene több­letforrásokat biztosítani az ágazatnak, hogy egyben csökkenjen a lakosság „egészségügyi rezsije” is, amelynek legjelentősebb tételeit a gyógyszerki­adások és a hálapénz adják. Mivel előbbi csökkentése már el­kezdődött, a következő lépést logi­kusan a paraszolvencia kérdésében kellene megtenni. „Éves viszonylat­ban negyven-hetven milliárd forin­tot tesz a lakosság az egészségügyi dol­gozók kiváltságosainak a zsebébe úgy, hogy ezért valójában semmiféle ga­rantált szolgáltatást vagy ellátást nem kap cserébe, ráadásul ez a pénz adó­mentesen vándorol” - olvasható a ja­vaslatban. A hálapénz kivezetésének alapjait meg kell teremteni - például a rezidensek ösztöndíjprogramján, az egészségügyi életpályamodell beveze­tésén, illetve az ellátórendszer fejlesz­tésén keresztül­­, ezt követően pedig már elő lehetne venni a területi ellá­tási kötelezettségen kívüli és a válasz­tott orvossal való ellátás problémáját, valamint a várólistán kívüli kezelések lehetőségét. A dokumentum szerint a jelenleg tabuként kezelt terület átszervezé­se nem a lakosság és a betegek érde­keit sérti, hanem az átláthatatlanság­ból nyereséget húzók ellen hatna. „A demagóg módon a szegény és hátrányos helyzetű betegek nevében és védelmében fellépők éppen ezen páciensek kiszolgáltatottságát növe­lik akkor, amikor a jelenlegi, fenn­tarthatatlan rendszer megtartásáért harcolnak, ahol az egészségügy szür­ke zónájában paraszolvenciáért min­den megvásárolható, miközben a halmozottan hátrányos helyzetűek minimális egészségügyi ellátáshoz va­ló hozzáférése sem garantálható” - hangsúlyozza a javaslat. Magánforrások százalékos aránya az egészségügyi finanszírozásból (2010) EMELKEDETT A KONTROLLOK SZINTJE AZ ÁLLAMI SZÁMVEVŐSZÉK FELMÉRÉSE ALAPJÁN Bővül a korrupcióellenes eszköztár folytatás az 1. oldalról Ezért az ÁSZ az idén, „a 2013. évi zár­számadás ellenőrzése során az ellen­őrzési program részeként kötelezte a NAV-ot az integritásfelmérés kérdé­seinek tanúsítvány formájában tör­ténő megválaszolására. Ennek a NAV eleget tett, majd két héttel később a 2014. évi integritásfelmérés kérdőívét megválaszolta”. Az ÁSZ tegnap ismertette a 2014. évi integritás felmérésének megállapítá­sait. Domokos László, a számvevőszék elnöke közölte, legfőbb feladatának az ÁSZ a közpénzek megvédését te­kinti, a korrupcióval szembeni ellen­álló képesség, az integritás erősítését. A korrupció elleni küzdelem leghaté­konyabb módja a védettség kialakítása - hangsúlyozta az ÁSZ elnöke. Közöl­te, a számvevőszék, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, a Kúria és a legfőbb ügyész közös nyilatkozatot írt alá, amelyben erkölcsi kötelezettsé­get vállaltak az általuk vezetett állami szervek korrupcióval szembeni ellen­álló képességének erősítésére, a kor­rupcióellenes eszköztár fejlesztésé­re. A megállapodás példa nélküli mind Magyarországon, mind a világon - hívta fel a figyelmet Domokos László. Kifejtette, nem a korrupció létezése a kérdés, hanem hogy a szervezetek be tudják-e azonosítani a korrupciós ve­szélyeztetettséget, és rendelkeznek-e olyan védelmi rendszerrel, amely el­lenállóvá teszi mind a szervezetet, mind az egyént. Az integritásfelmérés részleteiről elmondta, az idén a kér­dőívet kitöltők száma meghaladta az 1580-at, ami 45 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A növekedésben része volt annak a kormányrendelet­nek, amely azóta életbe lépett. A kor­rupciós kockázatok kismértékben csökkentek, a kontrollok szintje pedig ezzel egyidejűleg emelkedett. Pulay Gyula felügyeleti vezető ki­emelte, hogy az említett kormány­­rendelet rövid idő alatt jelentős előre­lépést eredményezett annak ellenére, hogy az uniós támogatások felhaszná­­­lása, a közbeszerzések számának meg­ugrása növelte a korrupciós veszélyez­tetettséget. ■ MUNKAVÁLLALÓI ÉS MUNKÁLTATÓI SZERVEZETEK KÖZÖS LEVELE A KORMÁNYFŐNEK Harc a korkedvezményes nyugdíjért KCS A miniszterelnöknek tegnap küldött közös levélben tiltakoznak a korked­vezményes nyugdíjrendszer tervezett megszüntetése ellen a Versenyszfé­ra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumának (VKF) tagjai. Szerintük ugyanis ez a lépés „nagyon jelentős hatással járna több mint hetvenezer munkavállaló életpálya-kilátásaira, és súlyos zavarokat okozhat az őket fog­lalkoztató munkáltatóknál is”. Em­lékeztetnek arra, hogy évek óta arra hivatkozva hosszabbítják meg - leg­utóbb 2014. december 31-ig - a kor­kedvezmény-szerzési lehetőséget, hogy megfelelő idő álljon rendelke­zésre egy új rendszer kidolgozására. Levelükben arra kérik Orbán Vik­tort, hogy a kormány vonja vissza a költségvetési törvényjavaslat azon részét, amely megszüntetné a kor­kedvezmény-biztosítási járulék fize­tésének kötelezettségét, emellett gon­doskodjon arról, hogy 2015. december 31-ig meghosszabbítsák a korkedvez­mény-szerzési lehetőséget, illetve in­duljanak tárgyalások a VKF-ben egy új rendszer kialakításáról. Eközben a kérdésben különösen érintett közlekedési ágazat több szak­­szervezete csatlakozott a Mozdonyve­zetők Szakszervezete által meghirde­tett mai demonstrációhoz. ■ E-MAIL: BELPOL@@MAGYARHIRLAP.HU Intézményen belüli orvosválasztás ingyen Húsznál több egészségügyi rendeletet módosítana a kormányzat azzal a tervezet­csomaggal, amelyet a hónap elején tett közzé honlapján. A szerteágazó tervezet pél­dául az egészségbiztosítási törvény végrehajtási szabályai közül kiveszi az utalást az intézményen belüli orvosválasztásért felszámolható díjról, vagyis választani tovább­ra is lehetne, azonban legális ellentételezés nélkül. Egyértelműsíti a módosítás azt is, hogy - hasonlóan az influenza ellenihez - az ingyenes HPV-oltás beadásáért sem számolható fel díj. Ezen túl az intézményi várólisták között új elemként megjelenik a „jelentős kiterjesztett gerincműtétek” listája is. A tervezet szerint a fekvőbeteg­szakellátásban finanszírozható szakmák közül kikerül az addiktológiai rehabilitáció, a járóbeteg-szakellátásból pedig a gasztroenterológiai rehabilitáció. HÉT ÉV, KÉTSZÁZMILLÁRD FORINTOS BEAVATKOZÁS Feladatok a köznevelésben PINTÉR BALÁZS Fele részben költségvetési, fele rész­ben uniós forrásokból kétszázmil­­liárd forintot szánna az oktatási kor­mányzat a köznevelés hét évre szóló stratégiájára. Az egyik fő célkitűzés a végzettség nélküli iskolaelhagyók arányának csökkentése. Összesen tizenkét beavatkozási te­rületet jelöl meg a hét évre, 2020-ig szóló, a minap nyilvánosságra ho­zott köznevelés fejlesztési stratégia. A köznevelési államtitkárság által még az év elején összeállított doku­mentum, amelyet a kormány a mi­nap fogadott el, hét évre több mint kétszázmilliárd forintot irányoz elő a megjelölt feladatokra. Az ösz­­szeg felét a központi költségvetések tartalmazzák majd, másik felét pe­dig uniós forrásokból biztosítanák. A dokumentum a fenntartható, ha­tékony ágazatirányítás fejlesztését, az ágazat teljes irányítási és minő­ségértékelési rendszerének kialakí­tását, a pedagógiai szakmai szolgál­tatások színvonalának emelését, a tanulói készségek, képességek fej­lesztését, az új tantervi-tartalmi sza­bályozókban megjelenő követelmé­nyekkel összhangban a pedagógusok módszertani kultúrájának emelését, az új szabályozóknak megfelelő tan­eszközök fejlesztését, elterjesztését tűzi ki célul. Hangsúlyosan jelenik meg ben­ne az innováció és a tehetség tá­mogatása, a pedagógusok képzésé­nek fejlesztése, valamint folyamatos szakmai fejlődésük biztosítása, a nyi­tottságra ösztönző nevelés és a nem­zetiségi nevelés-oktatás támogatá­sa. Kiemelten kezeli a dokumentum a végzettség nélküli iskolaelhagyók arányának csökkentését. Ez az arány jelenleg 11,2 százalékos, amit 2020- ra tíz százalék alá vinnének le. E célra az uniós programokból származó ti­­zenhétmilliárd forint mellett a köz­ponti költségvetés hét év alatt het­­venmilliárd forintot szánna. A dokumentumban az olvasha­tó, hogy a kormányzat elmúlt évek­ben hozott döntései már jelentős megújulást eredményeztek a köz­nevelés területén, s ezen intézke­dések nyomán állapítja meg a főbb vezérelveket. Ezek szerint nagyobb állami szerepvállalással biztosíta­nák a köznevelés egységesen magas minőségét, hangsúlyossá tennék a köznevelés közszolgálati szerepét, kiegyensúlyoznák a nevelési és okta­tási feladatok arányát az iskolák sze­repének erősítésével, egyensúlyt te­remtenének a tanulók szellemi, lelki és testi nevelésében, valamint hely­reállítanák a pedagógus-életpálya presztízsét. A stratégiában megjelenő intézke­dések mindemellett támogatják „a kormányzat kiemelt céljait, úgymint a teljes foglalkoztatottság megva­lósítását, a demográfiai folyamatok megfordítását, illetve a családköz­pontúság megvalósítását, emellett a társadalmi felzárkózást és az esély­teremtés növelését is”. ■

Next