Magyar Hírlap, 2020. október (53. évfolyam, 230-255. szám)

2020-10-28 / 252. szám

publicisztika@magyarhirlap.hu 11 Vélemény és vita „A hír szent, a vélemény szabad” 2020. október 28., szerda Nem, a pápa nem pártolja a melegházasságot Deme Dániel teológus, újságíró Hatalmas vitát keltett Ferenc pápa egy dokumentumműsor­ban elhangzott kijelentése, amely­ben állítólag támogatását fejezi ki az egyneműek közti házasság kér­désében. A balliberális sajtó azon­nali féktelen üdvrivalgásba kezdett, ünnepelve egy újabb konzervatív fellegvár megdöntését, és késleke­dés nélkül hosszú, önigazoló fejte­getésekkel árasztotta el a világsajtó felületeit a homoszexuális házasság kérdésében. A konzervatív sajtó is önmaga félelmeit látta beigazolódni a pápa állítólagos kijelentésében, lám, az iszlám térhódítást és töme­ges bevándorlást pironkodás nélkül ünneplő „komcsi pápa” egy új tétel­ben ássa alá a keresztény civilizáció alapértékeit. Kétségbeejtő. Ha következtetései­ben ugyan soha, de felületességében és doktriner ügybuzgóságában azért sajnos egyre gyakrabban találko­zik a konzervatív és baloldali sajtó. Mindkét oldalról olyan hévvel hajt­juk a saját malmunkra a vizet, hogy végül az igazság forrása teljesen el­apad. Forgassuk vissza tehát, mit is mondott Ferenc pápa abban az ink­riminált interjúban, és gondolkod­junk el egy picit azon, hogy eze­ket a szavakat hogyan értelmezzük, és milyen súlyt helyezzünk rájuk. „Egy civil kapcsolatokat szabá­lyozó törvényt kell létrehoznunk, így ők is legalizálva vannak, én ezt támogattam” - mondja Róma püs­pöke az interjúban. De hiszen ez a napnál is világosabb, mondhatjuk. Nem egészen. Elsősorban nem vilá­gos, mikor és milyen kontextusban hangzott el ez a privát megjegyzés, kire értette, mit ért a civil törvény alatt, ez pontosan kiket érintene és így tovább. Antonio Spadaro jezsuita pap, a pápa egyik közeli munkatár­sa is úgy nyilatkozott: „ez a kijelen­tés semmilyen formában nem vál­toztat a katolikus egyház tanításán”. A katolikus egyház tanítása pedig ez: „az egyház azt tanítja, hogy a ho­moszexuális személyek iránt érzett tisztelet semmilyen formában nem vezethet a homoszexuális viselkedés elfogadásához vagy a homoszexuális kapcsolatok jogrendszerbe iktatásá­hoz” (XVI. Benedek, Considerations regarding proposals to give legal re­cognition to unions between ho­mosexual persons, 2003). A katolikus egyház hivatalos ta­nítása tehát az, hogy házasság csak nő és férfi között történhet, ezt a té­zist pedig Ferenc pápa sosem kér­dőjelezte meg. A 2016-ban kiadott, Amoris Laetitia című írásában el­utasítja az azonos neműek házas­ságát, és azt írja: „Azonos neműek közötti kapcsolatot [union] nem le­het a házassággal egy szintre emelni. Egyetlen olyan kapcsolat sem bizto­síthatja a társadalom jövőjét, amely ideiglenes vagy nem irányul az élet átadására.” Maga Jevgenyij Asinevszkij, a do­kumentumfilm készítője azt ál­lította, hogy a fenti kijelentés az ő jelenlétében hangzott el egy ma­gánbeszélgetés alkalmával, de ar­ra már nem tudott válaszolni, hogy ez mikor történt. Vatikáni források ezt megkérdőjelezik, és azt állítják, hogy a fenti mondat Valentina Alaz­­raki mexikói újságíró előtt hangzott el egy 2019-es beszélgetés folyamán. De újságírói megkérdezésre maga Alazraki is csupán azt válaszolta, hogy ő maga nem emlékszik ilyen kijelentésre. Ferenc pápa egy másik állítá­sa, amelybe görcsösen kapaszkodik a progresszív világsajtó, mint a pá­pa homoszexuális házasságot igazo­ló kijelentésébe, 2010-ben hangzott el, amikor ő még Buenos Aires ér­seke volt: „A homoszexuálisoknak joguk van egy családhoz tartozni. Ők Isten gyermekei, és joguk van a családra. Senkit sem szabad kidobni vagy szerencsétlenné tenni emiatt.” ■ Gondolom, különösebb magya­rázat nélkül is világos, hogy itt szó nincs azonos neműek közti házas­ságról, de hadd idézzek fel ezzel kapcsolatban egy anekdotát. Vagy húsz éve történhetett, hogy leültem egy kedves barátommal, a londoni King’s College egyik teológiapro­fesszorával az egyetemi kantinban ebédelni, és az anglikán egyház­ban ugyan megbízható káderként elkönyvelt, de gyakorlati szem­pontból igen botrányos humorral megáldott kollégából váratlanul és bevezetés nélkül egy teljesen meg­lepő kijelentés buggyant ki: „Te tu­dod, mi az, amiben a Biblia ab­szolút egyértelmű, amiben soha semmilyen körülmények közt nem tesz félremagyarázható kijelentést vagy utalást? Az, hogy a homosze­xualitás bűn.” A meglepetéstől kis­sé elnémulva ezt az epizódot a ke­zében szorongatott hideg, nyirkos garnélás szendvics mellékhatá­saként könyveltem el. Ma már vi­szont valahogy így válaszolnék neki: az értelmezési kulcs, amely­­lyel a Szentírás minden egyes tör­ténetét és igazságát nyitogatnunk kell, a krisztusi szeretet. Ferenc pá­pa utóbbi kijelentése ezzel az alap­elvvel összhangban van. Az azo­nos neműekhez vonzódókat sem az egyházból, sem a családból nem közösíthetjük ki. Ha Isten gondvise­léséből a családunkban ilyen orien­tációjú rokonunk cseperedik fel, kik vagyunk mi, hogy megtagad­juk őket? Ha pedig Isten az egyház­ba hívja őket, hogyan mondhatnánk nekik mi nemet? Viszont a konzervatív világnézetű keresztényeknek éppen úgy, mint a liberális elvekhez ragaszkodók­nak, meg kell tanulniuk elválasztani egymástól társadalmunk homosze­xuális tagjait az őket gyakran aka­ratuk és tudtuk nélkül is megválta­ni próbáló LGBT(...)-propagandától. Ez egy politikai ideológiai irányvo­nal, amely nem egyenlőségért küzd, hanem dominanciáért, nem ma­gyaráz, hanem diktál, és nem elfo­gadtatni akar, hanem erőszakkal indoktrinálni. Ebből a vadhajtás­ból származik az a jogosultság tévhit is, hogy az azonos neműek partner­ségét mindenkinek feltétel nélkül el kell fogadnia egyenrangúként az emberi civilizáció alappilléreként megjelenő férfi és nő közti, szak­rálisan legitimált házassággal. An­­nak, hogy ezt elutasíthatjuk, egy jó oka van: ez egy olyan zár, amelybe a krisztusi szeretet kulcsa semmi­lyen szögben nem illeszthető be. Búcsú Rubovszky Andrástól Lezsák Sándor író, az Országgyűlés alelnöke Gyászoló Gyülekezet! Rubovszky András evilági élete, földi jelen­valósága lezárult. Égi születésnapjához köze­ledve több ízben mondogatta: „Rendet aka­rok hagyni magam után. Rendet a családban, munkában, a Széchenyi Társaságban, vállalt feladataimban.” Rubovszky András rendhagyó életét, nyolc­vanhárom földi esztendejét unokáinak írt ön­életrajzi könyvében így összegzi: „Mindent megkaptam: dicsőséget, hírnevet, megalázta­tást, szegénységet, nélkülözést, jómódot, sok izgalmat és nemtelen támadásokat. Boldog családi életet, a gyermeknevelés örömét, meg­értő, segítő társat.” Gyászoló Barátaim! Jómagam a nyolcvanas évek közepétől lehettem Rubovszky András közéleti küzdő­­társa, ami az évtizedek súlya alatt barátsággá nemesedett. Erős bizalmi kötésben, történel­mi ellenszélben szervezkedtünk, címlistá­kat cserélgettünk. A Széchenyi Társaság gyű­lései Lakitelekre is küldött Nyugat-Európából, a tengerentúlról olyan személyiségeket, akiket Rubovszky András szava hitelesített. A bizta­tó szavak kíséretében tilalmas híreket, köny­veket, újságokat, kéziratot hoztak. Tollas Tibor Varázskörét például Irsay György ezredessel, Tarné Lévay Pálma költővel, később Ferencz Béla fafaragó mesterrel bővítette. A Széchenyi Társaság lendületet adott a rend­szerváltó folyamatnak. Szervező munkatár­saival az elmúlt évtizedekben gróf Széchenyi István jövendőnket is gazdagító szellemi ha­gyatékát dolgozták föl. Minderről hiteles do­kumentum Molnár Péter Hinni és hihet­ni egymásnak című könyve. Ebben a közéleti munkában, de szakterületén, a Gellért Szálló stílust teremtő irányításában, a Szállodaszö­vetség élén Rubovszky András rendterem­tő ember volt, akinek elve a nemzeti minő­ség, amelyet Kárpát-medencei történelmünk és keresztény hitünk érlel folyamatosan. A legnehezebb időben lett munkatársam, jött segíteni. 1992 tavaszán tizenkét jelentke­ző közül őt választottuk a Magyar Demokrata Fórum pártigazgatójának. Reménytelen hely­zetben éjt nappá téve dolgoztunk. Jobb hí­ján Illyés Gyula mondatába kapaszkodtunk: „A legfőbb bátorság a remény.” A választási kudarc ellenére mellettünk, mellettem maradt. Azok se tévesztették meg, akik jobbra indexeltek, de balra tartottak, és politikai karambolba, tömeges balesetbe sodorták az MDF-et. Kizárásunk után mondta András: „A politikai vita, az eszmesúrlódás még a vesztest is erősítheti, de az alattomos hatalomvagy lassan ölő méreg.” Rubovszky András úgy maradt hűséges Lakitelekhez, hogy szakmai tudásával, kö­zösséget teremtő és megtartó képességével segített bennünket. A Népfőiskolán az első hungarikum-összejövetel, tanácskozás meg­nyitására 1992-ben kértem fel. A magyar kul­túra és a turisztikai vonzerő kapcsolatáról, az egészségturizmusról, gyógyító vizeink­ről beszélt. Innen indult az a húszesztendős folyamat, amely elvezetett bennünket a ma­gyar nemzeti értékekről és a hungarikumok­­ról szóló, 2012. évi törvényhez, amelyet az Or­szággyűlés egyhangúan fogadott el. Az, hogy Lakiteleken épül a Hungarikum Liget, leány­kori nevén: a Népfőiskola - Rubovszky András szakmai tudásának, tanácsainak is köszön­hető. Álomtervünket mindenkor jóindulat­tal fogadta. Vagy tovább ábrándozott velünk, vagy pedig érvekkel ébresztett bennünket. A Széchenyitől tanult módszer, az eszmesúrló­dások gyakorlata erő marad a jövőben is. Tisztelt Gyászoló Gyülekezet! Kedves Rita, Péter, Rubovszky család, közeli és távolabbi rokonság, barátok, munkatársak és akiknek András a családi legendáriumot, honismereti életes könyvét írta, kedves uno­kák: Cili, Bori, Zsombor és Dorka! Sokan és sokszor ismételjük: „Múlik az Idő, mondja az Ember. Múlik az Ember, mondja az Idő.” Ehhez mi keresztény hitünkkel tesz­­szük hozzá: az Embernek csak a földi élete múlik el. András ma r­égi jegyesével, Erzsiké­vel valahol a fényvilágban éli újra a végtelent. Hagyatékuk­­ és ez az igazi magyar örökség: a Hit, Haza, Család szentháromsága. Ez ad­jon nekünk vigasztaló és gyógyító időt, most és mindörökké! Ámen, Isten Veled, kedves Barátom, András! Isten velünk, gyászoló Barátaim! Elhangzott 2020. október 26-án Budapesten, a Szent Gellért-templomban.

Next