Magyar Hírlap, 2018. december (51. évfolyam, 279-302. szám)

2018-12-07 / 284. szám

publicisztika@magyarhirlap.hu 7 Vélemény és vita A különféle iszlám szervezetek, alapítványok, az egyre gyarapodó mecsetek hitszónokai, a moszlim tanszékek tanárai rövid időn belül legalább olyan súllyal lesznek jelen a német szellemi életben, mint a hagyományos európai értékek képviselői A német iszlám Tamáska Péter történész Hogy miért foglalkozom any­­nyit a németekkel, gyakran kérde­zik tőlem. Miért a német téma? Csa­ládi okokból is, hiszen csehországi rokonainkat németségük miatt te­lepítették ki, s csak a hatvanas években kerülhettünk ismét kap­csolatba velük. Ennek köszönhe­tően egymás után láthattam mind­két Németországot. Aztán jött a fordulat, s a lányom Berlinbe került, a szabadegyetemre, ahol régésze­tet tanult, s diplomája megszerzése óta Lipcsében a kelet-közép-euró­­pai intézet munkatársa. (Ahol ott jártamkor kiderült, az ’54-es berni döntőt és az augsburgi csatát egy­formán nagy becsben tartják.) Meg­lepődtem, amikor a lányom és né­hány más, a baráti körhöz tartozó ugyancsak kelet-európai diáktársa a kilencvenes évek elején átjelent­kezett a szocialista billogaitól épp hogy szabaduló Humboldt Egye­temre, s Kelet-Berlin archaikus kocsmáiban ütötték fel a tanyájukat. Indokuk meglepő volt: elegük lett a szabadegyetem antifát és homoero­­tikát szinte kényszeres dühvel hir­dető diáktársaikból, akik a mi ka­ri KISZ-titkárainkra emlékeztették őket. Mosolyogtam a dolgon, s nem vettem komolyan, pedig ekkor ta­lálkoztam először a fiatal nyugati értelmiség gondolkodásmódjának lassú átformálódásával, ami a mi gyermekeinknek akkor még nevet­ségesnek s bosszantónak tűnt. Mára a német elit már az egész társadalom átformálásával kísér­letezik, s adventre tartanak Német Iszlám Konferenciát is. (Egyébként a próféta gyermekkora számom­ra nem a családi békét, hanem in­kább egy állami gondozott sivata­gi viszontagságait idézi.) S Merkel asszony ismét kinyilatkoztatta - nyilván mélységes szomorúsággal a szívében hogy az iszlám Német­ország része. A Bundestag elnö­ke, Schäuble még azt is kijelentette, hogy a német népesség bevándor­lók nélkül degenerálódna. Valamikor Európa jobb elméi a jobbágyok szabad költözködési jo­gáért küzdöttek, ma az elit ezt a jogot a földgolyón mindenkire ki akarja terjeszteni. Schäuble szerint például a harmadik generációs tö­rökökben „hatalmas az innovatív potenciál.” A múlt században hasonló inno­vációs készséget például épp az an­golszász világ volt kénytelen tu­domásul venni Gallipolinál és Damaszkusznál, meglepve, hogy a törökök épp olyan jó katonák ma­radtak az első világháború idejére, mint a 13. században voltak, amikor a szeldzsukok vezetésével először vetették sóvár szemeiket Konstan­tinápoly kupoláira. Német földre került első generációjuk még hall­gatott, de a Stasi-ügynök Günther Wallraf tényfeltáró riportjai elég tárgyilagosan tanúskodnak arról, hogy milyen mélyen megvetették és kihasználták őket munkaadóik. Még a régi, békés NSZK-ban tör­tént velem, hogy Oranienburgban a pályaudvar mellett betévedtem egy kocsmájukba. Miután bevallot­tam, hogy magyar vagyok, még egy korsó sört is kértek nekem, sőt egy jámbor szüzet is beígértek. Kinn a németek csodálkoztak, hogy úsz­tam meg az egész kalandot? - Test­vérek vagyunk - mondtam - nem tudtátok? Ma a törökök azon ne­vetnek, hogy a „német iszlámot” a zsidóékéhoz hasonlóan egy köz­ponti tanács irányítaná. Minek? Az AfD egyik vezető politikusa, a konzervatív és arisztokrata Beat­rix von Storch pedig joggal tart at­tól, hogy a különféle iszlám szer­vezetek, alapítványok, az egyre gyarapodó mecsetek hitszónokai, a moszlim tanszékek tanárai rö­vid időn belül legalább olyan súly­­lyal lesznek jelen a német szellemi életben, mint a hagyományos euró­pai értékek képviselői. Az állam a támogatásra adott pénzeket Storch szerint a „nem szándékolt követ­kezmények” rovatában, fölös ki­adásként számolhatja el. A statisztikák nem hazudnak: az iszlám imaházak szaporodnak, a keresztény templomok bezárnak, s nincs egyetlen iszlamista hittudós sem, aki Luther reformátori mun­káját elvégezné. A becslések sze­rint ma ötvenmillió keresztény él Németországban, s legfeljebb öt­millió a muszlim. Csakhogy hat­van százalékuk török, akiknél a nyelvi integráció ellenére is meg­maradt a nemzettudat, s a kema­­li forradalomnak köszönhetően az európaihoz hasonló nacionalizmus alakította ki világképüket. S a sok homofób drukker és leszbikus vagy éppen krokodilzöld női klán aligha tudja megvédeni az országot, mint egykor Szmirna vidékét a legen­dás amazonok, akik csak a nemzés kedvéért engedték meg a férfiaknak egy évben egyszer, hogy átlépjék a határokat. Lányommal - aki a nyári fenék­pusztai ásatásokat vezeti -, esti bo­rozgatás közben újra és újra fel­merül köztünk Róma fanyar sorsa. A párhuzam a ma Európája. A Ba­laton menti erődvárost a 4. század végén germán burgundiakkal és alföldi roxolán lovasokkal töltöt­ték fel, s hatalmas kerek bástyator­nyokkal tagolt falakkal vették körül. A kereskedelem és az ipar római pajzsok mögé húzódott, de 433-ra az egész provincia a hódító hunok birtoka lett. A birodalom nem hitt magában. S aztán az itt született Nagy Teodorik, a keleti gótok ki­rálya az, aki bevonul Rómába s há­roméves ostrom után letaszítja Ra­­vennában trónjáról az utolsó rómait, Odoakert. Ravennában temették Rómát - írta erről egyik legjobb re­gényét a bankfiókokban körmö­­lő Passuth László. A gót uralkodó kísérlete, hogy népe törzsi kultú­ráját s a római civilizáció áldásait egyesítse, nem sikerült. Erre még a keszthelyi forró éjszakákon sem volt miért koccintani. Himnuszt éneklők Ozsváth Sándor művelődéstörténész Szeretem hallgatni a himnuszokat, válo­gatott mérkőzések előtt vagy amikor a győz­tesek tiszteletére felvonják a zászlót. Min­dig van benne valami felemelő. Már maga a zene, az ének is sok mindent elárul, s külö­nösen mindez alatt az emberek viselkedése. Ötéves múltam, mikor édesapám, aki nagy focikedvelő volt, magával vitt a Népstadion­ba, az Aranycsapat egyik mérkőzésére. Jól emlékszem, mikor nemzeti imádságunkat énekeltük (akkorra már én is tudtam!), szin­te egyszerre lélegzett a sok ezernyi néző, s a pályán, mint a feszület, úgy állt Öcsi, Kocka meg a többiek. Először az amerikaiaktól lát­tam, hogy szinte átszellemülve, szívre tett kézzel éneklik himnuszukat. Mennyire ki­fejezi mindez egy nép, egy nemzet lelkületét! December elsején, a román egyesülés nap­ján, csatornáról csatornára kapcsolgatva el­képedve látom, hogy egyik dicső megemlé­kezésen sem éneklik himnuszukat, s még a pópák is kottából olvassák. Az már máskor is feltűnt, Erdélyben járva, hogy az ünnep­ségek kezdetekor jól kihangosítják, a jó nép meg állva, olykor - különösen nemzetkö­zi mérkőzéseken­­ szotyolázva vagy tökma­gokat köpködve hallgatja. Á, még a szövegét sem tudják! - adja magyarázatát éppen nálam vendégeskedő partiumi barátom. Az öregeb­bek még abban is bizonytalanok, hogy melyik himnusz van éppen érvényben. A magyarok­ra persze orralnak, hogy nem éneklik az ak­tuális államit, bezzeg Csíksomlyón, a nye­regben, csak úgy zeng sok százezer atyánkfia njakán a Székely Himnusz. De miért is éne­keljék magyarjaink, mikor nem róluk szól, sőt, kifejezetten ellenük, ellenünk. Románia­­ jelenlegi hivatalos himnuszának, amely sor­rendben immár a hatodik (a Győzelmi induló, az Éljen a király!, az Összetört bilincsek, az Éltetünk Románia és a Három szín után) első két versszaka így szól magyarul: „Ébredj, ro­mán, ébredj halotti álmodból, / Melybe sül­lyesztettek barbár zsarnokok! / Most vagy soha, teremts magadnak eljövendő sorsot, / Melynek kegyetlen ellenséged is meghajol­ni fog! // Most vagy soha, bizonyítsd be a vi­lágnak, / Hogy még folyik római vér ereidben, /És hogy szívünkben még őrzünk büsz­kén egy nevet, / Csaták győztesét, egy nevet: Traianus!” De kik lehetnek azok a barbár zsarnokok, vagy ki is az a kegyetlen ellenség? A „Nézzétek, ti dicső árnyak: Mihály, István, Mátyás ki­rály” kezdetű harmadik versszak ugyan nincs repertoáron, de engem furdal a kíváncsi­ság, hogy nem az Igazságosról van-e szó ben­ne? Több mint beszédes, hogy a dalt (szöveg: Andrei Muresanu, zene: Anton Pann), Vissz­hang címen az 1848-as forradalom alatt pub­likálták először, s Ébredj fel, ó, román! címmel azonnal a nemzeti mozgalom legnépszerűbb dala lett. A történelemben kevésbé jártasak kedvéért: a magyarellenes nemzeti mozgalo­mé! Hát ezért nem éneklik, énekelték a mie­ink, s különösen nem december 1 -én, a román egyesülés napja országos rendezvényein. Mi magyarok maradunk, immár másfél­száz éve rendületlenül Kölcsey Ferenc Him­nusza mellett, amelyet Erkel Ferenc zenésített meg, s nemcsak azért, mert ez összetartozá­sunk legfontosabb jelképe, s bárhol mondjuk vagy énekeljük, mindnyájan a Hazára gondo­lunk, érte imádkozunk. Ez a himnusz nem él­tet császárt vagy királyt, nem szólít fegyver­be, nem hirdet véres bosszút, még csak nem is pattogó harci induló, hanem fohász a ma­gyarok Istenéhez. Ebben (is) különbözünk minden más nem­zettől. 2018. december 7., péntek

Next