Magyar Ifjúság, 1966. július-december (10. évfolyam, 26-52. szám)
1966-11-12 / 45. szám
műanyagcsomagolásban ."A különböző műanyagok alkalmazása rohamosan, terjed az élet minden területén. Műanyagokból készülnek már a gépek fogaskerekei és különböző más alkatrészei, a háztartási kellékek, edények jelentős része, s mind több műanyagot használnak fel a különböző készítmények, árucikkek korszerű csomagolására is. Arról azonban eddig még senki sem hallott, hogy csaknem 4000 lóerőt csomagoltak volna műanyagba. • Pedig a Csehszlovák Szocialista Köztársaság technikusainak most ez sikerült: egy 3750 lóerős új villanymozdonyt láttak el műanyag-csomagolással, műanyag karosszériával. A plzeni Skoda-gyár az első mozdonygyár a világon, amelyben poliésztergyantákat használtak fel nehéz vontatójárművek sorozatgyártásához.Ennek a megoldásnak az előnyei egészen kézenfekvőek. A műanyagok alkalmazása ■aindenekelőtt a járművek önsúlyát csökkenti, méghozzá nagyon lényeges mértékben — elsősorban a váltóárammal táplált villanymozdonyokét, amelyek voltaképpen hatalmas, mozgó egyenirányító berendezéseknek tekinthetők. A műanyagok egyébként sokkal jobban ellenállnak a korróziónak, a rozsdásodásnak is, mint a hagyományos anyagok, alkalmazásuk révén a mozdonyvezető fülkéjének — szaknyelven állásának — jobbak a hang- és hőtani viszonyai, vagyis a műanyag, kitűnő hő- és hangszigetelő lévén, jobb munkafeltételeket biztosít a mozdonyvezetőnek. De az sem közömbös továbbá, hogy a műanyagok kitűnő villamos szigetelők is, hiszen így érintésvédelmi szempontból is a legjobb megoldást biztosítják. Maguk a tervezők egyébként talán a műanyagok könnyű formálhatóságának örülnek a legjobban, ennek révén konstrukciós, aerodinamikai és esztétikai szempontból is a legkedvezőbb mozdonyformát alakíthatják ki. Az áramlástani szempontból legelőnyösebb forma viszont nagy, az eddigieket meghaladó utazósebesség elérését teszi lehetővé. Olcsóbb és jobb Még technológiai szempontból is egész sor előnnyel jár a műanyagok alkalmazása. Megmunkálásukhoz nincs szükség például bonyolult szerszámokra, szerszámgépekre, óriási sajtolóberendezésekre. A konstrukción menet közben, vagyis a gyártás során is állandóan változtathatnak, tökéletesíthetik anélkül, hogy a gyártási költségek lényegesen emelkednének, s a műanyagkarosszéria a felületi megmunkálás, kezelés szempontjából is sokkal kevesebb gondot okoz, mint a fémekből készült hagyományos karoszszéria. A burkolat javítása is sokkal egyszerűbb, a műanyagkarosszéria sérülés esetén a legegyszerűbb eszközökkel javítható. Az üvegszálas poliészterlapok egyébként a mozdonyvezetőnek is nagyobb biztonságot nyújtanak, mint a fémlemezek. Baleset esetén nem szenvednek tartós alakváltozást — csak törés esetén —, mint a szokásos acéllemezek, s a mozdony tetején sem okozhatnak tüzet az üzem közben kipattanó szikrák, mert a műanyagcsomagolású villanymozdony tetőelemeit nehezen égő műgyantatípusokból gyártják. A műanyag karosszériaelemek gyártása egyébként olyan egyszerű, mint a Kolumbusz tojása. Persze, a gyártás során nagyfokú precizitást követelnek meg. Kis darabszámú műanyagelem gyártásához Plzenben gipsz-, fa-, vagy betonformákat használnak, a nagyobb sorozatokhoz, amelyek akár a tízezres darabszámot is elérhetik, fémformákat. Ha a gyártásra kerülő darab nem túlságosan bonyolult, ezek a formák akár egy nap alatt is elkészíthetők. Hogyan készül a laminát? A gondosan megtisztított formát először különböző viaszokkal, emulziókkal kenik be, hogy a kész műanyag-alkatrész könnyen elválasztható legyen tőle. Ha ez a réteg megszáradt, és lecsiszolták, üvegszövetet, vagy paplant helyeznek rá, s ezt műgyantával átitatják. Ezt az eljárást többször megismétlik, egészen addig, amíg a karosszériaelem a kívánt falvastagságot el nem éri. Végül az ily módon kialakított laminátot 50—60 C fokra felhevítik, s ezzel megkeményítik, megszilárdítják. Fontos, hogy az egyes üvegszál rétegek közül kiszorítsák a levegőt, vagyis a műgyanta minden üvegszálat szorosan körülfogjon. Ezért először eltávolítják az üvegszálakon levő védőréteget, méghozzá oly módon, hogy megfelelő oldószerrel alaposan átmossák. Egyébként az eljáráshoz általában olcsó poliésztergyantákat használnak, csak azokat az alkatrészelemeket készítik drágább alapanyagból, amelyektől nagy mechanikai és hőszilárdságot követelnek meg. Három mozdonytípuson Nincs semmi akadálya sem annak, hogy a laminátba, az üvegszálas poliészterelembe különböző fémalkatrészeket, tartókat, konzolokat építsenek be. A nagy felületű karosszérialapokat például fémvázzal erősíthetik meg. (Ilyen módon készül egyébként a nálunk is jól ismert Trabant gépkocsik karosszériája is.) Kérdés, persze, hogy az acéllemezt helyettesítő műanyag karosszériaelemek megfelelően hosszú élettartamúak-e? Hiszen tudjuk, hogy a műanyagok tartós hőhatásra gyorsan megöregszenek. A Skoda-művekben végzett kísérletek azt bizonyítják, hogy a műanyag karosszériaelemek normális üzemviszonyok között körülbelül 15—20 évig életképesek, ami a mozdonyak esetében tökéletesen elegendő. Egyelőre három műanyagkarosszériás villanymozdony típust gyártanak a plzeni Skoda-művekben: a normál nyomtávú 32 E típusjelzésűt, valamint a széles nyomtávú, 52 E és 46 E típusjelzésűt. Időközben már a prágai CKD- művek is felfigyelt a műanyagokra: a T 478 típusú Dieselmozdonyok mindkét vezetőfülkéjét már ugyancsak műanyagból gyártják. A 32 E típusú Skoda villanymozdony műanyagcsomagolása négy külön-külön előállított részből áll, amelyeket különböző módokon kapcsolnak öszsze egymással. Erősítő acélkeretet csak az ajtókeretekben, továbbá a különösen igénybevett részeken — például a kapcsolóasztalban — alkalmaznak. A kabinokat különleges alátétekkel rögzítik a főkerethez, így az alvázról kiinduló rezgéseket jelentős mértékben sikerült csillapítani. A hőszigetelésről szórt poliuretánhab-réteggel gondoskodnak. Az oldalfalakat és a kabinokat különleges rugalmas kötéssel erősítik egymáshoz. Kitűnőre vizsgáztak Az 52 E típusjelzésű, széles nyomtávú villanymozdonyt szovjet exportra, a 46 E jelzésűt pedig a Bolgár Népköztársaság számára gyártják. Ezek a konstrukcióik lényegében megegyeznek a normál nyomtávú változattal, de van néhány érdekes eltérés is közöttük. Ezeken a mozdonyokon ugyanis már több elemet műanyag szendvics-szerkezetből alakítanak ki. (A műanyagszendvics két üvegszálas műanyag határoló lap között elhelyezkedő kemény poliuretánhabból áll). Ez a műanyagszendvics szerkezet lehetővé teszi az erősítő acélkeretek további csökkentését, ami ugyancsak nagyon fontos a mozdony önsúlyának csökkentése szempontjából. A hagyonyos kivitelű acéllemez mozdonyajtó súlya például 70 kilogramm, ugyanez acélvázas műanyag kivitelben már csak 35, szendvics-szerkezetből készítve pedig már csupán 17 kilogramm súlyú. A műanyagkarosszériás villanymozdonyok az üzemi kísérletek során kitűnően vizsgáztak a Szovjetunióban is. E kísérletek során a mozdonyt szélsőséges hőmérsékletváltozás hatásának tették ki, de a műanyagcsomagolásban a + 50 C foktól a -50 C fokig terjedő hőfokváltozás sem tett kárt. Minthogy hazánkban is nagy hagyományai vannak a járműgyártásnak, a csehszlovák technikusok úttörő kezdeményezésére, hazai szakembereinknek is érdemes felfigyelniük. Várhelyi Tamás A Skoda-művek 32- E típusjelzésű, műanyagkarosszériás villanymozdonya Rádiózás a földkéregben . A századunk második harmadában kistbontakozó tudományos-műszaki forradalom egyik legdöntőbb frontáttörése a rádiófizika, a rádióelektronika területén valósult meg. A tudományos kutatás legfontosabb eredményei a félvezetők megalkotása, a televízió, a rádiólokátorok és molekulás generátorok kifejlesztése, a mind nagyobb teljesítményű elektronikus számítógépek létrehozása és az egyre kisebb * méretű, alapjaiban új elven működő mikroelemek kidolgozása ezen a területen.’ \k A jelek szerint azonban a rádióelektronika, rádiófizika forradalmának még mindig nem értünk a végére. Nemrégiben hírre érkezett, hogy számos külföldi tudományos kutatóintézetben a rádióhírközlés alapjaiban új módszerének lehetőségeit vizsgálják, s azt tervezik, hogy a földkéreg összefüggő gránitrétegét használják fel rádióhullámok továbbítására. A rádióhullámok terjedésének matematikai elemzése arra mutat, hogy ha a földkéreg szerkezetére vonatkozó elméleteink helyesek, a rádióhullámok csak nagyon kevéssé csillapodhatnak a földkéregben. A tervek szerint az alacsony frekvenciájú, mintegy 15 kilométer hullámhoszszú rádióhullámok úgy terjednének a ■m Föld kérgében, mint egy természetes hullámvezetőben. Az átvitel mechanizmusa is hasonlítana ahhoz, ahogyan manapság a mikrohullámú rádióhullámokat továbbítják mesterséges hullámvezetőkben. Ezek a mikrohullámú hullámvezetők lényegében olyan két fém vezetőrétegből állnak, amelyeket szigetelő dielektrikum választ el egymástól. Villamos szempontból a földkéreg hullámvezetője is hasonló felépítésű lenne, csakhogy vastagsága elérné a 10—20 kilométert a mesterséges hullámvezetők 3—10 centiméteres vastagságával szemben. A vizsgálatok szerint az üledékes kőzeteknek és az összetöredezett gránitnak kicsiny a villamos ellenállása a bennük levő elektrolitikus oldatok és félvezető anyagok miatt — ezek alkotnák tehát a földkéreg hatalmas hullámvezetőjének felső vezető rétegét. A laboratóriumi és helyszíni vizsgálatokból joggal következtethetünk rá, hogy az üledékes kőzetek alatt elhelyezkedő összefüggő gránitrétegnek nagyon nagy a villamos ellenállása — ez a réteg lenne tehát a szigetelő dielektrikum a Föld hatalmas természetes hullámvezetője felső és alsó vezetőrétege között. Az alatta elhelyezkedő alapkőzetek villamos ellenállása a feltevés szerint mintegy 100 kiométeres mélységig csökkenne — ez a réteg lenne tehát a hullámvezető alsó vezetője. A rádióhullámokat a földkéregbe fúrt, s egészen az összefüggő gránitrétegbe lenyúló fúrólyukban elhelyezett antennából sugároznák ki a hatalmas természetes hullámvezetőbe. Minthogy az összetöredezett gránit és az üledékes kőzetek villamos ellenállása kicsiny, a rádióhullámok alig csillapodnának, s az alkalmazott hullámhossztól függően akár több ezer kilométeres távolságra is eljuthatnának számottevő veszteség nélkül. Az elméleti következtetések azt igazolják, hogy a felső vezetőréteg alatti hullámterjedési viszonyok nagyon hasonlíthatnak a légköri terjedési viszonyokhoz, s hogy a magas hőmérsékletű kőzetek úgy hathatnak a rádióhullámokra, mint a légköri ionoszféra. Talán már a közeljövő gyakorlati kísérletei eldönthetik, vajon felhasználhatjuk-e majd a jövőben a Föld kérgét is éppúgy nagy távolságú rádióöszszeköttetések létesítésére, akárcsak napjainkban a földi légkört. A földkéreg felhasználása nagy távolságú rádióösszeköttetés létesítésére — elvi vázlat: 1. Adóállomás, 2. vezetőréteg a földfelszín alatt, 3. rossz vezető közetrétegek, 4. vezetőréteg, 5. vevőállomás MOST megrendeli, KARÁCSONYKOR elajándékozza, JÖVŐRE kifizeti az utolsó részletet! A MAGYAR IFJÚSÁG olvasóinak lehetővé tesszük, hogy — részben még megjelenés előtt — megrendelhessék kedvezményes fizetési feltételekkel az itt felsorolt értékes könyveket. A megrendelt könyveket közvetlenül a megjelenés után, de legkésőbb december 15-ig kézhez kapják, ha a mellékelt megrendelési lapot kitöltve a Művelt Nép „OLVASÓSZOLGÁLAT" címre beküldik. Legalább 138 Ft értékű megrendelés esetén 4 havi részletfizetési kedvezmény. 50 Ft felett díjtalan postai szállítás. BEKÜLDÉSI HATÁRIDŐ: 1966. NOVEMBER 30. Részletes feltételek a megrendelőlapon. 1. sz. válogatás Ára: 161.— Ft IZGALMAS REGÉNYEK Dold-Mihajlik, J.: Fekete lovagok között Dold-Mihajlik, J.: Ordasok között Karsai Elek: A budai Vártól a Gyepűig 22 detektívtörténet Vadnyugat Dold-Mihajlik regénye az utóbbi évek egyik legnagyobb könyvsikere volt, filmváltozata is állandóan műsoron szerepel. Ehhez csatlakozik új műve, amely talán még az előbbinél is kalandosabb és fordulatosabb. Karsai Elek közkedvelt rádióelőadás-sorozatából, annak kibővítésével készült kötet a második világháború kulisszatitkait leplezi le. A 22 detektívtörténet a legszellemesebb ilyen tárgyú írások gyűjteménye A Vadnyugat című válogatásban a „cowboy" irodalom „klasszikusai" mellett olyan kiváló írók elbeszélései szerepelnek, mint Mark Twain, Faulkner, Steinbeck. 2. sz. válogatás Ara: 163.— FI ISMERETLEN TÁJAKON Heye, Arthur: A Nyugat peremén Koncsek László: Bibliai földeken Ligeti Vilmos: Siva árnyékában Móricz Virág: Suomiban jártam Parizek, Ladislav: Zúg a Kongó Az alaszkai prémvadászok földje, az ezer tó országa, a Közel-Kelet színes világa, Kongó őserdői és India különös élete elevenedik meg a válogatás öt kötetében. Az egyes köteteket sok eredeti fénykép illusztrálja. 3. sz. válogatás Ára: 186.— FIA HUMOR KÖNYVEI Dalmáth Ferenc—Kaján Tibor Pesti panaszkönyv Gábor Andor: Doktor Senki Gádor Béla: Miért lettem pesszimista Karinthy Ferenc: Ez az, avagy a bicikliző tigris Kellér Dezső: Kis ország vagyunk Komlós János: Mindenre képes krónika Róna Tibor: Több nyelven beszélünk Szalay Károly: A magyar szatíra száz éve A már klasszikusnak számító Gábor Andor mellett a mai magyar humor és szatíra mestereinek munkáiból készült ez a válogatás, amelyet jól egészít ki Szalay Károly összefoglalása. 4. sz. válogatás Ára: 164.— FI VERSBARÁTOKNAK Garai Gábor: Új versek József Attila összes versei Petőfi Sándor összes versei 1—2. Simon István: Szőlő és gesztenye Villon összes versei . A versek kedvelőinek készült válogatás a két nagy magyar költő összes verse mellett nemcsak a mai magyar irodalom két legnépszerűbb lírikusának új kötetét tartalmazza, hanem a nálunk nagy népszerűségnek örvendő Villon összes költeményeit is. 5. sz. válogatás Ara: 138.— FI ÚTIKALANDOK — VILÁGTÉRKÉPPEL Barát Endre: Repülő szőnyeg Caldwell, J : Vakmerő utazás Centkiewicz, A. és Cz. Nansen útja Gál György Sándor: Hollandiai utazás Gál Zsuzsanna: Feleség voltam New Yorkban Ritter, Ch.: Asszony az Arktiszon A sorozat mind a 6 kötete azonos kiállításban, különleges imitlin kötésben, színes védőborítóval készült. Az egyes könyvek megismertetnek a sarki tájakkal, a világ egyik legnagyobb városának mindennapi életével, részesei lehetünk egy vakmerő tengeri utazásnak, majd a Közel-Kelet egzotikus tájai, városai elevenednek meg színes leírásokban. A köteteket számos eredeti fénykép illusztrálja. A MAGYAR IFJÚSÁG olvasói a sorozathoz külön ajándékképpen két 35x50 cm-es, többszínnyomású térképet is kapnak. Egyik a Föld domborzatát és vizeit mutatja be, a másik a Föld országait és 126 állam zászlaját. 6. sz. válogatás Ára: 173,50 Ft MAGYAR ÍRÓK Hamvas H. Sándor: Éjszakában Illés Béla: Ég a Tisza Kovár Lőrinc: Fáklyatánc 1—2. Várnai Zseni: Egy asszony a milliók közül Az Éjszakában az író legjelentősebb regénye, amelyben egy szerencsétlen lány sorsát mondja el. A Tanácsköztársaság idején játszódik Illés Béla regénye: küzdelmes, kalandos sorsú hősének egyik mintája mögé az író volt. Kovái regényében a szabadságharc időszaka elevenedik meg olvasóv’án,desan, fordulatosan. Várnai Zseni küzdelmes életét írja le önéletrajzi regényében. 7. sz. válogatás Ara: 119.É Ft KÜLÖNLEGES ÚTIKALANDOK Benamy Sándor: Hetvendolláros utazás Durrel, G.: Noé bárkáján North, J.: Hosszú fehér felhő Pintér István: Indul az SK 955-ös járat Róna István: Ember a csúcson Steuben, K.: *~J: „ - " , . i i. Tutajjal a fáraók aranybányáihoz Az egységes kiállítású, több színű Con- Bit kötésű sorozat kizárólag vásárlóink részére készült, bolti forgalomba nem kerül. A kötetek írói között találhatunk született csavargót, gyakorlott utazót, modern riportert, fiatal csapdavetőt. Élménybeszámolóikban az európai nagyvárosok, Dél-Amerika metropolisai, a legnagyobb hegyek megmászhatatlannak tűnő csúcsai, a hatalmas Kék- Nílus nartjai, Új-Zéland eazofikus törzsei és Kamerun vadállatai válnak ismertté az olvasó előtt. 8. sz. válogatás Ára: 196.50 Ft MODERN PRÓZA MESTEREI A bál (Francia kisregények) Dodd, M.: Karrier Berlinben Duras, M.: Naphosszat a fákon Druon, M.: Találka a pokolban Pausztovszkij, K.: A haza füstje Wain, J.: Vetélytársak Werfel, F.: A Musza Dag 40 napja A modern irodalom kiemelkedő képviselőit mutatja be ez a válogatás. Dodd egy világhírű repülő karrierjét és elembertelenedését ábrázolja; Druon regénye a második világháború előtti Párizs „édes élet"-ét eleveníti meg; Pausztovszkij kitűnő regénye pedig ezt az időszakot a másik oldalról mutatja be. Werfel műve egy maroknyi embercsoport hősi harcát ábrázolja az elnyomókkal szemben. Augusta, J.s Ara: 106.— FI AZ ŐSVILÁG ÁLLATÓRIÁSAI — AZ ŐSEMBER TÁBORTÜZEINÉL A világhírű tudós művében olvasmányosan, a szépirodalom eszközeivel eleveníti meg az ősvilág élőlényeit és az emberiség gyermekkorát. Repülő sárkányokkal, ijesztő külsejű, gigantikus szörnyekkel ismerkedhetünk meg az első kötetben, míg a második rész az emberiség fejlődéstörténetének legfontosabb állomásait mutatja be lebilincselően érdekes elbeszélések formájában. Békés István: Ara: 54,5 Ft LEGÚJABB MAGYAR ANEKDOTAKINCS Bölöni György: Ara 29,50 Ft NEMZEDÉKRŐL NEMZEDÉKRE Havas László: Ara: 21,50 Ft A MAGYAR SPORT ARANYKÖNYVE Az olimpiai játékok, világ- és Európabajnokságok kialakulásával, történetével, ,ezen belül a magyar sportolók szereplésévelfoglalkozik ez a számos fényképfelvétellel illusztrált könyv. Közli 1892-től napjainkig a magyar versenyzők által világversenyeken elért eredményeket. A MAGYAR SPORT ÉVKÖNYVE 1966. Ára: 12,50 Ft Az 1965-ös év NB I-es, illetve országos bajnokságainak eredményeit, valamint a világ- és Európa-bajnokságok, a nemzetközi kuparendszerű mérkőzések, illetve versenyek eredményeit tartalmazza mindazon sportágakban, amelyekben magyar sportolók is részt vettek. ymHBBIHHBHHBBBBIHHBEHIBt’r Morozov, Ny.: Ara: 43.— Ft BÖRTÖNÖKBEN ÉS ERŐDÖKBEN Egy „terrorista és anarchista" emlékiratai. RADNÓTI MIKLÓS ÖSSZES VERSEI Ára: 40.— Ft A bibliofil igényű kötet Radnóti összes versein kívül műfordításait is tartalmazza. Román József: Ara: 45.— Ft ZEUSZ A szerző eredeti görög—római források nyomán olvasmányos formában dolgozta fel az ókori nagy mítoszokat. JHHHHUBBHHHHHHHHBPIBHIHEHHHE Solohov, M.: Ara: 85.— Ft CSENDES DON I—II. Szendei Ádám: Ara: 45.— Ft ORVOS A CSALÁDBAN A népszerűen megírt kötet a családban előforduló egészségügyi kérdésekhez nyújt útmutatást, így tárgyalja a terhesség és a csecsemőgondozás kérdéseit, tájékoztatást ad a fertőző betegségekkel és a védőoltással kapcsolatos tennivalókról. Részletesen leírja az elsősegélynyújtás eljárásait. Figyelem! Miután még egyes könyvek nem jelentek meg, áraiknál kisebb eltérések lehetségesek. Kiszállításkor a végleges bolti árat számlázzuk. I 6-8 (—! ! ! “ — — — Itt levágandó! — •— — MEGRENDELŐLAP Alulírott megrendelem az alább megjelölt könyveket ,... Ft értékben. * Árát egy összegben, a szállításkor (utánvéttel) egyenlítem ki. * Négy havi részletfizetésre, a 3% kezelési költség felszámításával. Az első részletet a könyvek szállításakor utánvéttel egyenlítem ki. A fennmaradó összeget három egyenlő részletben, minden hó 5-ig fizetem be a könyvekhez mellékelt csekklapokon. (Részletre csak azok vásárolhatnak, akik legalábbb 138,— Ft értékű könyvet rendelnek). 50,— Ft feletti vásárlás esetén a szállítás díjmentes. A megrendelőlapot borítékban a következő címre kérjük beküldeni: Művelt Nép OLVASÓSZOLGÁLAT Budapest VI., Népköztársaság útja 21. .. számú válogatás ... számú válogatás ...................................................................... számú válogatás Augusta, J.: AZ ŐSVILÁG ÁLLATÓRIÁSAI — AZ ŐSEMBER TÁBORTÜZEINÉL I—II. Békés István: LEGÚJABB MAGYAR ANEKDOTAKINCS Bölöni György: NEMZEDÉKRŐL NEMZEDÉKRE A MAGYAR SPORT ARANYKÖNYVE A MAGYAR SPORT ÉVKÖNYVE Morozov, Ny.: BÖRTÖNÖKBEN ÉS ERŐDÖKBEN RADNÓTI MIKLÓS ÖSSZES VERSEI Román József: ZEUSZ Solohov, M.: CSENDEN DON I—II. Szendei Ádám: ORVOS A CSALÁDBAN Munkahely: ...... . Személyi igazolvány száma: * A nem kívánt szöveg törlendői Ft Ft Ft Ara: 160,- Ft 54,- Ft 29.50 Ft 21.50 Ft 12.50 Ft 43,— Ft 40,— Ft 45,— Ft 85,— Ft 45,— Ft