Magyar Idők, 2017. szeptember (3. évfolyam, 204-229. szám)

2017-09-30 / 229. szám

www.magyaridok.hu A kitelepített családok közül csak kevesen tudtak újra talpra állni, mert elvették a lakást, elvették a megélhetést, elvették a tanulás lehe­tőségét, és ha vissza is akartak jönni, mérnök­ként, tanárként, könyvelőként nem tudtak el­helyezkedni, mert osztályidegennek számítot­tak, így örülniük kellett, ha kaptak valamilyen fizikai munkát. De ebből nem lehet felépíteni egy új lakást, életet... Sok család ott rekedt, és a semmi lett belőlük, a tanult emberek nem vol­tak jók parasztnak, nem értettek a mezőgazda­sághoz, az állatokhoz.” Brenner Dániel Embernek maradni címmel írt pályamunkájában a család férfi tagjainak élet­útját rögzítette. Apai nagyapja, Brenner József gyermekor­vos 1913-ban budapesti polgárcsaládba szü­letett. Elvégezte az orvosi egyetemet, ezalatt karpaszományosként katonai kiképzést kapott. Részt vett az erdélyi és a délvidéki bevonulás­ban, 1944 októberében hívták be a páncélos hadosztály 1. felderítő zászlóaljához, 1945. feb­ruár 11-én esett szovjet fogságba. Moszkva tér­ségében gazdaságokban építkezéseken kellett dolgoznia, csak 1948 júliusában térhetett haza. Gyermekei nem ismerték meg. Budapestről a polgári származású keresztény orvosokat eltá­volították, így Brenner doktornak sem lehetett sokáig maradása. 1951 augusztusában megkap­ta az értesítést, hogy a Magyar Néphadsereg elismeri hadnagyi rangját. Két napon át gyúr­ták, agitálták eredménytelenül a kórház igaz­gatóságán, hogy lépjen be a hadseregbe, végül büntetésből Sopronba kellett mennie a gyer­mekosztályra. Osztályidegenként, Budapest­ről elküldve érkezett, de tisztességes és em­berséges orvosként elnyerte a „leghűségesebb város” polgárainak a tiszteletét. A munkatábor virágai Anyai nagyapja, Kovács Géza evangélikus lel­kész a győr-nádorvárosi evangélikus gyüleke­zet lelkipásztora volt, 1942-től 1989-ig szolgált Győrben. Pietista lelkületű hívő ember, aki nem a nyílt szembenállást választotta a kommunis­ta rendszerrel, hanem passzív ellenállásával az egyház lelkületének megőrzésén munkálkodott. Életének legfontosabb vezérfonala Isten és egy­házának szolgálata volt, és segített meghurcolt lelkésztársain, Thúróczy püspököt és baráti kö­rét, melyhez Kovács Géza is tartozott, az állam­biztonság megfigyelte, a csoportot „Keresztény egység” fedőnéven tartotta nyilván. A megfigye­lés indoka: a keresztény egység megteremtésé­vel, a baráti mozgalom gondolatával foglalkoz­nak. Kovács Géza nyolc gyermeke közül négyet nem vettek fel egyetemre. Dédapja Kovács János földműves, akit két fiá­val együtt kuláknak nyilvánították, és kénysze­rítették, hogy lépjenek be a termelőszövetke­zetbe. A kollektivizálásig mindent megtermel­tek maguknak, gyufán és élesztőn kívül sem­mit sem vásároltak. A téesztagokat kötelezték, hogy a búzát még zölden arassák le, így a teljes termés tönkrement. A téeszesítés után dédapja 200 forint szegénységi nyugdíjat kapott, előtte 30 holdas, földjére büszke földműves volt. „A kommunista rendszer derékba törte sok ezer parasztcsalád életét, elvette megbecsültségü­ket, és elveszett a földműves tudás több száz éves hagyománya, Így amikor a rendszervál­tás után a családok visszakapták földjeiket, a fiatalabb generációk már azt sem tudják, ho­gyan kell azt megművelni” - fogalmaz Bren­ner Dávid. Soltész Anikó Egy szovjet munkatábor virá­gai című dolgozatát, amelyben az öt évre kény­szermunkára hurcolt Hell György történetét írta le, ekként fejezte be: „Semmi nem ér fel azzal az akarással, kitartással, a hit és méltóság megtar­tásával, mint az 1945-1965-ig terjedő időszakot külföldön, munkatáborokban vagy itthoni fog­dákban átvészelő hazafiak története, akikről rit­kábban szólnak könyvek, személy szerint is ke­vés helyen vannak említve, vagy nem adóztak rég elfeledett nevükről elég tisztelettel. Mégis a leg­nagyobb példaképek lehetnek, akik évekig, év­tizedekig csak túlélni próbáltak, szeretteik nél­kül, embertelen körülmények között. Akiknek mégis volt erejük, hogy végezzék a dolgukat, hogy lesütött szemükben még maradjon méltóság és büszkeség, hogy vasárnaponként meggyóntassák vagy áldoztassák fogolytársaikat, és mindennap számolják a kis örömöket a szinte teljesen sivár és örömtelen napokban... Nagy dolgokkal kell megvívjanak a XXI. század gyermekei is. De el­feledni őseink tetteit meggondolatlan és hálát­lan cselekedet lenne.” KISTARCSA - Hamarosan megnyitja kapuit az emlékhellyé alakított egykori internálótábor Ne csak őrizd, gyűlöld is! Kovács Emőke M­agyarországon több olyan hely­szín is van, amely szomorú mó­don mindkét XX. századi dikta­túrához kötődik - gondoljunk az Andrássy út 60.-ra vagy a kistarcsai internálótáborra. A múlttal való halaszthatatlan s kétségtelenül könyörtelen és fájdalmas szembenézés folyamata nálunk, magyaroknál is megkezdődött, ennek egyik fontos állomásához érkeztünk az elmúlt hónapokban. A XX. századi diktatúrák termé­szetrajzát országos szinten most már több mú­zeum, kiállítás bemutatja (Terror Háza, Holo­kauszt Emlékközpont, hódmezővásárhelyi Em­lékpont), de még mindig akadnak fe­hér foltok. Olyan fehér foltok, mint amilyen a kistarcsa internálótábor története. Az egykori tábor terüle­tének egyes épületei még állnak, a kormányzati szándék megszületett, a kistarcsai önkormányzat együttmű­ködik a megvalósításban, így most már biztosan állítható. 2018 őszé­re megnyitja kapuit az a történelmi emlékhely, amely autentikus helyen, a XXI. századi technika eszközei­vel, de a XX. századi történeti for­rásokra alapozva járja körül a kis­tarcsai internálótábor működését, az egykori falak mögött zajló tragikusan komoly esemé­nyeket, folyamatokat. A tábornak hosszú története van: a két hábo­rú közötti időszakban gépgyári munkások la­kótelepeként, majd a Horthy-korszakban gyűj­tőfogházként és internálóhelyként használták. Ide telepítették a köztörvényeseket, az illegális kommunistákat, többek között 1941-ben Rajk Lászlót is. A holokauszt idejében gyűjtőtábor­ként működött. A korabeli visszaemlékezők és még ma is élő tanúk állítják, ha nincs a tábor akkori parancsnoka, Vasdényey István, ők már nem élnének. A később a Világ Igaza díjat is megkapó Vasdényey nagy szerepet vállalt ab­ban, hogy a hazai zsidóság egy részét nem en­gedte elvitetni a biztos és szörnyű halálba. Kistarcsa sorsa 1945 után megpecsételődött. Közel található a fővároshoz, de még sincs szem előtt, így kézenfekvőnek tűnt, hogy az akkor már kommunista befolyás alatt álló Belügyminisz­térium átvette a tábort, és internálóhelyként - azaz rendőrhatósági őrizet alá vontak gyűjtőhe­lyeként - „hasznosította”. 1945 és 1950 között még enyhébb időszakról számolhatunk be, bár a kiépülő orwelli kommunista rendszer megbé­lyegzett ellenségei már ekkor megfordultak itt: papok, arisztokraták, egykori kommunisták. Az internálásnak 1946-ig összehangolt rendsze­re alakult ki az országban: szinte minden me­gyeszékhelyen volt tábor, Budapesten tizenöt ilyen hely működött. A legnagyobbá a Buda­­déli internáló- és gyűjtőtábor (a későbbi Pető­fi laktanya) vált. Itt már akár tízezres létszá­mot is képesek voltak bezárva, fogolyként tar­tani. Rajk László belügyminisztersége idején a vidékieket megszüntették, maradt a Buda-déli, amelyet 1949 tavaszán Kistarcsára zsuppoltak. Az internálás elvileg hat hónapig tartó zár­va tartást jelentett, de a véghatározat folyto­nos felülvizsgálatával akár 24 hónapig - gya­korlatban annál tovább­­ is tarthatott. A leg­több esetben megállapítható: az internálást köz­vetlenül kényszervallatások előzték meg, majd jött valamelyik hírhedt börtön, s csak ezt kö­vette Kistarcsa, bár ezután sem mindig követ­kezett be a várt szabadulás, sokak útja más rab­­munkatáborba, több esetben Recskre vezetett. Az igazi fekete nap 1950. május 5-e a kis­tarcsai tábor elhallgatott történetében: az ÁVH átvette a teljes irányítást, a fogva tartás körül­ményei embertelenné, kegyetlenné, kiszámít­hatatlanná váltak. Még a tapasztalt kutatót is meglephetik a Kistarcsával kapcsolatos feljegy­zések, iratok, memoárok. Ha azt gondoltuk, a gulág vagy az 1950-es évek hazai vallatási, kín­­zási technikái után nem hallhatunk borzalma­kat, tévedtünk. A kevésbé ismert kistarcsai tör­téneteket már csak a recski tábor beszámolói múlják felül. 1950-től 1953-ig az ÁVH minden módszert bevetett. A tábort belső és külső őr­ség tartotta szemmel, a kihallgatásokat éjsza­kánként a parancsnoki épület pincéjében haj­tották végre. A foglyok létszáma két-három ezer körüli volt, ami szinte állati zsúfoltságot jelen­tett. Ágyak nem lévén, aki tudott, matracon aludt, de volt, aki csak pokrócon. Az ablakokat lemeszelték, a napi ételadag az 500-600 kaló­riát is alig érte el. A fogvatartottak nemhogy a tábor területét nem hagyhat­ták el, de belül sem mozoghat­tak, jó esetben napi félórás sé­tát engedélyeztek nekik, ame­lyet beszéd nélkül, lehajtott fej­jel kellett megtenni. Ruscsák Lajos, Taródi Lajos, Irházi Imre - az egyszerű sorból származó parancsnokok több­sége már a Buda-déli internáló­táborban megtanulta a „szak­mát”, de a szadizmus személyi­ségük része volt. A féllábú Rus­csák egykoron sírásóként dolgo­zott, később „ülőemberként” mások büntetését töltötte le börtönökben, 1945 után a kommu­nista párt megbízható tagja lett. S hogy miért csak fél lába volt? Sokat ivott, ráfeküdt a villa­mossínre, a gázolás következtében veszítette el a lábát... A „Ne csak őrizd, gyűlöld is!” korabe­li fogvatartói szabályát túlteljesítették. Bevált szokásuk volt az is, hogy szabadulást hirdettek a raboknak, persze minden valóságalap nélkül, így még a reményt is elvéve tőlük. Kilencszázötvenháromban ideiglenesen­­ Nagy Imre utasítására - bezáratták a táboro­kat, de az 1956-os forradalmat követően a ka­puk újból kinyíltak, Kistarcsán is. Az úgyne­vezett közbiztonsági őrizetesek száma ekko­riban három-négyezerre duzzadt a tarcsai tá­borban. 1945 és 1957 között a magyar társada­lom nagy része megfordult itt, sok rabot név­ről ismerünk, köztük számos neves közéleti személyiség, író, színész, sportember és egy­házi személy is akad. Itt raboskodott Bárándy György, Böszörményi Géza, Demény Pál, Fa­­ludy György, Ivády Sándor, Lóránt Gyula, Es­terházy Mónika, Dévay Camilla, Justus Pálné, Michnay Gyula, Mócsy Imre, Rózsa György, So­­mogyváry Gyula író és Kiss Dénes költő is. Az egyházi fogvatartottak száma olyan magas volt, hogy a táborban - titokban - Mócsy Imre je­zsuita szerzetes vezetésével teológiai főiskola is működött. A fogvatartottak általában lelki­leg megtörve, mindenüket elveszítve szabadul­hattak csak, de akadnak kirívóan tragikus ese­tek is: a 2009-ben boldoggá avatott Meszlényi Zoltán püspököt annyira megkínozták Kistar­­csán, hogy 1951-ben egy márciusi éjszakán, a rabkórházba szállítás során elhunyt. Az egyko­ri internáltak közül sokan még köztünk élnek, a lelki feloldást azonban ez idáig nem kaphat­ták meg. Elkeseredésüket memoárokban jele­nítették meg, a traumát a „nem mondhatom el senkinek, elmondom hát mindenkinek” elvvel igyekeztek feloldani. „Ahogy múltak a hóna­pok, majd később az évek, a külvilág meghalt számomra, de a többiek számára is. Tudtuk, hogy létezik, mégis mintha nem létezett vol­na. Az idő egybefolyt, minden Kistarcsán kez­dődött, ami Kistarcsa előtt történt, talán álom volt csak. Mi fog történni a jövőben? Felkelünk?­ Vigyázzban állunk, ha a szobaparancsnok vi­­gyázzt vezényel. Sakkozunk pár órát, hátra tett kézzel, lesütött szemmel sétálunk néhány per­cig, ez a jövő. Reményünk nincs semmire. Iga­za volt Daniénak, a pokol a reménytelenség ál­lapota...” - fogalmazott megrendítően Detrich László, egykori elítélt. A tábort véglegesen csak 1960 táján számol­ták fel, ekkor már rendőriskolaként is működött, majd az 1990-es években idegenrendészeti át­meneti táborként üzemelt. Ma már csak romos épületeket találhatunk a helyén. A rendszer­­változtatást követően elkészült ugyan Almási Tamás ítéletlenül című kiváló dokumentum­filmje, amely női rabokat szembesített Piros­kával, az egykori ávós őrnaggyal. A megrázó képkockák ellenére azonban a múltbéli törté­nések feldolgozási folyamata itt meg is szakadt. A kistarcsai önkormányzat évek óta nagy erő­feszítéseket tett a kistarcsai internáltak emlé­kének megőrzése érdekében. Most lehetőség nyílik végre az internálótábor muzeális bemu­tatására. Az anyaggyűjtés és a kutató-, előké­szítő munka már javában zajlik, ezt egészí­ti ki Solymosi Sándor kistarcsai polgármester azon felhívása, amely az egykori internáltak­hoz szól. Olyan relikviákat várnak, akár írásos, akár tárgyi emlékeket, amelyek még hitelesebbé teszik a kistarcsai tábor történeti bemutatását. A jótékony hallgatás homálya ugyanis nem fe­ledtetheti a Kistarcsán történteket, ezt az utó­kor nem engedheti meg magának. Emberséggel, figyelemmel, megértéssel kell pótolni mindazt, amit az embertelen XX. századi diktatúrák el­vettek nagyszüleinktől, szüleinktől, ezáltal az egész nemzettől. Hogyha megkésve is, de így tehessünk eleget az egykori kistarcsai rab, Fa­­ludy György jogos kérésének is: „kit bűzhödt két kezével / nem piszkolt be a hatalom, / s ki tudtad, hogy az erényért nem / jár dicséret, se jutalom: / mit mondhatok, mit kérhetek / mást tőled e hitvány táborban, / mint vigaszul egy csipetet / etikádból, hadd adagoljam / nap mint nap másnak és magamnak. / És hogyha itt éhenhalatnak / vagy mindjárt agyonvernek is: / még az utolsó percben is / elégedetten íz­lelem / a becsület / mézét kiszáradt ínyemen.” Bevált szokásuk volt az is, hogy szabadulást hir­dettek a rabok­nak, persze min­den valóságalap nélkül, így még a reményt is elvéve tőlük. Beszélő a Buda-déli Központi Internálótáborban. A felvétel ideje ismeretlen Fotó: MTI/reprodukció LUGAS 11

Next