Magyar Honvéd, 1992. július-december (3. évfolyam, 27-53. szám)

1992-08-14 / 33-34. szám

20 NEMZEKÖZI KATONAPOLITIKA Boszniai játszma - osztozkodással Déli szomszédságunkból ér­kező hadijelentések fényé­ben a balkáni helyzet úgy fest, hogy a vezető nyugati hatalmak - bizonyos remé­nyeket fűzve az Amerikából importált Milan Panics szerb­­montenegrói kormányfő száz naposra ígért békeerőfeszíté­seihez - még mindig az óva­tos kivárás álláspontjára he­lyezkednek. A Biztonsági Ta­nács által a közelmúltban el­rendelt embargó hatékonysá­gában bízva, változatlanul a politikai-diplomáciai akció­kat, a büntető jellegű gazda­sági intézkedéseket részesítik előnyben, miközben az egy­kori Jugoszlávia legforróbb pontján, Bosznia-Hercegovi­nában egyelőre halvány jelét sem észlelni a gyilkos testvér­háború gyors befejeződésé­nek. Időnként innen is, onnan is el-elhangzanak harcias felhí­vások a nagyobb arányú kül­földi katonai beavatkozás ha­ladéktalan előkészítésére, ezeknek azonban igazából nincs szélesebb körű támoga­tást élvező visszhangja. Legu­tóbb például Fahd szaúd-ará­­biai király - szívén viselve a boszniai muzulmánok sanya­rú sorsát - a kuvaiti példára hivatkozva, az Egyesült Álla­mok mielőbbi intervencióját sürgette, kilátásba helyezve, országa kész lenne a leg­messzebbmenőkig viselni a javasolt hadműveletek anya­gi-pénzügyi terheit. A was­hingtoni adminisztráció - amint ez várható volt - kitért a kérés teljesítése elől, mond­ván, ebben a térségben nem forognak kockán olyan lét­­fontosságú nyugati érdekek, amelyeknek védelmében úgy kellene fellépni, miként azt a szövetségesek az Öböl-hábo­rúban tették. Ebben a kérdésben egyéb­ként a nyugat-európai kormá­nyok szintén megosztottak. A NATO és a Nyugat-európai Unió (WEU) tagállamai rö­viddel ezelőtt mindössze arra vállalkoztak, hogy egy jelké­pesnél alig többnek tekinthető tengeri blokád létesítése cél­jából elküldték hadihajóikat az Adriára (lásd a térképváz­latot). A „jelképes” jelző haszná­lata már csak azért is helyén­való, mivel az ide vezényelt úszó egységek - tisztes távol­ban a Bar­i és a Kotor­i-öböl­­ben állomásozó jugoszláv (szerb) gyorsnaszádoktól - csupán a megfigyelésre kap­tak felhatalmazást, tehát nincs joguk egyetlen, a közeli kikö­tőkbe tartó teherhajó átkutatá­sára sem. Ennek - ha történe­tesen erre módjuk nyílna - amúgy sem lenne túl sok ér­telme. A szerb hadigépezetet tápláló stratégiai utánpótlás (kőolaj, benzin, pótalkatré­szek stb.) ugyanis legnagyobb részt nem a tengeren, hanem vasúton, közúton és a Dunán érkezik a csonka Jugoszláviá­ba, így hát az „ágyúnaszád­­diplomáciának” igencsak kor­látozott szerepe van és lehet, ideértve az állandó ostrom alatt álló Szarajevóba irányu­ló segélyszállítmányok eljut­tatásának fegyveres biztosítá­sát is (esetleg ellátási folyosó nyitásával). Az egyesített nyugati flotta jelenléte különben a legcse­kélyebb mértékben sem befo­lyásolja a Bosznia-Hercego­­vina-i, mind drámaibban ala­kuló fejleményeket. Most már bizonyos, a belháború legna­gyobb vesztese az összlakos­ság 44 százalékát kitevő mu­zulmán közösség lesz, amely gyakorlatilag földönfutóvá, hazátlanná vált. Annál fogva, hogy elűzetése folytán töme­ges menekülésre kényszerült, várhatóan gyökeresen átren­deződhet a szerbek és a hor­­vátok osztozkodásának tár­gyát képező köztársaság etni­kai összetétele. Az itteni népességnek összességében 36 százalékát alkotó szerbek - és tulajdon­képpen ez a szándék motivál­ta eddigi hadműveleteik leg­főbb célját, az általuk ellenőr­zött körzetek lehető legna­gyobb kiszélesítését - egyál­talán nem titkolják, hogy Bosznia-Hercegovina terüle­tének 65 százalékára tartanak igényt (a többi a muszlimok kisemmizésével a horvátok­­nak jutna). Ezt a mesterséges feldarabolási műveletet - úgy tűnik - már semmiféle külső nemzetközi erő sem akadá­lyozhatja meg. Erre - a jelek szerint - a boszniai „igazhitű­­ekkel” szolidáris, de a této­ván, erőtlenül reagáló iszlám világ sem képes többé. Ezek után csak az a kérdés marad nyitva, miként rajzoló­dik át a volt Jugoszlávia poli­tikai térképe, ha egyszer, va­lamikor elhallgatnak majd a fegyverek? Máris felröppent a „Szerb Egyesült Államok” életre hívásának ötlete, ami így puszta elnevezésében is szokatlan, sőt meghökkentő. Ám valahol a mélyben ott rej­tőzik mögötte a „nagyszerb” eszme, egy olyan államalaku­lat elképzelt jövőképe, amely a hallgatólagosan elismert belső földrajzi határok eltör­lésével magában egyesítené az „uralkodó nemzet” vala­mennyi, magát szerbnek valló polgárát. És éppen itt van a legna­gyobb dilemma: vajon ez len­­ne-e az ára annak, hogy egy idő után valamiféle viszony­lagos nyugalmi állapotot te­remtsenek ebben az állandóan nagyobb robbanással fenye­gető régióban? Őszintén szól­va, ezt kötve hisszük. Ismerve a Balkán viharos történelmét, a távolabbi és a közelebbi múlt nem egyszer tragédiákba torkolló eseményeit, nemigen képzelhető el, hogy a hamu alatt izzó parázs - lett légyen szó bármilyen béketervről - véglegesen kihúnyjon... S. L.

Next