Magyar Horgász, 2001 (55. évfolyam, 1-12. szám)

2001. február / 2. szám

felé a víz mellett - jó pár kilomé­ter vár ránk. Tomi és Norbi barátom dagaszt­ja a sarat mögöttem a kis Corsával, lépésben imádkozzuk át autóinkat egy - az élelmes traktorosoknak sok bevételt jelentő - szakaszon. Valami nedvesség úgy látszik még­iscsak volt itt... Istenem, mi meg még tüzet akartunk rakni, és sza­lonnasütésről ábrándoztunk... ELSŐ HELY Nem tudjuk, hol kezdünk majd dobálni először, a fiúk rám bízzák a döntést, mintha én vala­mivel jobban ismerném a tere­pet, pedig a tuti csukás helyeket mindig elfelejtem - merthogy csukázás lesz itten kérem, nem is akármilyen, hanem pergetés a ja­vából. Erre készülünk egy hete, a múltkor ugyanis sokkal naposabb időnk volt, derékba is törte a hor­gászatot, most azonban itt a köd, a hűvösség, szóval ami kell. Aztán amint megérkezünk egy általam jónak vélt szakaszra, a köd elillanóban van - szerencsé­re felhő azért marad az égen, így a csukázó idő nincs veszélyben. Norbi a közelemben marad egy állásnyira, Tomi eltűnik, mint a szürke szamár abban a bizonyos­ban, és meglehetősen messze, a kanyaron túli nád takarásában kezdi a horgászatot. SÜGEREK REGGELIRE Míg a fiúk házilag - küszöb lemezből - gyártott és egyébként bevált „Hausi” fantázianevet viselő villantóikkal igyekeznek el­kápráztatni a csukákat, addig jó­magam, aki lemaradtam a bar­­kács-fakultációról, kénytelen va­gyok gyári műcsalit feltenni a köthető drótelőke végére. Hatos körforgó, Veltic-nek hívják, és azt mondják jó. Nagy csukáknak nagy csali, hát akkor lássuk. A bronzos, zöld csíkos csillo­gás lomha mozgással közelít fe­lém a decemberi vízinövény-ma­radékok között egyensúlyozva, a hínároktól néha kibillentve mo­noton pörgéséből. Az első dobá­sokat a néhány ígéretes helynek tartogattam - közvetlenül felszín alatt járatva a nagy körforgót - de nem hoztak halat. Furcsa ez a kapástalanság.­­ Néhány perc múlva össze is nézünk társam­mal, aki szokásos tempójában szűri a vizet a támolygóval, eled­dig szintén eredménytelenül. Norbi néhány dobás után általá­ban csali cserére szánja el magát, most is így tesz, de továbbra is blinkerrel próbálkozik. Tomiról semmi hír. Talán tizedik bevontatásom, amikor végre egy ütést érzek a bo­ton, bevágásra lehetőség sincs, annyira gyors volt a vendég. A következő dobás az előbbi helyre irányul, a várt ponton nem is késik a rávágás, vehemens ellenállás he­lyett azonban egy méltatlankodó sügér húsz dekájába emelek bele. Negyed tíz: egy hal már zsebben - „nagy csali nagy csuka”, mi? Ez a csatorna-pergetősdi azért is jó dolog, mert ha nincs kapás, az ember bizakodva léphet át egy másik álláshoz, annak reményé­ben, hogy ott majd biztos lesz hal - a lehetőségek száma szinte vég­telen. Norbival az autóktól kicsit eltávolodva dobálunk tovább - igaz, ő felfelé én meg kicsit lej­jebb mentem egy-két beállóval. Villantom csobban, majd alig for­dul néhány taktust, bődületes rá­­vágásom van. Csukám viszont to­vábbra sem, ugyanis hamar fel­színre tör egy zöld-fekete csíkos test. Kisvártatva az előbbinél szebb sügeret ragadok nyakon, de még az ő szájában is furcsán hat nagyméretű körforgóm. Barátom lép mellém, így a horogszabadítás előtt lefényképezkedünk zsákmá­nyommal. Közben Tamás is be­fut, hal nélkül, nem kérdés hát, hogy menjünk-e tovább. A JÓ PÁLYA Az autókkal egy széles placcon parkolunk le néhány kilométerrel arrébb, ettől feljebb ma már nem megyünk, csak gyalogosan. En­nek a résznek - hiába csatorna - mégis van valami varázsa: beszű- MEGFIGYELÉS Szinte folyamatosan borult időben a tompa fényű sár­garéz házi kanál és a gy­ári vörösréz támolygó is bizo­nyított. A sekély vízben pergetett csukák egytől egyig könnyű, vékony blinkerekre jöttek, a fejük felett elhú­zott körforgók nem izgatták fel őket, csak a libegtetett kanalak. Az úszással fogott halak kis eresztéken felkí­nált kárászokra kaptak. A rablók legtöbbször part előtt, és a víz partközeli régiójában akadtak horogra. A napos idő megállította a ragadozók kapókedvét a műcsalikra. ► Tomi csak futólag említett csukája váratlanul és a szokottnál is hevesebben vetette rá magát a nád előtt vezetett műcsalira. A fárasztás nem jelentett gondot, de a part közelébe érve ez is megmutatta, hogy egy csuka sem adja magát olcsón A biztosan ülő horog segíti a horgászt a viadal végén is: a növényektől akadályoztatva így volt a legegyszerűbb a kivétel. A pompás akadás kíméletesebbé és rövidebbé teszi a horogszabadítás procedúráját - ez a méret alatti és a méretes, de visszaengedett halak esetében nem utolsó szempont VW Sí Magyar Horgász 13