Magyar Hírlap, 2017. április (50. évfolyam, 77-99. szám)

2017-04-22 / 93. szám

0­4­2­2 A MAGYAR HÍRLAP HÉTVÉGI MELLÉKLETE 2017. ÁPRILIS 22. SZERKESZTETTE: PETÁN PÉTER MŰVÉSZETI VEZETŐ: SALÁT ZALÁK PÉTER K­ézírás Tóth Árpád: Lélektől lélekig Az ólomvesszőtől a mesterséges grafitig Mindörökké ceruzaj Nincs messze az idő, amikor a számítástech­nikai forradalom betetőzéseként megszünte­tik a kézírás tanítását. Marad a billentyűko­pogtatás. Ám ebben azért ne legyünk teljesen biztosak, hiszen az a tevékenység, amelyet az ember történetének több ezer éve alatt olyan szívesen gyakorolt, és aminek annyi mindent köszönhet, nevezetesen az írást, a kézírást ta­lán nem fogják betiltani. Ha másért nem, a rendkívül érdekes történetet magáénak tudó ceruza miatt. Az íróeszköz neve latin szó, a cerussa, ami ólomfehéret jelent. A rómaiak ugyanis ólom­vesszőt használtak az írásra. Ezt több okból vékony farokkal fogták körül, az ólom- vagy ónrudacskák lágy, hajlékony anyagúak voltak, nem beszélve arról, hogy rendkívüli módon befeketíthették az író kezeket. Látjuk tehát, hogy a ma használt ceruzák fontos alkotóele­mei már évezredekkel ezelőtt ugyanúgy mű­állek az ablak mellett éjszaka. S a mérhetetlen messzeségen át Szemembe gyűjtöm össze egy szelíd Távol csillag remegő sugarát. Billió mérföldekről jött e fény, Jött a jeges, fekete és kopár Terek sötétjén lankadatlanul, S ki tudja, mennyi ezredéve már. Egy égi üzenet, mely végre most Hozzám talált, s szememben célhoz ért. S boldogan hal meg, amíg rácsukom Fáradt pillám koporsófödelét. Tanultam én, hogy általszűrve a Tudósok finom kristályműszerén, Bús földünkkel s bús testemmel rokon Elemekről ad hírt az égi fény­­kedtek, mint napjainkban, azzal a cseppet sem elhanyagolható különbséggel, hogy ak­koriban még nem ismerték a grafitot, így a ce­ruzabél náluk fémből volt. A 9. században olasz grafikusok aztán a ko­rábban a pergamenek vonalazására használt ólomkorongokból, a praeductákból ólom­pálcikákat alakítottak ki. Ennek módszere a következő volt: nádba öntöttek forró ólmot, majd miután az kihűlt, kiszedték belőle. Né­mi ellentmondás a történetben, hogy a szak­írók gyorsan hozzáteszik, a nádszál vízben volt, hogy az ólom gyorsabban hűljön. Meg persze azért, tesszük hozzá, hogy ne égjen le a fémről. A vizes, majd megszárított nádszá­lakból aztán végül ki sem szedték a fekete be­let, a két végét kihegyezték, és készen is volt a ceruza őse. A kezek tiszták maradtak. Azt is mondják az egyre gyanúsabb ceruzatörténé­szek, hogy azért kezdtek el a nád helyett fa­magamba zárom, véremmé iszom. És csöndben és tűnődve figyelem, Mily és bút zokog a vérnek a fény, Földnek az ég, elemnek az elem? Tán fáj a csillagoknak a magány, A térbe szétszórt milliom árvaság? S hogy össze nem találunk már soha A jégen, éjen s messziségen át? Ó, csillag, mit sírsz! Messzebb te se vagy, Mint egymástól itt a földi szivek! A Sziriusz van tőlem távolabb Vagy egy-egy társam, jaj, ki mondja meg? Ó, jaj, barátság, és jaj, szerelem! Ó, jaj, az út lélektől lélekig! Küldözzük a szem csüggedt sugarát, S köztünk a roppant, jeges űr lakik! 1923 pálcikákat használni, mert a nádat nehéz fa­ragni. Ez sem akkor nem volt igaz, sem ma. A nádat lényegesen könnyebb egy éles esz­közzel formára alakítani, mint például a fát. A fapálcikák íróeszközzé előkészítése viszont meglehetősen körülményes volt. Tüzes drót­tal kellett alagutat égetni beléjük, ebbe került aztán az ólom. A 14. századtól az ólomhoz ónt kevertek, az arány két rész ólom, egy rész ón volt. Ez egy célt szolgált: az ilyen eszközzel leírt betűket és rajzokat a korábbiaknál könnyebben lehe­tett kiradírozni. Ilyen író-rajzoló szerszám­mal dolgozott a középkor legnagyobb rajzmű­­vészei közül Albrecht Dürer és Hans Holbein. Természetesen nem csupán ezzel az eszközzel alkottak az azóta klasszikussá vált mesterek, volt, aki grafikáit faszénnel, fekete krétával vagy ezüstvesszővel, esetleg tintába mártoga­­tott tollal készítette. A ceruza fejlődésének legjelentősebb ál­lomása a grafit felfedezése volt. Angliában, a Cumberland grófság Borrowdale bányája indí­totta el a grafitot világhódító útjára. Nézzük meg közelebbről, hogy mi is az a grafit. Szürkés színű, a gyémántnál alacso­nyabb olvadáspontú szénfajta. Zsíros tapintá­sú, puha, könnyen nyomot hagy. Legfőképpen ezért használják íróeszközök gyártására. Az ipar más területein elektródokat készítenek belőle - a mindenki által ismert zseblámpa­elemekben is ott vannak az apró grafitrudak, vezeti az elektromos áramot - szemben a gyé­mánttal, amely szigetelő. A grafitnak külön­leges tulajdonsága az is, hogy nincs oldószere. Anyagában egy szénatom három másik szén­atommal kapcsolódik egyszeres kovalens kö­téssel (elsőrendű kémiai kötés, amelyben az atomok közös vegyértékkel rendelkeznek). folytatása a II. oldalon

Next