Magyar Ifjúság, 1962. július-december (6. évfolyam, 27-52. szám)

1962-09-29 / 39. szám

WOLFGANG SCHREYER, cs. Képregény-változat: HORVATH TIBOR—SEBOK IMRE a nények: Willy Hübsch, a német hatású amerikai, Antonio Morena né­­jó zsoldért elszegődik harcirepülő­­a népi rendszer ellen fegyveres fa­lst intéző guatemalai emigránsok erejébe. Később megismerkedik lelk­ával. A haladó gondolkodású­nak lassan sikerül jobb belátásra bírn­ii alapjában jóindulatú fiatalembert, is átszöknek a kormánycsapatok al­­la. Az áruló katonai klikk időközben adásra kényszerítette Arbent elnök és lepaktálni készül a United Fruit Bany, a „Zöld szörny” által pénzelt támadókkal. ChABEUTÁNAK A SZEME IS FENNAKAD IJEDTÉBEN. A PARANCSNOK PILLANATNYI HABOZÁS. %TA*WcSNH%Z«SROK*A WU» HAJMaíR£S2T#£2' ZALA LATTAN­A, ------VEREGETNÉ « Új&AN GUATEMALA CITY FELE VAN IDEJE ARRÓL EL­MÉLKEDNI, HOGY MILYEN ÚJABB HAZUGSÁGGAL VARJA KI MAGÁT. HA N£ ADJ' ISTEN ELNÖKI -------------~ KÖLNÉ A SOR, MERT MEGUGRAN, RETOR ŐRIZETNEK IS BEILLIK. K LM AMT. HA NE ADJ'ISTEN ELNÖK! AUDENCIÁ­RA 'KÉ- FŐHADNAGY« KÜLD ÉTÉ, MERT MEGUGRAN! ALIGHA TUDNAK.K/S£- ------- ~ ' ' SZENYOR CRUSEER* IT­I­ HATATLAN FONTOSSÁGÁT. SZENYOR CRUSEER, A CABINET - IRODA FŐNÖKE NYOMBAN ATERZ! » MORÉNA ÉNEK HALASZT­ Filmkritikusok osztályzatai a hét filmújdonságairól HETI KRITIKUSAINK: I. Pesold Ferenc (Esti Hírlap). — II. Sas György (Film Színház Muzsika). — III. Soós János (Emergé). — IV. Szenthe Varga Mária (Autóbusz). — V. Vajk Vera (Nép­­szava) — Vic­ray László (Magyar Nemzet). ^... .j.... .‰ .‰... .j....­­† ❖ *† *:• ‰­ •:* *:* *:• *:* •:* •:* *!• *** *:* *:‘ *:' *:* *• T.% w.W V­­MlÁtlag BEKERÍTVE4 4 4 4 4 5 4,1 PIROSBETŰS HÉTKÖZNAPOK3 3 4 2 3 3 REVtjPARÁDÉ3 2 2 2 2 3 2,3 • ••••† • • • • • • • • • • Mit tudunk Marikáról? Pontosan: erről van szó. Mit tudunk Marikáról? Ehhez a kérdéshez azonban hozzátartozik egy másik kérdés is. Hol la­kik Sophia Loren? Pontosabban: szó van erről is. Vagyis .. . Levelet kaptunk, gondosan, szépen írott, gyöngy betűs so­rokat. Fussuk csak át... „Kedves Magyar Ifjúság, bocsáss meg a zavarásért... tizenhat éves múltam ... van egy szenvedé­lyem... az autogramgyűjtés... van nekem már Jean Ma­rais ... Bondarcsuk, Raf Vallone ... aztán Audrey Hepburn, Tatjana Szamojlova... magyarok is... gyűjtök, cserélek, ku­tatok ... ne haragudj... Sophia Loren pontos címét kérném!”... És az aláírás: „N. Marika”... Miért haragudnánk? ...Csak szokás szerint, mint máskor, ha ilyen levelet hozott a posta, felsóhajtottunk most is: — Milyen butaság! — mondtuk egy­­szuszra. — Milyen butaság, az autogramgyűjtés, mint szenve­dély, elvesz feleslegesen sok időt más, hasznosabb szórakozások elől, milyen butaság!... Na de, szóra sem érdemes! Vagyis az írógép már kötelességtudóan kopogta a gyors választ. Olvas­sunk csak bele, itt-ott, diszkréten ... „Kedves Olvasónk... fel­hívjuk figyelmét a sokkal értékesebb szórakozásokra­, hasz­nosabb, épületesebb... az irodalom, színház, zene,­­ képzőmű­vészet... maga a filmművészet is, igen­, ha ezekkel kapcso­latban merülnek fel egyéni problémái... írja meg ... dehogy zavarna bennünket... válaszolunk, szívesen, behatóan... ked­ves Olvasónk...’’ Teltek-múltak a hetek, új problémákat hoztak, másokat, fon­tosabbakat, Marikát pedig rég el is felejtettük. Marika egy le­zárt ügy volt már, amit annak rendje-módja szerint, elintéztünk, mielőtt még valami közelebbit és érdemlegest legalább próbál­tunk volna megtudni felőle. Nem is tudtunk semmit Marikáról, és ő sem tudta meg tőlünk Sophia Loren címét. Egészen egy délutánig... Azon a délutánon együtt volt néhány lelkes fia­talember, vezetőségi ülést tartott egy KISZ-alapszervezet. A titkár éppen befejezte a zárószót, amikor egyikük feltartotta­ a kezét. A kult­úrfelelős: — Megálljatok, elvtársak! — mondta, keresve a szavakat, és megküzdve némi zavarral. — Nem ér­tünk még a kérdés végére. Hogyan tudnánk minél több fiatal­nak megadni a lehetőséget, hogy ki-ki megtalálja azt a KISZ- szervezetek kulturális tevékenységében, ami őt érdekli? Annyi lehetőséget kell teremtenünk, ahány érdeklődési kör él a fiata­lokban. Egyáltalán van-e vége ennek a kérdésnek? Nézzünk kö­rül alaposan, mert a feladataink kimeríthetetlenek. Van egy húgom, ismeritek, a Julika. Szervezetileg hozzánk tartozik. Mit tudunk róla? Tegnap nem volt itt a filmankéton, mert a barát­nőjével otthon a színészképeket rakosgatta és a színészaláíráso­kat csereberélte. Én húztam, szidtam és szégyelltem őket eddig, hogy butaságot csinálnak, de kinevettek, és tovább csinálják holnap is. összehozza Julikat Ilivel a szenvedély. Filmsztárok az érdekesek őnekik, és nem a filmek értelme. Nekünk is ki kellene találni az érdekükben valamit, elvtársak, álljunk meg egy pillanatra... Mégiscsak szóba került, ha másokról is beszéltek, az a le­vélíró kislány megint? Kicsoda ő tulajdonképpen? Hátha neki nem adtunk érdemleges választ a hivatalos levélpapíron, leg­alább most próbáljunk meg válaszolni önmagunknak. Mit is kell tudnunk Marikáról? Tudjuk, fiatal, tudjuk, autogramot gyűjt, szereti Sophia Lorent, és azt is tudjuk, hogy ilyen Ma­rika sok ezer van közöttünk. Lám, az első pillanatban már mi­lyen sokat tudunk róla. Ha aztán , még kicsit gondolkodunk is, ami soha nem árt, akkor jóval többet megláthatunk belőle. Mert, ugye, ha Marika ennyire szereti például Sophia Lorent, már az is bizonyos, hogy nemcsak a fényképeit nézegeti jó­­­­­szántából, hanem a filmjeit is. Marika szeret moziba járni, és őneki bár csak egy ici-pici kapcsolata van a mozivászonnal, de végeredményben az is kapcsolat. Nézi és csodálja a sztárt. Hogy egyelőre többet nem lát a mozivásznon, arról ő tehet leg­kevésbé. Mi ugyan tettünk-e valamit? Mindenki csak legyin­tett és magára hagyta , „mert oktalanul színészképeket és színészaláírásokat gyűjt”. És ez valóban olyan nagyon, de na­gyon nagy oktalanság? Inkább a kezdete valaminek, legalább is az lehet, ha kézen fogjuk Marikáit, és elvezetjük, a sok-sok Marikával együtt, a filmművészet igazi rejtelmei közé. Ez a feladat is vár a filmankétokra. Ott mindenkiben meg kell ke­resni, ami érdekli őt máris a filmművészetben, és úgy érdemes építeni tovább, hogy ezen az alapon alakítsuk ki az ifjú film­nézők egészséges, vagyis minden szépre és jóra fogékony szem­léletét.­­ Tiszta lapot tettünk magunk elé, és megírtuk a legújabb választ azon a délutánon. Címzett: „N, Marika”... Javaslom, olvassunk bele valamennyien... „Kedves Marika! Kedves is­merősünk ... előbbi­ levelünket, nyugodt szívvel, dobja a papír­kosárba ... eddig félreértettünk valamit, bocsánat... most na­gyon örülünk, higgye el... szeresse a jó filmszínészeket... gyűjtse szorgalmasan továbbra is a sztárok autogramjait... csak átgondoltan, Marika... gondolt-e már arra, hogy miért szereti?... Sophia Lorent... a szépségéért,­ a világhíréért?... inkább a nagyságáért érdemes szeretni___ szerepeiért... úgy szól a mozivászonról... bennük lett igazán nagy, szép és vi­lághíres ... ez a titka Sophia Lorennek, és értelme a filmmű­vészetnek... kíváncsi rá?... vannak filmankétok, várják... menjen... közös útjaik vannak... minden út.. hogy is mond­ják csak? ... Rómába vezet... itt küldjük a kért címet is ... vagyis... Sophia Loren, Via della Vasca Navale 58 — Ró­ma...” Simon Gy. Ferenc Jókai: „A fehér rózsa" „A janicsárok végnapjai" A Jókai-sorozat legújabb kö­tete két regényt tartalmaz. Kü­lönösen az utóbbi volt az a té­ma, ami megragadta a dús fan­táziájú írót. Jókai e regényé­nek tárgyát a török történelem egyik legizgalmasabb szakaszá­ból merítette. Az 1733-as jani­­csárlázadások idejétől az 1820-as évek görög szabadság­­mozgalmáig terjednek az ese­mények. Mindezekhez bőven talált anyagot az író német és francia forrásokban, a na­pilapok hasábjain. A mű leve­gőjét megadó forrásul azon­ban magyar munka szolgált: Decsy Sámuelnek a XVIII. szá­zad végén megjelent híres könyve, az „Osmanographia”. A tárgy érdekességén túl a könyv sikeréhez hozzájárult az is, hogy keletkezése idején, az 1850-es években török kérdés Európa izgató problémái közé tartozott. Törökországot „be­teg embernek” tartották, s egyes hatalmak igyekeztek is halálát siettetni. Hazánkban ez időben a törökök iránt rokon­­szenv uralkodott, ami abból fa­kadt, hogy ők is befogadták szabadságharcos menekültjein­ket. Mindkét regénynek jelentős sikere volt az évszázadnyi idő alatt, de a mai kor olvasói számára is sokat mond „A fe­hér rózsa” Halil Patronájának és feleségének bátor embersé­ge, vagy „A janicsárok vég­napjaidban az anarchián végül is győzedelmeskedő rend meg­nyugtató békéje. (Akadémiai Könyvkiadó.) A 139. évadját Jókai híres „Aranyember”-ével nyitotta meg a Miskolci Nemzeti Színház. A színművet Léner Péter rendezte. A főbb szerepeket Polgár Géza, Lóránd Hanna, Farkas Endre, Kun Magda és Sztankay István játsz­­szák. Az előadást októberben és novemberben kiviszik a megye na­gyobb­ ipari és bányásztelepülései­re is. A Kamaraszínház első bemuta­tóját csütörtökön este tartották. Színre került Gádor Béla „Lyuk az életrajzon” című komédiája. Rendező: Nyilassy Judit. Caragiale halálának' 58. évfor­dulójáról a nagy román dráma­­író, „Zűrzavaros éjszaka” című­­­j műve zenés változatának bemuta­tásával emlékezik meg a színház. ... .­­ Az átdolgozást két fiatal végzi: Tóth Bálint költő és Herédy Éva zeneszerző. A közeljövőben két operett ke­rül a közönség elé: Strauss „De­­nevér”-je és Ábrahám Páltól a „Bál a Savoyban”. Fent: jelenet az „Aranyember"-ből (Kun Magda mint Noémi és Polgár Géza mint Tímár Mihály). Lent: jelenet a „Lyuk az életrajzon" című komédiából (Takács Lajos mint Csordás, Fehér Tibor mint igazgató és Verebély Iván, mint Kondek) Ha kísérletről van szó, az eredmény még nem tel­jesen biztos: lehet siker, ám, bukás is. A televízió két fiatal operatőrje, Zsom­bolyai János és Kenyeres Gábor vállalták ezt a koc­kázatot, amikor tavasszal egy spontán ötlet kibon­takozásaként neki kezdtek „Az utcán” című riport­­filmjük elkészítéséhez. Zsombolyai János teli lel­kesedéssel beszél erről, hi­szen mindketten csupán egy éve hagyták el a főis­kolát, s most ezt a filmjü­ket nagy elismerésként ki­küldik a lipcsei nemzetkö­zi kisfilm-fesztiválra. — Tavasz volt, amikor forgatni kezdtünk. Az élet­öröm csak úgy áradt az utcán. Kezünkbe vettük az Arriflex­et és elindultunk, neki a vakvilágnak. Autó­ból, kirakatüveg mögül, oszlopok árnyékából for­gattunk, rejtett kamerával, s az emberek vagy észre sem vettek bennünket, vagy nem érdekelte őket a felvevőgép, s élték tovább természetes, hétköznapi éle­tüket. Az volt a célunk, hogy egy olyan pesti em­ber szemével mutassuk be az utcát, aki ráér nézelőd­ni, s szemével végigkísérni az apró epizódokat. Néha órák teltek el hiábavaló vá­rakozással, toporgással, s nem történt semmi. Néha pedig alig tudtuk követni az események sodrát. Ne­künk nem volt időnk a megbeszélésre, ki kellett találnunk egymás gondo- ARRIFLEX-szel rrAz utcán lalait, hiszen mindig két oldalról, két szemszögből forgattuk a jelenetet. Fény­képeztünk titokban cigaret­tázó diáklányokat. Duna­­parti szerelmeseket, fér­fit a tilosban, azaz a fehér, csíkos sávon, fényképeztük a találkozás örömeit, s a hiába várakozó bánatát. Az életet... Ebben a film­ben voltaképpen nincs semmi, s mégis minden benne van! Nem alkalmaz­tunk filmtrükköket, külön­leges vágásokat, s csak azt­ ­­ adtuk, amit az élet maga mutat az utcán. Száznegy­ven órát vágtuk a filmet, s körülbelül hatszorosát for­gattuk annak, mint amit a nézők csütörtökön láttak a képernyőn. De ezek a per­cek, órák sem voltak „üres­járatok”. Fiatalok vagyunk, s ez a film, minden nehéz­ségével, izgalmával, élet­adta fordulataival, jó ta­nulmány volt részünkre. „Az utcán” — kísérlet. Kiváló kísérlet! Olyan ami szinte követeli a folytatást. Somos Ágnes :-Ammm A hévíziek az idei nyáron, hazafelé menet strandtáská­­san, frottírköpenyükben, úszó­gumijukra támaszkodva, kény­telenek voltak megállni a kór­ház­park „zenélő doboza” előtt. Sárga, műanyag pavilonban muzsikáltak. Bartók, Kodály, Weiner Leó, Bach, Mozart, Beethoven melódiái köszöntöt­ték az alkony­­csendet. A közönség — nyaralók, fürdővendégek, zalai paraszt­asszonyok, idős bácsik, és sok­sok fiatal. Az évszázados fék gyöke­rein üldögélve önfeledten hall­gattak. — Az első hegedűs.. . — A kürtös... —* A zongorista... — És a zenekar vezetője... ők akkor mutatkoztak be. A vaságyak a régi iskola nagy­termében sorakoztak, ők ébre­deztek. A zenészeknek hajnal volt — délelőtt fél tizenegy. Az interjú nem volt megszo­kott. A riporter egy hokedlin ült az ágysor végében, a kér­dezettek pedig sorban felültek az ágyakon. Mit tudott meg a riporter az első kérdés után? Győriek. A Zeneművészeti Szakiskola növendékei. Taná­rok lesznek. Legtöbbjük szak­ma után került az iskolába. Közös tulajdonságuk: szeretek a zenét. A legfiatalabb tizen­kilenc éves: Kovács Kálmán — trombitál. A legöregebb: Khell Zoltán — ő irányítja a zenekart. A Bartók Béni Álla­mi Zeneiskola igazgatója. A második válasz: — Itt minden nagyon kelle­mes volt, csak fürödni kellett a Balatonban, megérte, annyi az élmény ... Keszthelyen né­met diákok voltak a camping­­ben. Táncolni pedig mindenütt jó. A harmadik: — örültünk a sikernek. Először a kórház teraszán játszottunk. Hallgatták a mu­zsikánkat, és társadalmi mun­kával megépítették a pavi­lont. Este öttől hétig zenél­tünk, néha tovább is..­. — Főpatrónusunk, a fogor­vos. Az egész zenekar húza­­tott már vele. Nagyon csinos kislány az asszisztense... — Szabad? És a riporter táncolt. Tán­cosa a kürtös volt. Felcserélő­dött a szerep. A kürtös kérde­zett, a riporter válaszolt Au­gusztus volt Langyos éjszaka. Sok csillag. A parkett beton volt, a csillárok a fák koronái­ból villogtak,, a ventillátor a szél... Nyári­­este egy nyaraló­helyen ... — Az életemet el sem tudom képzelni zene nélkül. Ugye, ez nem nagyképűség? A legna­gyobb siker az volt, amikor egy néni odajött hozzánk. — „Ez is munka, fiam, nemcsak a kapálás!” — Ugye, érthető? — Aztán a zenekar, otthon. Én szökevény vagyok, debrece­ni. Amikor ott a színháznál először fújtam a Traviatát... Utánam jött... mindenki... Én diktáltam... Ő, te, a ze­ne... — És a versek! Juhász, meg Kosztolányi... — Ady... Radnóti... a park, a régi szerelmek lábnyo­ma, a csókok íze számban hol méz, hol áfonya ... — A színháznál, Debrecen­ben számítanak rám. Várnak. Ezért érdemes, tudod... — Köszönöm... — Nagyon örültem. Viszont­látásra! Dolecskó Kornélia és ő­sz KIÁLLÍTÁS. «• „Építjük, védjük szép hazánkat” cím­mel kiállítás nyílt az Ernst Múzeumban a fegyveres erők napja alkalmából. PÁLYÁZAT. — A „József Attila olvasómozgalom”­­nak az eddigieknél még eredményesebbé tétele ér­dekében a KISZ és a Mű­velődésügyi Minisztérium közös pályázatot hirdet. Feladat: Milyen eszközök­kel, milyen formában, mi­lyen feltételekkel lehetne egy-egy könyv, vagy azo­nos tematikájú művek mon­danivalóját az olvasómoz­galomban részt vevőkkel vonzóan, élményszerűen elemezni; mindezt oly mó­don, hogy az ottlevők sa­ját véleményükkel belekap­csolódjanak rendezvé­nyeinkbe, kerülve minden vizsgáztató beszámoltatást, s különös gondot fordítva a községi könyvtárak olva­sóira. (Pályázni lehet: mód­szertani útmutatóval; Iro­dalmi szakkörök, olvasó­körök, Irodalmi fejtörők, Irodalmi fotó, ünnepélyes jelvénykiosztások műsora, játékos, színes Irodalmi be­szélgetések, író—olvasó talál­kozók, irodalmi klubnapok stb. mintaszerű szervezésé­nek, megtartásának leírásá­val.) A pályázók vegyék fi­gyelembe a különböző helyi lehetőségeket (helyiség, fel­szerelés, színjátszók stb.). Díjak: I. díj: 3000 Ft, II. díj: 2000 Ft, III. díj: 1000 Ft, IV—V. díj: 500 Ft-os könyvutalvány. Határidő: 1963. január 30. A pályázat jeligés. Beküldés helye: KISZ KB kulturális osztá­lya, Bp. ,„ Balassi Bálint utca. A borítékra . ráírasi­­dó: V.József Attila olvasó­mozgalmi pályázat”. II (Fotó: Kotroczti)

Next