Magyar Ifjúság, 1966. július-december (10. évfolyam, 26-52. szám)

1966-11-12 / 45. szám

műanyag­csomagolás­ban ."A különböző műanyagok al­kalmazása rohamosan, terjed az élet minden területén. Mű­anyagokból készülnek már a gépek fogaskerekei és külön­böző más alkatrészei, a háztar­tási kellékek, edények jelentős része, s mind több műanyagot használnak fel a különböző ké­szítmények, árucikkek korsze­rű csomagolására is. Arról azonban eddig még senki sem hallott, hogy csaknem 4000 ló­erőt csomagoltak volna mű­anyagba. • Pedig a Csehszlovák Szocia­lista Köztársaság technikusai­nak most ez sikerült: egy 3750 lóerős új villanymozdonyt lát­tak el műanyag-csomagolással, műanyag karosszériával. A plzeni Skoda-gyár az első moz­donygyár a világon, amelyben poliésztergyantákat használtak fel nehéz vontatójárművek so­rozatgyártásához.­­Ennek a megoldásnak az előnyei egészen kézenfekvőek. A műanyagok alkalmazása ■aindenekelőtt a járművek ön­súlyát csökkenti, méghozzá na­gyon lényeges mértékben — elsősorban a váltóárammal táplált villanymozdonyokét, amelyek voltaképpen hatal­mas, mozgó egyenirányító be­rendezéseknek tekinthetők. A műanyagok egyébként sokkal jobban ellenállnak a korrózió­nak, a rozsdásodásnak is, mint a hagyományos anyagok, alkal­mazásuk révén a mozdonyve­zető fülkéjének — szaknyelven állásának — jobbak a hang- és hőtani viszonyai, vagyis a műanyag, kitűnő hő- és hang­­szigetelő lévén, jobb munka­­feltételeket biztosít a moz­donyvezetőnek. De az sem kö­zömbös továbbá, hogy a mű­anyagok kitűnő villamos szige­telők is, hiszen így érintésvé­delmi szempontból is a legjobb megoldást biztosítják. Maguk a tervezők egyébként talán a műanyagok könnyű formálha­­tóságának örülnek a legjob­ban, ennek révén konstrukciós, aerodinamikai és esztétikai szempontból is a legkedvezőbb mozdonyformát alakíthatják ki. Az áramlástani szempont­ból legelőnyösebb forma vi­szont nagy, az eddigieket meg­haladó utazósebesség elérését teszi lehetővé. Olcsóbb és jobb Még technológiai szempont­ból is egész sor előnnyel jár a műanyagok alkalmazása. Meg­munkálásukhoz nincs szükség például bonyolult szerszá­mokra, szerszámgépekre, óriá­si sajtolóberendezésekre. A konstrukción menet köz­ben, vagyis a gyártás során is állandóan változtathatnak, tökéletesíthetik anélkül, hogy a gyártási költségek lényege­sen emelkednének, s a mű­anyagkarosszéria a felületi megmunkálás, kezelés szem­pontjából is sokkal kevesebb gondot okoz, mint a fémekből készült hagyományos karosz­­széria. A burkolat javítása is sokkal egyszerűbb, a mű­­anyagkarosszéria sérülés ese­tén a legegyszerűbb eszközök­kel javítható. Az üvegszálas poliészterlapok egyébként a mozdonyvezetőnek is nagyobb biztonságot nyújtanak, mint a fémlemezek. Baleset esetén nem szenvednek tartós alakvál­tozást — csak törés esetén —, mint a szokásos acéllemezek, s a mozdony tetején sem okoz­hatnak tüzet az üzem közben kipattanó szikrák, mert a mű­­anyagcsomagolású villanymoz­dony tetőelemeit nehezen égő műgyantatípusokból gyártják. A műanyag karosszériaele­mek gyártása egyébként olyan egyszerű, mint a Kolumbusz tojása. Persze, a gyártás során nagyfokú precizitást követel­nek meg. Kis darabszámú mű­anyagelem gyártásához Plzen­­ben gipsz-, fa-, vagy betonfor­mákat használnak, a nagyobb sorozatokhoz, amelyek akár a tízezres darabszámot is elérhe­tik, fémformákat. Ha a gyár­tásra kerülő darab nem túlsá­gosan bonyolult, ezek a for­mák akár egy nap alatt is el­készíthetők. Hogyan készül­­ a laminát? A gondosan megtisztított formát először különböző via­szokkal, emulziókkal kenik be, hogy a kész műanyag-alkatrész könnyen elválasztható legyen tőle. Ha ez a réteg megszáradt, és lecsiszolták, üvegszövetet, vagy paplant helyeznek rá, s ezt műgyantával átitatják. Ezt az eljárást többször megismét­lik, egészen addig, amíg a ka­rosszériaelem a kívánt falvas­­tagságot el nem éri. Végül az ily módon kialakított laminá­­tot 50—60 C fokra felhevítik, s ezzel megkeményítik, meg­szilárdítják. Fontos, hogy az egyes üvegszál rétegek közül kiszorítsák a levegőt, vagyis a műgyanta minden üvegszálat szorosan körülfogjon. Ezért először eltávolítják az üveg­szálakon levő védőréteget, méghozzá oly módon, hogy megfelelő oldószerrel alaposan átmossák. Egyébként az eljá­ráshoz általában olcsó poliész­tergyantákat használnak, csak azokat az alkatrészelemeket készítik drágább alapanyagból, amelyektől nagy mechanikai és hőszilárdságot követelnek meg. Három mozdony­típuson Nincs semmi akadálya sem annak, hogy a laminátba, az üvegszálas poliészterelembe különböző fémalkatrészeket, tartókat, konzolokat építsenek be. A nagy felületű karosszé­­rialapokat például fémvázzal erősíthetik meg. (Ilyen módon készül egyébként a nálunk is jól ismert Trabant gépkocsik karosszériája is.) Kérdés, per­sze, hogy az acéllemezt helyet­tesítő műanyag karosszéria­­elemek megfelelően hosszú élettartamúak-e? Hiszen tud­juk, hogy a műanyagok tartós hőhatásra gyorsan megöreg­szenek. A Skoda-művekben végzett kísérletek azt bizonyít­ják, hogy a műanyag karosszé­riaelemek normális üzemviszo­nyok között körülbelül 15—20 évig életképesek, ami a moz­­don­yak esetében tökéletesen elegendő. Egyelőre három műanyagka­rosszériás villanymozdony tí­pust gyártanak a plzeni Sko­da-művekben: a normál nyomtávú 32 E típusjelzésűt, valamint a széles nyomtávú, 52 E és 46 E típusjelzésűt. Idő­közben már a prágai CKD- művek is felfigyelt a műanya­gokra: a T 478 típusú Diesel­­mozdonyok mindkét vezetőfül­kéjét már ugyancsak mű­anyagból gyártják. A 32 E típusú Skoda villany­mozdony műanyagcsomagolása négy külön-külön előállított részből áll, amelyeket külön­böző módokon kapcsolnak ösz­­sze egymással. Erősítő acélke­retet csak az ajtókeretekben, továbbá a különösen igénybe­vett részeken — például a kap­csolóasztalban — alkalmaznak. A kabinokat különleges aláté­tekkel rögzítik a főkerethez, így az alvázról kiinduló rezgé­seket jelentős mértékben sike­rült csillapítani. A hőszigete­lésről szórt poliuretánhab-ré­­teggel gondoskodnak. Az ol­dalfalakat és a kabinokat kü­lönleges rugalmas kötéssel erősítik egymáshoz. Kitűnőre vizsgáztak Az 52 E típusjelzésű, széles nyomtávú villanymozdonyt szovjet exportra, a 46 E jel­zésűt pedig a Bolgár Népköz­­társaság számára gyártják. Ezek a konstrukcióik lényegé­ben megegyeznek a normál nyomtávú változattal, de van néhány érdekes eltérés is kö­zöttük. Ezeken a mozdonyokon ugyanis már több elemet mű­anyag szendvics-szerkezetből alakítanak ki. (A műanyag­szendvics két üvegszálas mű­anyag határoló lap között el­helyezkedő kemény poliure­­tánhabból áll). Ez a műanyag­szendvics szerkezet lehetővé teszi az erősítő acélkeretek to­vábbi csökkentését, ami ugyancsak nagyon fontos a mozdony önsúlyának csökken­tése szempontjából. A hagyo­­nyos kivitelű acéllemez moz­donyajtó súlya például 70 ki­logramm, ugyanez acélvázas műanyag kivitelben már csak 35, szendvics-szerkezetből ké­szítve pedig már csupán 17 ki­logramm súlyú. A műanyagkarosszériás vil­lanymozdonyok az üzemi kí­sérletek során kitűnően vizs­gáztak a Szovjetunióban is. E kísérletek során a mozdonyt szélsőséges hőmérsékletválto­zás hatásának tették ki, de a műanyagcsomagolásban a + 50 C foktól a -50 C fokig terje­dő hőfokváltozás sem tett kárt. Minthogy hazánkban is nagy hagyományai vannak a járműgyártásnak, a csehszlo­vák technikusok úttörő kez­deményezésére, hazai szakem­bereinknek is érdemes felfi­gyelniük. Várhelyi Tamás A Skoda-művek 32- E típusjelzésű, műanyag­karosszériás villanymozdonya Rádiózás a földkéregben . A századunk második harmadában ki­st­bontakozó tudományos-műszaki forrada­lom egyik legdöntőbb frontáttörése a rá­diófizika, a rádióelektronika területén va­lósult meg. A tudományos kutatás legfon­tosabb eredményei a félvezetők megalko­tása, a televízió, a rádiólokátorok és mo­lekulás generátorok kifejlesztése, a mind nagyobb teljesítményű elektronikus szá­mítógépek létrehozása és az egyre kisebb * méretű, alapjaiban új elven működő mik­­­roelemek kidolgozása ezen a területen.’ \k A jelek szerint azonban a rádióelektro­­­­nika, rádiófizika forradalmának még min­­­­dig nem értünk a végére. Nemrégiben hí­r­re érkezett, hogy számos külföldi tudo­mányos kutatóintézetben a rádióhírközlés­­ alapjaiban új módszerének lehetőségeit­­ vizsgálják, s azt tervezik, hogy a földké­reg összefüggő gránitrétegét használják fel rádióhullámok továbbítására. A rádióhul­lámok terjedésének matematikai elemzé­se arra mutat, hogy ha a földkéreg szer­­­kezetére vonatkozó elméleteink helyesek, a­­ rádióhullámok csak nagyon kevéssé csil­lapodhatnak a földkéregben. A tervek szerint az alacsony frekven­ciájú, mintegy 15 kilométer hullámhosz­­szú rádióhullámok úgy terjednének a ■m Föld kérgében, mint egy természetes hul­­­lámvezetőben. Az átvitel mechanizmusa is hasonlítana ahhoz, ahogyan manapság a mikrohullámú rádióhullámokat továbbít­­­ják mesterséges hullámvezetőkben. Ezek a mikrohullámú hullámvezetők lényegében olyan két fém vezetőrétegből állnak, ame­lyeket szigetelő dielektrikum választ el egymástól. Villamos szempontból a föld­kéreg hullámvezetője is hasonló felépíté­sű lenne, csakhogy vastagsága elérné a 10—20 kilométert a mesterséges hullám­­vezetők 3—10 centiméteres vastagságával szemben. A vizsgálatok szerint az üledékes kőze­teknek és az összetöredezett gránitnak kicsiny a villamos ellenállása a bennük levő elektrolitikus oldatok és félvezető anyagok miatt — ezek alkotnák tehát a földkéreg hatalmas hullámvezetőjének felső vezető rétegét. A laboratóriumi és helyszíni vizsgálatokból joggal következ­tethetünk rá, hogy az üledékes kőzetek alatt elhelyezkedő összefüggő gránitréteg­nek nagyon nagy a villamos ellenállása — ez a réteg lenne tehát a szigetelő dielekt­rikum a Föld hatalmas természetes hul­lámvezetője felső és alsó vezetőrétege kö­zött. Az alatta elhelyezkedő alapkőzetek villamos ellenállása a feltevés szerint mintegy 100 kiométeres mélységig csök­kenne — ez a réteg lenne tehát a hullám­­vezető alsó vezetője. A rádióhullámokat a földkéregbe fúrt, s egészen az összefüggő gránitrétegbe le­nyúló fúrólyukban elhelyezett antennából sugároznák ki a hatalmas természetes hul­lámvezetőbe. Minthogy az összetöredezett gránit és az üledékes kőzetek villamos el­lenállása kicsiny, a rádióhullámok alig csillapodnának, s az alkalmazott hullám­hossztól függően akár több ezer kilomé­teres távolságra is eljuthatnának számot­tevő veszteség nélkül. Az elméleti következtetések azt igazol­ják, hogy a felső vezetőréteg alatti hul­lámterjedési viszonyok nagyon hasonlít­hatnak a légköri terjedési viszonyokhoz, s hogy a magas hőmérsékletű kőzetek úgy hathatnak a rádióhullámokra, mint a légköri ionoszféra. Talán már a közeljövő gyakorlati kísérletei eldönthetik, vajon felhasználhatjuk-e majd a jövőben a Föld kérgét is éppúgy nagy távolságú rádióösz­­szeköttetések létesítésére, akárcsak nap­jainkban a földi légkört. A földkéreg felhasználása nagy távolságú rádió­összeköttetés létesítésére — elvi vázlat: 1. Adó­állomás, 2. vezetőréteg a földfelszín alatt, 3. rossz vezető közetrétegek, 4. vezetőréteg, 5. vevő­állomás MOST megrendeli, KARÁCSONYKOR elajándékozza, JÖVŐRE kifizeti az utolsó részletet! A MAGYAR IFJÚSÁG olvasóinak lehetővé tesszük, hogy — rész­ben még megjelenés előtt — megrendelhessék kedvezményes fize­tési feltételekkel az itt felsorolt értékes könyveket. A megrendelt könyveket közvetlenül a megjelenés után, de legkésőbb december 15-ig kézhez kapják, ha a mellékelt megrendelési lapot kitöltve a Művelt Nép „OLVASÓSZOLGÁLAT" címre beküldik. Legalább 138 Ft értékű megrendelés esetén 4 havi részletfizetési kedvezmény. 50 Ft felett díjtalan postai szállítás. BEKÜLDÉSI HATÁRIDŐ: 1966. NOVEMBER 30. Részletes feltételek a megrendelőlapon. 1. sz. válogatás Ára: 161.— Ft IZGALMAS REGÉNYEK Dold-Mihajlik, J.: Fekete lovagok között Dold-Mihajlik, J.: Ordasok között Karsai Elek: A budai Vártól a Gyepűig 22 detektívtörténet Vadnyugat Dold-Mihajlik regénye az utóbbi évek egyik legnagyobb könyvsikere volt, film­­változata is állandóan műsoron szere­pel. Ehhez csatlakozik új műve, amely talán még az előbbinél is kalandosabb és fordulatosabb. Karsai Elek közked­­velt rádióelőadás-sorozatából, annak ki­bővítésével készült kötet a második vi­lágháború kulisszatitkait leplezi le. A 22 detektívtörténet a legszellemesebb ilyen tárgyú írások gyűjteménye A Vadnyu­gat című válogatásban a „cowboy" iro­dalom „klasszikusai" mellett olyan kiváló írók elbeszélései szerepelnek, mint Mark Twain, Faulkner, Steinbeck. 2. sz. válogatás Ara: 163.— FI ISMERETLEN TÁJAKON Heye, Arthur: A Nyugat peremén Koncsek László: Bibliai földeken Ligeti Vilmos: Siva árnyékában Móricz Virág: Suomiban jártam Parizek, Ladislav: Zúg a Kongó Az alaszkai prémvadászok földje, az ezer tó országa, a Közel-Kelet színes világa, Kongó őserdői és India különös élete elevenedik meg a válogatás öt kötetében. Az egyes köteteket sok ere­deti fénykép illusztrálja. 3. sz. válogatás Ára: 186.— FI­A HUMOR KÖNYVEI Dalmáth Ferenc—Kaján Tibor Pesti panaszkönyv Gábor Andor: Doktor Senki Gádor Béla: Miért lettem pesszimista Karinthy Ferenc: Ez az, avagy a bicikliző tigris Kellér Dezső: Kis ország vagyunk Komlós János: Mindenre képes krónika Róna Tibor: Több nyelven beszélünk Szalay Károly: A magyar szatíra száz éve A már klasszikusnak számító Gábor Andor mellett a mai magyar humor és szatíra mestereinek munkáiból készült ez a válogatás, amelyet jól egészít ki Szalay Károly összefoglalása. 4. sz. válogatás Ára: 164.— FI VERSBARÁTOKNAK Garai Gábor: Új versek József Attila összes versei Petőfi Sándor összes versei 1—2. Simon István: Szőlő és gesztenye Villon összes versei . A versek kedvelőinek készült válogatás a két nagy magyar költő összes verse mellett nemcsak a mai magyar irodalom két legnépszerűbb lírikusának új köte­tét tartalmazza, hanem a nálunk nagy népszerűségnek örvendő Villon összes költeményeit is. 5. sz. válogatás Ara: 138.— FI ÚTIKALANDOK — VILÁGTÉRKÉPPEL Barát Endre: Repülő szőnyeg Caldwell, J : Vakmerő utazás Centkiewicz, A. és Cz. Nansen útja Gál György Sándor: Hollandiai utazás Gál Zsuzsanna: Feleség voltam New Yorkban Ritter, Ch.: Asszony az Arktiszon A sorozat mind a 6 kötete azonos kiállí­tásban, különleges imitlin kötésben, szí­nes védőborítóval készült. Az egyes könyvek megismertetnek a sarki tájak­kal, a világ egyik legnagyobb városá­nak mindennapi életével, részesei lehe­tünk egy vakmerő tengeri utazásnak, majd a Közel-Kelet egzotikus tájai, vá­rosai elevenednek meg színes leírások­­ban. A köteteket számos eredeti fénykép illusztrálja. A MAGYAR IFJÚSÁG olvasói a sorozat­hoz külön ajándékképpen két 35x50 cm-es, többszínnyomású térképet is kapnak. Egyik a Föld domborzatát és vizeit mutatja be, a másik­ a Föld orszá­gait és 126 állam zászlaját. 6. sz. válogatás Ára: 173,50 Ft MAGYAR ÍRÓK Hamvas H. Sándor: Éjszakában Illés Béla: Ég a Tisza Kovár Lőrinc: Fáklyatánc 1—2. Várnai Zseni: Egy asszony a milliók közül Az Éjszakában az író legjelentősebb regénye, amelyben egy szerencsétlen lány sorsát mondja el. A Tanácsköztár­saság idején játszódik Illés Béla regé­nye: küzdelmes, kalandos sorsú hősé­nek egyik mintája mögé az író volt. Kovái regényében a szabadságharc idő­szaka elevenedik meg olvasóv’án,desan, fordulatosan. Várnai Zseni küzdelmes életét írja le önéletrajzi regényében. 7. sz. válogatás Ara: 119.É Ft KÜLÖNLEGES ÚTIKALANDOK Benamy Sándor: Hetvendolláros utazás Durrel, G.: Noé bárkáján North, J.: Hosszú fehér felhő Pintér István: Indul az SK 955-ös járat Róna István: Ember a csúcson Steuben, K.: *~J: „ - " , . i i. Tutajjal a fáraók aranybányáihoz Az egységes kiállítású, több színű Con- Bit kötésű sorozat kizárólag vásárlóink részére készült, bolti forgalomba nem kerül. A kötetek írói között találhatunk született csavargót, gyakorlott utazót, modern riportert, fiatal csapdavetőt. Élménybeszámolóikban az európai nagyvárosok, Dél-Amerika metropolisai, a legnagyobb hegyek megmászhatat­lannak tűnő csúcsai, a hatalmas Kék- Nílus nartjai, Új-Zéland eazofikus tör­zsei és Kamerun vadállatai válnak ismertté az olvasó előtt. 8. sz. válogatás Ára: 196.50 Ft MODERN PRÓZA MESTEREI A bál (Francia kisregények) Dodd, M.: Karrier Berlinben Duras, M.: Naphosszat a fákon Druon, M.: Találka a pokolban Pausztovszkij, K.: A haza füstje Wain, J.: Vetélytársak Werfel, F.: A Musza Dag 40 napja A modern irodalom kiemelkedő képvise­lőit mutatja be ez a válogatás. Dodd egy világhírű repülő karrierjét és elember­­telenedését ábrázolja; Druon regénye a második világháború előtti Párizs „édes élet"-ét eleveníti meg; Pausztovszkij ki­tűnő regénye pedig ezt az időszakot a másik oldalról mutatja be. Werfel műve egy maroknyi embercsoport hősi harcát ábrázolja az elnyomókkal szemben. Augusta, J.s Ara: 106.— FI AZ ŐSVILÁG ÁLLATÓRIÁSAI — AZ ŐSEMBER TÁBORTÜZEINÉL A világhírű tudós művében olvasmányo­san, a szépirodalom eszközeivel eleve­níti meg az ősvilág élőlényeit és az em­beriség gyermekkorát. Repülő sárká­nyokkal, ijesztő külsejű, gigantikus ször­nyekkel ismerkedhetünk meg az első kö­tetben, míg a második rész az emberi­ség fejlődéstörténetének legfontosabb állomásait mutatja be lebilincselően ér­dekes elbeszélések formájában. Békés István: Ara: 54,5 Ft LEGÚJABB MAGYAR ANEKDOTAKINCS Bölöni György: Ara 29,50 Ft NEMZEDÉKRŐL NEMZEDÉKRE Havas László: Ara: 21,50 Ft A MAGYAR SPORT ARANYKÖNYVE Az olimpiai játékok, világ- és Európa­­bajnokságok kialakulásával, történeté­vel, ,ezen belül a magyar sportolók sze­replésével­­foglalkozik ez a számos fény­képfelvétellel illusztrált könyv. Közli 1892-től napjainkig a magyar verseny­zők által világversenyeken elért eredmé­nyeket. A MAGYAR SPORT ÉVKÖNYVE 1966. Ára: 12,50 Ft Az 1965-ös év NB I-es, illetve országos bajnokságainak eredményeit, valamint a világ- és Európa-bajnokságok, a nemzet­közi kuparendszerű mérkőzések, illetve versenyek eredményeit tartalmazza mindazon sportágakban, amelyekben magyar sportolók is részt vettek. ymHBBIHHBHHBBBBIHHBEHIBt’r Morozov, Ny.: Ara: 43.— Ft BÖRTÖNÖKBEN ÉS ERŐDÖKBEN Egy „terrorista és anarchista" emlék­iratai. RADNÓTI MIKLÓS ÖSSZES VERSEI Ára: 40.— Ft A bibliofil igényű kötet Radnóti összes versein kívül műfordításait is tartal­mazza. Román József: Ara: 45.— Ft ZEUSZ A szerző eredeti görög—római források nyomán olvasmányos formában dolgozta fel az ókori nagy mítoszokat. JHHHHUBBHHHHHHHHBPIBHIHEHHHE Solohov, M.: Ara: 85.— Ft CSENDES DON I—II. Szendei Ádám: Ara: 45.— Ft ORVOS A CSALÁDBAN A népszerűen megírt kötet a családban előforduló egészségügyi kérdésekhez nyújt útmutatást, így tárgyalja a terhes­ség és a csecsemőgondozás kérdéseit, tájékoztatást ad a fertőző betegségek­kel és a védőoltással kapcsolatos ten­nivalókról. Részletesen leírja az első­segélynyújtás eljárásait. Figyelem! Miután még egyes könyvek nem jelentek meg, áraiknál kisebb eltérések lehetségesek. Kiszállításkor a végleges bolti árat számlázzuk. I 6-8 (—! ! ! “ — — — Itt levágandó! — •— — MEGRENDELŐLAP Alulírott megrendelem az alább megjelölt könyveket ,... Ft értékben. * Árát egy összegben, a szál­lításkor (utánvéttel) egyenlítem ki. * Négy havi részletfizetésre, a 3% kezelési költség felszámí­tásával. Az első részletet a könyvek szállításakor utánvéttel egyen­lítem ki. A fennmaradó össze­get három egyenlő részletben, minden hó 5-ig fizetem be a könyvekhez mellékelt csekkla­pokon. (Részletre csak azok vásárolhatnak, akik legalábbb 138,— Ft értékű könyvet ren­delnek). 50,— Ft feletti vásárlás esetén a szállítás díjmentes. A megrendelőlapot boríték­ban a következő címre kérjük beküldeni: Művelt Nép OLVASÓSZOLGÁLAT Budapest VI., Népköztársaság útja 21. .. számú válogatás ... számú válogatás ...................................................................... számú válogatás Augusta, J.: AZ ŐSVILÁG ÁLLATÓRIÁSAI — AZ ŐSEMBER TÁBORTÜZEINÉL I—II. Békés István: LEGÚJABB MAGYAR ANEKDOTAKINCS Bölöni György: NEMZEDÉKRŐL NEMZEDÉKRE A MAGYAR SPORT ARANYKÖNYVE A MAGYAR SPORT ÉVKÖNYVE Morozov, Ny.: BÖRTÖNÖKBEN ÉS ERŐDÖKBEN RADNÓTI MIKLÓS ÖSSZES VERSEI Román József: ZEUSZ Solohov, M.: CSENDEN DON I—II. Szendei Ádám: ORVOS A CSALÁDBAN Munkahely: ...... . Személyi igazolvány száma: * A nem kívánt szöveg törlendői Ft Ft Ft Ara: 160,- Ft 54,- Ft 29.50 Ft 21.50 Ft 12.50 Ft 43,— Ft 40,— Ft 45,— Ft 85,— Ft 45,— Ft

Next