Magyar Hírlap, 2016. október (49. évfolyam, 231-256. szám)
2016-10-01 / 231. szám
2016. OKTÓBER 1. Képírás (23.) Minden regénynél regényesebb történetek, avagy a király és a vas szeg a Ferenc József híd avatóünnepségére Nagy időkre szóló alkotás Természetesen sok más érdekessége is van ennek a remeteszerű, általában magányos, és szinte mindig elmélyült tevékenységnek, mégis elsősorban azért izgalmas dolog régi, bekötött újságévfolyamokat lapozgatni, mert úgy elevenednek meg ilyenkor az események - az egykor volt idők történései, a hétköznapi csekélységek és a kiemelt jelentőségű, különleges események mozaikkockái, a letűnt idők olyan aprócska kis mozzanatai, amelyekről egyébként semmiképp sem szerezhetnek hiteles benyomásokat, mintha regényesen, szépirodalmi igénnyel fűzte volna össze mindezeket egy titokzatos szerző. Esetünkben persze: szerkesztő. S rögtön a nyomában a könyvkötő - egy ma már szinte kihalt, egykor pedig ugyancsak különlegesen fontos és megbecsült mesterség mívelője. „Készen áll s kecses könnyedséggel hajlik át a hatalmas Duna fölött az a szép új híd, melyet Feketeházy János jeles hídépítő mérnökünk pályadíjnyertes tervei alapján a múlt évben kezdtek el építeni a Vámház tér és a Gellérthegy között” - így örvendezett például negyvenharmadik évfolyamának őszén, százhúsz évvel ezelőtt, 1896. október 4 i számában a Vasárnapi Újság. A hidat aznap adták át, így az ünnepélyes ceremóniáról - amelyen a névadó uralkodó jelképesen a saját kezével verte be az utolsó vasszeget a konstrukcióba - ebben a lapszámban még nem tudtak beszámolni a szerkesztők, az előkészületekről azonban igen. Weinwurm Antal fotográfus a forgalomnak még át nem adott szerkezetet és annak szűkebb környékét örökítette meg felvételén a budai ola*- • ■ ' w jOSi « • v . Vv.'-' - , 1001 A MAGYAR HÍRLAP HÉTVÉGI MELLÉKLETE dalról nézve. „Újabb diadala ez a magyar műszaki tudománynak és a hazai vasiparnak, melyek az ész és kéz egyesített munkájával épen oly remek, mint nagy időkre szóló alkotást hoztak létre becses emlékművéül az ezredik évfordulónak és fontos eszközéül a Duna jobb és bal partja közötti közlekedésnek” - írta a lap az ünnepélyes ceremónia napján. Az eseményről azonban csak egy hét múlva, október 11-én tudósíthatott: a címlapon hozta a felvételt az „érkezési oldalról”, vagyis arról, amikor a király és kísérete a hídon át sétálva megérkezett a túlpartra, ezzel avatva fel a folyami átkelőt. Az újság második oldalán láthatjuk Szamosújvárnémeti báró Dániel Ernőt, a Bánffy-kormány kereskedelemügyi miniszterét - államtitkára kíséretében a ceremónián. Ő a maga módján, talán épp a pozíciójánál fogva, az események egyik központi figurájává vált, hiszen tovább sem kell lapoznunk, a szemközti oldalon már az a jelenet látható, amikor felkéri az uralkodót a híd megnyitására. A kabinet tagjait és a kíséretüket külön sátor várta a parton, míg az egyszerű érdeklődők - a pórnép leglelkesebbjei - a budai parton, a Gellérthegy oldalában gyülekeztek, itt láthatjuk külön-külön felvételen mindkét társaságot. A negyedik oldalon épp a hídépítés vezetőit mutatják be a királynak, tiszteletteljes, alázatos kézszorítások. Sok-sok felvétel gyors egymásutánban, mintha egy film képkockái peregnének le a szemünk előtt, csak a mozivászon hiányzik ehhez... De akárhogy legyen is, ami az egyik lapszámban még jövő idő volt, a következőben már jelen (mint a Vasárnapi Újság 1896. október 4-i számában is), egy hét múlva pedig már dicső múlttá nemesedik. Dicső, hiszen a Ferenc József híd átadása az egész országra szóló jeles esemény volt, királyi pompával. Ez nem egyszerűen csak egy folyami átkelő volt a kor embereinek, pórnépének és minisztereinek, nemeseinek szemében, hanem a megélt jelentik, s nem kevésbé az akkor ünnepelt „ezredévi” centenárium egyik csúcspontja. S amikor becsukjuk a bekötött évfolyamokat, minden esetben nagyon jól tudjuk, hogy a történetnek távolról sincs vége - egyiknek sem a sok közül! -, mert a következő kötetben újabb fejlemények várnak ránk, mintha a furmányos szerző csak apránként akarta volna adagolni a fordulatokat, s tartogatott, meghagyott volna mindig még olvasója számára valamiféle újabb és újabb meglepetéseket. Olyan dramaturgiát azonban, mint a való életenmaga, csak kevés (elvetemült?) író tud produkálni, ezért hát a bekötött újságévfolyamok minden regénynél regényesebbek, minden fantáziát felülmúlnak, „kenterbe vernek”. S szépen igazolja ezt a Ferenc József híd története is, amely 1945. január 16-ig állt a helyén eredeti formájában, eredeti fémkonstrukciójával és szerkezetével - a király által saját kezűleg bevert utolsó utáni vasszeggel együtt is -, akkor azonban a visszavonuló németek felrobbantották, s a háború után Sávoly Pál tervei alapján újjáépített változatának aszfaltját, korlátait, pályaelemeit mi már Szabadság híd néven koptatjuk. Lelkünk rajta! Hiszen a lelkünket visszük át rajta. Naponta. (SZPA) IV.