Magyar Ifjúság, 1970. január-április (14. évfolyam, 1-16. szám)

1970-01-23 / 3. szám

Miért szeressük Odor Emíliát? Sándor Pál fiatal rendező új játékfilmjének címe arra kér ben­nünket: „Szeressétek Odor Emí­liát !’. Különös cím, különös film. Kül­sőségeiben kosztümös, színes, szé­lesvásznú álom 1896-ból, egy elő­kelő leánynevelő Intézet „steril” világából. Az intézet úrilány-la­­kói etikettet, tánclépéseket, vi­selkedési normákat tanuló, maj­dani vitrin-figurák, akik közé be­robban egy természetes vidámsá­­gú, minden értelmetlen konven­ciót felrúgni akaró, fékezhetetlen kiscsikó: Odor Emilia... Szere­­tetre, barátokra vágyik, de a tüll­­fodros világ mélyén csak gyűlöl­ködést talál. Szabadulni akar, s erre nincs más útja, csak a ha­lál. Sándor Pál „Bohóc a falon” cí­mű első filmjének hősei mai fia­talok voltak. — Miért nyúlt most vissza 1896- hoz, a Millennium szecessziós vi­lágához, s miért választotta film­je színhelyéül ezt a leánynevelő intézetet? — A nyolc általánost nyolc is­kolában végeztem el, s ebből hat — Intézet volt. Jól ismerem tehát az intézeti világot! — kezdte Sán­dor Pál. — Az úgynevezett „inté­zeti film” már szinte műfajjá vált. Kitűnő példa erre az angol „Ha. . .”. Engem az intézeti dresszúra ábrázolása nem érde­kel. Talán azért, mert túlságosan is ismerem. — Egy régebbi Interjújában ol­vastam, hogy ezzel az 1896-ban játszódó filmmel voltaképpen a mához akar szólni. Elég furcsa vállalkozás, hiszen a Millennium kora, úgy tűnik, több száz évnyi távolságban van már a ma em­berétől, s főként a ma fiataljától. — Második nagy­játékfilmem ez. Valamit el akartam mondani vele, de hogy ez mennyire sike­rült, annak lemérését tőlem ne várja! Az csak a közönség rea­gálásának patikamérlegén mérhe­tő majd . . . — Megpróbáltam belehelyezked­ni egy mai 16—20 éves lelkivilá­gába, s tartok attól, hogy a mai fiatalok számára annyira távoli­nak, mesterkéltnek, történelmi életképnek tűnik majd a film, hogy mondandója lepereg róluk. — Szeretném, ha nem így len­ne! Az életünkbe visszasompoly­­gó, üres udvariassági formulák, a tartalmatlan tekintélytisztelet, a látszatbarátság és a felszín alatt elhidegülő emberi kapcsolatok el­len éppen a ma fiataljainak kell felvenniük a küzdelmet. A mai Odor Emíliáknak, akiknek útja nem az öngyilkossághoz vezet. Ezért szeretném, ha szeretnék Odor Emíliát­ . Somos Ágnes Jelenet a filmből Megkésett seregszemle Az irodalmi közéletnek lelkiis­­meretfurdalása van a fiatal író­költő generációval szemben. En­nek a jele volt az Új Írás elmúlt nyári „hármas kis tükre”: idő­sebb írók a legfiatalabbakról; a fiatalok magukról; kritikusok a fiatalokról. Erre vallott a lillafü­redi konferencia, az ezt követő cikkek, interjúk, s erről tanúsko­dik az a három, csaknem egy­­időben megjelent antológia is, amely így együtt különösen nagy súllyal jelzi egy új irodalmi nem­zedék jelenlétét, s minden eddi­ginél teljesebb seregszemlét nyújt erről a nemzedékről. Ez a szinte túlbuzgónak érző­dő odafordulás a legifjabbak és alkotásaik felé azonban nemcsak a sietős törlesztés nyomait viseli. Legalább ennyire szembeszökő a megkésettsége is. Két költői (Költők egymás közt, Elérhetetlen föld) és egy novella­antológia összesen közel negyven költőt-írót mutat be. Ám ez a bemutatás meglehetősen csalóka: javarészük évek óta ismert a kü­lönböző irodalmi folyóiratok lap­jairól, nem egy közülük már kö­tetet is tud maga mögött (néhá­­nyan, prózaírók, két, sőt három kötetet is), másoknak hamarosan megjelenik önálló verses vagy no­vellás könyvük. Szó sincsen te­hát holmi tömeges felfedezésről; alig egynéhány valóban új név­vel találkozunk a tartalomjegyzé­kekben, s ezek a már „régi” fia­talok mellett eléggé kiforratla­noknak is tűnnek. A gyűjtemé­nyek derékhada ugyanis általá­ban kész — legalábbis az írni tu­dást tekintve meglepően kész — alkotókat sorakoztat. Azt ugyanis világosan kell lát­nunk ebből az egyáltalán nem egységes­ rendezett sorokat felvo­nultató seregszemléből, hogy ez a harminc-egynéhány író-költő egy új irodalmi generációt jelent, s az elkövetkező évtized az övék lesz. Nemcsak azért, mert foly­tatói a felszabadulás utáni ma­gyar irodalom fő eredményeinek, s nem is azért, mert ilyen töme­gesen jelentkeznek. Övék lesz azért, mert fő gondjaik egybees­nek egy történelmi periódus fő gondjaival: nemzedékük szinte minden problémája az átmenet időszakának kérdéseiből fakad; jelentkezésük is gyakorlatilag egybeesik ennek az időszaknak a kezdetével. S amiként ma általá­ban egyik legfontosabb kérdésünk a „hogyan tovább?”, úgy ennek az új irodalmi nemzedéknek is ez a központi problémája, témája. És ezt elmondani senki más nem hi­­vatottabb náluk. Az ő feladatuk már nem a múlt bogozása, az már számukra történelem. Fel­adatuk a jelen, annak teljesebb megélése-megértése, összefüggé­seinek tágabb léptékű felismeré­se, és feladatuk a jövő, amely fe­lé a jobbat akarás természetes igényével fordulnak. S ebből a szempontból talán nem is olyan nagy baj ez a kései sorakozó, érettebb, tapasztaltabb, roman­tikus túlzásai ellenére is ez a ge­neráció, s bár látszólag elsődleges tulajdonsága a gyakran körvona­­lazatlan lázadás, ennél sokkal fon­tosabb, hogy lázadásuk igazi tartalma az a „még nem elég”­­alapállás, amely ugyan óvatos és megfontolt, ha valamiért lelkesed­ni akar, de habozás nélkül vállal­ja ezt a lelkesedést, ha úgy érzi, van miért. Takács István 70/312MAGYAR IFJÚSÁG saBWBBLasM Közérdeklődésről érdekesen! — Gondolom öregem, hogy a te­levízióban a műsorok készítői számítanak arra, hogy nézik is őket. Tudom, hogy mindenkinek lehet rossz napja, de én vagyok annyira önző, hogy ha leülök a képernyő elé, akkor elvárom, a riporter legalább gondolja át, építse fel a műsort és ne ötlet­szerűen kapkodjon és ne unalmas sablon kérdéseket tegyen fel. Le­het ráadásul, hogy most még igazságtalan is vagyok, mert „Az év ifjúsági sportolója” vándordíj átadásánál a Rádióújság szerint a Vitraynak kellett volna a ripor­ternek lennie és nem tudom, hogy Szőnyi János, aki egyébként jó sportriporter, mikor vette át a mű­sort, de hogy ezzel a riporter ke­restetik selejtezőben is kiesett volna, az tuti. — Én is bosszankodtam ezen a műsoron. Ugyanígy elvetélt lehe­tőség volt a Bestseller vagy pony­va? című műsor is. — Éppen erről van szó. A tele­vízióban nagyon nehéz odafigyel­ni az ilyen „vita” műsorokra, amelyek valójában nem is viták, hanem ismeretterjesztő, felvilágo­sító előadások — párbeszédes for­mában. Mert, ha tényleg viták lennének és a kamera előtt születő gondolatok összecsapásának le­hetnénk tanúi, akkor tudnánk is figyelni. A televízióban az ilyen előadásokat szemléletesebb módon, látványosabban kell megoldani, mint például nemrég a Szabály­talan nyelvtanóra során történt. Pedig erről a témáról nagyon is hatásosan kellene beszélni, mert nagyon sokan vannak, akik Iro­dalomként olvassák az önmagát csak irodalomnak álcázó bestsel­lereket. És amíg ez így van, nem jut el hozzájuk az igazi irodalom. — Amíg viszont nem győznek meg tényleg az ellenkezőjéről, én szívesen olvasom ezeket a köny­veket, mert érdekesek, olvasmá­nyosak. — De beszéljünk végre valami jóról is. A Németi Gyula által szerkesztett „Érdemes-e szakmun­kásnak lenni?” című riportműsor első része nekem nagyon tetszett. Nemcsak azért, mert önmagában már az a tény is érdekes és el­gondolkoztató, hogy a segédmun­kások 13,3 százaléka mintegy het­venötezer ember rendelkezik szak­mával és mégis segédmunkásként dolgozik, hanem azért is, mert a műsor igen sokrétűen tárta fel a probléma számos vonatkozását. Szót ejtett arról is, hogy nem ki­zárólagosan nagyobb kereseti le­hetőség játszik ebben szerepel, hanem gyakran a szülők magatar­tása is, akik kedve ellenére kény­szerítik gyereküket valamilyen szakmára, sőt, gyakran még szak­mát sem engedik tanulni, hogy ha­marabb keresővé váljon. De szó volt az egész népgazdaságot érin­tő okokról is, a nem mindig cél­szerű és átgondolt gazdasági ösz­tönzés kérdéséről is. Kopeczky Lajos igazán kitűnő riporteri mun­kát végzett. Úgy irányította a be­szélgetéseket, hogy nemegyszer ön­magukat cáfolták meg a megkér­dezettek és végre kimondta azt is, hogy a nyilatkozók nem mindig beszélnek őszintén, hanem gyak­ran igyekeznek tetszetősen fogal­mazni. Kiváncsi vagyok, milyen megoldást ad a második rész a felvetett problémákra. Bersényi Iván A MATE EGYÜTTES: Máté Péter (ének, zongora, orgona), Cser Attila (zongora, orgona), Mi­hály János (basszusgitár), Stryczek József (dob), Hantó Fe­renc (gitár). ÚJ VIZEKEN Tervünk volt, még 1969-re, hogy eleget teszünk a szudáni felkérés­nek, s ott kezdünk, nagyon jónak ígérkező fellépési körülmények kö­zött, egy vendégszereplés-sorozatot. Betegség miatt azonban ez az út elmaradt. Az elmúlt esztendőről még annyit, hogy az ősszel Bécsben felvett négy angol nyelvű, saját számom teker­csét kiküldtük Angliába. Ha minden rendben megy, angliai szereplésünk közvetlen tárgyalásai hamarosan megkezdődhetnek. Ez viszont már egyike az 1970-es terveinknek. Itthon klubfellépéseinket folytatjuk. -Ezek a fellépések egy további lehe­tőséggel bővültek. Havonta egyszer rendszeres klubműsort adunk a KISZ Központi Iskolán. Arról is beszélhetek a RITMUS olvasóinak, hogy új számaim között van kicsit folkos jellegű is. A Ha­vasi gyopárra gondolok, amelynek fogadtatása még külön is kiváncsivá tesz, mert ez az első ilyen szerze­ményem. Újszerű volt nekem az a feladat is, amelyet mostanában tel­jesítettem: a Harmónia vokálnak ír­tam számot. S van még egy újdonság: Gondáék szólóénekesnek hívtak meg néhány jazzkoncertjükre. Elmondta: Máté Péter BOLDOG EMBER! Meg akartuk látogatni Ambrus Kyrit, hogy ennek nyomán be­számolhassunk olvasóinknak, mit csinál, mire készül, milyen tervei vannak ilyenkor, év ele­jén. A látogatást megtiltotta. A telefonbeszélgetés így foly­tatódott : — Nagyon kérem, ne jöjje­nek. Ha csak... De ezt nem hiszem. Ugye, nem akarják megkapni az influenzát? Olyan náthás vagyok . . . (Szó szerint ez így hangzott: „náthás vagyok . ..’’) — Ennyit arról, hogy mit csi­nálok. Ami pedig a terveimet illeti, hát először is... Kilá­­bolni az influenzából. Továb­bá ... A tavalyi legkedvesebb dalom Payer—Szenes­ ó, de csodálatos című száma volt, remélem, ez lesz a slágerem 1970-ben. Ha olyan csodálatos lesz ez az esztendő, mint ami­lyen ez a dal, én leszek a világ legboldogabb embere. De ez túlzás! Még csak nem is kell azért „ennyire” jónak lenni ennek az évnek, hogy valóban boldog lehessek. Mielőbbi gyógyulást kívántunk Kyrinek. s. gy. f. SLÁGER - 1 Mostani (Legutóbbi) helyezés Hetek szám? 1 2 34 3 67 8 910 11 12 14 15 (—) Sárika - ILLÉS (—) Gyöngyhajú lány — OMEGA (—) Oh, kislány — ILLÉS (—) Keserű méz — KOVÁCS KATI (—) Betonfej — ZALATNAY SAROLTA (—) Katicabogár — KOVÁCS KATI (—) Mária volt — METRO (—) Tízezer lépés — OMEGA (—) Bim-bam — HARANGOZÓ TERÉZ (—) Történet M-ről — ILLÉS (—) Koncert a Marson — HUNGÁRIA (—) Ballada a fegyverkovács fiáról — OMEGA (—) Ma végre jó a kedvem — KONCZ ZSUZSA (—) Fekete Pál — METRO (—) Randevúm lesz délután — BERGENDY Újabb szavazataitokat kedd (január 27) délig küldhetitek be, n­oi 11 levelezőlapon, egy-egy hazai dal megnevezésével, a kö­vetkező címre: Magyar Ifjúság szerkesztősége, Slágerlista, Bp. VITT., Somogyi Béla u. 6. Ne felejtsétek el mellékelni a „SLÁGER—2” jelzésű slágerlista­­szelvényünket. SLÁGERSZELVENY -

Next