Magyar Idők, 2018. június (4. évfolyam, 126-150. szám)

2018-06-27 / 147. szám

www.magyaridok.hu BELFÖLD 5 Orbán Balázs:­ Akkor is megvédjük az embereket ha ez a Velencei Bizottságnak nem tetszik Nemzeti szuverenitásunk a tét Ahhoz, hogy a minket is érintő európai politikát befolyásolni tudjuk, hallathassuk hangunkat, tudnunk kell, hogy mi, magyarok kik va­gyunk, mit akarunk, honnan jövünk és mit szeretnénk elérni - mond­ta el a Magyar Időknek adott interjúban Orbán Balázs. A Miniszter­­elnökség parlamenti és stratégiai államtitkára, a Migrációkutató In­tézet volt vezetője szerint kontinensünkön olyan erők állnak egy­mással szemben, amelyek radikálisan másképp képzelik el a jövőt. Hangsúlyozta, hogy a megerősödött szellemi hátország elengedhe­tetlen a politikai küzdelmek megnyeréséhez. Baranyai Gábor­ ­ Gulyás Gergely Miniszterelnök­séget vezető miniszter helyette­seként egyben stratégiai állam­­titkári feladatokat is ellát. Mit je­lent ez utóbbi? - A stratégiaalkotást sokan valami bonyolult dolognak akarják láttatni, a balos technokrata gondolkodás pedig kifejezetten lejáratta a fogalmat, mert a stratégiaalkotás szó a kormányza­ti semmittevés elleplezését szolgálta. Ezzel ellentétben itt valami rendkívül egyszerű, de fontos dologról van szó. Egy számítástechnikai cég régi szlo­genjével élve: „A jövő mozgó célpont, a stratégiai tervezés segíti a pontosabb célzást." Lehet, hogy a cég ezzel a mon­dással marketingszempontból nem volt sikeres, de filozófiai értelemben na­gyon jó ez a megközelítés. - A kormány hogy tud „célra tar­tani”? ! - Arról van szó, hogy az általunk kí­vánatosnak tartott és elérni kívánt jövő ebben a bizonytalan világban folyama­tosan mozgásban van, de a jó kormány­záshoz pontosan kell érezni, hogy mi­lyen irányok erősödnek és gyengülnek, milyen lehetőségek nyílhatnak meg, il­letve zárhatnak be. Emellett tudnunk kell, hogy mi, magyarok kik vagyunk, mit akarunk, honnan jövünk és mit szeretnénk elérni. Ehhez jövőképpel, alapos önismerettel és pontos, reális, jelenre vonatkozó helyzet- és mozgás­tér-értékeléssel kell rendelkeznünk. Ez az intellektuális, gondolkodó, elemző munka az, amit a Miniszterelnökség stratégiai államtitkársága egyrészt a miniszter, másrészt a miniszterelnök munkáját támogatva fog végezni a kö­vetkező időszakban.­­ Az EU változás, átalakulás előtt áll. Mi az államtitkárság stratégiája ebben az időszakban? - Első lépésben az Európai Unió helyzetének elemzéséhez sem kell sok­kal többet tenni, mint hogy megnyit­juk az EU hivatalos honlapját, és meg­nézzük, hogyan írja le maga az Euró­pai Unió a saját történetét. Miközben az elmúlt évtizedek történetét feldol­gozó részek csupa győzelmi jelentés­sel felérő, pozitív címet kaptak, a mos­tani időszaknak a honlap működte­tői azt az alcímet adták, hogy A kihí­vásokkal teli évtized. Ez az alcím, te­hát az elmúlt évtized nem szól más­ról, mint a gazdasági válságról, a ver­senyképességi problémákról, a mig­rációs krízisről, a terrorizmus tér­nyeréséről, illetve a britek kilépésé­ről. Ebből egyértelmű, hogy egy bi­zonytalan, útkereső közösséggel szá­molhatunk. Magyarország viszont az erős, magabiztos nemzetek békés, sza­bad és egyenrangú együttműködését megvalósító Európai Unióban érde­kelt. Ezért az az érdekünk, hogy Ma­gyarország hallassa a hangját, és ne hagyja, hogy számunkra kedvezőt­len irányba menjenek a folyamatok. Azt látjuk, hogy jelenleg minden fel­merülő ügyben - költségvetés, mig­ráció, EP-választások - jövőképküz­delem zajlik, olyan erők állnak egy­mással szemben, amelyek radikálisan másképp képzelik el a következő év­tizedek Európáját. - Hol húzódik az európai politi­ka legfőbb törésvonala? - Az egyik erő továbbra is egyenlő nemzetállamok együttműködő közös­ségeként tekint az unióra, míg a másik egy európai birodalom kialakításában, centrumban és perifériában gondol­kodik. Ezért ha manapság uniós híre­ket olvasunk, sosem csak az aktuális ügyekről van szó, hanem a mögötte lévő konfliktusmezőről is. Ezért dön­tött úgy a kormányfő és a miniszte­rünk, hogy megerősítik a hazai uniós rendszert, és az uniós közpolitikák ki­alakításáért felelős államtitkár mellett kifejezetten egy uniós diplomáciai fel­adatokat is ellátó államtitkárt is be­hoznak a szervezetbe, illetve mostan­tól havi szinten tart a kormány uniós tematikájú ülést. A tét ugyanis nagy. - A tétről szólva az egyik ilyen meg­határozó kérdés az illegális mig­ráció. Ön szerint mi vár Európára és benne Magyarországra? - Amikor 2015-ben, a legnagyobb illegális bevándorlási hullám idején el­indítottuk a korábbi munkahelyemen a Migrációkutató Intézetet, akkor már az első interjúkban is azt mondtam, hogy ez a legfontosabb XXI. száza­di sorskérdése Magyarországnak és Európának. Meg kell értenünk, hogy a migráció és ahhoz való hozzáállásunk nem lehet annak függvénye, hogy ak­tuálisan hányan érkeznek az EU kül­ső határaira. A felső korlát nélküli be­vándorlás olyan terhet jelentene az EU-nak, amit nem lenne képes elviselni, a globális versenyben a meglévő geopo­litikai pozícióit is­ elveszítené. - Milyen kilátásai vannak a ma­gyar uniós politikának a migrációs reformcsomagról szóló vitában? - Jelen pillanatban is zajlik a migrá­ciós reformcsomag tárgyalása, amely­nek egyik eleméről, a kötelező kvóták­ról már sokat beszéltünk. A kötelező kvótákkal szembeni ellenállás most is komoly energiákat köt le, de sze­rencsére annyit elmondhatunk, hogy jobbak a pozícióink, mint a vita kez­detén. A reformcsomagban azonban számos másik elem is megtalálható, és végső soron az a tét, hogy megma­rad-e a tagállamok szuverenitása mig­ráció- és menekültügyben. Ez ügyben pedig elhúzódó konfliktusokra szá­míthatunk. - Az alaptörvénynek az Ország­­gyűlés által elfogadott hetedik módosítása milyen hatással lesz az illegális migrációra? - Az alaptörvény módosítása a már említett szuverenitási problémát kezeli, azzal, hogy magyar alkotmányos önazo­nosság elnevezéssel megpróbálja körül­írni az alkotmány magját, érinthetetlen lényegét. Rögzíti továbbá, hogy idegen népesség nem telepíthető be Magyar­­országra, illetve azt az elvet is, hogy aki menedéket kér, annak bizonyítania kell, hogy azon biztonságos országok­ban, ahol korábban járt, ezt kifejezet­ten megtagadták tőle. A módosítás az egész magyar alaptörvényt egy olyan vázzal erősíti meg, amelyik alkalmas arra, hogy az alkotmányos szervek a mindennapi munkájuk során is képe­sek legyenek a magyar szuverenitás és mozgástér védelmére.­­ Milyen céllal alkották meg a Stop, Soros! törvénycsomagot? - A törvénycsomag arra reagál, hogy a migráció kapcsán a bevándorlók és az országok mellett megjelent egy har­madik fél, a szakirodalom által migrá­ciós közvetítőnek nevezett szereplők. Ezeknek a szereplőknek bizonyos tevé­kenysége felfogható humanitárius vagy jogi segítségnyújtási cselekménynek, de más tetteikben kifejezetten szervezik és ösztönzik az illegális bevándorlást. A migrációs közvetítők cselekményei nem fértek bele az embercsempészés tényállásába, de hozzájárulnak az il­legális migráció katalizálásához, s in­dokolt volt rájuk a büntetőjog eszköz­rendszerét alkalmazni, ahogy az sok másik európai országban is bűncse­lekmény. Ennek feltételeit teremtet­te meg a Stop, Soros!­­ A Velencei Bizottság a Stop, So­ros! törvénycsomag bizonyos ren­delkezéseinek visszavonására szó­lított fel, de a kormány erre nem hajlandó. Szakmai vagy politikai vitáról van szó? - Alkotmányjogot is tanító oktató­ként mindig nagy tisztelettel fordulok a Velencei Bizottság felé, amely alkot­mányjogászokból álló testület, fontos szerepet töltött be a demokratikus át­menet segítésében, s ezért a kormány is mindig nyitott volt az innen érkező véleményekre. Így volt ez a Stop, Soros! törvénnyel kapcsolatban is, amelynek a jelentéstevők által összeállított előze­tes véleménye meglehetősen kiegyen­súlyozott volt. Elismerte, hogy legitim cél büntetni az illegális migráció segíté­sét és támogatását, de kétségtelen, hogy bizonyos szakmai kritikákat is megfo­galmazott - ezzel azonban önmagá­ban semmi baj sincs. A véleményter­vezet elfogadása előtt írásban és szóban azonban olyan módosítások érkeztek a tervezethez, illetve olyan felszólalások hangzottak el, amelyek a kormány szá­mára elfogadhatatlanok. - Milyen jellegű módosítások ér­keztek a Velencei Bizottság jelen­téstervezetéhez? - Én képviseltem Velencében Ma­gyarországot, úgyhogy a saját szemem­mel láttam, hogy a testület ebben az ügyben nem jogi véleményt, hanem politikai állásfoglalást készül elfogad­ni. Ugyanazokat az érveket hallottam, mint amit az Európai Parlament balol­dali, liberális politikusaitól megszok­hattunk. Szóvá is tettem, hogy elég jól állunk objektív jogi vélemény helyett szubjektív politikai állásfoglalást meg­fogalmazó európai szervezetből jelen­leg, úgyhogy mi ehelyett a Velencei Bi­zottság eredeti szerepfelfogását támo­gatnánk. De a véleményt így fogadták el, erre pedig nem lehet mást monda­ni: Magyarország akkor is megvédi az embereket az illegális migrációtól, ha ez nem tetszik a Velencei Bizottságnak.­­ Közben az Európai Parlament (EP) elfogadta a belügyi, állampol­gári jogi és igazságügyi bizottság (LIBE) jelentését, amely szerint az országban fennáll a veszélye az európai értékek súlyos és mód­szeres megsértésének, s ezért in­dokolt a hetedik cikkely szerin­ti eljárás megindítása. Mit tehet most a magyar kormány?­­ Az Európai Parlament baloldali, liberális többsége legalább konzekvens abban az értelemben, hogy sose árult zsákbamacskát, nem támogatja a nem­zeti politikát folytató, konzervatív el­veket valló magyar kormányt, s külö­nösen annak szigorú migrációs politi­káját. Ennek fényében nem meglepő, hogy a LIBE ezen kritikus csoport po­litikai nyomásgyakorlási eszköze lett. A magyar állampolgárok felháborodá­sa jogos, de nem kell megijedni, a kor­mány kitart a migrációs politikája mel­lett, s az európai emberek iránti nagy tisztelettel reménykedik abban, hogy a választópolgárok jövő tavasszal egy más összetételű Európai Parlamentet fognak megválasztani.­­ Az uniós döntésekben, jelenté­sekben valóban felfedezhető So­ros György befolyása, a nyílt tár­sadalom megvalósítására tett erő­feszítése? - Őszintén szólva, ahogy sorban derülnek ki európai szinten az össze­függések és­­fonódások, egyre inkább azt gondolom, hogy szinte csak az fe­dezhető fel. - Említette, hogy a Századvég Alapítvány és a Mathias Corvi­­nus Collegium által közösen ala­pított Migrációkutató Intézetet is vezette. Mi a feladata a tudomá­nyos műhelynek? - Azért hoztuk létre 2015-ben a Migrációkutató Intézetet, hogy legyen egy biztonságot adó szakmai és tudo­mányos műhely azoknak, akik reáli­san gondolkodnak a migrációról. Az intézet létrehozása jó ötletnek bizo­nyult, sikerült ezt a józan gondolko­dást idehaza is megszilárdítani, és a tu­dományos közeg is számunkra kedve­zőbbé vált az elmúlt három évben. Bí­zom benne, hogy folytatódhat az épít­kezés, idehaza és a nemzetközi térben is. Ugyan most még többségben van a nyitott kapuk politikája és a migrá­ció, mint az emberi jog megközelítése alapján dolgozó migrációkutató inté­zetek, de folyamatosan nő az általunk is képviselt realista megközelítést al­kalmazó, illetve a migrációs folyama­tok árnyoldalait is kutató agytrösztök száma. Be kell látnunk, hogy a meg­erősödött szellemi hátország elenged­hetetlen a politikai küzdelmek meg­nyeréséhez. I I I I Az államtitkár szerint Soros György befolyása érhető tetten az uniós döntésekben Fotó: Havran Zoltán

Next