Magyar Ifjúság, 1967. július-december (11. évfolyam, 26-52. szám)

1967-09-01 / 35. szám

PARÁDÉ ÚJSÁGÍRÓKNAK Jó félórája ült már mellettem, ami­kor észrevettem zubbonyán a kis arany­csillagot. Ennyire eltompult volna ri­porteri éberségem a szovjetunióbeli utazás öt hete alatt? Vagy rám tört az a sajátos szakmai ártalom, amelyet közönségesen fáradtságnak neveznek? Nem. Kipihenten érkeztünk meg Moszk­va alá egy katonai repülőezred ven­dégségébe, ahol kifogástalan repülőidő fogadott bennünket: szikrázó napfény, felhőtlen kék ég. De szórakozott sem lehettem, sokkal inkább arról volt szó, hogy az utazás végére túlságosan meg­szoktuk a Szovjetunió hőseinek társa­ságát. A Komszomol Központi Bizott­sága, amely a szocialista országok if­júsági újságíróinak ezt a mesebeli uta­­ zást szervezte, egyáltalán nem taka­rékoskodott a meglepetésekkel. Időt, távolságot legyőzve és — hadd tegyem hozzá — pénzt nem sajnálva, gondos­kodott arról, hogy minél többet lás­sunk, minél híresebb, remekebb embe­rekkel ismerkedhessünk meg. Megéri a kitérőt, hogy elmeséljem: amikor Ha­barovszkban valamelyikünk fájlalta, hogy időhiány miatt nem utazhatunk el Komszomolszkba, másnap repülőn Habarovszkba siettek azok a komszo­­molszkiak, akikkel beszélgetni akar­tunk. Szahalinon, amikor egy összkom­fortos bérelt hajó kifutott velünk a Tatár-szorosba, meglepetéssel tapasztal­tuk, hogy a hajón tartózkodnak mind­azok a híres fiatal halászok, brigádve­zetők és mérnökök, akik révén a leg­többet megtudhatjuk az itteni térség­ben végzett­ munkáról. Máskor pedig, amikor például Taskentból Szamar­­kandba utaztunk autóbuszon, velünk utaztak Üzbegisztán szocialista munka hősei, Szovjetunió hősei és előzéke­nyen válaszoltak kérdéseinkre. Ami azt is jelentette, hogy bizony csak akkor pihentünk, amikor aludtunk, mert ki az, aki ennyi újságírói kísértésnek el­len tud állni? Mondom, félórája ült mellettem az ezredes, amikor észrevettem mellén a Szovjetunió Hőse kitüntetést. De ad­digra egyébként teljesen kábultan ül­tünk ennyi szívélyességtől, a katonai vendégszeretet megannyi jelétől, amely­nek fénypontja a negyvenöt perces légi parádé volt. Erre sem számíthattunk. A repülő­tér betonja melletti díszemelvényen foglaltunk helyet, gondoltuk, felszáll egy MIG, perdül-fordul kettőt és le­száll. De nem. Mögöttünk hangos zú­gással elindultak a gépek, egyik a má­sik után, már a számolást is abba­hagytuk. Nincs az a menü, amely any­­nyira felvillanyozott volna bennünket, mint a várható parádé programja. Egyéni műrepülés, hármas, ötös, hetes és a végén kilences kötelékrepülés! Negyvenöt perces bemutató! Szemnünk­­re tapasztottuk a látcsövet, néztük és hallgattuk, mint irányítják a pilótákat egy szabadtéri rádióállomásról, amely ott villant, zúgott a beton melletti pá­zsiton. Először egy MiG 21-es szuperszoni­kus gép szakadt el a betontól. Fent a magasban orsókat csinált, majd kísér­teties csendben zuhant alá és amikor a betontól körülbelül negyven méter­re ismét felnyomta orrát a nap felé, megérkezett a hangja. És azután mind­ez kötelékben, három szuperszonikus részvételével és olyan egyszerre,­mint­ha fonalra fűzték volna őket. Végül a kisebb gépek, a MiG 17-esek, pirosra festett hasukkal szántották az eget és amikor véget ért a légi artistamutat­vány, a messzi távolból érkeztek visz­­sza és szálltak le egyenként néhány perces,­ egyforma időközökben. Később egy térségen bemutatták ne­künk a műrepülésben részt vevő gé­pek típusait — kipreparálva. Ez azt je­lenti, hogy a harci gépek teljes fegy­verzetét ott találtuk a gépek mellett. Fekete henger alakú kazetta, benne a kis rakéták. Azután egy fehérre fes­tett üldöző rakéta az egyik MiG 21-es szárnya alatt. Elején piros védőtok, alatta üveggel borított érzékeny hőmű­szer. Azt mondják, ez a rakéta száz méterről rárepül a cigaretta parazsára. Egy egészen fiatal ember mondja ezt, akitől azonnal megkérdezem: — Talán ön is repült az előbb? — Igen. Most öltöztem át. Az első egyéni repülést hajtottam végre. — Hogyan került a műrepülő ezred­be? — Hát — zavarba jön. — Eredmé­nyeim miatt. — Kérdezhetek bármit? — Tessék. — Hogyan történt első repülése a MÍG 21-esen? — Már néhány éve repültem a 17- eseket, amikor eredményeim és egész­ségi állapotom megengedték, hogy na­gyobb harci gépen próbálkozzam. Ak­kor még nem volt MiG 21-es oktató­gépünk, mint most, láthatja, ott áll, az a kétüléses. Egyedül indulhattam csak. Amikor átléptem a második hangse­bességet, egy pillanatra megszűnt a lá­tásom, elnehezedett a fejem. Aztán minden kitisztult, sikeresen végrehaj­tottam a feladatot. — Azóta lőtt is rakétával? — Hogyne! Ez különös érzés. Amikor a rakéta elhagyja a gépet, akkorát üt, hogy nehéz egyensúlyban tartani a MIG-et. Kritikus és nagyon nehéz pil­lanat ez, hatalmas erőt és lélekjelen­létet követel a repülőgépvezetőtől. — A célzás hogyan történik? — Az ellenséges gép megsemmisítésé­nek aranyszabályai vannak. Ha érdek­li,­­ megoszthatom tapasztalataimat. Az ellenséges gépet csak hátulról lehet ra­kétával megsemmisíteni, mert, ha ve­lem szemben repül, olyan gyorsan csök­ken közöttünk a távolság, hogy raké­támmal magamat is felrobbantom. Eb­ből következik: meg kell akadályozni, hogy az ellenséges gép a hátamba ke­rüljön. Ha ez csak egy pillanatra is si­kerül neki, akkor végem van. Az ül­döző rakéták korában ez így van. Te­hát, ha fegyvertelen vagyok, arra kell törekednem, hogy mindig szembe re­püljek az ellenség gépével. — És a földi rakéták? — Ellenük az egyetlen lehetséges védekezési mód, minél alacsonyabban repülni. Egyébként, sokan megkérde­zik tőlünk, van-e létjogosultsága a mo­dern háborúban a korszerűtlenebb har­ci gépeknek, mondjuk a MÍG 17- esnek. Éppen azért van, mert viszony­lagos kis sebességük miatt alacsonyab­ban tudnak manőverezni és földi ra­kétákkal sebezhetetlenek. — És a MÍG -21? Utolsó szava a szovjet haditechnikának? — Csak annyit mondhatok, hogy nem — felelte titokzatosan és néhány hét múlva az újságokból magam is tudomást szerezhettem az „utolsó sza­vakról”, amelyek ezen a repülőtéren hátrább állhattak teljesen leponyváz­­va. Domogyedevóban bemutatták az állítható szárnyú és a merőlegesen le- és felszálló új, harci gépeket. — És ön? — kérdeztem a szomszéd­tól, akinek mellét az aranycsillag dí­szíti. — Ön nyilván parancsnok vagy oktató az ezredben. — Koromra céloz — nevetett. — De ne féljen, ötvenkét esztendős vagyok, de még ma is repülöm az összes tí­pust. MÍG 17, MÍG 21, amelyiket akar­ja. — Bírja az egészsége? — kérdeztem elámulva. — Bírja. — Mi a titok? — Egészséges életmód. Húszéves ko­rom óta repülök. Amikor kitört a há­ború, kaptam egy JAK vadászgépet, azzal cserkésztem. Egy dolog kétszer is­métlődött meg az életemben. Egyszer Moszkva mellett, azután Kurszk felett. Lelőttem öt Junkerst és azután engem lőttek le az átkozottak. Mind a két esetben ejtőernyővel értem földet. Lát­ja, ez az egészséges életmód. Most a fiatalságot oktatom azon a kétüléses MÍG 21-esen. De főleg a tanterem­ben, mert ezek itt mind, higgye el, nem egy egyetemet elvégeztek, any­­nyit tanultak, amíg elsajátították a műrepülés tudományát és művészetét ezeken a veszélyes gépeken. Kemé­nyen dolgoznak, mert az örökség sem könnyű. — Milyen örökség? — Ennek az ezrednek a múltja. 1942-ben alakult meg az ezred. Itt szol­gált, hogy csak a híresebbeket említ­sem, Mikojánnak két fia, akik közül az egyik hősi halált halt. Százhuszon­­négy magas kitüntetést szereztek az ezred katonái a második­ világháború alatt, közülük huszonnégyen lettek a Szovjetunió hősei. 1944-ben, tehát két év alatt az ezred megkapta a gárdista címet és látja, éppen most kezdik osztani maguknak is a gárdistajelvényt, önök az első újságírók, akik ezt a jel­vényt megkapják. Meghatódottan és nagyon zavartan vesszük át a jelvényt, sőt, amikor ar­ra gondolok, hogy mások mit tettek­ ezért a jelvényért és én mit tettem, egyenesen kellemetlen érzés kerít ha­talmába. Becsavarozzák gomblyukunk­ba, büszkén feszítünk és a pilóták meg­mosolyogják gyermeki örömünket. És ekkor odalép hozzám az én em­berem, aki még azt is megengedte, hogy felszállásának minden fázisáról fény­képfelvételt készítsek és aki megosz­totta velem harci tapasztalatait. Gár­distajelvényem (jelvényem!) mellé tű­zi azt az érmet, amelyet kiváló szol­gálatáért kapott. — Nem. Ezt már igazán nem fogad­hatom el. Hiszen ezért a jelvényért maga alaposan megdolgozott. Nyugodtan végzi a műveletet, nézi az eredményt, majd megszólal halkan: — Hagyja csak. Kapok én még ilyet, nem is egyet. Komornik Ferenc 10

Next