Magyar Ifjúság, 1970. január-április (14. évfolyam, 1-16. szám)
1970-03-27 / 12. szám
I UL'VjmMIY T TECHNIKA FOTOSZTATOL KUTATJÁK II SEJTEK ÉLETÉT A Szovjet Tudományos Akadémia leningrádi sejttani intézetében szerkesztett különleges berendezéssel, az úgynevezett fotosztáttal vizsgálják, hogy a környezet különböző fizikai tényezői miként hatnak a mikroorganizmusokra, a növényi és állati szövetekre, sejtekre. A fotosztátban mínusz 25—plusz 25 Celsius fok között nagy pontossággal szabályozható a hőmérséklet, de mesterségesen meg lehet teremteni a légkörünkön kívüli napsugárzáshoz hasonló állapotot is. AZ ORVOS VÁLASZOL “ a kutyákról Levelezőim, mintha csak összebeszéltek volna, e héten több, kutyákkal kapcsolatos „orvosi” kérdésre kértek választ. C. Sándor dunaújvárosi olvasóm kérdi: kisgyermeke mellett tarthat-e német boxert? A német boxer nagyon kedves állat, aki nem tudná, annak állításom igazolására bemutatok néhány kölyköt ebből a „történelmi" kutyafajtából, amely az ókori rómaiakat elkísérte harci társként a csatába, béke idején a vadászatokra - de ez esetben úgy gondolom, nem a kutyafajtán van a hangsúly, hanem az a kérdés lényege, hogy kisgyermek felügyelet nélkül együtt maradhat-e kutyával. A gyermek kora, helyesebben szellemi fejlettsége a döntő. Együtt maradhatnak akkor, ha a gyermek nem hagyja magát megnyalni, illetve minden alkalommal, ha a kutyához nyúl, alaposan kezet mos. A kutyában tartózkodó férgek általában nem kerülnek át az emberekre, de ez nem kivétel nélküli szabály. A kutyák gyakran galandférgesek és különösen a négy milliméter hosszú és mintegy fél milliméter széles Taenia echinococcus okozhat kellemetlenséget. És itt kapcsolódik a témához K. Teri budapesti gimnazista, aki arra kíváncsi, hogy a reszelt sárgarépa megszünteti-e a kutya „szánkózását". A kutyatartók jól ismerik ezt a „kutyasportot". A kutyák viszkető feneküket vakarják ilyen módon. Ilyenkor rendszerint a vörösessárga színű, mintegy 5 milliméter hosszú, milliméternyi vastagságú orsóféreg kínozza azokat. A reszelt sárgarépa valóban gyógyszere az orsóférgességnek, de egymagában nem szünteti meg a bajt. Kérjen segítséget állatorvostól, ő megmondja, mi a féreghajtás eredményes módja. És mire véget ér ez a szokatlanul hosszú tél, kutyája is abbahagyja majd a szánkózást... A miskolci L. Ilona kutyát szeretne venni, és kérdezi, hogy a kölyökkutyák kötelezően átesnek-e a féregűzésen? Erre kötelezően előírt szabály ugyan nincsen, de a hivatásos tenyésztők az állatokat nyolchetes koruk előtt megtisztítják férgeiktől. Erről vásárlóikat is tájékoztatják és közüik a gyógyszert is, amit felhasználtak. Az esetleges további kezelést azonban helyesebb állatorvosra bízni. Végül I. János budapesti levelezőmnek arra válaszolok, hogy miért ássa el a kutya az ennivalóját. (Hogy mi mindenre kell egy orvosnak válaszolnia?) Bevallom, erre én is csak azóta tudok felelni, amióta elolvastam Koch- Kosterlitz 400 tanács kutyakedvelőknek című, nem régen megjelent könyvét. (A kutyák képe is ebből a könyvből származik.) A 130. passzus így szól: „Ha a kutya csontot vagy egyéb ételmaradékot el akar ásni, ne akadályozzuk meg benne. Ez ősi ösztön megnyilvánulása, amolyan készletgazdálkodás, bár gyakran nem keresi meg az elásott holmit. Ha rendszeresen megismétlődik, azt is jelentheti, hogy a kutya túl van táplálva. Csak a vadászkutyánál kifogásolható, ha a vadat elássa és szaknyelven szólva •■sírásóvá" válik." Dr. Veres Pál A Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalat angyalföldi kikötőjébe megérkezett a Szovjetuniótól vásárolt tankhajó. Ez lesz az első, úgynevezett *önjáró folyami tankhajó, amely magyar lobogó alatt közlekedik majd a Dunán. Rakománya: 150 tonna üzemanyag. Tavasztól kezdődően mint úszó üzemanyagtöltő állomás a Dunán dolgozó kotróhajókat látja el — mondja Kiss József, a vállalat műszaki fejlesztési és ellenőrzési osztályának csoportvezető mérnöke. — A hajó távvezérléssel működik, ami azt jelenti, hogy a gépház személyzetének igénybevétele nélkül egyedül a kormányállásból valamennyi navigációs műveletet el lehet végezni. A főmotor 6 hengeres, feltöltött négyütemű Diesel-motor, 220 lóerő teljesítménnyel. A tankhajón négy, egyenként körülbelül 37 tonna űrtartalmú üzemanyagtartály van, töltésük mintegy két órát vesz igénybe. — Az önjáró tankhajó a múlt esztendőben az asztraháni „Vörös Don” hajógyárban készült. — 1970. harmadik negyedévében vállalatunk még egy ilyen hajót vásárol a Szovjetuniótól. Üzembeállításával a már meglevő és a közeljövőben termelésbe állítandó munkagépeink, a kotrók, elevátorok, jégtörők üzemanyagellátását fennakadás nélkül és gyors ütemben tudjuk majd biztosítani, — fejezi be nyilatkozatát Kiss József. V. P. / A ZSEBTESZT ÉRTÉKELÉSÉHEZ A rovatunkban közölt zsebteszt célja, mint bevezetőnkben írtuk is, elsősorban az volt, hogy segítséget nyújtsunk a különböző készségek, szakmai érzék felderítéséhez a pályaválasztóknak. A teszt eredeti kidolgozói bizonyos táblázatokat készítettek ehhez, amelyekben az elért pontszámok és a megfejtéshez szükséges idő összefüggései alapján kimondták, ki milyen szakmára való. Mi nem követhetjük ezt a módszert, hiszen a teszt megoldása legfeljebb csak jelzi, hogy mihez volna tehetségünk. Az egyes szakmák és foglalkozási ágak pedig átfedik egymást; hol nem alkalmazzák manapság például a fizikát és a matematikát? Ha erről nem feledkezünk meg, hasznos lesz, ha házilag egy kis statisztikát készítünk saját teszt-eredményeinkről. S ha azt látjuk, hogy például legjobb eredményeinket a fizikai kérdéseknél értük el, további fontos kérdés lehet, hogy van-e kellő kézügyességünk is? A jó fizikai érzékkel és kézügyességgel valószínűleg gyorsan érvényesülünk valamelyik szakipari pályán mint szakmunkás, akiknél a modern szakmákat tekintve szintén nagyon fontos, hogy értsék és szeressék a fizikát és a matematikát. Ha úgy érezzük, hogy magasabb elméleti színvonalon is hasznosítani tudnánk érdeklődésünket és képességünket a matematika és a fizika iránt — ami még nem következika tesztfeladatok megoldásának eredményeiből — gondolhatunk a technikusi, mérnöki, matematikusi és kutatói pályák választására is. Ha mondjuk kombináló készségünk vizsgázott jól, de a többi feladatnál elakadtunk, forduljunk inkább olyan pályák felé, ahol ez a képesség nélkülözhetetlen, mint például a közlekedés és munkaszervezés szakmáiban, a gyári diszpécserszolgálatban, a kereskedelmi áruforgalom irányításában és tervezésében, vagy akár a divattervezésben. Az eddig rovatunkhoz érkezett levelek arra utalnak, hogy a tesztfeladatokat sokan szinte tudományos elemzéssel vették bonckés alá, mint például Hegedűs András Budapestről, Cselley János Győrből és mások — a jövendőbeli fizikusok, matematikusok, mérnökök. A pályaválasztás tehát összetett feladat és sok függ a pályaválasztás előtt állók egyéniségétől, lehetőségeitől, helyzetétől. Rovatunk szívesen ad ezzel kapcsolatban tanácsokat levélben azoknak, akik hozzánk fordulnak és megírják egyéni problémáikat. A háromtárcsás Wankel-motor hossz- és keresztmetszete, jobbra a C 111 kísérleti kocsi. Ez a műanyag karosszériás, és ennek folytán mindössze 1100 kg önsúlyú sportkocsi néhány hónap óta — amióta nyilvánosságra hozták — az érdeklődés középpontjában áll. A kocsi neve C 111, és a Mercedes gyár kísérleti laboratóriumában született. A kétüléses autónak konstrukciós érdekességei közül az egyik, hogy a 280 lóerős motor a hátsó tengely előtt helyezkedik el, a másik pedig, hogy ez a motor egy háromtárcsás Wankel-motor. A motort azért helyezték el a hátsó tengely előtt (úgynevezett középmotor), mert ezzel nagyban növelhető a stabilitás. Az olyan farmotorosok, amelyeknél a motor a hátsó tengely mögött van, sokkal hajlamosabbak a tárolásra és érzékenyebbek az oldalszélre. A 280 lóerős teljesítménnyel a kocsi 5 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből óránként 100 kilométeres sebességre, a végsebessége pedig körülbelül 200 kilométer óránként. A harcias külsejű autónak nincs ára: a gyár csak néhány darabot készít belőle és azokat sem adja el. Talán versenyekre fogják majd benevezni . .. A szerelő szinte elvész a nagyfeszültségű tornyon, szakmai néven a 7,5 millió voltos generátoron. Ez Európa legnagyobb ilyen villamos generátora. Nagyfeszültségű távvezetékek tervezésével és építésével kapcsolatban kísérleti célokra hozták létre. Egy ilyen kísérlet például azoknak a villamos biztosító berendezéseknek vizsgálata, amelyeket majd a gazdaságosan működő naarofeszíízsekű távvezetékeknél alkalmaznak. Közöttük olyan erősáramú félvezetéket is találunk, amelyek a normális üzemi feszültséget a távvezeték és a föld között hatásosan elszigetelik, s a távvezetéken végigfutó túlfeszültségeket levezetik a földbe. Nem robotembert, hanem egy váltóáramú feszültségvizsgáló berendezést ábrázol alsó képünk. Feladata nagyfeszültségű váltóáramú berendezések feszültségi vizsgálata. Ilyen berendezések szükségesek akkor, ha az ipar telkezeékeinek korszerűsítéséül egy ország energia- sere, és gazdaságosságaszolgáltatásának, távvának javítására. (Sz. K.) MAGYAR IFJÚSÁG157012