Magyar Hírlap, 2017. október (50. évfolyam, 230-254. szám)

2017-10-28 / 252. szám

publicisztika@magyarhirlap.hu Világra jött élet Szerencsés Károly történész Volt nekünk egy királyunk, aki­ről hétszáz év után sem tudtuk el­dönteni, hogy Róbert Károlynak hívták-e, vagy Károly Róbertnek. Hivatalosan I. Károly a neve, de Bu­dapest legforgalmasabb útját még­is csak Róbert Károly körútnak ne­vezik. A mindennapi dugóban ülve pedig sokan elmerenghetnek, ho­gyan is van ez a nevekkel, és töb­beknek leginkább Róbert Gida jut eszébe, akiről szintén nem értik, hogyan is lehet egy kisfiú, s Mici­mackó pedig Kovács János. Talán ebből az eszmefuttatásból is kiviláglik, hogy finoman szól­va mintha megzavarodtam vol­na. Mentségemre szolgáljon, hogy örömömben. Az öröm oka pedig egy új élet ezen a világon: Péter Ká­roly megérkezése egy székesfehér­vári kis szobába. Módfelett komoly hangzású nevet kapott az én har­madik unokám, s ahogy az édes­anyjára néz, abból a tekintetből megérthetjük az ember egyik leg­fontosabb sajátosságát, a felelőssé­­get. Mert a kis jövevény a mamá­ja szemének fényeiben sejtheti meg a jövőt, életének összes csodáját, örömét és bánatát, mindazt, ami történni fog, s talán már érzi azt is, hogy ő is felelősséggel tartozik an­nak az anyai szempárnak, amely olyan óvó szeretettel tekint visz­­sza rá. Vajon milyen világban fog élni PR - a kis „parancsnok”­­ ötvenhét év múlva, amikor annyi idős lesz, mint most a nagyapja? Kétezer-hetven­­négyben! Bárhogy erőlködök is, elképzelni sem tudom. A kis ház, ahová most beköltözött, s ame­lyért annyi áldozatot hozott a csa­lád, vajon állni fog-e még? Egyálta­lán, lesznek-e még ilyen házak, az udvaron macskákkal, a szomszéd­ban állandóan ugató kutyákkal, tá­volból idehallatszó harangszóval, a kertben apró szemű eperrel? Va­jon emlékszik-e akkor még valaki, hogy első királyaink kedves váro­sa ez, vagy már magyarul se érte­nek errefelé? Az emberi lények cso­dálatos szuverenitása fennmarad-e, vagy valamely központi vezérlés irányítja mesterségesen a gondol­kodásunkat? Nem tudom. Kétezer hetvennégyben, úgy érzem, egé­szen más lesz ez a Föld, mint ma. S nem vagyok biztos benne, hogy jobb. Vagy mégis? Amikor én meg­születtem, a világ nagyon más volt, mint ma, de alap lényegében még­is ugyanolyan. Mert az ember ma is ugyanolyan, mint ezerkilencszáz­­hatvanban. Tudok minden mester­ségesen gerjesztett aberrációról, de mégis úgy látom, az ember akkor is és most is szabadon akart dön­teni akár arról is, hogy a szabadsá­gát önként és értelmesen korlátozza. Minden erőfeszítésre képes a sze­­retetért. Szeretni akar és szeretve akar lenni. S persze akkor is voltak szánalmas akarnokok, de még ők is azt hitették, hogy szeretik őket. Akkor is voltak beteges hajlamú­ak, de ők is a szeretetet hajszolták. A hatvanas évek drogos elszaba­dulása alapozta meg a mai feléb­resztett tébolyt és eltévelyedéseket. Pedig a szabadság és a szerelem ép­pen elegendő lett volna, s elég lesz a jövőben is. Akkor is volt hábo­rú, akkor is tele volt a világ politikai „elitje” idiótákkal és aljas gazembe­rekkel, akkor is minden a pénz kö­rül forgott, a „nagy pénz” körül, amely másként, mint spekulációval nem szerezhető meg. Kicsit mások voltak a viszonyok, de nem gyökeresen eltérőek. Ke­vesebb autó volt, de apám a szüle­tésemre vett egy hatszázas FIAT-ot, s arra még én is emlékszem, ahogy bátyámmal hátul kuporogva druk­koltunk, hogy sikerüljön megelőzni egy nagyobb teherautót. „Az emel­kedőnél sikerülni fog!” - mond­ta apánk, és úgy is lett. Autópálya nem volt Bicske felé, s még a mos­tani l­es út sem, de aszfaltos út volt, s akit nagyon érdekel, ma is láthat­ja, milyen keskeny volt a Budapest- Bécs „sztráda”. Vajon lesz-e egyál­talán autó, meg a maiakhoz hasonló út kétezer-hetvennégyben? Ho­gyan közlekedünk? És vajon tud­nak majd érezni az emberek? És mit éreznek? Lesz-e szeretet, szerelem? Áll-e még az Eiffel-torony, és ha na­gyon szeretné Péter Károly, fel is mehet e rá? És a Balatonban lehet­­­ még fürödni majd, lángost enni, sört inni a parton kis bodegákban? Mert ötvenhét éve lehetett, és ma is lehet. És emlékezni lehet-e majd a régen volt emberekre? A temetők­ben a sírokon lesz-e virág? És köny­veket olvasnak-e majd az emberek, vagy minden leírt szó elfér majd egy gyűszünyi tokban, amelyet per­sze senki soha nem nyit meg. És ott lesz-e a polcán a nagyapja néhány könyve, legalább azok, amelyekben soha sem látott nagymamájáról írt? Végül is a generációk mindig egymásba olvadva alkották meg az emberiség történelmét. Polgárok, parasztok, lovagok, művészek. Há­rom generáció együtt létezhet, lé­legezhet, élhet. Jobb esetben több is, de bizony van úgy, hogy min­dent újra kell kezdeni. El is ágazhat­nak az utak. Ma a szétszaggatottság idejét éljük. Szakadnak szét a szö­vetek, családok, közösségek. Kínai völgyekben, afrikai szavannákon, európai országutakon. Menne, me­nekülne minden boldogtalan lélek. Vajon ő mit fog tenni? Nem tudom, miért kerített ha­talmába ez a jövőleső érzés. Talán mert nyilvánvaló, hogy abból a jö­vőből már hiányozni fogok. Talán mert félek, hogy arra sem lesz idő, hogy rendes nagypapaként ösz­­szeérhessek emlékek vagy gondo­latok mentén az unokáimmal. Ta­lán mert nem is vagyok alkalmas rá. Még mindig hajszolok valami elér­hetetlen célt, holott már régen nem tudok továbbmenni. Pedig tudom, hogy valamit el kell mondanom. Ha másért nem, azért, hogy meg­nyugodjak. És Péter Károly meg­őrizhessen valamilyen hangulatot a generációk folyamatosságából. Ta­lálja meg az utat távoli őseihez any­ján és apján át, s egy kicsit rajtam át is, mert én látom őket, látom a hont foglalókat és megvédőket, a lova­gokat és templomépítőket, a nyel­vet, szokásokat, táncokat kincsként őrzőket. Látom Károly Róbertet is, amint végre harmadszor „érvénye­sen” megkoronázzák: Fehérváron a Szent Koronát az esztergomi érsek helyezi a fejére. S persze ne másoljon sem­mit - erre módja sem lesz, azt hi­szem -, de érezze át a felelősséget, hogy a világ általa létezik, s ő álta­lam, s legyen kivételes, sőt kivé­tel! Mert én meg a jövőt csak rajta át­láthatom. Már most is látom. Hát erről van szó! Látom magam két­ezer-hetvennégyben, sétálni tava­szi napsütésben a Balaton partján. Fantáziálhatnak, adhatnak prog­nózisokat, elemzéseket mindenféle okos, jövőbe látó tudósok és szem­fényvesztő jósok. A jövőt mégis csak a világra jött új élet által láthatjuk, érezhetjük meg. Kétezer-hetven négyben az embereknek lesz még emberi arcuk és hasonlítani is fog­nak a miénkre. Hacsak valami ret­tenetes szörnyűség el nem söp­ri a kultúránkat, leginkább a hit és alázat nélküli tudomány, a pogány kapzsiság, falánkság. Az a nagyszerű az új élet érke­zésében, hogy fiatalon jön. Nem tud öregen megszületni. Legin­kább azt kívánom legkisebb uno­kámnak, hogy idő előtt ne is öre­gedjen meg. Kevés szánalmasabb van, mint a koravén fiatal. S majd, ha eljön az idő, szépen emlékez­zen a hajdan volt fiatalságra. Nem, nem a helyembe lép­ő, de ő a jövő. Jó lenne, ha ezt a jövőt tényleg alakí­taná, nem csak élne benne. Eliga­zodna a zűrzavarban. Hithez, sze­­retethez igazodna a reális világban, ízlése lenne, amelyet igaz gondola­tok sugallnak. Megoldaná a rejté­lyeket, amelyek örökké frusztrálják az embert. Még az előtt indulna el, hogy már késő lenne. Tudjon örül­ni, dalolni, s ne vegye magára az örök magyar elégedetlenség gúnyá­ját. Sírni is tudjon bánatból, öröm­ből egyaránt. Most még mindezt tudja. Milyen csodálatos is ez! Ringatásra a meg­nyugvás, játékból tanulás, fáradt­ságra alvás, méltánytalanságra sí­rás, minden jóra felhőtlen kacagás. Majd jön az első szó. Mi lesz, Mama? Apa? Vagy „hol”, mint édesanyjá­nál? Az első lépések, az első elsza­kadások, ovi, iskola, egyetem. Az első lázadások, az első kapunyito­­gatások, a benső szem első pillantá­sai, az első felriadás, megbántódás. Szerelem, szabadság, varázs. Ha lesz még autó kétezer-het­vennégyben, ott ül majd Péter Ká­roly a dugóban a Róbert Károly körúton, rám néz, és ujjai között zsonglőrös ügyességgel pergeti meg Károly király egyetlen megmaradt aranyforintját. Én ajándékoztam neki, amikor még meg sem szüle­tett régi kék éjszakában, mielőtt elhagytam ezt a világot. És ő is ér­zi majd a megejtő paradoxont, hogy itthon van ezen a világon, és mégis valami másfelé húzza. S nem is ma­radhat itt. Az ember örök dilemmá­ja ez: sokak számára felfoghatatlan ellentmondás. Nappal lesz majd éj­szaka. Aztán fél évig nappal, fél évig éjszaka. Aztán az örökkévalóság nappal és éjszaka nélkül, szabadon lengő karokkal. Üdvözöllek, örök­kévalóság kíváncsi tekintetű jöve­vénye ezen a Világon! Spanyolnátha Kő András újságíró Érdekes tanulmányt publikált Nyáry Szabó László a „spanyolnát­hában” elhunyt Tömörkény István halálának századik évfordulóján a Magyar Orvosi Nyelv című folyó­irat legutóbbi számában. A „spa­nyolnátha” szót idézőjelbe teszi, mert csak valószínűsíthető, hogy Tömörkény István, „a magyar em­­ber legjobb barátja” (Móricz ítéle­te) ennek a gyilkos kórnak lett az áldozata. Csakhogy írónk a beteg­ség hivatalos kitörése előtt egy év­vel, 1917-ben halt meg. Akkor talán az 1890-től muszkanátha néven el­terjedt influenza okozta a halálát? - vetődik fel a kérdés. Nincs rá egyér­telmű felelet. A szerző Krúdy Gyulát idézi, aki A piros orrú emberben így ír: „Az influenza nevű betegség paprikáz­za meg az orrokat, szemeket; ólmot önt az agy­velőkbe, a csontokba; kö­­hintet vagy földhöz vág; lázba visz, mint valami pokoli mámor, vagy rád térdepel, hogy erőtlenné tegyen. Honnan jött? Annyi bizonyos, hogy már a múlt században itt volt...” Tömörkényről tudjuk, hogy nem készült a halálra, ahogy a járvány többi áldozata sem. Néhány nap alatt, férfikora teljében, ötvenéve­sen távozott az élők sorából. A spa­nyolnátha (spanyol földön emlí­tették először, innen az elnevezés) leginkább az ifjú felnőttek körében tarolt, szemben a muszkanáthával, amely elsősorban az öregek közül szedte áldozatait. A spanyolnátha - becslések szerint - ötvenmillió em­ber ölt meg, többet, mint az első vi­lágháború elesettjeinek száma. Péter László írja Tömörkényről: ,A csalóka tavaszban megfázott, s a gyors tüdőgyulladás végzett ve­le.” Urbán László sorai: „...megfázik, amúgy is gyenge tüdeje megbetege­dését mellhártyagyulladás követi, s végez vele...” A spanyolnáthát Tömörkénnyel kapcsolatban az irodalomtörténet nem emlegeti, ellentétben Kaffka Margittal, aki 1918. november 26-án influenza tüneteivel - 12 éves fiával együtt - kórházba került, és gyógy­szer híján december 1-jén, 38 éve­sen meghalt! Másnap a fia is követ­te a halálba. Petőfi a csatatéren esett el, Rad­nótit megölték, Tömörkénnyel, Kaffkával járvány végzett. Magyar sors, hogy kevés az idős kort megélt írónk és költőnk? S ha már a száz éve elhunyt Tö­mörkény „rejtélyes” halálát a ha­lottak napja közeledtével emleget­tük, gondolkodásra késztet, amit Schöpflin Aladár írt róla, így hang­zik: „Tárgyilagos író volt, kifogásta­lanul becsületes író.” Két jelző, amely napjainkban - a pálfordulások és a köpönyegfor­gatások idején - újságírók és írók zászlajára kerülhetne. Elfogulat­lannak lenni­­ ez az üzenet. Olyan­nak látni a dolgokat, amilyenek, nem pedig olyannak, amilyennek látni szeretnénk őket, vagy mások fogják a ceruzánkat. Bizonyos fokú kívülállás, az a képesség, hogy idő­ről időre hátralépjünk és így alkos­sunk véleményt. A tények előíté­let nélküli láncolata, érdek nélküli szemlélete és szeretete. „Az embe­ri agy sajátos szerkezet, amely ar­ra szolgál, hogy az egyik fülünk ne zárja el a másikat” - írta Peter De Vries, 20. századi amerikai szer­kesztő és novellista. Minden múlandó, de az idő előtt bekövetkezett hirtelen elmúlások mindig zavarba ejtik az embert. Tö­mörkény István is korai halállal fi­zetett az életéért. 7 Vélemény és vita „A hír szent, a vélemény szabad” 2017. október 28., hétvége

Next