Magyar Idők, 2018. június (4. évfolyam, 126-150. szám)
2018-06-27 / 147. szám
www.magyaridok.hu Piaci hiányosságra nyújt megoldást az Exim Ezer feletti azon hazai kis- és középvállalatok száma, amelyek az állami tulajdonú Magyar Export-Import Bank Zrt. (Eximbank) és a Magyar Exporthitel Biztosító Zrt. (MEHIB) intézménypáros legalább egy termékét igénybe veszik. A közelmúltban indult imázskampánnyal szeretnénk tovább növelni a nemzetközi piacokra kilépni vágyó cégek számát. Az Exim 2017-2021-es stratégiájában elsődleges cél a külgazdaság teljesítőképességének erősítése a nemzetgazdasági hatás maximalizálása érdekében. Alapvető elem az innovatív, újonnan exportpiacra belépő és a hatékonyságnövelést célul kitűző vállalkozások támogatása banki és biztosítói megoldásokkal. Az Exim ösztönzőként lép a hitelezési piacra, önállóan vagy kereskedelmi bankkal közösen. „Hosszú távú célunk, hogy testreszabott pénzügyi megoldásainkkal megkerülhetetlen szereplői legyünk a vállalkozások exporttevékenységének. Azt gondoljuk, hogy ezen célok eléréséhez nem elegendő a napi feladatok elvégzése, az is fontos szempont, hogy a vállalkozások minél szélesebb körben megismerjék az Eximet” - hangsúlyozta Jákli Gergely, az Exim vezérigazgatója. Az Exim ügyfeleinek száma öt évvel ezelőtt még nem érte el a háromszázat, ma már csaknem 1500 vállalkozás, közülük 1200 kkv tartozik az ügyfeleik közé. Az idei első negyedévben a társaság életében először a kkv-ügyfélkör számára folyósított hitelállomány (57%) meghaladta a nagyvállalatok részére kihelyezett hitelek (43%) értékét. MERJ NAGYOBB LENNI! Az Exim jelenleg is tartó kampányának fő üzenete a „Merj nagyobb lenni” szlogen - amellyel a társaság arra biztatja a hazai kkv-kat, hogy merjék kipróbálni magukat nemzetközi piacokon is. „Mi összességében az exportra szeretnénk ösztönözni a vállalkozókat, és bemutatni nekik egy-két olyan sikeres vállalkozást, amelyek már eredményeket tudnak felmutatni a külföldi piacokon is. Sok sikertörténetet említhetnénk, ebben a kampányban azonban három teljesen különböző szektorban sikeres vállalatot mutatunk be. Hamarosan látni fogják, hogy már csak a három cég is bebizonyította, mekkora igény van a magyar tudásra az országunkon túl, így jelen vagyunk New Yorktól Los Angelesen át egészen Brazíliáig a világpiacon” - mondta el a vezérigazgató. SIKERTÖRTÉNETEK A Nanushka egy világszerte ismert magyar divatmárka, melyet idén már a New York-i Fashion Weeken is jegyeztek. Az EXIM és a Nanushka közötti partnerség 2016 végén kezdődött, az Eximbank 100 százszázalékos tulajdonában álló, a GB & Partners tőkealap-kezelő által kezelt Exim Növekedési Magántőkealap befektetésének köszönhetően. A friss tőke és a menedzsmentismeretek átadásának hatására a társaság 2017-ben több mint duplájára növelte árbevételét, melynek 90%-a származik exportból. A cégnek 2016-ban 300 millió forintos árbevétele volt, 2018 végére pedig ennek a tízszeresét érik el. Két év alatt 1000 százalékos növekedésről beszélünk, ami bármely iparágban kiemelkedőnek tekinthető. A Nanushka két legfontosabb piaca immár az USA és az Egyesült Királyság. Az Innomed Medical Zrt. orvosi műszerek fejlesztésével, gyártásával és értékesítésével foglalkozik. A cég kardiológiai, radiológiai berendezéseket, defibrillátorokat, röntgengenerátorokat, lineáris CT-berendezéseket gyárt és exportál, melyekkel már elnyerték az Innovációs Nagydíjat és a Gazdasági Minisztérium Nagydíját. Az Innomed 2015-ben került partnerségbe az Eximmel, vevőhitel-konstrukció nyújtásával valósította meg exportügyletét, munkájuk 70%át biztosítja az export. 2018-ban társaságunkkal kötött vevőhitel-keretszerződés keretében Brazíliában megvalósulhat a cég által fejlesztett és gyártott defibrillátor helyi összeszerelése. Az Innomed termékei Sao Paulótól Szaúd- Arábiáig, Kazahsztántól Peruig jelen vannak, két év múlva 5 milliárd forintos forgalommal számolnak. A Pureco Kft. a víziparban szerzett mérnöki tudást exportálja külföldre. Európán kívül az arab országokban és Ázsiában is jelen van, éves forgalma meghaladja a 2,5 milliárd forintot. A Föld lakosságának fele jelenleg városokban él, egyes tanulmányok szerint harminc év múlva ez az arány már kétharmad lesz, ami soha nem látott mértékű keresletet támaszt a megbízható és biztonságos vízellátás iránt. Ebben segít a Pureco Kft. A cég 2012-től áll kapcsolatban az Eximmel, az együttműködés eredménye egy Vietnamban megépült 10 000 m3/nap kapacitású, felszíni vízkivételi és víztisztító-beruházás. 2018-ban a Pureco Kft. szintén Exim-vevőhitelből épít szennyvíztisztító telepet a ghánai Kumasi városában. Jákli Gergely, az Exim vezérigazgatója Innomed Medical Zrt., Dévai Endre vezérigazgató Pureco Kft., Horváth Bálint ügyvezető igazgató Nanushka, Sándor Szandra divattervező HIRDETÉS 7