Magyar Ifjúság, 1969. július-december (13. évfolyam, 27-53. szám)

1969-10-10 / 41. szám

Bevette magát a Szabó Er­vin Könyvtár központjába, s találomra kezdett a keresgélés­hez. — Rengeteg rossz könyv is a kezembe került, de mindegyi­ket átböngésztem. Az egyikből egy utalást, a másikból egy nevet bányásztam elő. Meg­szállott őrültnek is nézhettek volna, aki körülbástyázza ma­gát öt-hat kocsi könyvvel, s mindig furcsákat kérdez. Az­tán kezdtek respektálni. Vala­hol olvastam például a tizen­nyolcadik századi Mary Wolls­­toncraftról, az első emancipált nőről. A világ legtermészete­sebb hangján mondtam: „Ké­rem Wollstoncraft kisasszony összes műveit!” Elámultak, s lehozták a pad­lásról. — A könyvtárban a nagy műveltségű Hornyánszky Sári lett a támaszom, segítőtársam. Azt mondta: „Te nem is tudod, hogy mit csinálsz, de ez valami nagyszerű kell hogy legyen ...” Keresett, cédulázott, lefor­­díttatott, kigépeltetett. — Négy önálló estet lehetne összeállítani abból, ami kima­radt!­­Könyvek és folyóiratok, ta­nulmányok és bírósági jegyző­könyvek, Fritz Kahn és Hirsch­­ler, kétezer éves egyiptomi le­vél és mai házassági hirdetés, Whitman és Beauvoir, falvédő szövegek és XVIII. századi ma­­gyar ponyváirat, riportok és hollywoodi csevegések, Fehér Klára és Devecseri Gábor, Fu Hszüan és Oriana Fallad, Shakespeare és Engels... " Gondolatsorát, mint egy ve­gyi képlet kötéseit, felrajzolta, s így kutatott. Tudatosan. Járt a nőtanácsnál és az Or­szágos Statisztikai Hivatalban, a leányanyák otthonában és az egyedülálló nők klubjában. Beszélt egy prostituálttal és egy testi hibás, bigott vallá­sos asszonnyal, parasztnénivel és egyetemista lányokkal, sza­­badszombatos háziasszonnyal és nőgyógyásszal... Ez a tu­dományos alapossággal végzett munka már túlnőtt az önálló est keretein. Szenvedéllyé vált. — Vittem magammal egy magnót, s tizenkét anonym in­terjút készítettem. Döbbene­tes élmény volt! Mindenkiből kibuggyant, hogy előítélettől előítéletig hánykolódunk. Pa­píron lefektették a nők sza­badságát és jogait, de a nők még nem tudnak mit kezdeni ezzel. Az emberek alkotta kö­rülmények tehetnek erről. De néha a nők maguk gyártják ezeket a körülményeket, vagy tűrik, vagy beletörődnek ... Műsorához keresett egy ver­set, amely a társszerelmet énekeli meg. Azt a szerelmet, amelyről Beauvoir így ír: „A házasság szükségszerű csőd, amíg két ember arra szövet­kezik benne, hogy egymást ki­egészítse, mert ehhez előbb meg kell csonkítaniuk önma­gukat. Az igazi házasság két független ember önkéntes egyesülése. Nem menedék, nem hódítás, nem egérút, nem parancs...” — Alig találtam ilyen ver­set. Igazi társszerelem még alig van az életünkben, tehát alig lehet az irodalomban is! Éppúgy, ahogy az új kor nő­ideálja sem született, körvona­lazódott még meg ... Kérdéseket tett fel­ önma­gának, másoknak, mindenki­nek. Hogyan is kezdődött: mo­­nogám vagy poligám a nő? Miért nézik ferde szemek a maga lábán megálló nőt? Le­gyünk keny­ér ker­esők, de csak módjával nyúlkáljunk a kor­mánykerékhez? Legyünk tüzes barátnők, majd szűzies meny­asszonyok? ... Miért van mel­lékíze az egyenjogúságnak, hogy „nono, azért egészen mégsem!”... Ki segít az egye­dülálló nők magányán? Tud-e igazán gyereket nevelni a dol­gozó anya? Milyenek legyünk inkább: műveltek, vagy jó szakácsnők? Szabadszombat — szabad­szombat? ... Most, hogy végre ura lett a nő sa­ját teste termékenységének, az Infecundin mindent megold?­ ­ Az Egyetemi Színpadon má­jusban volt a premier. A mű­sort azóta elvitte klubokba — a Fiatal Művészek József At­tila Klubjában is volt bemu­tató —, vidékre is, s most újra visszatér vele az Egyetemi­­ Színpadra. Siker? Több annál. Szavait mindenhol, mindenkit felka­varó döbbenet kíséri. JEz a hosszú évekig nadrágszerepes Nemecseliként elkönyvelt szí­nésznő — kétévi vajúdással — igazi színházi élményt hozott a világra. Valami újat. Em­beri élményt. Elérte azt, amire vágyott: — Nekem az az életcélom, hogy ember legyek! A színpadon nyoma sem volt a piros szőnyegnek. Mégis ott volt. Somos Ágnes amelyet első írásával kiví­vott. Mit engedjen a titkárnő ? Ebben főképp titkárnő-kor­szakának emlékeit összegezi, s ezen belül a férfitípusok vi­selkedését a hivatalon belül és számos „hasznos” gyakor­lati tanácsot ad követőinek, mikor, hogyan nézzenek szembe a várható kísértések­kel, mikor álljanak ellen és mikor engedjenek ... őszintén szólva H. G. Brown kis világa elég beszű­kült, és tanácsai is elég köz­napiak. De e tanácsokat, olyan mulatságosan, vagy olykor annyira eredetien írja le, mondja el, adja elő, hogy ez ragadta meg a filmesek fi­gyelmét és Tony Curtis és Nathalie Wood közreműkö­désével e történetek felhasz­nálásával szőtték meg a könyvtől erősen eltérő (bár abból kiinduló) filmburleszk­­jük históriáját. „A sex és a hajadon” Ame­rika szociális ellentmondásai­nak egyes területeire vezeti be és igyekszik, védőn, óvón ka­lauzolni az olvasót és nézőt. Tanácsainak egy része általáá­nos, és más társadalmakra is igaz. Alighanem ez Helen Gurley Brown átütő sikeré­nek titka. Ez a küzdelmes életű asszony, valami új mű­fajt fedezett fel és teremtett műveivel, egy műfajt, amely a gyakorlati­ élet tényeiből kiindulva igyekszik kihasz­­ nálni egy adott világ és tár­sadalmi rend pozitívumait és negatívumait a különböző ér­dekekből hajadonon marad­tak érdekében. „A hajadon a legvédtele­nebb Amerikában” — írja H. G. Brown — „és problémáival senki sem foglalkozik, igazán. Mindenki vadként kezeli és elejtésére tör, anélkül azon­ban, hogy zsákmányáért fizet­ni akarna. Ezen kell változ­tatnunk, s ebben kívánok én segíteni...” — írja a mű utolsó oldalain. A könyv és a filmkomédia egyaránt azt bizonyítja, a ve­szély, melyről a szerző ír, fennáll, és csepppal sincs el­túlozva. Ez a második ok, amiért H. G. Brown két könyve, mint a védekezés egyik fegyvere, vi­lágsikerű lehetett... Fenyves György tv figvelő Az elmúlt hét műsorait a Margitszigeti Szabadtéri Színpad nyarat idéző Pil­langókisasszonyának sike­res előadása vezette be. Vámos László rendezése élt a szabadtéri színpad adta lehetőségekkel: tágas és mégsem széteső előadást produkált. A parádés sze­reposztásból Jeanette Pi­­lou, Szabó Anita, Svéd Sándor és Peter Gugalov játéka jelentett maradandó élményt. A sablon ötlettelenséget takar. Ez nemcsak a film­írókra, hanem a műsorszer­kesztőkre is érvényes. Az árba a halál is beszámít című kétrészes NDK krimi ügyefogyott magánnyomo­zójával két héttel ezelőtt már találkoztunk az ugyancsak kétrészes Egye­dül volt című produkció­­ban. Akkor sem nyerte meg tetszésünket, most sem. A hét legérdekfeszítőbb műsora kétségkívül a pén­tek esti Fórum volt, amely­nek keretében a gazdasági reform mindenkit érintő és érdeklő kérdései és problé­mái kerültek megvitatásra, több milliós nyilvánosság előtt. Az utóbbi hetek legsike­resebb és legsokszínűbb hétvégi programját láthat­­tuk szombaton-vasárna­­pon. Színházi körképpel kezdődött, képzőművészeti magazinnal folytatódott, esti muzsika színesítette, majd Tabi László szellemes csevegése adta meg az alaphangot Somogyi Pál. Elméletileg kifogástalan házasság című szatirikus játékához. Két közismert, kitűnő Boccaccio novella maivá hangszerelésére vál­lalkozott Somogyi Pál, és nem könnyű feladatát mindkét esetben jól oldot­ta meg. Éjszakai előadás kereté­ben A királyért és hazáért című angol filmet vetítet­ték. A megrázó történet hitelességét két kitűnő szí­nészi alakítás — Dirk Bo­garde, Tom Courtenay — fémjelzi. A vasárnap gazdag prog­ramjából — labdarúgó­mérkőzés, öveges profesz­­szor műsora, múzeumi hó­nap, Delta —, az Elnök száműzetésben című NDK dokumentumfilm és a Kö­zönség kívánságára soro­zatban vetített Válás olasz módra című nagysikerű olasz film emelkedett ki. Prukner Pál — Még nincs .. . — Akkor?! — Majd lesz! Hamarosan klubja lesz az Expressz-együttesnek is. Több mint valószínű, a Pénzjegynyomda a Szemere utcá­ban biztosít majd állandó koncertlehetőséget számukra, hetenként kétszer: csütörtökön és vasárnap esténként.­­ Mivel együttesünk barátai leginkább a ,,huszonéve­sek”, klubunkat is az ő igényeikhez tervezzük. Meg úgy, hogy minden klubestünk állandó vendége lesz: Kovács Kati. . . magnóról, lemezről „jó régi melódiák”, a rock and roll hőskorából származó dalok csendülnek majd fel a klubban. Amikor már — lesz! * POSTÁNKBÓL ! Az amatőrök védelmében, Kedves RITMUS ! Mostanában a legkülönbözőbb lapokban egyre többet olvasok arról, hogy a nyilvánosság elé vitt amatőr zené­lés, beleértve az amatőr gitározást is: a dilettantizmus melegágya. Sőt, hogy a dilettantizmussal egyenlő. De már miért volna a dilettantizmussal egyenlő?! S miért kellene — az említett érvelés szerint — óvni és óvakodni tőle? Ilyen alapon — egyetlen tollvonással — ki kellene ika­­tatnunk az értelmes, hasznos és eredményesnek bizonyult tömegkulturális öntevékeny mozgalom létezési lehetőségei és formái közül nem egyet: az amatőr színjátszást, az amatőr irodalmi színpadokat, az amatőr népitánc-mozgal­­mat, és így tovább. Mindent, ami amatőr. Gondolom, ez azért mégiscsak enyhe­­ túlzás len­ne. Egyetértetek velem? Szűcs Csaba (pesterzsébeti olvasó) 4 5 € SLÁGER­ 23 Mostani (Legutóbbi) Hetek . "hel­y'e­ z é s . .....száma 1 (2)­­ Rock and roll Rézi . ILLÉS­­5 2 (-) Sárika ILLÉS1 3 0) Régi csibészek OMEGA5 (~) Régi kép, szobrok METRO1 (-) Jó szerencsét! KOVÁCS KATI1 (-) Vili. Henrik felesége voltam KONCZ ZSUZSA2 7 (-) Vén tükör ZALATNAY SAROLTA1 8 (13) Naplemente OMEGA­­4 9 (-) Fekete Pál METRO1 10 (-) Kugli ILLÉS1 11 (-) Citromízű banán METRO5 12 (6) Ülök egy rózsaszínű kádban METRO6 13 (-) Okos szamár METRO1 14 (10) Hull a hó­­ KOVÁCS KATI 22 15 (-) Négy szürke fal KONCZ ZSUZSA1 Ez tehát a — közkívánatra — most ismét elkez­dett slágerlistánk új felállása. Természetesnek tart­juk, hogy — ennyi idő után — sok új szám ka­pott benne helyet. De még így is „maradt” hely a „régieknek”. Különösen meglepő (és gratulálunk érte Kovács Katinak), hogy a Hull a hó című szám még most is, immár huszonkettedik­ alkalommal, feliratkozott. De legalább ennyi, ha nem több meg­lepetésre ad okot — gondoljuk — az élmezőny ala­kulása is. Ifjabb szavazataitokat kedd (október 14) délig küldhetnek be nyílt levelezőlapon, egy hazai dal címét közölve, rovatunkhoz (Magyar Ifjúság, RIT­­MUS-slágerlista, Bp. VIII., Somogyi Béla u. 1.). Csak az a szavazat érvényes, amelyhez melléke­litek heti „SLÁGER—24/A” jelzésű slágerlistaszelvé­­nyünket. ■ ■■ LEMEZGYŰJTŐK! A hangtechnika min­dennapi csodái között élő lemezgyűjtőkből is ámulatot válthat ki az új Qualiton lemez, Er­kel Ferenc „Hunyadi László” címűi operájá­nak sztereóváltozata. A műből néhány év­vel ezelőtt készült ez a teljes értékű felvétel, amelyet most a hangle­mezgyártó szakemberek kezükbe vettek és a mű­szaki restaurálás minden mesterfogásával készí­tettek elő, hogy érvény­re juttassák a hibátlan térhatást. A sztereo hatás csodá­latosan érvényesült Cliff Richard Cliff Richard egészen új stílusú lemezzel je­lentkezett, amelyen egy­kori együttesének, a Shadowsnak szólógitá­rosával, Hank B. Mar­­vinnel énekel. (A dal címe: Throw Down A Line.) Az angol lemezkriti­­kusok örömmel üdvözöl­ték az „új” Cliff Ric­­hardot, aki maga lepő­dött meg ezen a legjob­ban. Hiszen ez az a stílus, amelyről kritikusai egy évtizede­­ lebeszélték. iyr—TilSS.....■««mwamwa

Next