Magyar Ifjúság, 1969. július-december (13. évfolyam, 27-53. szám)
1969-10-10 / 41. szám
Bevette magát a Szabó Ervin Könyvtár központjába, s találomra kezdett a keresgéléshez. — Rengeteg rossz könyv is a kezembe került, de mindegyiket átböngésztem. Az egyikből egy utalást, a másikból egy nevet bányásztam elő. Megszállott őrültnek is nézhettek volna, aki körülbástyázza magát öt-hat kocsi könyvvel, s mindig furcsákat kérdez. Aztán kezdtek respektálni. Valahol olvastam például a tizennyolcadik századi Mary Wollstoncraftról, az első emancipált nőről. A világ legtermészetesebb hangján mondtam: „Kérem Wollstoncraft kisasszony összes műveit!” Elámultak, s lehozták a padlásról. — A könyvtárban a nagy műveltségű Hornyánszky Sári lett a támaszom, segítőtársam. Azt mondta: „Te nem is tudod, hogy mit csinálsz, de ez valami nagyszerű kell hogy legyen ...” Keresett, cédulázott, lefordíttatott, kigépeltetett. — Négy önálló estet lehetne összeállítani abból, ami kimaradt!Könyvek és folyóiratok, tanulmányok és bírósági jegyzőkönyvek, Fritz Kahn és Hirschler, kétezer éves egyiptomi levél és mai házassági hirdetés, Whitman és Beauvoir, falvédő szövegek és XVIII. századi magyar ponyváirat, riportok és hollywoodi csevegések, Fehér Klára és Devecseri Gábor, Fu Hszüan és Oriana Fallad, Shakespeare és Engels... " Gondolatsorát, mint egy vegyi képlet kötéseit, felrajzolta, s így kutatott. Tudatosan. Járt a nőtanácsnál és az Országos Statisztikai Hivatalban, a leányanyák otthonában és az egyedülálló nők klubjában. Beszélt egy prostituálttal és egy testi hibás, bigott vallásos asszonnyal, parasztnénivel és egyetemista lányokkal, szabadszombatos háziasszonnyal és nőgyógyásszal... Ez a tudományos alapossággal végzett munka már túlnőtt az önálló est keretein. Szenvedéllyé vált. — Vittem magammal egy magnót, s tizenkét anonym interjút készítettem. Döbbenetes élmény volt! Mindenkiből kibuggyant, hogy előítélettől előítéletig hánykolódunk. Papíron lefektették a nők szabadságát és jogait, de a nők még nem tudnak mit kezdeni ezzel. Az emberek alkotta körülmények tehetnek erről. De néha a nők maguk gyártják ezeket a körülményeket, vagy tűrik, vagy beletörődnek ... Műsorához keresett egy verset, amely a társszerelmet énekeli meg. Azt a szerelmet, amelyről Beauvoir így ír: „A házasság szükségszerű csőd, amíg két ember arra szövetkezik benne, hogy egymást kiegészítse, mert ehhez előbb meg kell csonkítaniuk önmagukat. Az igazi házasság két független ember önkéntes egyesülése. Nem menedék, nem hódítás, nem egérút, nem parancs...” — Alig találtam ilyen verset. Igazi társszerelem még alig van az életünkben, tehát alig lehet az irodalomban is! Éppúgy, ahogy az új kor nőideálja sem született, körvonalazódott még meg ... Kérdéseket tett fel önmagának, másoknak, mindenkinek. Hogyan is kezdődött: monogám vagy poligám a nő? Miért nézik ferde szemek a maga lábán megálló nőt? Legyünk kenyér keresők, de csak módjával nyúlkáljunk a kormánykerékhez? Legyünk tüzes barátnők, majd szűzies menyasszonyok? ... Miért van mellékíze az egyenjogúságnak, hogy „nono, azért egészen mégsem!”... Ki segít az egyedülálló nők magányán? Tud-e igazán gyereket nevelni a dolgozó anya? Milyenek legyünk inkább: műveltek, vagy jó szakácsnők? Szabadszombat — szabadszombat? ... Most, hogy végre ura lett a nő saját teste termékenységének, az Infecundin mindent megold? Az Egyetemi Színpadon májusban volt a premier. A műsort azóta elvitte klubokba — a Fiatal Művészek József Attila Klubjában is volt bemutató —, vidékre is, s most újra visszatér vele az Egyetemi Színpadra. Siker? Több annál. Szavait mindenhol, mindenkit felkavaró döbbenet kíséri. JEz a hosszú évekig nadrágszerepes Nemecseliként elkönyvelt színésznő — kétévi vajúdással — igazi színházi élményt hozott a világra. Valami újat. Emberi élményt. Elérte azt, amire vágyott: — Nekem az az életcélom, hogy ember legyek! A színpadon nyoma sem volt a piros szőnyegnek. Mégis ott volt. Somos Ágnes amelyet első írásával kivívott. Mit engedjen a titkárnő ? Ebben főképp titkárnő-korszakának emlékeit összegezi, s ezen belül a férfitípusok viselkedését a hivatalon belül és számos „hasznos” gyakorlati tanácsot ad követőinek, mikor, hogyan nézzenek szembe a várható kísértésekkel, mikor álljanak ellen és mikor engedjenek ... őszintén szólva H. G. Brown kis világa elég beszűkült, és tanácsai is elég köznapiak. De e tanácsokat, olyan mulatságosan, vagy olykor annyira eredetien írja le, mondja el, adja elő, hogy ez ragadta meg a filmesek figyelmét és Tony Curtis és Nathalie Wood közreműködésével e történetek felhasználásával szőtték meg a könyvtől erősen eltérő (bár abból kiinduló) filmburleszkjük históriáját. „A sex és a hajadon” Amerika szociális ellentmondásainak egyes területeire vezeti be és igyekszik, védőn, óvón kalauzolni az olvasót és nézőt. Tanácsainak egy része általáános, és más társadalmakra is igaz. Alighanem ez Helen Gurley Brown átütő sikerének titka. Ez a küzdelmes életű asszony, valami új műfajt fedezett fel és teremtett műveivel, egy műfajt, amely a gyakorlati élet tényeiből kiindulva igyekszik kihasz nálni egy adott világ és társadalmi rend pozitívumait és negatívumait a különböző érdekekből hajadonon maradtak érdekében. „A hajadon a legvédtelenebb Amerikában” — írja H. G. Brown — „és problémáival senki sem foglalkozik, igazán. Mindenki vadként kezeli és elejtésére tör, anélkül azonban, hogy zsákmányáért fizetni akarna. Ezen kell változtatnunk, s ebben kívánok én segíteni...” — írja a mű utolsó oldalain. A könyv és a filmkomédia egyaránt azt bizonyítja, a veszély, melyről a szerző ír, fennáll, és csepppal sincs eltúlozva. Ez a második ok, amiért H. G. Brown két könyve, mint a védekezés egyik fegyvere, világsikerű lehetett... Fenyves György tv figvelő Az elmúlt hét műsorait a Margitszigeti Szabadtéri Színpad nyarat idéző Pillangókisasszonyának sikeres előadása vezette be. Vámos László rendezése élt a szabadtéri színpad adta lehetőségekkel: tágas és mégsem széteső előadást produkált. A parádés szereposztásból Jeanette Pilou, Szabó Anita, Svéd Sándor és Peter Gugalov játéka jelentett maradandó élményt. A sablon ötlettelenséget takar. Ez nemcsak a filmírókra, hanem a műsorszerkesztőkre is érvényes. Az árba a halál is beszámít című kétrészes NDK krimi ügyefogyott magánnyomozójával két héttel ezelőtt már találkoztunk az ugyancsak kétrészes Egyedül volt című produkcióban. Akkor sem nyerte meg tetszésünket, most sem. A hét legérdekfeszítőbb műsora kétségkívül a péntek esti Fórum volt, amelynek keretében a gazdasági reform mindenkit érintő és érdeklő kérdései és problémái kerültek megvitatásra, több milliós nyilvánosság előtt. Az utóbbi hetek legsikeresebb és legsokszínűbb hétvégi programját láthattuk szombaton-vasárnapon. Színházi körképpel kezdődött, képzőművészeti magazinnal folytatódott, esti muzsika színesítette, majd Tabi László szellemes csevegése adta meg az alaphangot Somogyi Pál. Elméletileg kifogástalan házasság című szatirikus játékához. Két közismert, kitűnő Boccaccio novella maivá hangszerelésére vállalkozott Somogyi Pál, és nem könnyű feladatát mindkét esetben jól oldotta meg. Éjszakai előadás keretében A királyért és hazáért című angol filmet vetítették. A megrázó történet hitelességét két kitűnő színészi alakítás — Dirk Bogarde, Tom Courtenay — fémjelzi. A vasárnap gazdag programjából — labdarúgómérkőzés, öveges profeszszor műsora, múzeumi hónap, Delta —, az Elnök száműzetésben című NDK dokumentumfilm és a Közönség kívánságára sorozatban vetített Válás olasz módra című nagysikerű olasz film emelkedett ki. Prukner Pál — Még nincs .. . — Akkor?! — Majd lesz! Hamarosan klubja lesz az Expressz-együttesnek is. Több mint valószínű, a Pénzjegynyomda a Szemere utcában biztosít majd állandó koncertlehetőséget számukra, hetenként kétszer: csütörtökön és vasárnap esténként. Mivel együttesünk barátai leginkább a ,,huszonévesek”, klubunkat is az ő igényeikhez tervezzük. Meg úgy, hogy minden klubestünk állandó vendége lesz: Kovács Kati. . . magnóról, lemezről „jó régi melódiák”, a rock and roll hőskorából származó dalok csendülnek majd fel a klubban. Amikor már — lesz! * POSTÁNKBÓL ! Az amatőrök védelmében, Kedves RITMUS ! Mostanában a legkülönbözőbb lapokban egyre többet olvasok arról, hogy a nyilvánosság elé vitt amatőr zenélés, beleértve az amatőr gitározást is: a dilettantizmus melegágya. Sőt, hogy a dilettantizmussal egyenlő. De már miért volna a dilettantizmussal egyenlő?! S miért kellene — az említett érvelés szerint — óvni és óvakodni tőle? Ilyen alapon — egyetlen tollvonással — ki kellene ikatatnunk az értelmes, hasznos és eredményesnek bizonyult tömegkulturális öntevékeny mozgalom létezési lehetőségei és formái közül nem egyet: az amatőr színjátszást, az amatőr irodalmi színpadokat, az amatőr népitánc-mozgalmat, és így tovább. Mindent, ami amatőr. Gondolom, ez azért mégiscsak enyhe túlzás lenne. Egyetértetek velem? Szűcs Csaba (pesterzsébeti olvasó) 4 5 € SLÁGER 23 Mostani (Legutóbbi) Hetek . "hely'e z é s . .....száma 1 (2) Rock and roll Rézi . ILLÉS5 2 (-) Sárika ILLÉS1 3 0) Régi csibészek OMEGA5 (~) Régi kép, szobrok METRO1 (-) Jó szerencsét! KOVÁCS KATI1 (-) Vili. Henrik felesége voltam KONCZ ZSUZSA2 7 (-) Vén tükör ZALATNAY SAROLTA1 8 (13) Naplemente OMEGA4 9 (-) Fekete Pál METRO1 10 (-) Kugli ILLÉS1 11 (-) Citromízű banán METRO5 12 (6) Ülök egy rózsaszínű kádban METRO6 13 (-) Okos szamár METRO1 14 (10) Hull a hó KOVÁCS KATI 22 15 (-) Négy szürke fal KONCZ ZSUZSA1 Ez tehát a — közkívánatra — most ismét elkezdett slágerlistánk új felállása. Természetesnek tartjuk, hogy — ennyi idő után — sok új szám kapott benne helyet. De még így is „maradt” hely a „régieknek”. Különösen meglepő (és gratulálunk érte Kovács Katinak), hogy a Hull a hó című szám még most is, immár huszonkettedik alkalommal, feliratkozott. De legalább ennyi, ha nem több meglepetésre ad okot — gondoljuk — az élmezőny alakulása is. Ifjabb szavazataitokat kedd (október 14) délig küldhetnek be nyílt levelezőlapon, egy hazai dal címét közölve, rovatunkhoz (Magyar Ifjúság, RITMUS-slágerlista, Bp. VIII., Somogyi Béla u. 1.). Csak az a szavazat érvényes, amelyhez mellékelitek heti „SLÁGER—24/A” jelzésű slágerlistaszelvényünket. ■ ■■ LEMEZGYŰJTŐK! A hangtechnika mindennapi csodái között élő lemezgyűjtőkből is ámulatot válthat ki az új Qualiton lemez, Erkel Ferenc „Hunyadi László” címűi operájának sztereóváltozata. A műből néhány évvel ezelőtt készült ez a teljes értékű felvétel, amelyet most a hanglemezgyártó szakemberek kezükbe vettek és a műszaki restaurálás minden mesterfogásával készítettek elő, hogy érvényre juttassák a hibátlan térhatást. A sztereo hatás csodálatosan érvényesült Cliff Richard Cliff Richard egészen új stílusú lemezzel jelentkezett, amelyen egykori együttesének, a Shadowsnak szólógitárosával, Hank B. Marvinnel énekel. (A dal címe: Throw Down A Line.) Az angol lemezkritikusok örömmel üdvözölték az „új” Cliff Richardot, aki maga lepődött meg ezen a legjobban. Hiszen ez az a stílus, amelyről kritikusai egy évtizede lebeszélték. iyr—TilSS.....■««mwamwa