Magyar Ifjúság, 1964. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)

1964-10-31 / 44. szám

harcoltunk CSILLIK GÁBOR önéletírásából összeállította CS. HORVATH TIBOR, rajzolta ZORAD ERNŐ Előzmények: 1944. nyara. A háború, a fa­sizmus ellenzőinek tábora egyre népesebbé váli.: IYIi'-'T. a.o A pí­tok­ alkotta Magyar Front mind nagyobb erőket tömörít maga köré, kibontakozik a küzdelem a hazánkat ka­­tasztrófáva, népünket halálba hajszoló náci­barát rendszer ellen. A kommunisták­ vezette illegális mozgalom egyik újonnan szerve­­zett, harcos csoportja három angyalföldi if­júmunkásból áll. Röpcédulákat terjesztenek, plakátokat függesztenek ki mindenfelé a fővárosban. Vezetőjük Szírnek nevezi magát. Egyik társának Ag a teouneve, a illa­­.„..ár. o az cpeszéio. ” A PALACBAN BENZIN VOLT ES L, EGYFOSZFOROS VATTA. AMIKOR Cj AZ ÜVEG ODACSAPODVA ELTÖRT,­­ ÉS A BENZIN SZÉTFOLYT. A VAT­­­­TA. MEGSZÁRADT. ÉS A FOSZFOR­­£ TOL LATNÁRA LOBBANT. DE AD­­PI DI GR­A, ÉN MAR BIZTOS REJ­ , *&• TEKBŐL FIGYELTEM­­ VÁRT PILLANAT ÉS, 20 Nem volt szükség hosszas ELŐKÉSZÜLETEKRE... 19 Szeptember ZS­an a­ Szovjet hadsereg magyar FÖLDRE LÉPETT, MEGKEZDJE AZ ORSZÁG FELSZABADITÁSAT. A HÍR. NAGY IZGALOMMAL JÓTT EL BENNÜNKET. TÖLTÖTT EL BENNÜNKET, LOBOGOTT BENNÜNK A TEJT­VA­GY. NÉHÁ­NY NAPPAL KÉSŐBB •Strrr.­ Robbanó­anyagot kapunk. SRÁCOK. MEGKEZD­,. RETJÜK AZ ELŐKÉSZÜ­LETEKET A FEGYVERES AKCIÓKRA. LEGKÖZELEBB MÁR KÉZIGRÁNÁT­­TAL DOLGOZHATTAM. A KA­LVIN TÉREN ÁLLTAM LESBEN. A MÚLÓ PERCEK AZ IDEGEIMET TÉPTEK, A TORKOMBANDOLO nov a szívem, végre eljött a - % Mint első dráma Az­­ első drámát is, mint álta­lában minden indulást, szokás első lépésnél­ tekinteni, noha az összehasonlítás nem egészen ta­láló. Az első lépést gyerekko­rában teszi az ember, azután, hogy megszületett. Más esetek­ben a sorrend némileg módosul; a drámaírónál például úgy, hogy először megírja első művét, s csak azután válik esedékessé a legkomolyabb, néha ugyan kínos kérdés. Megszületett-e egyáltalán a drámaíró? Mint sejtjük, eny­­nyi a különbség. Az első dráma viszont annyiban csakugyan ha­sonlít az első lépéshez, amennyi­ben kíméletlenül magában hor­dozza — rejti — a botladozás le­hetőségeit és jogát, következés­képpen nemcsak figyelmet érde­mel, hanem fokozott figyelmes­séget is. Ha szerzőnk fenntartaná magá­nak a botladozás jogát, ezt meg­értéssel kellene fogadnunk. De nem tartja fenn. Tudomásul kell vennünk, hogy színpadisme­ret tekintetében, ami a botlado­zás, vagy biztonság nálunk meghonosodott kritériuma, leg­alább olyan magabiztosan áll mindkét lábán, mint jónéhány két-három­ műves mai dráma­írónk. Neki eredménynek, ne­künk örömnek ez nem kevés, még akkor sem, ha magát a lé­nyeget kissé odébb kell keres­nünk. Nem lenne szabad ugyanis , ma már vitásnak len­nie, hogy a „színpadi biztonság’­ nem teljesen azonos a színpad technikai ismeretével, hanem annál valamivel — jóval — több A színpad, mint már elég régen hangsúlyozták, végtére is tükör, mégpedig a valóságnak a tükre. Ha belenézünk, a valóságot kell ott látnunk elsősorban. A „szín­padi biztonság” ezért sokkal in­kább a valóságban való eligazo­dás és eligazítás , biztonságát jelenti. S ebből támadnak a kér­déseink is. Mit lát meg a szer­ző a valóságból azért, hogy mi is lássuk? Amit lát, helyesen lát­ja-e? Amikor elhárítja magától külsőségeiben a botladozás jogát, elfogadhatjuk-e, amit mond, a mi mai életünkről, bizonyosság­nak? Mint mai életünk drámája A drámában Dékány Lajos új­ságíró vívódásának lehetünk ta­núi. A vívódás — a maga mód­ján — elég széles skálán mozog, mert hősünk harcba száll apósá­val, anyósával, kollégájával, fő­nökével, feleségével és nem utol­sósorban a saját énjével is. Le akar számolni egy megalkuvó, hazug élettel, amilyen az övé, s új életet akar kezdeni. Hazuggá attól vált ez az élet, hogy Dé­kány Lajos a kezdet­ kezdetén benősült egy polgári családba mint jó káder, s hagyta maga köré fonódni ennek a tőle való­jában idegen életformának min­den züllesztő csápját, össze is roppan. Megviselt, kiégett ember lép elénk, egy szabályos idegbe­teg, aki most gyűrkőzik a küzde­lemre. A legfurcsább módszere­ket választja, azt például, hogy mint újdonsült rovatvezető a sa­ját beosztottjával, aki ráadásul a hivatali pozíciócsatákban ellen­fele is, akar leleplező cikket íratni KTSZ-vezető apósa sik­kasztásairól. Komolyan gondolja a harcot, komolyan veszi a mód­szereit is, miközben ő válik ko­molytalanná. Beszél csak, kiabál, őrjöng, szavai zuhognak a leve­gőben, s hatástalanok maradnak. Mi más történhetne? őszintén cselekedni akar, de tudja, hogy tetteiből hiányzik az őszinteség. Szerzőnk szembe nézett a való­sággal, illetve annak, egyik ha­­sadékával, hiszen az eléje táru­ló látvány ennél igazából széle­sebb. A szűk körből merített té­ma önmagában is érinti a lénye­ges problémát: a polgári szemlé­let és gyakorlat térhódítását olyan körülmények között, ami­kor hagyjuk azt érvényesülni. A felvetés őszinteségét csak bátorí­tani, dicsérni lehet. A fiatal szer­ző hasznos, jó dologba kezdett, de még jobb lenne, ha a foly­tatásban is következetes marad­na. Sajnos, a Szájhős, az ered­ményei mellé felsőrákosát egy olyan vonást is, ami botladozás­­ról tanúskodik, még akkor is, ha a szerző biztosnak érzi magát a dolgában és dolgainkban. A pol­­gári életfelfogás ellen emeli fel szavát, de nem mozdul ki a pol­gári életforma keretei közül. A cselekvéssel szembe állítja a semmittevést, miközben semmit­tevéssel váltja fel a cselekvés lehetőségét. Pedig Dékányi L­ajos környezete, apósa, anyósa, ezen rtnár jóval túlnőtt, s nem fogy ki a ravaszabbnál ravaszabb tettek­ből. Mint komédia Komédiára fordult tehát a szó, ami színpadjainkon mint hatá­sosan használt műfaj a mai té­mák feldolgozására elég ritka jelenség. Ritka és nehéz vállal­kozás. Csurka István — s éppen első drámájában — arra vállal­kozott, hogy negatív előjelű ér­veléssel operáljon, ami egy sa­játos drámai műfaj, a komédia egyik kifejezési eszköze. De mi­lyen nehéz! A színpadon elhang­zó negatív érvelés feltételezi azt a folytatást, hogy általa pozitív előjelű érvelés formálódik a kö­zönségben. S az lesz: az írói ál­lásfoglalás. Most azonban túlsá­gosan sokat bíznak­ a nézőtérre, a néző fantáziájára és befogadó képességére, többet annál, ami az egyértelműséget szolgálhatná. Bőséges alkalom nyílik a bele­­magyarázásra, s ki-ki él is vele, a polgári észjárás csakúgy, mint a józan gondolkodás. De nem azt várjuk-e minden drámától, an­nak valamennyi műfajától, a ko­médiától is, hogy eligazítson? Nevelje a közönséget, nem? a drámairodalom minden valamire való komédiájában felhangzanak józan — pozitív — érvek is, amíg a Szájhősben csak egy bomlott elme sziporkáit követ­hetjük nyomon, s nem lehet tud­ni, hogy a színpadi hős melyik állítását gondolja valóban ko­molyan a szerző. Ez a sziporká­­zás lehet drámaírói bravúr, de vele nem lép elénk teljes vér­­tezetében a drámaíró. A helyzeten nem túlságosan sokat segít, inkább némileg ront az előadás. Both Béla rendezése általában érti a komédia műfa­ját, de nem érti meg ennek a komédiának a gyengéit. Azt hangsúlyozza, amit tompítania kellene: a realitástól távol eső, sértően harsány színeket. Bilicsi Tivadar apósa, de még inkább Sulyok Mária felfuvalkodott anyósa annyit eltúlzott, hogy így már nem is igaz. Az előadás egységes stílusa érdekében hoz­zájuk kell félte m­ál­nia ma­gát a főszerepnek is, miáltal idegbeteg hősünk még betegebb lesz. Dékány Lajosnak így ki­alakult vonásait kitűnően adja vissza Pálos György; csakhogy ennek, a gondolatok további túlzilálása miatt, a dráma, a közönség —, hogy úgy mondjam, a mondanivaló — látja kárát. Simon Gy. Ferenc SZÍNHÁZ VÍGSZÍNHÁZ: SZÁJHŐS TÖBBSZÖRÖSEN ÉRDEKES Fiatal szerző, Csurka István első drámája, a Szájhős van mű­soron a Vígszínházban. A darab mai életünkről szól, sőt komédia. Az esemény tehát többszörösen is —­ hártam szempontból min­denesetre — érdekes. (Pálos György a főszerepben) KLUB BUDAPESTI MŰSZAKI EGYETEM: DIÁKKLUB (Regényi Peterné, Herczeg Tibor, Éliás Erzsébet, Farkas Mátyás.) Pasztellszín falak, három­szögletű asztalok, kagyló­­székek. A mennyezeten mo­dernista, drótvázas lámpák. Valaki felteszi az In me­mory of Glenn Miller­­lemezt. Vlach pózánjainak hangja harsány asztali fo­cisták felzúdulásaival hada­kozik. Félszeg „gólyák” és otthonos végzősök az aszta­lok, könyvek, lemezek, já­tékok körül. Varga Tamás, akárha bi­rodalmát mutatná: — Műegyetem, diákklub! Aztán egy októberi mű­sort tesz elém. . — Mai program? — Szabad foglalkozás. — Holnap? — Alapszervezeti klub­est. — Azaz tánc. — Vetített képes itáliai élménybeszámoló. — Ki tartja? — Egy a nyáron Rómá­ban járt hallgató. — Tánc nem is lesz? — Dehogynem, utána. Egy papírlapot veszek fel az asztalról. Vasköpenyes és előregyártott mélyalapok készítése — olvasom a fel­írást. Nem értem, hogy ke­rül ide. A klubvezető felis­meri a kimondatlan kér­dést: — Kiselejtezett könyvtá­ri anyag. — S mire jó itt? — Akinek kell, elviheti. — És? — Tanulhat belőle. Ha nem érdekli, eldobhatja. Magyarázatként egy kül­földi prospektust vesz fel: a könyvtár eldobná, a klub­ban viszont kézről kézre jár. Mint sok „selejtes” — azért persze, nem értékte­len — könyv. Amelyek mindenképpen több­ hasznot hajtanak, mintha zúzdába kerülnének. Irodalmi színpados fiú lép hozzánk: — A közönnyel minden rendben. HA EZ NEM SIKERÜK TITKA? — Az előadó?­­ — A vitára itt lesz. Varga Tamás vonásai ki­simulnak, egy gonddal ke­vesebb. A közöny viszont engem is érdekel. — Kísérleti műsor lesz? — Inkább kísérleti vita. — Miről? — A sásdi gyermekgyil­kosság kapcsán a közöm­bösségről. — S az irodalmi színpad? — Műsoruk indítja a vi­tát. — S a hallgatók vitatkoz­nak? — Először egy pszicholó­gus és egy etikus érvei és ellenérvei csapnak össze. S ha a vita úgy kívánja, ismét megelevenedhetnek a szóban forgó előadásrészle­­tek. Tulajdonképpen az ő beszélgetésükbe szólhat — s reméljük, szól is — bele a közönség. A néhány évvel ezelőtti egyetemista­­ okos szenve­déllyel beszél: szinte képte­lenség kételkedni a kísérlet sikerében. Éppúgy, mint a „hangjáték-vita” ötletében. A közöny-est ugyanis egy sorozat bevezetője, a Mo­rál 1964­ következő mű­sora egy nemrég végzett műegyetemista szexuális­erkölcsi problémákat fesze­gető drámája, amelyet rá­­diószerűen hangszalagra vesznek, s az élőbeszéddel váltakozva — hasonlóképp vitaindító szándékkal — ad­nak elő. íme, ismét egy szellemes ötlet: a források iránt ér­deklődöm. A válasz meg­lepő: — Nincs klubvezetőség. • — Ki állítja össze a prog­ramot? — Ha valakinek eszébe jut valami, elmondja, s megvitatjuk. Tapintatosan vitatkozom. Kiderül, hogy a kulturális bizottság munkaterve konk­rét feladatokat jelöl meg a klub számára is. Másrészt — mint a látottak is bizo­nyítják — itt a szó szoros értelmében közvetlen a kap­csolat a klubtagok és „ve­zetők” között. De hogyan jutottak el eddig? — A bizalom kiteljesíté­sével. — A gyakorlatban? — Apróságokkal. Azelőtt például minden mozdítható be volt zárva. Csak most veszem észre: a polcokon értékes hangle­mez-gyűjtemények, sakk és társasjáték, s fényképalbum mindenütt. Aligha gondolná valaki, hogy a Műegyetem ifjúsági klubjában nekik­­ is részük van abban: minden­ki szívügyének tartja ötlet­tel, munkával segíteni a vonzó klubprogram kialakí­tását. Mi más, ha ez nem sike­rük titka?... „ Veszprémi Miklós MOZI OLASZ FILM: SZÖRNYETEGEK ÖNMAGA ISMÉTLÉSE Van egy pszichológiai kísérlet­­forma, amellyel a szellemi rögzí­tő­ képességet, különböző jellegű sorozatok megfigyelését, illetve a környezethez való úgynevezett tapadást vizsgálják. Például sza­vakat sorolnak fel, mondjuk tíz másodpercig, s a feladat: minél többet megjegyezni belőlük. Van­nak, akiknek figyelme a közlés első másodperceihez tapad, s ők a felsorolás elején szerepelt sza­vak közül jegyzik meg a legtöb­bet. Másoknak főleg az utoljára elhangzott sorozat rögződik leg­inkább emlékezetükbe. Dino Risi csaknem kétórás so­rozattal próbálkozik a Szörnye­tegekben: másfél tucat kis tör­ténetet dolgoz fel. A történetek hősei: a „szörnyetegek”. Vajon mifélék? Élhetetlen fiacskáját csalásra és erőszakra oktató apa, akit a jó tanítvány egy évtized múlva meggyilkol. Krokodil­könnyeket hullató, hosszú szom­jas fiatalember, aki meggyilkolt húga befolyásos ismerőseinek nevét tartalmazó naplóját végül eladja a legtöbbet ígérő újság­nak. Nyomorgó, sokgyerekes csa­ládfő, aki miután kipanaszolta magát keserves sorsáról, a sta­dionba kerekedik, s fanatikus szurkolóvá válik. És így tovább, tovább... • Emberi gyengeségekről, vagy kisebbfajta bűnökről van szó? Egyáltalán: az egyén eltévelye­déseiről vagy egy bizonyos tár­sadalom hibáiról? Nem adha­tunk egyértelmű feleletet. A film sem ad. Nem vehetjük egy kalap alá az új kocsijába csalá­di képet helyező, de a kocsit egy kis utcanő társaságában felavató férjet, és azt a mozilátogatót, akinek egy antifasiszta film bes­tiális kivégzési jelenetében lát­ható falról saját villájának be­kerítése jut eszébe. A történetek egyike-másika csak villanásnyi epizód, de a hosszabbak is többnyire véget érnek, mielőtt igazán módjuk lenne kibontakozni. Risit nem is maga a történet érdekli, hanem egy-egy figura. Ez még nem len­ne baj, hiszen előző címjében, az Előzésben sem volt a szó szoros értelmében vett történet. Ott vi­szont jellegzetes típust fedezett fel, s ezzel egy egész életformára mutatott rá, amelyet másik mű­vében, a Matadorban is már jobbára csak ismételt. Most pe­dig még inkább: a nagyhangú, mindenkit lehengerlő szélhámos jó néhány változata jelenik meg. Hiányzik ebből a filmből az egységes szemlélet, a dramatur­giai megkomponáltság. A jelene­tek így óhatatlanul szétesnek. S hiányzik a történetek csattanója! Tulajdonképpen ötleteket me­legített fel a rendező, s elfelej­tette, hogy így nem lehet sike­res variációkat készíteni egy ré­gebbi, bármilyen kitűnő témára, még két olyan ragyogó színésszel sem, mint Ugo Tognazzi és Vitto­rio Gassman. Risi nagyszerű rendező, joggal várhatunk most már tőle vala­mi mást. Eredetit. Legújabb filmje is ott jó, ahol ezt nyújt­­ja. A film utolsó és kétségtelenül legjobb epizódja egy lezüllött boxolóból avanzsált, induló me­nedzser és az egykori bajnok tragikospikus története. A régi „barát” előhalássza a primitív, kissé már ütődött ökölvívót, s hogy pénzhez jusson, fellépteti a mostani bajnok ellen. Ahhoz azonban, hogy mindketten meg­kapják a pénzt, legalább egy menetet ki kell bírnia a szorító­­ban. A jelenlegi bajnok végül alaposan helybenhagyja hősün­ket. Ez a kis önálló, kitűnően megkomponált, kerek történet ízelítőt ad a film elszalasztott lehetőségeiből, az abban a tár­sadalomban deformálódott, s ez­által azt a társadalmat deformá­ló „szörnyetegek” bemutatásá­ból. Másképpen csak olyan ered­ményt érhet el Risi, mint most: helyenként jól szórakozunk, de a sorozat darabjai gyorsan ki­hullnak emlékezetünkből, vagy talán meg sem ragadnak emlé­kezetünkben. A tapadásról be­széltünk? A tapadás csak az utolsó epizódra vonatkozik, s nemcsak azért, mert azt láthat­juk utoljára. Ennek a résznek volt csattanója, ami nagyon fon­tos egy filmben. Annyira fon­tos, hogy ez az egyetlen s a film végén elhelyezett csattanó vég­eredményben egy közepesen si­került filmet tett csattanóssá. Koltai Tamás (Dino Risi rendezése) IRODALOM Divatba jött a költészet, megsokasodtak az antoló­giák: a Tűztánc, az Együtt, a Tiszta szigorúságot a fiatal líra fejlődésének egy-egy sza­kaszáról kívánt számot ad­ni. Hiányzott azonban egy olyan gyűjtemény, amely a felszabadulás óta jelentkező költők lehetőleg teljes me­zőnyét igyekezett volna tük­rébe fogni. Ezt a könnyű­nek éppen nem mondható feladatot vállalta magára a Harsányi Zoltánnak a Diák­­könyvtárban megjelent Fia­tal magyar költők című an­tológiája, amely immár a második kiadáshoz érkezett. A kötet 38 költő több mint másfélszáz versét közli — szinte együtt van lapjain az egész ifjú magyar líra. Ez az együttes a gazdagság örömét ébreszti az olvasóban, s ar­ra csábít, hogy — ha madár­távlatból is — végigpillant­­sunk fiatal költészetünk tel­jesítményein, ígéretein és­­ adósságain. Először is a változatosság­nak örülünk: a színképet, amelyet a válogatás felmu­tat, megannyi költői alkat, téma, indulat és kifejező forma alakította ki. Váci Mihály, Garai Gábor és Ba­­ranyi Ferenc versei például egy — dogmatikus irodalom­­politika által lejáratottnak vélt — költői magatartás­nak, a közéletiségnek ad­ják vissza egykori rangját. Olyan kérdésekkel — első­sorban az új erkölcs megol­dásra váró problémáival — néznek szembe, amelyek tö­megeket, köztük a fiatalok tömegeit is foglalkoztatják. Azok a verseik váltak nép­szerűvé, amelyek a kispolgá­ri önzést, a „fridzsider szo­cializmus” ábrándját bírál­ják, a bürokratákká fáradt egykori forradalmárokat íté­lik el, melyekben egészsé­ges elégedetlenséggel hang­zik fel az erkölcsi szigorúság és közéleti tisztaság igénye. Másfajta gond: a modern ember és a modern világ kapcsolatának problémái fűtik Juhász Ferenc, Nagy László, Csoóri Sándor, Fo­dor András és Orbán Ottó gondolati tájékozódásban gyakran közös, de alkotói egyéniségben, költői eszkö­zökben igencsak különböző költészetét. Verseik az em­beriség és a kultúra jövő­jét­­kutatják, háborús katak­lizmák borzalmait rettegik, a magány gyötrelmeit fedik fel, a közösség felé törnek utat. A gondok közel egy­formán nehezednek mind­­annyiuk vállára, csakhogy, amíg Fodor egyéniségét pél­dául egyfajta józan optimiz­mus, s intellektuális fegye­lem hatja át, Juhász meg­rendítő és sötét látomások­kal viaskodik, Orbán a fa­sizmus emlékéből sarjadt, s a háború mai lidérceitől táp­lált szorongását a modern nyugati költők zaklatott nyelvére hangszereli, Nagy László és Csoóri viszont a népi formákon átitatott mo­dernséggel fejezi ki a mai ember vívódásait. Megint más: a szerelem, a felnőtté érés, a vidékről a városba való jutás , a kor és életfonna váltás izgalma (hol keserűsége, hol öröme) foglalkoztatja a fiatalok egy újabb csoportját, általában a legifjabbakat. Kiss Dénes, Csukás István, Simon Lajos versei eddig legszebben eze­ket az élményeket szólaltat­ták meg. Mindezek a példák koránt­sem merítik ki a fiatal lí­ra változatait. A színkép­ben természetesen helye van még sokaknak: Bede Anna gyengéd nőiessége, Simon István józan klasszicizmusa, Kalász Márton halk szavú költőisége éppúgy odaillik, mint Hárs György indul­a­­tossága vagy Székely Magda keserves gyermekkori emlé­kekből fakadt s kemény for­mába fegyelmezett szenve­délye. Az őszinteség és a rend igénye fűti fel a fiatal ma­gyar költők nagy részét: az őszinteség, amely a közélet­ben és szerelemben, az er­kölcs és a lelkiismeret pa­rancsai közt egyenes, nyílt szóval kész vallani. Ez az őszinteség a rend vágyával párosul: ez a vágy ébreszti több fiatal költőnket — ko­rábban kialakult magányuk ellenére — a közösség szom­­jára. (Leginkább Csoórinál figyelhető meg ez a folya­mat.) Ez okozza, hogy a né­hány évvel korábban még gyakori retorika, a mélység látszatát felöltő zavarosság, az izmusok kellően meg nem emésztett eszközei után a fiatalok versei a fegyelme­zettséget, a szilárd szerkeze­tet , a költői rend megalko­tásának útját — választják. A fiatalok költészete en­nek ellenére nem kialakult világ: sajátos, össze nem té­veszthető formanyelvet ed­dig csak Juhász Ferenc és Nagy László (őket éppen ezért kissé csodálkozva lát­tuk a fiatalok sorában), s többé-kevésbé Csoóri, Fo­dor, Takács Imre, Garai és Orbán alkotott, ígéretes tehetségekkel is találkozunk (Csukás, Mezei, Buda, Szé­kely), mások azonban még alig tudnak elszabadulni a választott mester — József Attila, Illyés, Radnóti — vonzásától. Fiataljaink költészete ép­pen ezért — csúcsaitól elte­kintve — meglehetősen egy­hangú világot mutat. A 150 vers közül kevés maradandó élményre tudunk rámutatni. Középszerű versek sorából emelkedik ki néhány jelen­tős alkotás; a versek na­gyobbik fele szürke marad. Előfordul még a nagyhan­­gúság. Akadnak olyan kísér­letek is, amelyek olykor groteszk eredményt szülnek. Maróti Lajos A tér élete cí­mű versében a modern ter­mészettudomány törvényeit a századvég költői nyelvén próbálja elmondani. Harsányi válogatása diá­koknak készült, mintegy is­kolai segédkönyvként. A fia­talság jó része belőle tanul eligazodni a fiatal magyar líra világában. Általában he­lyes és arányos képet ka­punk. Harsányi koncepciója azonban — az alaposab­b vizsgálódás során — néhány kérdőjelet támaszt. Juhász Ferenc, Nagy László, Simon István már maguk is mes­terekké váltak — helyes-e a ,,fiatal magyar költők” cím alá sorolni őket? (Hiszen Juhász „hatásáról” maga az antológia is tanúskodik — Buda vagy Varga Katalin legújabb verseiben.) Hiányzik viszont néhány olyan költő, akinek tehetsé­géről már több kötet alap­ján is meggyőződhettünk: Papp Lajos, Stetka Éva, Gyurkovics Tibor; sőt, szí­vesen láttuk volna a legfia­talabbak közül Ágh István, Serfőző Simon, Simai Mi­hály nevét is. Megtaláljuk a kötetben az elmúlt évek több nagy verssikerét is (Garai, Váci, Fodor verseit), néhány ismerős verset azon­ban hiányolunk. Tudjuk, a „minden igényt kielégítő antológiát” nem le­het megszerkeszteni; a leg­több — s ezt Harsányi vá­logatása nagyjában-egészé­­ben elérte —, ha egy anto­lógia úgy tájékoztat, hogy egyben a költők mélyebb és gazdagabb megismerésére csábít. Pomogáts Béla EGE ANTOLÓGIA MARGÓJÁRA fIZIKUS HÉTFŐ: A Magyar Újság— Új Szó megjelenésének 20. évfordulója alkalmából Szállj gondolat címmel irodalmi es­tet tartottak a KISZ VIII. ke­rületi bizottságának nagyter­mében. KEDD: A Szlovák Nemzeti Színház Operája Suchon: Svätopluk című zenedrámájá­val mutatkozott be a Vígszín­házban. • Igor Ojsztrah szov­jet hegedűművész adott kon­certet a Zeneakadémia nagy­termében. • Dési Huber Ist­ván halálának 20. évfor­dulója alkalmából emlékes­tet rendeztek a Nemzeti Ga­lériában, Török Erzsi, Ungár Imre, Horváth Ferenc közre­működésével. SZERDA: A Szlovák Nem­zeti Színház Operája Verdi: Trubadúrjával folytatta ven­dégjátékát a Vígszínházban. • A Kínai Nemzeti Művész­­együttes énekből, táncból, nemzeti hangszerszólókból ál­ló műsorral lépett fel a Ma­dách Színházban. • Gauguin- és Cézanne-album jelent meg a téli könyvvásárra a Képző­­művészeti Kiadónál. CSÜTÖRTÖK: A Szlovák Nemzeti Színház Operája Wagner: Tannhäuser című operájával búcsúzott a buda­pesti közönségtől.­­ A Szép­­művészeti Múzeum­ban bemu­tatták a sajtó képviselőinek a kizárólag tudományos kuta­tás céljaira rendszeresített Ta­nulmányi Gyűjtemény gaz­dag, most átrendezett anya­gát. • Nyilvános főpróbát tar­tottak Füst Milán: Negyedik Henrik király című, régebben írott drámájából a Madách Színházban. Gábor Miklóssal a címszerepben, Pártos Géza rendezésében­ következhet­­ a péntek esti premier. • A másik nyilvános főpróbára az Állami Operaházban került sor, ahol egy fiatal zeneszer­ző, Szokolay Sándor: Vérász című operájával ismerkedhe­tett a közönség, a­­ szombat esti premier előtt.

Next