Magyar Ifjúság, 1969. január-június (13. évfolyam, 1-26. szám)

1969-06-13 / 24. szám

Tizennégy­szeres nagyítás Napfényes hétköznap délelőtt Tatabányán. A hosszúra nyúlt város utcáin rövid árnyak rajzo­lódnak. A meleg beszökik a tanácsterem nyitott ablakain is, tizenéves fiúkat, lányokat tesz pró­bára, akik órákon át ülnek, hallgatják egymást, és hallatják hangjukat. A megye szakmunkástanulói­nak nevében beszélnek. A Komárom megyében rendezett tizennégy ifjúmunkás parlament egyike ez. A tizennégy parlament tanulságaival indul majd az országos tanácskozásra a hét Komárom megyei küldött. Tanulságokat írtam, mert ebbe beletartozik az országos parlamentre illő ügy, és az is, amely helyileg intézendő. Ez utóbbit úgy jegyeztem le szó szerint, ahogy a 17 esztendős tanuló mondta: — Mi, akik ennél a mesternél dolgozunk, ki­vizsgálást kértünk. Mert vasárnapra is be­rendelt, szerdán az isko­la után is munkát adott még, s ha valami nem tetszett neki, mások előtt legorombított, oly­kor megütött. A vizsgá­lat abból állt, hogy meg­kérdezték a mestert: „Mi újság van, János­kám? Rendben mennek a dolgok?” A mester rábólintott, és a vizsgá­lat ezzel lezárult. ..Helyben intézen­dő” írom, írhatom, mert Horváth József, a megyei szakmunkásta­nuló-intézetek igazgató­ja, aki egyórás előadás­ban ismertette a szak­munkások jövőjét, fel­jegyezte magának a történteket, igazi vizs­gálatot ígérve. Másik képet idézek. Magas, komoly arcú fiú állt fel. — Először arról be­szélnék ... — kezdte aztán kijavította magát, a tanácskozás szabályai­hoz igazodva. — Nevem Rajnai Zoltán, a 314-es intézetben tanulok. Úgy tudjuk, a szakmunká­sokkal szemben állandó­an nőnek a követelmé­nyek. Ahhoz, hogy egy­két év múlva megálljuk a helyünket, a gyakorla­ti foglalkozásokon a szakmát kellene tanul­nunk, és nem a segéd­munkákkal bajlódnunk. Türelmetlenül nyúj­totta mögötte egy fiú a kezét magasba: — Nevem Tihanyi Sándor. Társaimmal együtt az elmélet és a gyakorlat ellentétét tapasztalhatjuk. Elmé­letben megtanuljuk a motorok javítását, a gyakorlatban meg ak­kor látunk motort, ha elrobog az utcán. A szakmai képzés színvonala! A megyei statisztika szerint 2,4 a szak­munkásképző-inté­­zetekbe felvett tanulók átlaga. Szakmunkássá válik persze mind több érettségizett vagy gim­náziumból lemorzsolódó fiatal is. Az érettségizet­teket sajnos gyanakvás­sal fogadják a gyárak­ban, úgymond, hát­ha csak „ugródeszká­nak” tekinti a mun­kás életmódot. A gya­korlat cáfolja az in­dokokat, de nem szünte­ti meg az ellenérzést, amelynek gyökere talán a szakmai féltékenység, a képzettebbtől való ije-. delem... És mindez ab­ban a megyében tapasz­talható, melyet az or­szág legjobban iparosí­tott részei között emle­getünk, mindez ott, ahol a szakmunkáskép­ző-intézetek beiskolázá­si gondokkal küzdenek. Miért is? Valaki nyersen így fogalmazott: „Rang­­e ma munkásnak lenni?” Meggyőződésem, hogy a rangot a produktum ér­téke adja, a megbecsü­lésnek a teljesítményen kell alapulnia. Á.a kon­venciók, vagy a dolgok nem ismerete torzíthat­ja a mércét. Szülők, akik a fizikai munkával fenyegetőzve küldik jobb sorsra érdemes gyermeküket a gimnázi­umba, vajon látták-e akárcsak a szakmunkás­­tanulók országos kiállí­tását is? És a megbecsülés anyagi vonatkozása? — Mit érek a szak­mámmal? Óránként ka­pok öt forint hatvanöt? Segédmunkásként többet keresnék — mondta az egyik felszólaló. Nem tudom , ismeri-e a megye negyven üze­mében végzett felmérés eredményét, amely ugyancsak a parlament­re utazók ismereteit is hivatott bővíteni, és amelyben gazdasági ve­zetők véleménye cseng össze a kérdezőkével — kevés a kezdő kereset. És kár a szakmájukat elhagyókért. Hosszú tá­von káros az egyénnek hátrányos az országnak A kezdőbérek problema­tikáját bővíti a négy-öt éve dolgozók és tízegy­néhány éve munkába ál­lók bérezése közötti in­dokolatlanul nagy kü­lönbség. Kell-e a vál­toztatáshoz — az indo­kolt változtatáshoz — országos rendelkezésre várni ? Példát találtunk már az önálló cselekvés­re is! A teljességhez tarto­zik a Cement és Mész­művek dicsérete, úgy, ahogy Ádám Zoltán tö­mören elmondta: Ná­lunk rendben mennek a dolgok." Szót érdemel a felszólalók stílusa. Hely­telen lenne azt állítani, hogy nagy nyilvánosság előtt életükben először­­másodszor beszélek szó­noki tehetséget árultak el. De a gondolatgaz­dagság helyrerakta a mondatokat. A teljességhez tartoz­na — még ha vázlato­san is kezd beszámoló­hoz az ember — a ti­zen­négyszeres nagyítás. Hogy legalább a megyei gondok szerepeljenek a maguk összetettségé­ben. —sd— Szajnai Zoltán a szakmai követelmények növeke­déséről beszél, tanuló­­társai egyetértéssel hall­gatják Fotó: C­suzi Zsuzsa iliMlMi ÜHBHB roma öreg Markó délután négykor ért ki a pályára. Két fiú a büfé pultjánál sörö­zött, Hosszú az edzésadag felénél tar­tott, a túlsó kanyarban csiszolta a technikáját. Megszállott gátfutó volt, ami országos viszonylatban is ritkaság. Markó elnyűtt aktatáskája talán még soha ilyen tömötten nem repült a föld­re. — Krumpli van benne — közölte, két­szer féldeci rum, kísérőként két sör, kellemetlen szagát lehelve. — És három kiló marhahús. — Nem sok az nektek, mester? — kérdezte az egyik fiú. — Nekünk, fiam, így gondolkozz, ne­künk! A fiúk egymásra néztek, feltartott hüvelykujjal jelezték a csaposnak, tölt­sön meg egy korsót Markónak. — Szóval nem találtad otthon a gye­reket? Markó körülményesen cigarettára gyújtott. — Azon a pénzen vettem a gulyásnak valót. Sört szerzünk hozzá, elfogyaszt­juk az ösztöndíjat. Fél órával később Hosszú is bele­egyezett a programba. Újabb negyven perc elteltével együtt ült a brigád. Markó elmagyarázta a „helyzetet" — a­­mester csak helyzetről tudott beszélni, hála a sajtótermékek rendszeres olva­sásának: — Egy éve adunk havi háromszáz forintot a kölyöknek. Az eredmény? A nullánál kevesebb. A gyerek csavarog, az anyja nem bír vele. Most is ellítta magát, hogy „Markó maga a megmond­hatója, míg szegény uram élt, másként volt minden.” Mondtam, ne sírjon, apja helyett mi vagyunk az apja. Már­mint a brigád. Rám nézett, esküszöm, haragosan. „Milyen apák maguk?” Fiúk ezt nem lett volna szabad. Hányszor mentünk a gyerek után? Hosszú még a rendőrségre is bejárt, igaz? Fortyogott a sűrű lé a bográcsban. Fél láda sört elnyelt a szomorúság. Hosszú két lazításnak szánt fekvő­támasz között megjegyezte: — Megbuktunk fiúk, mint Doddy a porondon. Doddy feltehetőleg bohóc volt, még Hosszú rejtélyes gyerekkorában. Markó rábólintott: — Pontosan ez a helyzet. Tizen kanalazták az „ösztöndíjból” főzött bográcsot, nyakalták a lassan langyosodó sört. Estére dalra fakadtak, telebömbölték az árva tisztást. Hazafelé valamelyikük megjegyezte: — Szép este volt, helye van a brigád­naplóban. Reggel Markó érkezett először a mű­helybe. Komótosan törölgette az esz­tergapadot. Töprengett: — A kölyök apja is az én tanítvá­nyom volt. Mesternek szólított ő is. Itt dolgozott mellettem, hát... Nem vette észre, hogy az olajos ronggyal törli meg homlokát. — Háromszáz forint nem nagy pénz. Pluszban. De amikor hiányzik! Már­pe­dig annak az asszonynak hiányzik. Rossz apák voltunk. És így? Semmilyen apák leszünk. A műhely sarkában apró asztal állt. Abban tartották a legféltettebb holmi­kat. Markó kitette az asztal közepére a naplót, ráhelyezett három szépen kisi­mított tízforintost, aztán törölgette to­vább a gépet. — Majd csak megértenek — mor­molta —, mindet én tanítottam. Mégis izgatottan figyelte az érkező­ket. — Ha valamelyik kinevet, nem tu­dom, mit teszek — fogadkozott magá­ban. Hat óra előtt három perccel együtt volt a háromszáz forint. Pontosabban szólva újra együtt volt. Markó magá­hoz intette Hosszút: — Ma nincs edzésed, igaz? — Tudom, mit akarsz mondani. Elviszem. — Kerítsd elő a gyereket, látni aka­rom. — Akarjuk, Markó! Maros Dénes M­EGMÉRETTÉL

Next