Magyar Ifjúság, 1967. július-december (11. évfolyam, 26-52. szám)

1967-12-22 / 51. szám

Ha műszaki ismereteim nem fialnak, a falat farostlemez­ből készítették. Van rajta aj­tó, s a kilincs alatt­i szigorú tár. Miért érdekes mindez? Kér­dezhetné az olvasó. Talán mű­emlék-fal, vagy kultúrtörténeti nevezetesség, esetleg építészeti csemege? Egyik sem. A fal: szimbólum. A keszthelyi Agrártudomá­nyi Főiskola kollégiuma az or­szágút mellett magasodik. Hét­emeletes. Modern, világos, tá­gas. Elismerő csettintésre készteti az előtte elhaladókat. De azok nem látják a falat, s nem tudhatják; ebben­ a kol­légiumban minden korszerű, csak a fal, s az azt körüllen­gő nézetek felett járt el az i­dő. Más a keszthelyi méné ? „Strófákat” idézek két kollé­giumi házirendből. Agrár fel­sőoktatási intézményekben ké­szültek, ahol — közös vonás! — egyazon korú fiúk és lá­nyok tanulnak: 18—23 évesek. Gödöllő: Agrártudományi Egyetem: „Abból az elvből kiindulva, hogy a diákotthon lakószobái elsődlegesen az ott lakók ta­nulmányi munkáját és pihe­nését szolgálják, az egyes diákotthoni részlegek, illetve diákotthonok lakói a másik diákotthon, illetve részleg la­kószobáiba munk­anapokon 17.30—20.00 óráig, szombaton, valamint vasárnap és ünnep­napon 16.00—20:00 óráig lép­hetnek be. A látogatásnak azonban az a feltétele, hogy az érintett szobák lakói közül — a szoba nyugalma, illetve kialakított életrendje szem­pontjából — ez ellen senkinek kifogása ne legyen...” Keszthely, Agrártudományi Főiskola: „A szülők és a fiúhallgatók fiútestvérei, a leányhallgatók leánytestvérei, a meglátogatott kíséretében — látogatás céljá­ból — a lakószobába is beme­hetnek ... A leányhallgatók lakrészébe (lakószoba, folyosó, V—VII. emelet közötti hátsó lépcső rész) a férfiak, a nők pedig a fiúhallgatók lakrészé­be (szoba, folyosó) nem léphet­nek be. E tilalom megszegése a belépő, s az ehhez hozzájá­ruló azonnali kollégiumi kizá­rását vonja maga után...” Lehet, hogy Keszthelyen más mércével mérik az életet? Ahogyan a nagykönyvben... Gödöllőn elmondták: az ő útjukat sem rózsákkal szegé­lyezték, amíg elérték, hogy — felnőtt emberhez méltóan, a bizalom légkörében élve — megvalósíthassák a kollégiumi koedukációt. De elérték, s él­nek vele. A visszaélőket pedig kemény szigorral büntetik! Amikor megtudták, hogy Keszthelyre igyekszem, meg­említették: * — Vajon, megvan-e még a fal?... Megnéztem: bizony ott áll az a hatodik emeleten, s ketté­választja a folyosót. Jobbra a fiúk, balra a lányok... „Ez komédiának úgy kíván­ja rendi, Hogy én legyek a fal...” — mondaná, ha beszélni tudna, s ismerné a „Szentivánéji álom” ide illő sorait. De a fal csendes. Palkovics Miklós, a főiskola KISZ szer­vező titkára beszél helyette: — Néhány évvel ezelőtt a fiúk a kastélyban laktak, a lá­nyok egy része pedig az egyik jelenlegi tanszék területén. Tö­megszállások voltak ezek, de nem mozogtunk. Alig vártuk 1964. őszét, hogy beköltözhes­sünk az új kollégiumba. Szá­molgattuk: elég lesz a férő­hely, minden arra érdemest felvehetünk, hiszen négyszáz helyre négyszáznegyven hall­gatónk van. Véget vethetünk az albérleti tortúráknak, s vég­re igazi közösségi életet te­remthetünk ... Sok töprengés után olyan döntés született, hogy a lányok a hetedik eme­letet kapják, ahol legkevésbé zavarják őket. De több lány volt, mint szoba, s ezért néhá­nyan a hatodikon kaptak he­lyet ... S itt kezdődött a fent emlí­tett „komédia”. Mit szólnak a nénikék ? A régi szálláshelyeken sza­badon járhattak ki, de, a fiúk és a lányok, mégsem zavarta meg kirívó eset, erkölcsi „ki­lengés” a főiskola életét. Az új kollégium ünnepélyes átadásakor azonban egy akkori minisztériumi főembernek — aki ezzel nevét örökre „beír­ta” a főiskola történetébe­n szemet szúrt a közös folyosó, s elrendelte: falat kell emelni, s rajta az ajtót szigorúan zárva tartani! A fiúk és lányok még egymás folyosójára sem tehe­tik be a lábukat, nehogy vala­mi történjék... — Amikor berzenkedtünk, hogy minek a fal, s az egész érthetetlen és lealázó „meg­­rendszabályozás”, az volt a vá­lasz: Keszthely kisváros, s mit szólnak majd az öreg nénikék, ha megtudják, hogy itt egymás folyosójára, sőt, szobájába be­mehetnek a fiúk és a lányok. Azzal is magyarázták, hogy a városban évszázados hagyomá­nya van a „gazdászoknak”, hírükön nem eshet csorba! De milyen hagyomány ez és mi­lyen hírnév? Régen a dzsentri­gyerekek jártak ide, hintán ro­bogtak, cigányoztak, ittak, szórták a pénzt, a mamák szemében „partinak” számított egy gazdász-udvarló... Ha valami múlt századi er­kölcsi kódexben olvasnám ezt, megmosolyognám. Lám, a ré­giek prüdériája! Ezek a fiúk és lányok együtt tanulnak, dol­goznak, sétálnak, esznek, szó­rakoznak ... Ha ennyi alkalom nem szüli meg a maga tolva­jait, miért csábítóbb egy folyo­só? Ha minden tekintetben felnőtt embernek számítjuk őket, miért tételezzük fel — éppen ebben — róluk az éret­lent, ha egymás lakrészébe be­lépnek? Liften és csigaháton.. • Dömötör Lajos, a kollégiumi diákbizottság titkára: "­ Furcsa históriák kereked­tek ebből... 1965-ben vissza­jöttek a gyakorlatról, állam­vizsgázni­ a végzős hallgatók, s két hétre helyet kaptak a vendégszobákban. Ők már fél lábbal az önálló életbe léptek, igazán uraik tetteiknek! Egyik este többen összejöttek, hogy együtt tanulhassanak: több fiú, több lány ... „Leleplezték” őket, másnap már csak kí­vülről nézhették a kollégiu­mot! Ambrus Angéla, a KISZ kultúrfelelőse: — Éveken át nem merték ránk bízni a liftet, mert nagy dolog ám nyomni a gombokat! Másfél hónapja elértük, hogy magunk közlekedhetünk, s nincs semmi baj, pedig a lift­ajtón csak ez a felirat áll: „Vigyázz, el ne rontsd, mert akkor gyalogolhatunk!” Nehe­zen értik meg, hogy már be­nőtt a fejünk lágya. Minden­féle tekintetben! Kollárik Lívia, a diákbizott­ság lányfelelőse: — Három évnek kellett el­telnie, hogy megtehessük a koedukáció útján az első, apró lépést. Végre elértük, hogy a nap meghatározott időszaká­ban, a 219-es, a 619-es és a 719-es klubbá átalakított szo­bában összejöhessenek a fiúk és a lányok. Átmeneti megol­dásnak jó, csak azt nem ér­tem, miért haladunk mi csiga­háton, mikor másutt már bebi­zonyosodott a koedukáció hasznos volta ... Megkérdeztem tőlük: ■— Méltók a keszthelyi kollé­gisták a felnőttségre? — Itt éppen úgy, mint bár­hol másutt! S ha köztünk is akadnak gyengébb jelleműek, számuk semmivel sem na­gyobb, mint az ország bárme­lyik kollégiumában! Ha bizal­mat kapunk, magunk sem néz­zük majd tétlenül az ezzel visszaélőket... Randi a hátsólépcsőn Makacs szimbólum ez a fals három éve tartja „státuszát”. Az igazsághoz az is hozzá tar­tozik, hogy nem sok vihar ke­veredett körülötte. A fiatalok eleinte kapálóztak, szidták a főfalakat”, de amikor rájuk mennydörgött a tiltó szó, le­gyintettek ... És, természetesen megtalál­ták a bezárt ajtó mellett a „kiskaput”, délutánonként pokrócok özöne borította el a hátsó lépcsőt, itt találkoztak, sugdolóztak, tréfálkoztak a fiatalok. Megkérdeztem Cseh Ervin adjunktust, a főiskola párttit­kárát: mi a véleménye a koe­dukációról? — Felnőtt embereknek te­kintem a hallgatókat, nem értek egyet a „falak” merevsé­gével. Megismertem a kijevi és ogyesszai kollégisták életét, úgy hallottam, hogy a Lomo­­noszovon is az a divat: egymás mellett van a lányok és a fiúk­­szobája. Szerintem kell a kol­légiumi koedukáció: pontosan kidolgozott, napi néhány órás látogatási renddel, amely nem nyúlik bele a késő esti órákba. Határozzuk el: tilos lenge öltö­­zékben a folyosón korzózni, s tilos kintről idegent a szobák­ba behozni. Végül: megfelelő társadalmi ellenőrzéssel kell őrködnünk a koedukáció rend­jének betartásán... Ennyi in­tézkedés után a többit nyu­godtan rábízhatjuk felnőtt ''"llgatóinkra. A falat le kell dönteni! Dr. Bélák Sándor egyetemi tanár a fal megszületése ide­jén a főiskola rektora volt. Most kutatási rektorhelyettes. — Kénytelenek voltunk ilyen maradi álláspontot elfog­lalni, pedig a minisztérium utasításával mi sem értettünk egyet. De a minisztérium sem jószántából döntött így: tudo­másom szerint a lányos szülök háborogtak a közös folyosó miatt... A kollégium építése és átadása egybeesett a falu szocialista átszervezésének ko­rántsem egyszerű és gyors fo­lyamatával. Felbolydult fal­vakból jött fiatalokat kaptunk, akik gyakran a régihez görcsö­sen ragaszkodó család légköré­ből cseppentek a főiskolások modern életébe. — Hallottam a városban ke­ringő pletykákról... — Keszthelynek nincs ipa­ra, nyugdíjas, üdülő város, ahol sok a ráérő ember. A kol­légium megnyitása előtt a lá­nyok zöme albérletben lakott. Érthető, hogy a jó kereseti for­rástól elesett lakásadók száján könnyen megtermett a plety­ka, kollégium-ellenességükben már odáig merészkedtek, hogy piros lámpát emlegettek!... De minden csoda három napig tart: már elültek a pletykák! — A fal azonban áll! — De nyitva van rajta az ajtó . . . — Tévedés! Az ajtót most is zárva tartják, akárcsak három éve. S ha ki is nyitnák, egyik kollégista sem kockáztatná az átlépését, nehogy kint találja magát... Bélák professzor határidő naplója után nyúlt, s felje­gyezte: — A falat le kell dönteni! — És a fal szimbólumát? — kérdeztem. — Azt is! Most érkezett el a döntő pillanat! A közös klubhelyiségek első lépése után itt az ideje, hogy beve­zessük, Gödöllőhöz hasonlóan, a szobalátogatások ellenőrzött rendszerét. — Gondolom, ismeri a főis­kola állami vezetésének állás­pontját a kollégiumi koeduká­cióról ... — Ismerem a véleményeket: nem lesz ellenvetés. — Ezek szerint a KISZ vég­rehajtó bizottságán múlik csu­pán, hogy mikorra készítik el a tervezetet? — Igen! Mondják el javasla­taikat, a koedukáció február­tól aktuális lehet... ★ Három évi várakozás után ütött a KISZ-esek cselekvésé­nek órája. A keszthelyi Ag­rártudományi Főiskola kollé­giuma végre megszabadulhat anakronisztikus nevezetessé­gétől ... „Eszerint a falnak nincs több mondókája. S így a fal, mármint én, elmehet dolgára ...” Somos Ágnes Keszthely hangulatos, szép kisváros. Patinás múltja, s a Helikon nyomán messzire jutó mai híre van. Azonkívül akad más nevezetessége is. Például a fal... Dr. Bélák Sándor, rektorhelyettes Ambrus Angéla, a KISZ vb kultúrfelelőse Palkovics Miklós, szervezőtitkár (Fotó: Csuzi Zsuzsa)

Next