Magyar Hírlap, 2016. március (49. évfolyam, 51-75. szám)
2016-03-26 / 72. szám
MAGYAR HÍRLAP BELFÖLD 2016. MÁRCIUS 26., HÉTVÉGE AZ ELTE A GÓLYATÁBORI ERŐSZAK ELLEN Orientációs napok küzd a gólyatábori erőszak ellen az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kara - közölték az intézmény képviselői egy háttérbeszélgetésen. A másfél évvel ezelőtt kitudódott esetek „sokkos helyzetet” okoztak a káron, ezért intézkedéscsomagot dolgoztak ki. Ennek része például, hogy a gólyatábort orientációs napok váltották fel, a programot nem vidéki helyszínen tartják, hanem a kar budapesti épületében, és megerősítették a a mentorok helyzetét - ők olyan oktatók és hallgatók, akik a gólyák beilleszkedését segítik. (MTI) E-MAIL: BELPOL@MAGYARHIRLAP.HU PALKOVICS LÁSZLÓ: A SZÜLŐK TÖBBSÉGÉVEL EGYÜTT NEM TARTJUK HELYESNEK, HOGY POLITIKAI CÉLÚ AKCIÓKBAN GYERMEKEKET HASZNÁLNAK FEL Jól halad a kerekasztal munkája KOROMPAY CSILLA A Klik utódja úgy alakul ki, hogy a Köznevelési Kerekasztal elveket, célokat, követelményeket fogalmaz meg a majdani fenntartói szervezettel kapcsolatban, a Klik új vezetése pedig ezeknek megfelelően készíti el a konkrét terveket, amelyekről ismét tárgyal a kerekasztal - erről is beszélt lapunknak Palkovics László oktatási államtitkár. - Amikor megkezdődött a Köznevelési Kerekasztal munkája, azt mondta, a Felsőoktatási Kerekasztal tapasztalatai segítséget fognak jelenteni, Így történt? Mi a különbség a két kerekasztal között? - Abszolút így történt, hiszen ugyanúgy szakmai dolgokról tárgyalunk a Köznevelési Kerekasztal tagjaival is. Annyi különbség van, hogy ez bonyolultabb, mert itt összetettebb, szerteágazóbb az érdekeltségi kör. - Ahogy haladnak a tárgyalások, az jobb vagy rosszabb, mint amire számított? - Jobban, gyorsabban haladunk, ennek az az oka, hogy azonnal létrehoztunk munkacsoportokat, amelyek a két plenáris ülés között működnek. Ezekben sok olyan szakember vesz részt, aki a köznevelési rendszer jó ismerője, gyakorlati tapasztalattal rendelkező tanár, igazgató. Gyorsabban készülnek a javaslatok is, amelyek a továbblépéshez szükségesek az egyes ügyekben. A pedagógusok sztrájkbizottságával folytatott tárgyalásról konkrétumokat egyik fél sem árul el, azonban a jelek szerint nem állnak rosszul. Viszont a bért is érintő kérdésekben, mint a túlóra és a pótlékok, a kormányzati oldalnak az eddigi nyilatkozatok alapján nem sok mozgástere van. Valóban a huszonöt pontból tizennyolc-húszban nagyon jelentősen közeledtek az álláspontok. Nem volt egyszerű tárgyalás, majdnem tíz órát egyeztettünk tizennyolc pontról, apró részletekbe menően. A fennmaradó hat pont továbbra is nyitott. A kormány kezdettől fogva leszögezte, hogy minden felvetést meghallgat, de miközben még be sem fejeződött a rendszerváltás óta legnagyobb pedagógusbér-emelési program, nem reális egyetlen olyan követelés sem, amely béremelést jelent. A Klik új elnöke, Pölöskei Gáborné egyik feladata a majdani fenntartó szervezetének kidolgozása, ugyanakkor a kerekasztal egyik munkacsoportja is foglalkozik ezzel. Nyilván nem arról van szó, hogy két terv készül. Megosztottuk a feladatokat, a kerekasztal elveket, célokat, követelményeket határoz meg, az elnök aszszony stábjának pedig az a dolga, hogy ezeknek megfelelően készítse el a szervezeti javaslatokat, amelyeket aztán újra beviszünk a kerekasztal elé. A fenntartói munkacsoportban lévő iskolaigazgatók pontosan látják a jelenlegi rendszer hibáit, ezek alapján fogalmazzák meg az elvárásokat, és ennek megfelelően készülnek az alternatívák. Nincs párhuzamosság, a kettő egymásra épül. - A kerekasztal legutóbbi ülésén elhangzott, hogy az iskolaigazgatókat bevonják a jövő évi költségvetés tervezésébe. Ezt hogyan kell elképzelni? - Úgy, hogy a tankerület vezetője leül az iskolaigazgatóval, megnézik, milyen igényei vannak, például a létszámra vonatkozóan, illetve mik a várható költségek - közmű, kréta, felújítás, egyéb fejlesztés. A reális igényeket a fenntartó betervezi a költségvetésbe, az iskolaigazgató pedig az így kialakított költségvetési kereteken belül gazdálkodik majd, vagyis kölcsönösen betartják a megállapodást. Végül a Tanítanék Mozgalom által szervezett március 30-i polgári engedetlenségi akcióval kapcsolatban: többször hangsúlyozta, hogy nincs semmiféle utasítás a tankerületeknek. Kié a felelősség? - A minisztérium a szakmai és civilszervezetekkel történő rendszeres párbeszéd érdekében alakította meg a Köznevelési Kerekasztalt, amelyre kezdettől és többször meghívást kaptak a most sztrájkot hirdető szervezetek is, mindhiába. A szülők döntő többségével együtt továbbra sem tartjuk helyesnek, hogy politikai célú akciókban gyermekeket használnak fel, illetve a gyermekek tanításának kárára tanidőben szervezik azt meg, de munkajogi következményekkel emiatt nem kell számolni. Egy biztos, ha a pedagógus nem megy be órát tartani, a gyerekek felügyeletét akkor is meg kell oldani, az elmaradt órát pedig valamikor meg kell tartani. Bízom benne, hogy az iskolaigazgatók, illetve a jogszerűtlen akcióban részt vevő pedagógusok felelősséggel viseltetnek a gyerekek iránt. Központi utasítás nincs és nem is lesz azzal kapcsolatban, hogyan kell kezelni ezt, tehát nincs presszió retorzióra. ■ Az elmaradt órákat valamikor meg kell tartani - mondta Palkovics FOTÓ:CSUDA SÁNDOR A SZÁZADVÉG A TERRORVESZÉLYRŐL Támogatás a szigornak Több biztonságpolitikai szigorításnak is nagy a támogatottsága a magyar lakosság körében - közölte a távirati irodával a Századvég Alapítvány a brüsszeli terrortámadások után készített közvéleménykutatásának eredményeit értékelve. A választópolgárok kilencvennégy százaléka támogatná, hogy fokozottabban ellenőrizze a rendőrség a hazánkba érkező külföldieket, kilencvenegy százalék egyetértene azzal, ha veszélyhelyzetben nőne a rendőrség hatásköre. A lakosság hetvenöt százaléka helyeselné, ha a hatóságok több adathoz férhetnének hozzá a terrorkockázat csökkentése érdekében, ötvenkilenc százalék azzal az alaptörvény-módosítással is egyetértene, amely alapján a kormány terrortámadás esetén hatvannapos terrorveszélyhelyzetet hirdethetne. (BR) MÉDIAHATÓSÁGI ELÁRÁSOK Trágárság és szexualitás Eljárást indít a Class FM-mel és a Tilos rádióval szemben a médiatanács - közölte lapunkkal a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság. A Class FM Morning Show című műsorának adásaiban „a prostitúciót társadalmilag elfogadottként mutatták be, és durva, trágár trollkommenteket humorosan népszerűsítettek, amit a védendő fiatal korosztály nem tud még a helyén kezelni, megfelelően értelmezni”. Állampolgári bejelentés alapján vizsgálják a Tilos Rádió 7térítő műsorának egyik beszélgetését, amelyben „szexuális tartalmú információk hangzottak el". (LMA) Itthon tartja a rezidenseket az ösztöndíj LMA Igen sok, 917 szakorvosjelölt pályázott sikeresen az idei rezidensi ösztöndíjprogramokra. Ennek köszönhetően már több mint háromezer-négyszáz rezidens maradt itthon. Jelentős az érdeklődés az idei rezidensi ösztöndíjprogramokra, ezt jelzi, hogy eddig 917 szakorvosjelölt ért el benne sikert - közölte tegnap az egészségügyért felelős államtitkárság a távirati irodával. Minden érvényes és a szakmai feltételeknek megfelelő pályázó támogatásban részesül, ők havonta nettó százezer forint juttatást kapnak. Azok a szakorvos- és fogszakorvosjelöltek, akik a hiányszakmai képzés valamelyikében vesznek részt, havi nettó százötvenezer forint támogatást kapnak - tudatták. A házi gyermekorvosi körzetek betöltését szolgáló Méhes Károly-ösztöndíjat elnyerők, valamint a Gábor Aurél-ösztöndíjas sürgősségi szakorvosjelölteknek havi nettó kétszázezer forintos ösztöndíj jár, ha vállalják, hogy a szakvizsgát követően - a folyósításának megfelelő ideig - Magyarországon dolgoznak és nem fogadnak el hálapénzt. Az államtitkárság adatai szerint eddig már több mint háromezer-négyszáz fiatal kapcsolódott be a programba. A kormány erre a célra eddig csaknem ötmilliárd forintot biztosított. Általános, a betegtájékoztatókról szóló ajánlást készített az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK). Az anyag az egészségügyi szolgáltatóknak szól annak érdekében, hogy egységesebb, átláthatóbb és közérthető betegtájékoztatási gyakorlat alakuljon ki. Az OBDK szerint az ajánlás minden lényeges szempontot szerepeltet. Az általános tájékoztató használatával csökkenthető a betegekben esetlegesen kialakult bizonytalanság- és kiszolgáltatottságérzet, növelhető az ellátásban való aktív részvétel és a terápiakövetés. ■ Nógrádi György: Európában fordulat kell KD Az unió vezetőinek be kellene látniuk, háború zajlik - jelentette ki a brüsszeli terrormerényletek kapcsán Nógrádi György biztonságpolitikai szakértő. Európa nem tanul, nem vonja le a konzekvenciákat. Pedig a biztonságunk érdekében bizonyos dolgokról le kellene mondani, ahogy azt az Egyesült Államok is megtette 2001. szeptember 11. után, olykor a biztonságot a szabadság elé helyezve. Az unió vezetőinek azt is be kellene látniuk, háború zajlik - jelentette ki a brüsszeli terrormerényletek kapcsán Nógrádi György biztonságpolitikai szakértő tegnap este az Echo Televízió Mélymagyar című műsorában. Kifejtette, a történtek bebizonyították, rosszul dolgozott a titkosszolgálat, a rendőrség és a politika is. Rámutatott, Brüsszelben, illetve némely belgiumi településen olyan városrészek vannak, ahová rendőr egész egyszerűen nem ment be, ezeken a részeken így szinte háborítatlanul burjánzott a szervezett bűnözés és terrorizmus. Párhuzamos társadalmak alakultak ki, Európa egyes részein innen már nincs visszaút - figyelmeztetett. Kitért arra, bár mindkét fél sikerként adja el, nem megoldás az Európai Unió és Törökország között létrejött, a menekültek áthelyezéséről szóló egyezmény. Hangsúlyozta: az Iszlám Állam stratégiája az, hogy nem hagyja magát megsemmisíteni. S bár Szíriában mintha egyre inkább viszszaszorulna a szervezet, Afrikában új területeket szerez és közben a terrorizmussal fenyegeti Európát. ■ Nógrádi György FOTÓ: CSUDA SÁNDOR BALOG TALÁLKOZIK AZ OKTATÁS „KULCSSZEREPLŐIVEL” Iskolaigazgatói konferencia KCS Több mint háromszáz intézményvezetőt vár jövő péntekre Balog Zoltán a Magyar Tudományos Akadémiára, hogy tájékoztassa őket az oktatással kapcsolatos kormányzati tervekről. Országos igazgatói konferenciát hívott összejövő péntekre az emberi erőforrások minisztere az oktatásról - Balog Zoltán ezt tegnap a Kossuth rádió 180 perc című műsorában jelentette be. A fórumon a leginkább érintetteket, a „kulcsszereplőket” tájékoztatják a tervekről, amelyekről azután az intézményvezetők saját iskoláikban számolnak be - magyarázta a miniszter, hozzátéve, azt szeretné, ha ezt az országos értekezletet regionális fórumok követnék. A célunk, hogy mindenkihez eljussanak az információk, és „világos legyen, hogy ezt a dolgot komolyan vesszük” - fogalmazott Balog. A fórumra több mint háromszáz intézményvezetőt szeretnének meghívni Budapestre, a Magyar Tudományos Akadémiára. A miniszter kiemelte: az MTA nagy segítségükre van a 21. századi oktatási formákkal kapcsolatban, például ösztöndíjakkal támogat olyan programokat, amelyekben kreatív, jó pedagógusok kísérleteznek azzal, miként lehet megtanítani a gyermekeknek mindazt, ami a 21. században szükséges. A Nemzeti Alaptantervvel kapcsolatban a miniszter azt mondta: olyan rendszert kell kidolgozni, amely ésszerű és hatékony is egyben, és „nem rabolja el” a gyermekkort. Levélben fordult a Nemzetközi Szakszervezeti Szövetség (ITUC) főtitkára Orbán Viktor kormányfőhöz az oktatásügyben kialakult helyzet miatt. A Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASZSZ) által az MTI - hez eljuttatott levélben Sharon Burrow utalt arra, hogy a nemzetközi szövetség a magyar tagszervezettől - a MASZSZ tól - értesült „a szakszervezetek és a magyar emberek növekvő elégedetlenségéről, a nemzeti oktatási rendszerrel kapcsolatos fejlemények miatt”. Eközben a Tanítanék Mozgalom március 30-i akciójához kapcsolódva „diáksztrájk” is szerveződik. „Szerda reggel suliba menet állj meg Te is az iskolád bejáratánál 1 órára, és beszélgess barátaiddal, osztálytársaiddal, tanáraiddal, formáljatok élőláncot az iskola köré, vagy krétával írjátok le az épület előtt az általatok fontosnak tartott problémákat!” - buzdítanak az esemény Facebook-oldalán. ■ „Nem csak jogi akadálya van a sztrájknak” A magukat alternatívnak valló iskolai mozgalmak nemhiába álltak el eredeti szándékuktól, a valódi sztrájk megtartásától, annak ugyanis nemcsak jogi akadályai vannak, hanem gyakorlatiak is - mondta lapunknak Szánthó Miklós, az Alapjogokért Központ igazgatója. A februári „Nem leszek suliban!” elnevezésű akcióhoz a diákok alig négy százaléka csatlakozott. A március 30-ára szervezett polgári engedetlenségben való részvételről - a Tanítanék Mozgalom közlése szerint - eddig száz intézményből érkezett jelzés, a mintegy ötezer-nyolcszáz hazai iskola közül. Azzal kalkulálva, hogy jövő hét szerdán még számos helyen tartani fog a tavaszi szünet, úgy érzem, a média túlzottan felnagyítja az akció jelentőségét - tette hozzá Szánthó Miklós. ■