Magyar Ifjúság, 1970. május-augusztus (14. évfolyam, 17-34. szám)
1970-06-05 / 22. szám
Hogy kerül a csizma az asztalra? A képen — és a vásáron — egy nem kevésbé díszes papucs társaságában találtuk ezt a hímzett csizmát. No, de hogy kerül a hímzett csizma az asztalra? A kérdésre a Háziipari és Népművészeti Vállalat kiállítói adták meg a feleletet. Ez a csizma — és persze a papucs is — igazi népművészeti különlegesség, s azt hivatott bizonyítani, hogy a hímzés nem csupán a blúzokon, ruhákon lehet divatos, hanem a lábbeliken is. Ezért hímezték a matyó mintákat a halvány mogyorószínű bőrre. Meggyőződésünk, nemcsak az asztalon, hanem a csinos női lábakon is jól mutat majd a hímzett csizma... S ha már a Háziipari és Népművészeti Vállalat kiállításánál tartunk, felfigyeltünk még két érdekes termékükre. A fehér fűzfavesszőből készített hintaszéket például lánccal bármelyik kerti fára felfüggeszthetjük. A piros-fekete mintás kartonhuzatba bújtatott habszivacs betétre ülve azután kényelmesen hintázhatunk a „hasban”... A másik érdekesség ez a busófejet ábrázoló faliszőnyeg. És mindjárt tegyük hozzá: évről évre pályázaton vetélkednek a szőnyegszövők. A torontáli stílusban készült busófej alkotója a bíráló bizottságtól a második díjat kapta ... A VÁSÁRON LÁTTUK HIGRic!nilill9IBnSBHH MAGYAR IFJÚSÁG A VÁSÁRON LÁTTUK ENNIVALÓ! Epres joghurt, szalámis sajt Sokan szeretik a különleges ízkeverékeket. A szemes kávéba például mokkáskanálnyi kakaót főznek, a káposztás tésztát bors helyett porcukorral hintik be... Rájuk, az ínyencekre gondolt a Tejipari Vállalat, amikor újdonságait „megkomponálta”. Nyáron a joghurt magában véve is kellemes és hűsítő. Ha gyümölccsel, például meggyel, eperrel ízesítik, még azok is szívesen fogyasztják, akik különben nem rajonganak érte. Az újdonságnak számító gyümölcsös joghurtot jégbe hűtve ajánlatos fogyasztani. A sajtot minden európai konyha beiktatta az étkezésbe. Van, ahol előételként tálalják, van, ahol feketekávé előtt adják az asztalra, másutt a szendvicseket díszítik sajtszeletkékkel. Ezeknek az ízeit sűrítették most a sajtújdonságokba. Már régebben árusítják a különféle ízesítésű kockasajtokat: a paprikást, a gombást, a csipkesajtot. Most került forgalomba a sonkás és a szalámis Royal-sajt. A legfrissebb sajtújdonság a vitaminnal dúsított Rokvital. A Promontor borokkal azonos nevű sajtot borkorcsolyának hozták forgalomba. Sokan kérnek az előételnek tálalt sajthoz vöröshagymát. Az új „vöröshagymás” Royal-sajthoz nem kell kérni a hagymát, már a készítésnél beleadagolták. — ács — Hagyomány és kísérletezés A BNV-n a vásárlók sorba álltak a hódmezővásárhelyi Majolikagyár elárusító pavilonjánál. * * Hódmezővásárhelyen gazdag hagyománya van a fazekasságnak. A századfordulón vagy négyszáz gölöncsér dolgozott a városban. Egy művészcsoport — tagjai között volt Tornyai János és Kallós Ede — akkortájt kis üzemet alapított, hogy a vásárhelyi fazekasság feledésbe ne merüljön. Az üzemecske hamarosan hírnevessé vált, s külföldön is keresni kezdték az írókázott, virágos vásárhelyi cserépedényeket. A háború ugyan megszakította a termelést, de 1951-ben azután annál jobban kivirágzott az üzem. Két évtized alatt nagyot fejlődött a majolikagyártás, s most már évente 17 millió forint értékű árut készít a gyár. A termékek hatvan százalékát exportálják. 1957 óta lakáskerámiát is gyártanak. A lakáskerámiákat Kajári Gyula, Végvári István és Fekete János iparművészek tervezik, s a díszes tárgyakat Szabó János korongos és Mónus Ilona népművész öntik formába .. . A BNV előtt már szerepeltek egy fontos kiállításon: az Iparművészeti Tanács a gyár új termékeit mutatta be. Hiszen az üzemben a hagyomány ápolása mellett a kísérletezésre, az újat alkotásra is gondolnak. Ez az elve Fábry Judit kerámiatervező iparművésznek, a gyár új fiatal tervezőjének is. — Ungváron végeztem a főiskolát — mondja. — Sok tervvel és nagy hittel szeretnék dolgozni. Söröskészletemet, vázáimat és tálalóedényeimet állítottuk ki. Sokat kísérletezem. Részt veszek egy nemzetközi kerámiapályázaton Hamburgban és a közeljövőben a fiatal iparművészek kiállításán is. Úgy érzem, hogy a hagyományok tiszteletével, de modern igénnyel sikerül majd gyárunk hasznára válnom. A VÁSÁRON LÁTTUK A VÁSÁRON LÁTTUK A könnyűipari pavilonban napról napra sokan állnak meg a Budaprint Pamutnyomóipari Vállalat kiállításánál. A látogatók egy része „címre jött”, már az előző évek tapasztalataiból tudta: itt biztosan talál valami újat, érdekeset. Mások viszont „csak” azért horgonyoztak le, mert szinte idevonzotta őket a színes látnivaló. Valóban, a Budaprint-cég az idén is kitett magáért. Konfekcionált triacetát ruháik már régebben ismertek, s tavaly a Goldbrill nevű kreppesített, könnyű és szellős szintetikus anyaggal „brillíroztak”, nagydíjat nyertek. Az idén ismét különlegességgel jelentkeztek. A Nylprint — ez a szép színekben készített hurkolt kelme tulajdonképpen hármas együttműködés eredménye. A Magyar Viszkózagyár Danamid-nylonfonalából készített kelmére nyomott a Budaprint ízléses és élénk színű mintákat. És a harmadik? Az a megrendelő, a Női és Leánykaruha Nagykereskedelmi Vállalat. S ez utóbbi különösen fontos! A vállalat ugyanis már a vásárral egyidőben a női konfekcióüzletek pultjaira küldte a Nylprint ruhákat. Miközben tehát a vásáron láthatók, a boltokban már kaphatók is — 250—500 forintért. Bárkányi Ervintől, a Budaprint áruforgalmi igazgatójától nemcsak ezt tudtuk meg.Azt is elmondotta, hogy a közel huszonháromezer dolgozót foglalkoztató vállalat nyolcvan országba exportálja termékeit. Gyorsan hozzátette: emellett természetesen több millió méter anyagot biztosítanak a belföldi fogyasztóknak. Most már bizonyára csak arra kíváncsiak a vásárra ki nem jutó olvasóink, hogy milyenek is azok az élénk színek, s általában mik tekinthetők az idén divatszíneknek. Számukra elmondhatjuk: a középlila, a középrózsaszín, a világoskék, a fűzöld, a narancssárga, a kukoricasárga, az égszínkék és a tűzpiros egyaránt divatos. S mint a Budaprint-anyagokon a kiállításon is láthatjuk: finom virágok és kavargó, harsány foltok egyaránt készíthetők ilyen színekből az anyagokra ... Akárcsak tavaly a Goldbrill, az idén a Nylprint is díjat nyert... elnyerte a fővárosi tanács nagydíját. UTÓIRAT: Izám mosolygott a szifondobozról, az Ofotért fényképezőgépeket kínáló kirakatából, az árjegyzékek lapjairól. Kedves, kislányos arca egyre többször volt látható a reklámprospektusokon. Aztán kiderült, hogy csinossága nem az ügyes fotoretusőrök munkája. Hosszú, fekete haja, kék szeme, őzikéhez hasonló termete a divatbemutatók kifutóján is jól érvényesült. De sohasem a nagy ruhákat mutatta be, mindig a bakfisdivatot. Volt a lényében valami báj és szerénység. Elhatároztam, hogy anyagot írok a fotomodellről, vagy ha tetszik, a bakfis manekenről, Jeremiás Mariról. Megbeszéltük a találkozót. Röviden és szabadkozva közölte, hogy többé nem mutat be, és nem lesz fotómodell. Abbahagyja. Csupán azért, mert úgy érzi, hogy ezek az elfoglaltságok szétforgácsolják idejét, és elvonják a „komoly” munkától. Két éve tanul angolul, elég jól beszél, de tökéletesíteni akarja tudását, hogy tolmácsként dolgozzék. Már most ilyen beosztásban működött a vásáron. Képei még sokáig láthatók lesznek a reklámprospektusokban, fényképei megjelennek egy darabig a lapokban. De akkor ő már kevésbé látványos pályán szorgoskodik. f. K. M. I / A . , nagydíjas Nylprint