Magyar Ifjúság, 1970. május-augusztus (14. évfolyam, 17-34. szám)

1970-06-05 / 22. szám

Egy értekezleten felállt az egyik vál­lalat igazgatója és közölte, „lemarad­tak a tervvel”, mert a fővárosi tanács elvitte a fiatalokat az NDK-ba. Kínos csönd. — Hányat? — kérdezte valaki bátor­talanul. — Kettőt! — mondta nagy nyoma­tékkal a panaszos. Van ilyen. Három évvel ezelőtt, amikor a két testvéri állam közötti szerződés alap­ján elindult az első kétszáz fiatal, még az üzemek jelölték ki azokat, akiket ju­talomként javasoltak a sok tekintetben hasznos külföldi tanulmánymunkára. Azóta változott a helyzet, sok vállalat idegenkedik attól, hogy aláírja a jelent­kezőlapokat. Miért? „AZTÁN KIMONDTÁK­ A NEMET” Tátrai János, az Országos Szakipari Vállalat igazgatója így felelt: „ Amikor az új mechanizmus szel­lemében kezdtünk dolgozni, azt hittük, a jobb szervezés eredményeként orszá­gos viszonylatban bizonyos munkaerő­felesleg keletkezik. Nem így történt, sőt, munkáshiánnyal küszködünk, ennek kö­vetkeztében a vállalatok között kiéle­ződött a munkaerőért folytatott versen­gés: munkáscsábítás, ígérgetés ... Mind­ez a munkafegyelem általános lazulá­sát hozta magával. 817 millió forintos az évi tervünk, legalább 300 millióval kisebb, mint a velünk szemben támasz­tott igény. Dolgozóink száma 4300, s ha lenne jelentkező, még ezret fölvehet­nénk. Tavaly 1500 dolgozónk lépett ki. Igaz, ugyanennyit sikerült felvennünk is, de ha a minőség-különbözetet zon­gorázni tudnám... — Kevés a fizetés? — Az átlagbérszint 2300 forint. Az állami építőiparban ebben a második helyen állunk. — Talán a szociális juttatások hiá­nyoznak? — Sorolhatnám, hogy mit adunk. Csak egy példát: most fejeztük be öt­ven lakás építését, nyolcvanat pedig most kezdünk el. Munkásaink hetven százaléka fiatal, a lakásjuttatásból is ilyen arányban részesülnek a KISZ-ko­­rúak. Csakhogy a tiszavirágéletű mód­szerekkel ügyeskedő téeszvállalkozások­­kal nem tudjuk felvenni a versenyt. Tegnap ment el három bádogos. Négy­ezerháromszáz forintot ígértek nekik, órabérben... Megkockáztatom a kérdést: — Két fiú telefonált a tanácshoz, hogy ön nem írja alá a jelentkezőlapjukat. — Igaz. Tavaly eleinte aláírtam, az­tán kimondtam a nemet. Azt gondolom, jogom van hozzá. Hogy ez adminiszt­ratív intézkedés? Valóban... De miért ülök itt, ha nem azért, hogy döntsék és intézkedjem? A háborúban sem azt mondja az őrmester a katonáinak: „Ugyan már kedveseim, ha ráértek, esetleg foglaljátok el azt a magasla­tot ...” Azt hiszem, egy versben olvas­tam, hogy a béke sem könnyebb dolog. És még valamit: kiadtam az utasítást a munkaügyi osztálynak, hogy azoknak az új munkavállalóknak, akik az utób­bi egy évben három pecsétet szereztek a könyvükbe, rövid úton mutassák meg a kijáratot. Az igazgató nem viccel. Nehéz is szá­­monkérni tőle a két fiút, mert ahol pél­dát próbálnak teremteni, ott nincs me­se. De hát valóban ilyen rosszul állnánk? HÁROMFÉLE érdek? ötezer fiatal indul az idén az NDK- ba. A gép-, a műszer- és a vegyipar­ban kapnak munkát, például a rade­­bergi és sömmerdai irodagépgyárakban, a ludwigsfeldei autógyárban, a lennai és rodlebeni vegyipari üzemekben. Fel­futó, népszerű iparágakban biztosítják számukra a legkorszerűbb eljárások és gépek megismerésének lehetőségét. Ta­pasztaltabbak és tanultabbak lesznek. Kinek rossz ez? Tudom, csaknem minden vállalat ka­puján ott lóg a tábla, ilyen és ilyen munkavállalókat keresnek. Az újságok­ban is van bőven álláshirdetés. Csak­hogy sok üzemben jártam már, s — hadd maradjak finom —elég kevés em­bert láttam megizzadni a munkától. Fölemlegessem a jól ismert ellentmon­dásokat? Ötezer fiatal készül az NDK-ba. Nem országos esemény. Mégis a cseppben ott a tenger. Ellentmondásba kerül egy­mással három érdek. Az állam érdeke: teljesíteni kell a szerződést, amelynek eredményeként szélesebb látókört, na­gyobb szakmai gyakorlatot szerezhet­nek a fiatal munkások. A vállalatok ér­deke: teljesíteni a kötelezettségeket, őrizni a meglevő létszámot. És a fiata­lok érdeke ... Miért is jelentkeznek a fiatalok? „HOZZÁJUK jövök VISSZA” Találomra válogattam ki az aláírt je­lentkezési lapok közül a megszólalta­­tottakét. A szúrópróba tanulságai alig­hanem nagyjából általánosíthatók. ADORJÁN KATALIN (25 éves, technikumot végzett férfi­szabó. Nem tud németül. Járt már a Szovjetunióban, Csehszlovákiában, az NDK-ban.) — A ruhaiparban is előbb-utóbb szó­hoz jutnak a komputerek. Szeretnék odakinn megbarátkozni az elektrotech­nikával. Az ősszel kezdtem németül ta­nulni. Ott tartok, hogy „ich spreche pi­cht deutsch” ... Közvetlen főnököm nem örült túlságosan, de utamat sem állta Megmondtam neki: hozzájuk jö­vök vissza. BÁN ANDRÁS (19 éves szerszámkészítő. Tud néme­tül. Csehszlovákiában járt.) — Tíz német lánnyal levelezek. Igaz, sokszor ismétlem ugyanazokat a mon­datokat, de legalább belejövök. A szak­mámban is előbbre akarok jutni. Egy barátom már hazajött, ő alaposan fel­készített, nem hiszem, hogy sok problé­mám lesz. FORGÓ ERZSÉBET (19 éves, nyolc általánost végzett. Mo­sodai munkás. Nem tud németül. Len­gyelországban járt.) — Volt kolléganőm két éve betaní­tott munkás egy német hajógyárban. Azt mondja, jól keres. A szövőszakmá­hoz nincs kedvem, odakinn talán kita­nulhatnék valami mást. Nem a szü­leimnél lakomTudok főzni, mosni, va­salni. Ha elmegyek az NDK-ba, el tu­dom látni magam. Szórakozni? Táncol­ni járok a barátnőimmel. Láttam az Operettben a My fair Lady-t. A tévét nézem. Olvasok is, újságot, Rejtő-köny­veket. Legutóbb a „Réztábla a kapu al­att”-ot. ILLÉS GYÖRGY (23 éves, érettségizett irodagép-műsze­rész. Nem tud németül. Járt a Szovjet­unióban, Jugoszláviában, Csehszlová­kiában, Romániában.) — Más üdülni valahol és megint más hosszabb ideig külföldön élni. Ezt a Szovjetunióban tanultam meg, ahol há­rom hónapig dolgozhattam. Egy új gé­pet kellett kiismerni. Aztán hazajöttem és visszahelyeztek a régi munkakörbe, kisebb pénzzel. Azóta csak messziről láttam az új gépet... Azt mondják, odakinn nem drága a fotocucc, azt aka­rok majd venni. Persze, furcsa lesz. Nem lesz, aki vacsorával vár. Varrni? Honnan tudnék? Majd akad, aki föl­­varrja az ember gombját... „TANULNI AKAROK...” K. GYÖRGY (20 éves, vegyésztechnikus. Tud né­metül. Járt az NDK-ban.) — Egyedül élek. Apám meghalt, anyám szélhámos. Most is körözik, öt éve levelezek német lányokkal. Elég jól tudok németül, legutóbb James Bondot olvastam. Simán elengednek a munka­helyemről, csak azt kérték, szerezzek valakit a helyemre. Már megkerestem a volt iskolám végzőseit. Miért jelent­keztem? A szakmámban sokat tanulha­tok odakinn. A nyelvet is precízen meg akarom tanulni. És hát... az ember keresi a helyét a világban. SOM ANDREA (21 éves, érettségizett. Import-lebo­nyolító egy külkereskedelmi vállalatnál. Tud németül. Csehszlovákiában járt.) — Radebergbe szeretnék menni. On­nan is importálunk számítóberendezé­seket. A munka mellett elsajátítom oda­kint a műszaki nyelvet is. Ha vissza­jövök, remélem jó üzletkötő leszek. A vállalatnál örülnek, hogy vállalkozom erre a tanulmánymunkára. Hetente két reggel megyek nyelvórára, két délután külker-főiskolára. Vannak német leve­lező-partnereim is. Tudom, hogy két év alatt mit érdemes megnézni, kolléga­nőim sokat meséltek. Szabad időm itt­hon alig van, kinn sem lesz több. A látnivalókból semmit sem akarok ki­hagyni. EGY FEKETE KISLÁNY (19 éves, érettségizett betanított mun­kás. Nem tud németül. Kecskeméten járt.) — Szüleim elváltak. Anyám lemon­dott rólam, írásban. Apám nem foga­dott be. Nevelőintézetbe jelentkeztem. Ott tanulhattam. Érettségi után elhe­lyezkedtem. Egy kolléganőmnél lakom, albérletben. Hatszáz forintért. Órabé­rem hat forint. Szeretnék megtanulni németül, már vettem nyelvkönyvet is. A tanácsnál azt mondták, mielőtt elin­dulunk, lesz egy nyelvtanfolyam. Diák­koromban szerettem táncolni, azóta megváltoztam. Szeretnék megint vidám lenni, de nehéz. SOPONYAI JÓZSEF (18 éves, érettségizett segédművezető egy szövőgyárban. Nem tud németül. Nem járt külföldön.) — Egy barátom kinn dolgozik, tőle kaptam kedvet. Jókat mesél... Nem szeretem a szövőipart. Meleg, zajos, ki­csi a pénz. Talán elektroműszerész le­hetnék, vagy a vegyiparban ... VIRGA ERZSÉBET MÁRIA (22 éves, érettségizett ablaktisztító. Tud németül. Járt Ausztriában és há­romszor az NDK-ban.) — Könyvelői képesítést akartam sze­rezni, de a vállalatnál azt mondták, ar­ra nincs szükségük. Márpedig én tanul­ni akarok! És lehetőleg úgy, hogy köz­ben a pénzem se legyen kevesebb. Oda­kinn is megkeresem azt, amit itthon, esetleg ott is kézbe veszem a szarvas­bőrt ráérő időmben. Nem szégyen a munka. De első, hogy szakmát szerez­zek, mondjuk a vegyiparban, az érde­kel. Aztán: jól beszélek németül, de nem elég biztonságosan. Itthon bizto­san kezdhetek majd valamit a nyelvtu­dással, oroszul is tudok. Mire férjhez megyek, lakásom lesz és kocsim. És leg­alább egy nyelvvizsgám! Tudom, ho­va megyek, elutaztam tavaly és meg­néztem, hogyan élnek ott a magyarok, milyen a munkájuk, mit keresnek. Tud­ja, nem vagyok elragadtatva tőlük. Mármint a mieinktől. KÉZENFEKVŐ A MEGOLDÁS Elgondolkoztató és figyelmeztető tény: a jelentkezők között sok a magáraha­­gyott, „problémás” fiatal. Nagy részük tovább akar lépni saját szakmájában, s legtöbben elhatározták: megtanulják a nyelvet is. Mindehhez persze sok aka­raterő és kitartás kell. De miért ártana ez a vállalatoknak? Nem igaz, hogy egy-egy üzem annyira megérzi néhány fiatal távozását. Azt hiszem, az egyes üzemek vezetőinek a hiábavaló ellenkezés helyett — amelyet a szűken értelmezett pillanatnyi érdek táplál —, inkább nrm kellene több gon­dot fordítaniuk, : ezek a fiatalok két-három év eltelté, s'r hozzáiu­­ menjenek vissza. Sőt, hői esetleg szerződés alapján erkölcsi...ag­ai anyagilag is támogathatnák őket abban, hogy értelmesen használják ki a távol­ban eltöltött időt... Tapasztaltabb, használhatóbb embereket kapnának így, gyakorlatilag befektetés nélkül. S eb­ből kiderül: a háromféle érdek, amely­ről szóltam, voltaképpen megegyezik egymással. Az ellenkezés pedig úgyis hiábavaló, hiszen sok fiatal tudja: ha az üzem nem írja alá a jelentkezési lapot, ké­zenfekvő megoldás kínálkozik. Kilép az ember a vállalattól, aztán a lakóhely szerint illetékes tömbmegbízott és a ke­rületi, illetve­­járási KISZ-b­izottság rá­teheti a papírra a szükséges pecséteket És másnap — a kiutazásig — ismét munkába lehet állni, esetleg a korábbi vállalatnál. Verstehen Sie picit magyarul? Szántó Gábor SOPONYAI JÓZSEF: „Talán elektroműszerész lehetnék" VIRGA ERZSÉBET: „Mire férjhez megyek, lakásom lesz és kocsim"­ l­ le tegezz... Vészesen közeledett a dolgozatírás napja. Zsuzsa a bukás szélén állt. „Nyara­lás vagy szobafogság?” — ez volt a kérdés. Az összes lehetőséget számba véve, végül is a cetlizésnél maradt. Másolta a képleteket, szabályokat egész nap s egész éjjel. Papírcetlikkel teleragasztott köpeny­zsebbel jelent meg a dolgozatírás nap­ján. Az osztálynak egyetlen gondolata volt: Zsuzsa nem bukhat meg! Valaki bedobta a mentőötletet. Kati, a matekzseni megoldja a példákat, s előre juttatja Zsuzsának. Megnyugodva ültek le, s várták a csengetést. A gyűlölt matematika kedves, fiatal tanárnője füzetcsomóval a kezében be­lépett az osztályba. A levegőben érezni lehetett a túlfű­tött izgatottságot. Végre mindenki kézhez kapta a füze­tet, s szorgalmasan másolni kezdték a megoldásra váró példákat. Eddig simán ment minden. Zsuzsa elfásulva ült a padban. Egy­szeri ránézésre megállapította: a meg­oldáshoz az első lépést sem tudná meg­tenni. Előre dőlt, mintha dolgozna, ehelyett azonban a pad falapját díszítgette. Né­hány perc múlva egész virágoskert bon­takozott ki előtte, Beatles, Metró és La­­tinovits feliratokkal tarkítva. Kati fél óra alatt megfejtette a há­rom példát. Az órából már csak 15 perc volt hátra. Kati előre szólt Zsuzsának: nyújtsd hátra a füzetedet, az enyém is megy. Kicsengetés előtt két-három perccel megismétlődött a füzetcsere. Kati át­nézte a feladatait, Zsuzsa pedig meg­nyugodva — anélkül, hogy belenézett volna a füzetbe — a pad jobb oldalára csúsztatta. A következő matekórán izgatott sut­togás, találgatás légkörébe csöppent a tanárnő. Zsuzsa is izgatott volt, pedig látszó­lag nem volt rá oka. Megkapta füzetét, s legnagyobb meg­rökönyödésére hatalmas piros elégtelen éktelenkedett benne. Hirtelen minden világos lett. A harmadik példa után Kati ceruzá­val halványan odaírta: „Ezt a két szám­jegyet elosztod, s megkapod a végered­ményt.” Alatta a tanárnő piros tintás válasza: „Köszönöm, hogy ennyire bízol képes­ségeimben. Csak azt nem tudtam, hogy tegeződünk. Pedig, ha a példákat egye­dül oldod meg, még ezt is vállalnám.” Ezek után — gondolom — természe­tes, hogy Zsuzsa mégis megbukott. MAGYAR IFJÚSÁG770/22

Next