Magyar Idők, 2016. január (2. évfolyam, 1-25. szám)

2016-01-29 / 24. szám

www.magyaridok.hu A Szcenika sorozat negyedik kötete Vogel Eric munkásságát ismerteti A szépség illusztrátora Juhász Kristóf Nemrég mutatták be a Vogel Eric jel­meztervező munkásságát ismertető kö­tetet a Színháztörténeti Intézetben. Ez a Tordai Hajnal jelmeztervező öt­lete alapján életre hívott és az MMA támogatásával megvalósult Szcenika sorozat negyedik kötete. Maga a so­rozat hiánypótló hazánkban, eddig Márk Tivadar, Vágó Nelly és Nagy­­ajtay Teréz került a lapjaira, és bíz­zunk benne, hogy Ács Piroska múze­umigazgató, Turnai Tímea színház­történész, kurátor és az intézet töb­bi munkatársa, illetve a sorozat töb­bi résztvevője, támogatója munkájá­nak köszönhetően további kötetekre is számíthatunk majd. Sanyarú dolga van a színháztörté­nésznek, hiszen épp a színház lénye­gét, az egyszeri és megismételhetetlen pillanatot nem lehet sem lapok közé, sem vitrin mögé tenni. De a jelmez, a díszlet, a tervek, azok mind itt van­nak és itt is maradnak. Csortos Gyu­la lélegzetvétele, vagy az, ahogy Dé­ryné harapdálhatta ajkát az első fellé­pés előtt, bemutathatatlan és ábrázol­­hatatlan. De ha látjuk a ruhákat, ami­ket fölvettek, ha látjuk a miliőt, ami­ben fölléptek, abból valami különös, de színházszeretők számára valószínű­leg jól ismert tudati kapcsolással arra a bizonyos lélegzetvételre is visszakö­vetkeztethetünk. Viszont sanyarú sorsukért cserébe a színháztörténészek meg vannak áldva egy isteni adománnyal, félelmetesen jól tudnak történeteket mesélni. No per­sze tudnak azt a hadtörténészek vagy az űrkutatók is, de úgy látszik, akinek színészekről kell mesélnie, abba magá­ba is átszivárog valami a talentumból, mert aki azt mondja, micsoda unalmas dolog lehet jelmeztervezők munkássá­gával foglalkozni, ha meghallja F. Dózsa Katalin divattörténész egy mondatát, rögtön kinyílik a figyelme. Szó esik itt a fiatal Blaha Lujzáról, aki kollégáihoz hasonlóan, kispénzű lévén, nem vehe­tett civil és fellépőruhát egyszerre, te­hát a piros jelmezcsizmájában közleke­dett, színesítve a városi hétköznapokat, vagy Bánffy Miklósról, aki olyan dísz­letet tervezett a Fából faragott király­fihoz, ami Balázs Béla szerint a színé­szeket is lejátszotta. Amilyen ősi a színészet, olyan fiatal szakma a tervezés, amint Blaha Lujza példája is mutatja, a színészek, színtár­sulatok évezredeken keresztül nemcsak műfajilag voltak összművészetiek, ha­nem a mindenkori társulati tagoknak is polihisztornak kellett lenniük - aztán persze vagy polihisztor lett, vagy kon­tár. F. Dózsa Ágnes szerint első ízben Kéméndy Jenő vallotta magát jelmez­­tervezőnek 1870-ben. Persze az önval­lással mindenki kialakítja a maga sajá­tos viszonyát, amikor Vogelt arról kér­dezték, hogyan lett tervező, ő szerényen így felelt: nem lettem, csak csinálom. Major Tamás azt mondta róla: nem is jelmez-, de jellemtervező. Ahogy Tarnai Tímeának a kötetet bevezető tanulmányából megtudjuk, Vogelnek nem adatott könnyű élet, de elhivatottsága, akarása, a szépségben való rendíthetetlen hite mindig elő­re vitte, a két év munkaszolgálatot is úgy élte túl, hogy folyamatosan rajzolt. Ennek ellenére - vagy talán épp ezért - volt mindig is a szépség, a női szép­ség illusztrátora, a színházak mellett dolgozott cirkusznak, revüknek, ter­vezett plakátokat, és persze a Moulin Rouge arculatának kialakításában is meghatározó szerepet játszott. Azok közé az elhivatott művészek közé tartozott, akik „csizmában hal­nak meg” - a szolnoki Csárdáskirály­nő díszleteinek festése közben érte a halál 1996-ban. Turnai Tímea: Vogel Eric az élet, a női szépség illusztrátora. Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, 2015. A jelmez, a díszlet, a tervek itt vannak és itt is maradnak Fotó: MTI it ! * Az igazság nála nem taktikai kategória volt, hanem a kutatás valódi tárgya Búcsú Földesi Margittól (1961-2016) Megyeri Dávid Pótolhatatlan veszteség, ha egy érték­teremtő ember távozik közülünk. Hat­ványozottan az azonban, ha olyasva­laki hagy el bennünket testi valójá­ban, aki különösen vitális volt, s egy­fajta energiaközpontként működött. Ezért is igen fájdalmas Földesi Mar­gittól búcsút venni e földi árnyékvi­lágban, hiszen a jeles történész, tanár, újságíró valódi örökmozgó volt. Olyan ember, aki sohasem áll le, mindig új célokat talál ki és magával ragadó stí­lusban az egész kisebb és nagyobb kö­zösség, a haza számára fontos ügyek­nek igyekszik mindenkit megnyerni. Földesi Margittal kapcsolatban egy­szerűen lehetetlen tudomásul venni a visszafordíthatatlan, kegyetlen való­ságot, hogy hiába várjuk tőle a lelke­sítő telefonokat. Kegyes szokás per­sze ilyenkor egy kicsit felfelé kerekí­teni az eltávozott kvalitásait, jó tulaj­donságait. Margit életpályáján azon­ban annyi kezdeményezés, kedvesen rámenősen végigvitt terv, könyv, te­levíziós műsor sokasodik, amelyek­nek pusztán a felsorolása komplikált feladat volna és értelemszerűen túl­feszítené egy kései méltató írás szű­kös kereteit. Mindegyik művének közös jellem­zője, hogy a magyar nemzet, az ország nagy kérdéseit igyekezett körüljárni, s a válaszokat megtalálni. Sokan bele­ássák magukat részletkérdések felfej­tésébe, partikuláris szakmai problé­mák taglalásába, illetve publikálásába. Földesi Margit ezzel szemben mai ki­fejezéssel unortodox, nonkonformis­ta módon nem sokat kukoricázott - minden esetben csalhatatlan bizton­sággal halászta ki magának a politi­kailag legkényesebb témákat, terüle­teket, s belevágott „right to the core”, egyenest a közepébe. S mindezt a szel­lemi rezervoárt, tárházat úgy dolgoz­ta föl, hogy sohasem engedett a po­­pulizmus, könnyű nézőtéri taps csá­bításának. A lényeget igyekezett megragadni mindenben. Pedig de könnyű a tör­ténészi, értelmiségi lét egy olyan vi­lágban, ahol a szakértőnek az a leg­főbb ismérve, hogy semmiről nem lehet harapófogóval sem kihúzni be­lőle a saját véleményét. Legtöbbször persze éppen azért, mert nincs. Hát Margit nem tartozott ebbe az egye­sek által szakértőinek tartott, önfel­­kent kasztba. A köntörfalazás kerü­lése, a szókimondás nemcsak politi­kai, hanem tudományos kérdésekben is jellemezte. A Szövetséges Ellenőr­ző Bizottság Magyarországon 1945- 1947, A magyar jóvátétel és ami mö­götte van. A megbélyegzés hatalma - Pfeiffer Zoltán vagy A megszállók szabadsága - Hadizsákmányról, jó­vátételről, szovjet megszállásról című kötetei mind arról tanúskodnak, hogy távol állt tőle az egyrészt-másrésztek dialektikus posztmarxista felfogása, ami mögé bújva sokan azt szeretnék bebiztosítani, hogy a különböző olda­lak egyaránt kimazsolázhassák belő­le a nekik tetszőt, s így megmeneked­­jenek a politikailag inkorrektség vád­jától. Az igazság nála nem taktikai ka­tegória volt, hanem a kutatás, tudo­mány valódi tárgya. Egyszerűbben fo­galmazva: bátor munkák az övéi, legyen szó bármilyen műfajról, korszakról. Mert ugyanez a tisztázó, feltáró tö­rekvés hatotta át tevékenységét, mun­kásságát minden más területen is, ami­hez csak hozzáfogott. Televíziós soro­zatműsora az Echo TV-ben, kultúrtör­téneti kalandozásai XIX-XX. századi múltunkban, intellektuális beszélge­tései Gyurkovics Tiborral, a legendás íróval, valamint Szerencsés Károllyal, férjével és alkotótársával, a szintén ki­váló történésszel sokak számára je­lentett maradandó, szívet-lelket fris­sítő, karbantartó­­­s DVD-kiadásai révén is egy egész életre elraktároz­ható­­ élményt. A műsorfolyam címe - Még nem késő - Gyurkovics Tibor egyik híres verséről kapta címét, ám máig ható küldetésének ereje, tartal­ma révén mintha a magyarság és egy­ben Földesi Margit egész életét szim­bolizálná. A polihisztor történész hi­dat teremtett a múlt és jelen között. A tanári hivatást a legszélesebb ér­telemben gyakorolta. Hogy az embe­rek a nemzet történelmét ne ballaszt­nak, tehernek, hanem lehetőségnek, adománynak érezzék. Volt benne vala­mi, amit sokan megpróbálnak lenézni sznob, nagyképű dilettáns módon: lel­kesedés. És amit szintén divat leszólni: hivatástudat. Talán még tényleg nem késő, hogy ezeket az örök értékeket, ahogy Földesi Margit életművét is­­ végre széles körben elismerjék. Földesi Margit búcsúztatása és te­metése ma délután 13 órakor lesz a Farkasréti temetőben. KULTÚRA 17 Kultúrházak éjjel-nappal Az élő zenéé lesz a főszerep az idei Kultúrházak éjjel-nappal so­rozaton. Február 5 és 7. között több mint 2000 programot szer­veznek országszerte mintegy 600 helyszínen. A 10 éve civil kezdeményezésként indult so­rozathoz csatlakozók száma és a minőségi programkínálat évről évre gyarapszik, ennek köszön­hető, hogy a rendezvény mára a kulturális évad egyik legrango­sabb eseménysorozatává vált - hangsúlyozta Hoppál Péter kul­turális államtitkár a rendez­vényt beharangozó tegnapi saj­tótájékoztatón. (MTI) Orosz avantgárd kiállítás Az európai modernizmus törté­netének egyik legkoncentráltabb fejezetét mutatja be a Jekatye­­rinburgi Szépművészeti Múze­um anyagából válogatva, A mű­vészet forradalma címmel a Ma­gyar Nemzeti Galéria (MNG) orosz avantgárd kiállítása. Har­minc éve nem nyílt orosz avant­gárd kiállítás Magyarországon, 1986-ban is még egészen más kontextusban. A mostani kivé­teles alkalom azért is, mert a Je­­katyerinburgi Szépművészeti Múzeum egyedülálló avantgárd gyűjteménye együtt még soha­sem volt látható Oroszországon kívül. A kiállítás május 1-jéig lá­togatható a Magyar Nemzeti Galéria C épületében. (MTI) Táncfarsang Nyíregyházán Tánc- és balettegyüttesek, illet­ve ismert színtársulatok előadá­saival várják a közönséget feb­ruár 8 és 10. között a hagyomá­nyos táncfarsangra a nyíregyhá­zi Móricz Zsigmond Színházba. Az évek óta megrendezett feszti­vál három napja alatt öt produk­ciót mutatnak be a nyírségi kő­színházban. (MTI) Megújult a PIM arculata Új arculattal, honlappal és ki­állításokkal jelentkezik a Pe­tőfi Irodalmi Múzeum. Az in­tézmény tizenöt éve működött ugyanazon arculattal, a „megfia­talodáshoz” és a technikai újítá­sok kivitelezéséhez volt szükség a legó, illetve a honlap megújítá­sára. Az elmúlt évben csaknem négyszáz programot bonyolítot­tak le a PIM-ben. (MTI) Magyar film, az Aranytojás A Wartburg című magyar film nyerte el az Emir Kusturica által alapított szerbiai film- és zenei fesztivál, a Kustendorf fődíját, az Aranytojást. Borbás Dávid rövi­dfilmje egy 2010-ben megtörtént abszurd és tragikus postarablás eseményeit, körülményeit kísér­li meg felidézni: két tisztességes családapa filmekből felkészül­ve, saját Wartburggal indult ra­bolni, de a tököli börtön előtt le­robbant a kocsi. Emir Kusturica szerb filmrendező fesztiváljának legfőbb díjaiért tizenhét film in­dult. Az Ezüsttojást a palesztin­­francia-német koprodukcióban készült Ave Maria, a Bronzto­jást pedig az Erkin visszatérése című orosz alkotás érdemelte ki. A zsűri különdíját a Város című szerb film kapta. A fesztivált ki­lencedik alkalommal szervezték meg a Mokra Gora hegységben, a Montenegró, Szerbia és Koszo­vó határán felépített autentikus faluban. (MTI)

Next