Magyar Idők, 2015. december (1. évfolyam, 78-102. szám)

2015-12-12 / 88. szám

12 LUGAS PROGRAMOK Ünnepre hangolva. A Néprajzi Múzeum csa­ládi napot rendez a betlehem körül. Az egész napos rendezvényen folyamatos kézműves prog­ramok mellett a Betlehem - „nagy dolgok a já­szolnál történnek” című időszaki kiállítás tár­latvezetése, a Sebestyén Ádám Székely Társu­lat bukovinai betlehemese és a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola növendékeinek karácso­nyi koncertje várja az érdeklődőket. Helyszín: Néprajzi Múzeum (Budapest V., Kossuth La­jos tér 12.). Időpont: december 12., szombat 10 óra. Karácsonyi éjfélóra. Bodza Klára Ó, áldott Szűzanya című szakrális lemezbemutató kon­certjén archaikus imádságok, istenes versek, Ba­lassi Bálint 67. zsoltára, Mária-énekek, közép­kori hangszeres karácsonyi dallamok, adventi és karácsonyi népszokásdalok hangzanak el. A Karácsonyi éjfélóra című esten közreműködik: Dunai Tamás, Balogh Kálmán, az Excanto régi zenei együttes, Csörsz Rumen István, Kiss Krisz­tián, valamint Bodza Klára énekes tanítványai. Helyszín: Párbeszéd Háza, Díszterem (Budapest VIII., Horánszky utca 20.). Időpont: december 12., szombat 18 óra. Császártöltés hiteles története. A helytör­téneti írásokat, visszaemlékezéseket és térké­peket tartalmazó Császártöltés, 1. című könyv bemutatóján Wicker Erika, Knipl István, Bárth János, Bolvári Csaba, Bánáti István ismerteti a Bács megyei település történetét. Helyszín: Közösségek Háza (Császártöltés, Kossuth La­jos utca 169.). Időpont: december 13., vasárnap 15.30. Test a lelke mindennek. Lakatos János ní­vódíjas koreográfus és táncpedagógus, a Ma­gyar Táncművészeti Főiskola tanára Tánc és egészség című ismeretterjesztő előadásában „húsba vágó” kérdéseket feszeget. Megváltoz­tathatjuk lelkiállapotunkat a testtartásunkkal? Miért nem szédülnek el a táncosok forgás köz­ben? Hogyan tud együtt mozdulni egy siketek­ből álló táncegyüttes? Sok megdöbbentő tény és érdekes videó várja azokat, akik mélyebben is szeretnék megismerni a táncoló testek mű­ködését. Az előadás Lakatos János és a Nem­zeti Táncszínház közös produkciója. Helyszín: MOM Kulturális Központ, Színházterem (Bu­dapest XII., Csörsz utca 18.). Időpont: december 14., hétfő 19 óra. Somogyi bakák a Don-kanyarban. „Decem­ber 12. szombat. Este megjöttek a felváltók... Én Jámborral és a többi rajparancsnokkal még itt maradok egy 24 órát, hogy az újdonsülte­ket eligazítsam...” 1942-ben e nappal fejeződik be Gróf Imre tartalékos zászlós harctéri napló­ja. A történet 2015 decemberében folytatódik, Gróf Péter és Szabó Péter Somogyi bakák sza­kaszparancsnokaként a Don-kanyarban című könyvének bemutatóján. A Napkút Kiadó gon­dozásában megjelent, gazdagon illusztrált kö­tet szerzőivel Szakály Sándor beszélget. Hely­szín: Litea Könyvesbolt és Teázó (Budapest­­, Hess András tér 4.). Időpont: december 15., kedd 17 óra. A Liszt Ferenc Társaság koncertje. Bajk­ Ágnes (zongora) és Ádám Krisztina (fuvola) ka­maraestje hallható a Liszt Ferenc Társaság kon­certjén. A műsoron többek között szerepel Schu­bert Elszáradt virágok - bevezetés és variáci­ók zongorára és fuvolára című műve és Liszt Ferenc Első elfelejtett keringőjének Szabó Fe­­renc-átirata. Helyszín: Művészetek és Irodalom Háza, Fülep Lajos Terem (Pécs, Széchenyi Ist­ván tér 7-8.). Időpont: december 17., csütörtök 18 óra. Magnificat. A Savaria Barokk Zenekar Mon­teverdi Magnificat és Schütz Karácsonyi törté­net című művét játssza következő templomi kon­certjén. Helyszín: Örökimádás-templom (Buda­pest IX., Üllői út 77.). Időpont: december 18., péntek 19.30. Misztériumjáték. Az adventi készülődéshez járul hozzá a Térszínház Karácsonyi misztérium című előadása. Belépés: színházjegy helyett ele­­mózsiás batyuval! Helyszín: Zichy-kastély (Bu­dapest III., Fő tér 1.). Időpont: december 19., szombat 18 óra. (Programajánlatok a programok@magyaridok.hu e-mail címre küldhetők.) A közelmúltban egy előadás utáni beszél­getésben büszkén mondtam: örüljünk, hogy közöttünk van Juhász Feri, ko­runk legnagyobb élő magyar költője! Félve mond­tam, mert tudtam betegségéről, de túl ezen kiol­vastam utóbbi köteteiből, hogy a Mindenség sze­relmének költőjét mennyire eltölti a halál meg­testesülésének, egyben metafizikájának kérdése. Létezésünk átváltozásának, a földi lét alakulá­sának, a világmindenség egészében elfoglalt he­lyének kérdésköre filozófiai pontossággal izgat­ta, de figyelmét a meghalás létpillanatának sze­mélyes bekövetkezése éppúgy érdekelte. Nem­zedéktársaitól, barátaitól e kettős kérdéssel bú­csúzott. Kisesszék prózaversben, mondtuk, de én tudtam, hogy személyes érdeklődésének, a rá is váró eseményeknek végiggondolása fogalma­zódik ezekben a kései remekekben. Szörnyű adottság: látni belülről mindent, ami bennem és körülöttem történik. Juhász Ferenc ennek a képességnek világirodalmi méretű zseni­je. Látja és szavakkal meg is idézi mindazt, amit az ember önmagában megél, szenved, élvez, gyö­­nyörittasan átél, veszteségtudattal megszenved - miként az életét megélő ember és ahogy az egészségéért aggódó másik ember és az egész­ségéért felelősséget vállaló orvos. De leírható­­an látja a világmindenséget, életre kelthetőbben, mint a legjobb csillagászok. És el tudja képzel­ni ugyanennek a mindenségnek a még talán fel sem fedezett picinységeit, jobban, mint bárme­lyik fizikus. És rácsodál - leírható szavakkal is formálva - a biológiai organizmusokra, ponto­sabban talán, mint az annak tanulmányozásá­ra szakosodott biológus. És még egy „kiegészí­tő” adottság: képes átélni az egyes ember külön csak rá szabott megpróbáltatásait és a történe­lemnek az egész emberiséget megszenvedtető veszélyeztetettségét. Sokszor elgondolom: ho­gyan lehet ilyen terheltséggel természetes em­beri életet megélni? Majd évtizede, amikor felesége, Kati dicse­kedve mondta, hogy egy költői összejövetelen, valahol a Balkánon. Feri volt, aki elsőként, szin­te futva érkezett fel a dombon álló templomocs­­kához, tudtam, hogy próbát tett, az öregedés ál­lapotát mérte a világban létezés esélyéhez. Ki­próbálta önmagát. Versei alakultak ezekben, a lét kihívását mérlegelő mozdulatokban. „Fél a haláltól” - mondta felesége a feleségem­nek régebben, amikor még egészségesen kellett szembenéznie az évekkel elközelgő eseménnyel. „Nyugtatom, biztatom, ne félj, ott leszek veled, fogom majd a kezedet.” Orvos létére mondha­tott ilyet. Én meg, mint a költő fiatalabb kortár­sa, higgyem ugyanezt! Már csak a beszélgetés vé­gét hallhattam: „Egy pillanat az egész. Vigyázok rád.” Hány versben, hány barát távoztával gon­dolta el ezt a pillanatot? Vajon most, amikor el­rendezettségében valóban ideális formát ölthe­­tett távozása, vajon miként írhatta volna meg sa­ját halálát? Saját pillanatát? Olvasom lánya be­számolóját a Facebookon: „december 2-án 23.30 perckor meghalt az Édesapám. Mamával és Esz­terrel fogtuk a kezét.” Egy életen át erre a csodák­ra nyíló pillanatra készült. Félve és reményked­ve. Az életet féltve, a létezés értelmét mérlegel­ve. Amit egy életen át keresett mindegyik vers­ében, már csak ő tudhatja. Önmagát el nem bú­csúztathatja. Hiszen tudjuk: a többi néma csend. Azt olvasom mindenütt, hogy Juhász Ferenc sajátos költő, nem társítható egyik meghatározó beszédmódhoz sem a huszadik században. Pe­dig ennek éppen az ellenkezője az igaz. Sokáig a politikához kötöttük. Igaz, hogy A tékozló or­szág nélkül talán '56 forradalma se lenne, utóbb a „bomba” árnyékában a világ létezésének egyik legizgatottabb védelmezőjét ünnepelhettük köl­tészetében. És amikor nemzedéktársainak hul­lását siratta, benne láthattuk a nemzeti „bárdot”, aki emléket állít az elhullottaknak. De kérdés, van-e ezzel a végső elkeseredéssel szemben poétikailag hiteles ellenszer. Szemem­ben a harc az ünnepért, a derű keresése, az Igé­ből származó fény befogadása a költő feladata. Feladata? Létkérdése! A huszadik század nagy öröksége ez, amely a létezésben való megújulás esélyét kereste. És ez Juhász Ferenc költészeté­nek lényege. Az ő költői szövege is kezdetektől hordozza a kétségbeejtő tragikumot ellenpon­tozó gyönyörködést, a fény keresését. Ha vala­ha a politikus költőt ünnepelték az utána indu­lók, a mai fiatal költészet éppen ezt a Mérgezett Mennyországot ellenpontozó szövegteremtést ünnepelheti benne és általa. Azt a költőt, aki a Halott feketerigó, majd a Fekete Saskirály min­den mondatában megküzdött a pusztulással. Az öröm keresése és megtalálása a rossz ellenében a Juhász Ferenc-i poétika jellemzője, amely be­leépül a huszadik századtól napjainkig ihlettel szolgáló világirodalomba. A huszadik század­nak a tragikus derűt megszenvedő legnagyobb költői közé tartozott. Ehhez a tragikus derűhöz át kell élni magát a létezés tragikusságát. Esendőségét, a „mostpon­­tokra” szakadó világ végességét. A költő, aki a hitre apellált, hány változatban volt kénytelen el­siratni az embert a történelemben? A minden­ség szerelme és A virágok hatalma annak a lét­­katedrálisnak az épülése, amelyben a tenyészet világa megtalálja az ember szervező elvét, és an­nak tudatáig nyúlik. Ez az ember Az éjszaka ké­peiben aztán elérkezett önmaga megsemmisít­­hetőségének tudatáig. De mi történhet ezután - ha nincs meg a tenyészet cél­oksága, ha elve­szett belőle az ember? Itt találja meg a Juhász-vers a határesetet, az ember utáni világot, amelyet mégiscsak ember méretűen tud megszerkeszteni. Az ember nélkü­liségben kitűnik az emberhiány borzalma és az emberlét szépsége. Nemlétével groteszkbe for­dul a csodálatos, és az ember nélküli groteszk csodálatossá nemesedik, mihelyt felfedődik em­beri modellje. Juhász az elveszthető paradicso­mot rajzolta meg az elveszettség állapotában. És itt, a legtökéletesebb határhelyzetben szü­letik újjá a hit: az ember képtelen elképzelni az ember nélküli világot. Juhász Ferenc ebből a po­kol-túlvilágból is vissza tudott térni. A „Fekete Saskirály” minden emberben benne él, és legjobb pillanatait is képes elrontani: ezzel kell megküz­deni, ezzel kell szembeszállani. Az örök szem­benállás Juhász Ferenc költészetének jellemzője. Ha a huszadik század európai költészetében rátaláltam az életet értelemmel eltölthető nagy ellentételezésre, hozzávéve mindennek metafi­zikus tovább éltetését, természetes számomra, hogy Juhász Ferenc költészete ugyanezt, a féle­­lemtől-undortól-kétségbeeséstől a boldogság át­­élhetőségééig vezető utat szintúgy feltalálta. Köl­tészete ekként válik a huszadik századi világiro­dalom legteljesebb reményeit összefogó képze­letbeli antológia kiemelt szereplőjévé. Ennek a küzdelemnek záróverse a hosszú című Latinovits-sirató, amely majd évtizedig a Juhász-költészet befejező versének is látszott. Benne magát az etikai küzdelmet éli át poétikai­lag: a meghalás, az elnémulás költői-művészi pillanatában Juhász Ferenc vállalta a halottvi­vő szerepét, az akár hallgatva is élni nehezebb sors kimondását. Juhász Ferenc ezt követően sem hagyja el a történelmi párhuzamot, amelyet a Latinovits-si­­ratóig kritikusai annyiszor megrajzoltak/meg­­rajzoltunk. Csak túl ezen egy - ezt is magában foglaló - másfajta esztétikai vállalkozásba kezd. A hangsúly eddig az ember és történelmi csap­dáinak szembesítésén volt, a tragikus megha­­sonlások felmutatásán és átélésén. Ekkortól­ az embert személyes sorsában a boldogság esélyé­vel méri. Nem kivonja felelőssége alól, de a fele­lősségvállalásra alkalmasabbá nemesíti. Az asz­­kézis helyett az öröm elve alapján élő embert fo­galmazza. És ez nem lefokozza, de felemeli, el­­lenállóbbá teszi költészetét: „...ne a halált igyuk, a létezést / igyuk, a létezés megtisztít, őrjöngve habzó fényanyag-fényalak. Hit: / megáldalak, ál­dalak fényemben, gőgdacos hitemben, most és mindörökkön / örökké. Ámen.” Micsoda pom­pázatos összeölelkezés: valaha a szorongattatás­­ban, utóbb az elégia derűjében egymásra rátalál­va. Legcsodálatosabb összegezése ennek a Halott feketerigó. A barátok hullásával az újabb társ, a feleség és a család mértékül emelése. Boldog vagyok, hogy ennek, az idők próbá­ját kiálló klasszikus költészetnek szellemét át­érezve ugyanolyan megrendültséggel vehettem kezembe Juhász Ferenc utolsó köteteit a mosta­ni évtizedben, mint tettem A virágok hatalma esetében 1956 kora őszén, első megjelent írá­som fogalmazása idején. Akkor a versek Bar­­tók-közelsége ébresztett rá a történelem és a lé­tezés nagy drámájában, az élet és halál váltako­zásának ijesztő félelmetességében való megme­­rülésre. Juhász Ferenc mindenre rácsodálkozó szeme vezetett be a létezés csodájába. Az újak­ra készülésbe. Versei bűvöletében nem csodál­koztam a forradalom születésekor. Fiatalok vol­tunk mindketten, életre készülök ebben az el­múlást is elénk táró világban. Mostanra ugyanezt a világot az Isten-közel­ség sugárzásában nyitotta ki előttem. Gyönyör­ködhettem a világ teljességében gyönyörködő széttekintéseiben, vele együtt keresve a kapcso­lódást a láthatón-felfoghatón túli végtelennel. Figyelem, amint keresi helyét a teremtett világ Teremtőjével való kapcsolódásban. Ami Juhászt utolsó verseiben nyugtalaníthatta, az ismeretlen, az egyes ember, a Föld, a világmindenség sorsa, értelme. A biztosból ismét és ismét a bizonyta­lanba kérdez, és fordítva. Minden életrajzi jele­netből ide figyel, újabb történeteibe azért kezd, hogy belőle újabb kérdést csiholhasson. A lé­tezés semelyik esélyét sem feledte a másikért. Gyönyörre vágyik létezésünk mindegyik távla­tában: ember, aki arra teremtetett, hogy csodálja a teremtményeket, a létezés milliószor milliárd alakját, és csodálkozásával vágyódjon minden­nek az értelme után. Barátainak búcsúztatásaiban mindről elmond­hatná, amit egyikükről leírt. Itt a pillanat, hogy szövegét rá is alkalmazzam: „De boldog lehet az Elképzelhetetlen Isten, hogy ilyen áldott szent­­séges fia született.” Juhász Ferenc versvilága a világirodalom nagy alkotásai között Örök szembeszállás Kabdebó Lóránt Juhász Ferenc budapesti otthonában 2014-ben. Tragikus derű Fotó: MTI-Czimbal Gyula 2015. december 12., szombat

Next