Magyar Hírlap, 2021. december (54. évfolyam, 278-303. szám)

2021-12-31 / 303. szám

Rácsodálkozás Folytatás a III. oldalról - Amikor Budapestre költöztem, hoz­tam magammal az egzisztencializmushoz és többé-kevésbé a szürrealizmushoz kötő­dő hozzáállásomat. Minek tagadtam, elein­te nehezen éltünk, s mivel a körülmények meghatározzák a tudatot, olyan fajta anya­gokra festettem és olyan festékkel, ami ép­pen a kezem ügyébe került. Szó nem lehetett klasszikus értelemben vett esztétizálás­­ról, roncsolt, rusztikus, vagy mondjam azt, eléggé elvetemült volt, amit abban az idő­ben csináltam. És hát időnként primer in­dulatból is festettem, így született az Aqua­rius - A vízöntő című kép a Duna-gate ügy idejében, amikor hatalmas tiltakozást vál­tott ki a Duna-kanyarba tervezett vízlép­cső. Ennek a képnek a felületén jól látszik, mi mindent használtam a festéken kívül. Ezt követően majdnem egy teljes évtizedre eltá­volodtam a figurális festészettől. Csak a ki­lencvenes évek felé találtam vissza a klasz­­szikus témákhoz. - Milyen egyéb hatások befolyásolják még ezeket a témaváltásokat? - Mondhatom azt, hogy a véletlen. A táj­képeket például úgy kell érteni, hogy bel­ső indíttatású tájképek. Egy olaszországi kiránduláson láttam egy felszántott domb­oldalt, ami olyan volt, akár egy holdbéli táj, ugyanis a talaj meszes volt,­amitől fehéren csillogott a reggeli napfényben. Ezt lefotóz­tam, és ebből indult egy több évre szóló fes­tői program. : - A tapasztalatom az, hogy jól elkülö­níthetően kétfajta művész van. Az, aki át­­szellemülten, örömmel dolgozik, és az, aki minden egyes mű létrehozásába kissé „be­lehal”. Öröm vagy szenvedés az alkotás? - A festészet egy létszükséglet, mondhat­nám napi szükséglet. Ha nem tudok dolgoz­ni minden nap a műteremben, akkor nagy baj van. Ez elhivatottság, és tényleg olyan, mint a lélegzetvétel. Semmiképpen nem ne­vezném szenvedésnek, ellenkezőleg: óriá­si élvezetet nyújt az, hogy csinálok valamit. Ha jobban belegondolok azonban, talán a szenvedésdolog is benne van. Sokszor elő­fordul, hogy az eredeti elképzelésem dugába dől, és elkezdődik a kínlódás, hogy kitalál­jak valamit helyette, ami megmenti, vissza­hozza vagy átformálja az eredeti koncepciót, de ugyanakkor meg is őrzi annak az értékét. Ami pedig az isteni sugallatot illeti, szeren­csére megvan az is. A nap minden percében festő vagyok. Ha megyek az utcán vagy ülök a villamoson, akkor is arra gondolok, mit csinálok majd a műteremben. Még újév haj­nalán is festek. - Az isteni sugallat megütötte a fülemet. - A vallás mindig is adott volt számomra, elsősorban az édesanyámnak köszönhetően. Egészen kis koromban jártam hittanra, bér­málkoztam is. Ez magától értetődő volt, an­nak ellenére, hogy mindezt tűzzel-vassal tiltották a gyermekkoromban. - Az egzisztencialista látásmódja nem került konfliktusba a vallással? - Bizonyára voltak konfliktusok, de azok a nehéz élethelyzetek, amelyeket át kellett élnem, kivétel nélkül a hitből eredő meg­nyugvás és kiegyensúlyozottság által oldód­tak meg. Ahogy haladtam előre a korral, úgy kezdett egyre fontosabb és meghatározó ré­szévé válni az életemnek. Spányi Antal szé­kesfehérvári megyéspüspök mondta azt egy kiállításomon, hogy a képeimből a minősé­gen keresztül árad a hit. - A Pesti Vigadóban nyílt meg és január végéig látható az életművét bemutató kiál­lítása. Mi volt a koncepció? - Ez egy összegző tárlat, amelyen a ma­gyarországi munkáim, az elmúlt né­hány évtized legfőbb darabjai szerepelnek, ezerkilencszáznyolcvanháromtól kétezer­huszonegyig. Úgy rendeztük, hogy a vál­tozások, a korszakok nyomon követhetők legyenek. - Milyen érzés volt áttekinteni ezeket a képeket? - Izgalmas. Volt olyan festmény, amelyet másfél évtizede nem láttam. Tartottam tőle, hogy esetleg hatalmába kerít majd az érzés, hogy meg kell kérdeznem magamtól: „Te jó ég! Ezt tényleg én festettem?” Szerencsére erre nem került sor. Egyébként szándékos volt, hogy a tárlat egyharmadát olyan képek tegyék ki, amelyek magán- és közgyűjte­ményekben vannak, és ebből kifolyólag csak ritkán láthatók. - December huszonhetedikén ünnepli hetvenedik születésnapját. Most, amikor beszélünk, még advent van. Mit jelent a ke­rek évforduló tükrében a várakozás önnek? - Elsősorban félelmet, hiszen a hetven egy újabb, nehéz küszöb. Az ötven is az volt, ami egy férfi életében egy kényes kor. A hetven pedig végképp az. A definitív és végérvé­nyes öregkorba való átlépés. Minden erőm­mel azon vagyok, hogy karban tartsam ma­gam fizikailag és szellemileg is. De a hetven az csak hetven, azon túl bármi bekövetkez­het az emberrel. Félelemmel tehát és ugyan­akkor várakozással tekintek a következő évtizedre. Annak ellenére, hogy bőséges ta­pasztalatokra tettem szert a hetven év alatt, még tervezek dolgokat. - Mit fog kívánni, ha elfújja a születés­­napi gyertyákat? - Egyrészről azt, hogy az, ami a világban zajlik, a járványhelyzet, érjen véget, hogy ez a stressz, amit a bezártság okoz, meg­szűnjön. Ez a kisebb kívánságom. - És a nagyobb? - Amire már utaltam: szeretném befejez­ni azokat a képeket, amiket elkezdtem és amiket még tervezek. Illetve azt szeretném, hogy a feleségemmel - aki negyven éve a társam, és akivel minden van, de nélküle nem lenne semmi - maradjunk meg ebben a testi és szellemi állapotban, amiben most élünk. A Teremtő ugyanis ez idáig megóvott minden komolyabb bajtól. Varga Bence Művész Páholy rovatunk az MMA támogatásával készült. „Időnként szándékoltan olyanfajta kompozíciós eljárást próbálok alkalmazni, ami valósággal beszippantja a néző tekintetét” Fotó: Katona László Kosztolányi Dezső: Boris könyve Boris beszegődött hozzánk ké­zilánynak, de még nem volt köny­ve. Többször eszünkbe jutott. - Igaz, a könyv. Azt is ki kellene váltani. Csakhogy ez a falusi gyermek­lány, ki nyáron még libákat őrzött a mezőn, eltévedt volna ebben a rengeteg városban, egy tapodtat se tudott egyedül tenni. Ezért ma­gam kísértem a hivatalba, hol a könyvet adják. Megmosdott, szőke haját koszo­rúba kötötte, fehérbe öltözködött, mint első áldozásra. Zsebeit almá­val, szilvával tömte tele a nagy út­ra. Ünnepélyesen tipegett az ut­cán, érezve, hogy ez a nap semmi más napjához nem hasonlít. Sötét folyosón haladtunk át, rozoga falépcsőn mentünk lefelé, megálltunk az ajtó előtt. Boris be­nyitott. Kemény, hivatalos hang kiáltott: - Menjen ki, és várjon ott künn. A lány visszatántorgott a szüle­tési, községi, erkölcsi bizonyít­vánnyal meg két fényképével, me­lyet eleve beszereztünk számára. Egy ablakba húzódzkodva annak rendje és módja szerint várt, hogy az előbb érkezők sorra kerüljenek. Közel másfél órát várakoztunk, mikor ismét áthaladtunk a sötét folyosón, lefelé mentünk a rozoga falépcsőn, benyitottunk az ajtón, s egy toronyszobaszerű helyiségbe érkeztünk, amilyent Boris még soha életében nem látott. A lány nem figyelhette meg oly részletesen mint én, hogy mi min­den van itt, de bizonyára jobban érezte. Egy úr ült az asztalnál, pá­paszemes, magas, becsületben megőszült hivatalnok, gyűrűvel vékony ujján, mely szinte elsor­vadt az örökös tollforgatástól. Föl se tekintett, mikor belépett, írt. Asztalán fontos ügyiratok. Ol­dalt egy gép, ismeretlen rendelte­tésű vassatu, rejtélyes, rettenetes, akár a középkori kínzószerszá­mok, melyekkel valaha az ellen­szegülőket faggatták. Boris egyedül erre nézett. Térde kissé rogyadozott, talán imádko­zott is, azt az imát, melyre édes­­szülője tanította. Mégse térdepelt le. Bámulatos önuralommal össze­szedve minden erejét az asztal felé indult. - Hogy hívják? - kérdezte a ke­mény, hivatalos hang. A lány felelt. De ezt csak én ért­hettem meg, mert hangja a gör­csösen összeszoruló gégében el­csuklott, mint mikor a vádlott a végtárgyaláson a keresztkérdé­sek súlya alatt ezt dadogja: „Gyilkoltam” - Hangosabban - biztatta az úr. Boris hangosabban mondta a nevét, mire a hivatalnok rátekintett. - Maga az? - Én­­ hebegő a kis cseléd, inkább szája mozgásával, mint hangjával. - Bizonyos ez? Ebben a kérdésben kétkedés volt, vallató árnyalat, melytől megfagyott a vér. A lány nem tu­dott mit válaszolni. Gyűrködte markában az okmányokat. De a hivatalnok, ki nem volt rossz ember, csak a törvényt képviselte, melynek mindnyájan engedelmeskedni tartozunk, eltekintett a felelettől. Csóválta fejét, rosszallóan. Másodpercek múltak el. - Megvannak az írásai? Minden megvolt. Az úr is látta. De azért csóválta fejét, mintha azt mondaná, hogy „jellemző”. - Hány éves? - Ezerkilencszáztíz... - Nem azt kérdeztem. Arra vála­szoljon, hogy hány éves. - Tizenöt. Most a hivatalnok fölállt. Fölállt, és bal kezében az egyik fénykép­pel, biztos lépésekkel közeledett. Jobb kezével hirtelenül megragad­ta Boris állát, s a lány fejét fölfelé tolva hosszan szemlélte, szemben, oldalvást, egyik szemével a fény­képre, másik szemével az arcra sandítva, hogy a valóságot és an­nak mását összehasonlítván meg­állapíthassa a hasonlóságot. Ha a lány helyébe egy kalandor mil­liomosnő akarna betolakodni, szándéka meghiúsulna. Nem olyan könnyen lehet az ember cseléd. Kérdést intéztek a jelölthöz, egészséges-e, beszél-e több nyel­vet, van-e bélyege. Az nem volt. Újabb szomorú fejcsóválás. Az úr mind a két kezével kihú­zott egy csikorgó fiókot, bélyeget keresett, lassan kiemelte a cseléd­könyvet, gyöngybetűkkel beleírta Boris személyi adatait, aztán az el­ső lapot mázolni kezdte ecsetjével, melyet előbb egy enyveslábasba mártott, két helyen is mázolta, s az egyikre, miután szabályosan csokorba fogta a zsinegvégeket, rányomott egy sok­ágú rózsaszín papírcsillagot, a másikra pedig a fényképet ragasztotta. Ő, ki e rövid idő alatt bámulatos rá­termettséggel játszotta a pszicho­lógus, antropológus, filológus sze­repet, most a könyvkötőmunká­hoz látott, egy elmés, kemény szerszámmal paskolni kezdte a könyvet, majd a géphez lépett, mely vasalkatrészeivel vészesen sötétedett előttünk. A gép forgott, zakatolt, oly erő­vel, mely egy ember koponyáját is átlyukaszthatta volna, lyukakat vájt a cselédkönyvbe. Sokáig tar­tott. Boris az alvajáró tétovaságá­­val meredt rám, ezúttal először, bátorítást keresve jelenlétemben. Fehér volt, mint a fal. Nem esett semmi baj. Innen egy udvarba küldték, onnan ide vissza, később az orvoshoz. Déli egykor jött haza, derűsen és boldogan, de jelentősen, mint aki a halál torkából menekült. Azt mondta, hogy semmi az egész. - Csak a gép­­ sóhajtott. Vadonatúj könyvét, melyet tisz­ta zsebkendőjébe csavart, átnyúj­totta nekem, a gazdának, kinek föltétlen jogom van a megőrzésé­hez. De mikor el akartam zárni, oly sóvár pillantást vetett utána, hogy inkább visszaadtam. Hadd legyen az övé. Nekem úgyis sok könyvem van. Neki pedig nincs más könyve. Csak ez az egy. 1231 A Magyar Hírlap hétvégi melléklete 2021. december 31., hétvége . IV

Next