Magyar Idők, 2019. január (5. évfolyam, 1-26. szám)

2019-01-12 / 10. szám

www.magyaridok.hu NEMZETI KÓD Magyarörmények Alexa Károly A­z új esztendő legelső napjaiban köny­vet lapozgatok. Hirtelenjében emlék­könyvnek mondanám, de inkább em­lékeztető, hiszen nem befejezett ügynek a „záró­köve”, hanem csak futó megtorpanása egy törté­netnek. Számomra és több ezrünk számára kedves történetnek, egy rokonszenves és jóravaló „ma­gyarföldi” (kaukázusi és erdélyi) nemzeti(ségi) kö­zösség életének, amelynek századok garantálják az érvényességét a magyar történelemben. Az ér­vényesség itt azt jelenti, hogy makacs életrevaló­ság. Egy civil társulás megtalálja és újrateremti a maga múltját, és semmi meglepőt nem lát abban, hogy ez a kisközösségi történet elválaszthatatlan a magyar nemzet életútjától. Ez a történet a szün­telen határátlépések jegyében áll, abban találja meg önmagát. Határátlépések a földrajzi és his­tóriai térben, a társadalomban, a nyelvben. Élet, sőt létmód az örökös asszimilációs csábítások és a megmaradás genetikus kódrendszerében. „1001 mosolygó örmény arc" - ez áll a könyv címe alatt. És ez a lényeg, jóllehet a cím - mi mást is tehetne - kénytelen nehézkes pontossággal rög­zíteni a témát. Az Erdélyi Örmény Gyökerek Kultu­rális Egyesület és örmény önkormányzatai 20 éve. Egy pillanatra azért meg kell állnunk a cím­nél: oka van ennek a kínos precizitásnak a meg­határozásban. Keserves oka, amelyről szükség­­szerű néhány szót szólni a kívülállók számára­­ a legkevésbé sem mosolygós arccal. Ebben a címben két „elemet” kellett egyeztetni: egy civil egyesület létét (azaz önmeghatározását) és egy olyan közjogi intézményét, amely keretet ad a nem­zetiségi autonómiáknak, tehát amely biztosítja a nemzeti kisebbségek kulturális, nyelvi, „önkor­mányzási” szuverenitását a magyar nemzetélet­ben. Ahogy láthatjuk, vagy mondjuk inkább így: ahogy a szórványos híradások alapján vélhetjük, ez a „kettősség” általában - a németek, a szlová­kok, a bolgárok vagy a lengyelek stb. esetében - képes a normális „együttműködésre”, az önkor­mányzat a maga politikai és kapcsolati tőkéjével, valamint költségvetési „sorával” tá­mogatni tudja, mert ez a dolga, az illető nemzetiség ilyen-olyan kul­turális szerveződéseit, alapítványa­it, alternatív oktatási intézménye­it, közhasznú egyleteit, művészeti és egyéb „köreit”. Az Erdélyi Örmény Gyökerek Kul­turális Egyesület (EÖGYKE) úgy ré­szese az Országos Örmény Önkor­mányzatnak, hogy létrejöttét és mű­ködést tekintve önálló intézmény, sőt a több száz éves magyarországi örmény diaszpórának eme szerve­ződése nélkül létre sem jöhetett vol­na 1995-ben az Országos Örmény Kisebbségi Önkormányzat. Ami­kor is már az első pillanatban megindult a harc a magyarországi (zömmel erdélyi) gyökerűek és a keleti testvéreink között oly módon, hogy utóbbi­ak a teljes képviselet jogosítványait óhajtják vin­dikálni maguknak. És ezt több-kevesebb sikerrel el is érték. Elsősorban arra hivatkozva, hogy ők tudnak örményül, míg a másik oldal (mi...) már vagy ötnegyed évszázada asszimilálódott nyelvé­ben. Azért csöndesen megjegyezném, hogy a ko­rábbi - nem tudni, honnan előkerült­­ parlamen­ti „szószólójuk” sem bírta az „anyanyelvet”. Most meg már ez az egyetlen magyarországi kisebbség, amelynek nincs parlamenti szószólója, ami ellen perek tömege folyik, fel az Alkotmánybíróságig... Nem akarom részletezni ennek a lassan ne­gyedszázados, gyalázatos históriának a részlete­it (2002-től egy ciklus erejéig magam is önkor­mányzati képviselő voltam, mesélhetnék a kire­kesztés közép-európai mentalitásnak felfoghatat­lan technikáiról), a türelmes kutakodás sok min­dent megtalál az interneten, ideértve a kötelező információk árulkodó hiányát, és emellett a most megjelent könyv előszava is - forintra - pontos tá­jékoztatást nyújt. Egyetlen adat: 2012 és 2015 kö­zött a hazai örménység kilencven százalékát kép­viselő EÖGYKE a költségvetés 4,85, az örmény katolikus egyház a 3,01 százalékához jutott hoz­zá... Ennek az előszónak az írója a lehető legille­tékesebbként az az Issekutz Sarolta, aki nélkül a „magyarörmény” megújulásról biztos, hogy nem beszélhetnénk. És nemcsak szervezőként, min­den problémára azonnal reagáló ügyvédként áll a közösség élén, hanem hagyományépítőként és kulturális mindenesként is. De vissza a derűhöz... Elég belekezdeni az elő­szóba: „Aki ezen albumot kézbe veszi, lényegében egy frissiben posztolt ’szelfit’ tart a tenyerében... Szeretettel ajánlom e bejegyzést mind megtekin­tésre, mind pedig ’lájkolásra’.” Mostani „könyvis­mertetésem” is efféle tetszésnyilvánítás: a könyv számtalan mosolygó arcképét bízvást felcserél­hetnénk ugyanennyi sárga arcocskára, felfelé gör­bülő szájjal, ahogy könnyű kézzel odavetjük ezt a piktogramot, azaz emotiként rövidke üzene­teink végére. Mert van okunk a „szmájlira”. Ez a húsz év az „egyesület” életében egyszerre húsz meg - mondjuk - nyolcszáz esztendő (ha az örmények Kárpát-medencei jelenlétének kezdetére emlé­keztetünk). Hiszen az E­GYKE attól „másabb” minden egyéb törekvésnél (finoman fogalmaz­va), hogy mindazon „örmény ügyeket” képviseli, amelyek beágyazódtak a magyar évszázadokba. Amelyek összetéveszthetetlen kultúrával, mű­veltséggel, mentalitással szőtték át és be a kör­nyező magyarságot. Az erkölcsről se feledkez­zünk meg! Az örmények fővárosában, Szamos­­újváron (a város tervezője 1700-ban egy Alexa nevű mérnök...) működött Magyarország egyik legnagyobb börtöne - de örmény mutatóban sem volt a rabok között. Nem akarom, aligha is tudnám leltárát adni az E­GYKE két évtizedének. Eseményekben és vál­lalásokban hallatlanul sűrű évek voltak ezek. Egy­felől meg kellett szervezni egy tettre kész közössé­get, feladatokkal és élményekkel összekovácsolni a tagságot, biztosítva érdekképviseletét is, más­felől meg vissza kellett hódítani a „saját” múltat, amelyet ugyan senki el nem orzott, csak a közö­nyös idő koptatott és halványított alig észlelhető­­vé. Az egyesület lapja, a Füzetek mára már mint­egy tízezer lapnyi információt továbbít papíron is, meg a világhálón is erről a húsz évről meg jó pár évszázadról. Világháló? Egy-két napja indult el a „magyarormeny­­tudástár” az interneten, amelybe „minden” bele fog kerülni. Nézem a képeket, olvasom húsz év híreit. Mi minden történt... Hány és hány utazás­­ a „szent” helyekre: Erdélybe, őseink városaiba, temp­lomaihoz, a Kányádi Sándor bá­tyánktól megénekelt erdélyi ör­mény sírkövekhez és Örményor­szág tájaira, a leírhatatlan kacs­karok, a keresztes kövek világába, a bécsi és velencei templomokba. A hitélet itthoni megújításának ese­ménytörténete, és itt van a rend­szeres közösségi alkalmak „tema­­tizálása”: kiállítások, koncertek, emlékműsorok, műterem-látogatások, hőseink és távoli mártír­jaink emlékeinek számontartása - az aradi vár­ároktól a törökországi genocídium iszonyattab­lójáig, irodalmi estek, gasztronómiai kalandozá­sok, óh, az Ararat konyak (mily nagy kár, hogy Churchill éppen Jaltában kapott rá)... És a kiad­ványok... Életem egyik legnagyobb szellemi ka­landja volt az, hogy végiglapoztam a Szamosúj­­váron 1887 és 1907 között (ez is éppen húsz év!) kiadott Armenia című folyóiratot. Elképesztő tu­dás- és emléktár, amely az ősi anyanyelv magyar­­országi életének végórájában szedte össze mind­azt, amit az örmény egyetemességről Európában és Erdélyben tudni lehetett. Nagy megtiszteltetés, hadd tömjénezzem magam kicsit, hogy a 26 ki­adványból hármat én szerkeszthettem, köztük a legfontosabbat (Távol az Araráttól, 2014), amely­ben 37 örmény gyökerű magyar író, mondjuk így, tesz hitet „összmagyar” kötődése mellett­­ Adyval az élen. És persze­­ az ember esendő - jókedvvel nyugtázom a magam alkalmi ábrázolatait ebben a hatalmas mosolygalériában. De igazán az moz­dítja a kezem lájkolásra, hogy látom, mennyi jó­arcú és jó kedélyű magyarral lehetek együtt ör­ményként könyvek között (tudálékoskodva...) és a Szeván-tó partján (táncolva...), dudokot hall­gatva és valami örmény specialitást eszegetve..., nem mintha odavolnék a padlizsán-aludttej „kom­­bóért”, hogy a mai idők szóhasználatát kövessem (erős fenntartásokkal...). 2012 és 2015 kö­zött a hazai örménység ki­lencven százalé­kát képviselő EÖGYKE a költ­ségvetés 4,85, az örmény katolikus egyház a 3,01 százalékához ju­tott hozzá... HALÁSZ GÉZA-SHOW LUGAS 7 MAGYAR TÜKÖR Harminc csontváz a pincében A híres kondorosi pusz­tából, rettegett betyá­rok tanyájából, hu­szonöt esztendő alatt virágzó, kedves kis község lett: Kondoros. Ezen a nevezetes helyen tegnap nagy ünnepet ültek, negyedszá­zados fordulóját annak, hogy a kondorosi csárda mellett község épült. [...] S mi lett a kondorosi csárdából, mely egykor a legna­gyobb magyar epikus fantáziá­ját ingerelte? Hát, biz azt a civi­lizáció úgy eltörölte a föld szí­néről, mint Ninivét a pusztu­lás, Herculeanumot a láva. Sőt, még jobban, mert hotel lett be­lőle. A kis számadá s nagy szám­adó (aki rang szerint a főjuhász után való) ha megszomjazik, hi­ába keresi a csárdát a kondoro­si síkon. Simára borotvált, ele­gáns fekete ruhás pincérek fo­gadják a vendéglőben, illő haj­­longások között. (Pécsi Figyelő, 1900. május 22.) • A budapesti Bakáts utca és Lónyay utca sarkán mintegy száz év óta állott egy korcsmaépület, amelyet valamelyik régi gazdá­ja Határ csárdának nevezett el. A Határ csárda a régi Pest tipi­kus maradványa volt. Most meg­vásárolta a földszintes épületet egy ügyvéd és a telkére nagy bér­palotát építtet. (Az Újság, 1909. szeptember 3.) A csárdák kora és ezzel a csár­dák költészete is lehanyatlott. Az országutak forgalmát nagy részben elnyelte a vasút s az így részben csak a szomszédos te­herforgalomra szorítkozik, mi­nek következtében nagyon meg­csappant, sőt majdnem elenyé­szett az útszéli csárdák vendég­közönsége. Tíz közül, ha egy áll­dogált még, annak is horpadt tetején megtépett cégért ingat az őszi szél vagy téli zivatar. A csárdáknak már nincs is je­lentősége, de egyáltalán szük­ség is alig van rájuk. A forgalom ma már gyorsan a nagyobb kö­zségekbe, nagyvárosokba röpíti az utazó emberiséget, ahol tisz­tességes polgári korcsmákban és vendéglőkben lecsillapíthat­ják szomjukat és kielégíthetik ételszükségleteiket is. Hasonlóképen van a dolog a kiskorcsmákra nézve is, melyek némely városban, kivált a fővá­ros külterületeiben úgy elsza­porodtak, hogy majdnem min­den második házban van egy­­egy kis korcsma, tudja az Isten honnét szedett-vedett kontár korcsmárossal. Ez a szaporo­dás pedig a kis korcsmák köl­csönös rovására történik, me­lyek étel- és italárak dolgában egymást licitálják le, minek kö­vetkezménye, hogy a legrosz­­szabb ételeket és legrosszabb minőségű pancsolt és gyakran hamisított borokat hozzák for­galomba. (Vendéglősök Lapja, 1911. január 1.) Király Mihály, a hortobágyi puszta csárdása öngyilkos lett. Debreceni lakásán felakasztot­ta magát s mire rátaláltak, ha­lott volt. A csárdás nevezetes alakja volt a városnak és jel­legzetes egyénisége a Horto­­bágynak, aki magyaros külse­jével bámulatot keltett a Hor­tobágyon megforduló idegenek előtt. Tettét a puszta roman­tikáját is megrontó gazdasági válság miatt követte el. Az utóbbi időben a világ­tól elzárt Hortobágyon is erő­sen érezhető volt a pénzhiány. A puszta népe, a csikósok, gu­lyások és egyéb árvalányhajas magyarok a kereseti lehetősé­gek megromlása folytán elke­rülték a híres csárdát, amely­ben annak idején Petőfi Sándor is megpihent. Noha a csárda­bérlethez Debrecen város 100 hold földje is tartozott, mégse bírta Király Mihály a kiadáso­kat, s fizetési zavarokba jutott. (Az Est, 1926. június 23.) • Karcag határában most bont­ják az Ágotai csárdát, amely an­nak idején Rózsa Sándor búvó­helye és mulatozó helye volt. Az egykori betyárcsárda körül most csak tanyák vannak. Női zárda is állott itt még a XIV. század­ban. Később a zárda megszűnt és a pusztuló épület egy részé­ből a XVIII. században létesí­tették a csárdát. A csárda alatt nagy pince terül el. Most a csár­da lebontásánál a pincében el­ásva harminc emberi csontvá­zat, néhány darab József csá­szár korabeli pénzt és három kést találtak. Minden valószínű­ség szerint az itt tanyázó betyá­rok gazdag áldozatainak csont­vázai kerültek elő. Az Ágota egy­kor a Debrecen-Budapest közöt­ti országút egyik delizsánsz ál­lomása volt. A lebontott csár­da anyagából az egri káptalan most magtárt épít. (Kis Újság, 1935. szeptember 22. A hírek forrása: Arcanum Digitális Tudománytár)

Next