Magyar Ifjúság, 1970. május-augusztus (14. évfolyam, 17-34. szám)

1970-05-15 / 19. szám

A Balatonon koncertez­tünk. Ez még tavaly volt, nyáron. Közben nyaral­tunk. Kikapcsolódtunk. Napközben spekuláltunk. Mi járhat az ember fejé­ben, ha egyszer már tagja egy beat-együttesnek? Per­sze, a muzsika. A beat. S mi azoknak, akik Pestről érkeztek a Balaton partjá­ra? Pest. Nekünk egy pesti villamos járt a fejünkben. Döcögő villamos. Csúcs­­forgalom. A hosszú úton, álltunkban, kissé elszende­­redtünk. Az egyik megálló­nál fiatalok furakodtak a peronra. Táskarádióval. Bekapcsolták. — Rock and roll! — tér­tünk magunkhoz egyszerre. — Valóban rock and roll? — töprengtünk. VARIÁCIÓ Nem, ez már nem rock and roll. És mégis az. Nem az eredeti, hanem annak egy — mai — változata. — Akkor miért hívjuk rock and rollnak? — Te! Van egy ötletem. — Na? — Hívjuk rollt rollinak. — Van benne valami. Ez a név hasonlít a ré­gihez, de már mégsem az egészen. Úgy, mint a ze­ne. Ekkor már a zenéről s nemcsak az elnevezésről spekuláltunk. Volt időnk rá, nyaraltunk. És közben rolli zenét csináltunk. Először egy számot kü­lön is, ezzel a címmel: „Hej, rolli rolli”. Aztán még 20 másikat. — Fiúk! Ebből kitelnék akár egy egész nagylemez is! Lassan mind a 20 új szá­munk tovább alakult. Újabb áthangszerelések kö­vetkeztek. Majd megkezdő­dött a válogatás, hogy vé­gül 12 szám maradjon (amely hagyományosan tesz ki egy nagylemezt). Függetlenítettük magun­kat még a hóeséstől is. Hi­szen addigra már az ősz is elmúlt. Nyári zenénk nem volt összhangban a téllel. Azt akartuk, hogy semmi se zavarjon. — Ha kell, elmegyünk egy másik égitestre! Így történt, hogy képze­letbeli koncertet rendez­tünk a Marson, 12 új szá­munkból. Már megvolt a keret is — a sztori — nagy­lemezünkhöz. Sőt, címe is volt: Koncert a Marson. Csak még a nagylemez nem volt meg, mert ahhoz nem elég, hogy mi akarjuk. M­UNKA. SEJI December elején a Hang­lemezgyártó Vállalat gyár­tási osztálya közölte, hogy most már ők is akarják. Január 5-én bevonultunk a stúdióba. Alapfelvétel. Vonós fel­vétel. Trükkfelvételek. Sztereo-trükkök. Ráének­­lés. Január 26-án végre elké­szült a komplett felvétel. Május 15-én megkezdik nagylemezünk árusítását. • — Mit vár a Hungária­­együttes ettől az első nagy­lemezétől? — Elsősorban azt, hogy az együttes stílusát egyszer s mindenkorra meghatá­rozza. Várjuk azt is, hogy a közönség felismeri: ezek a dalaink részben régebbi számaink zenei tanulsá­gaira támaszkodnak. Múl­tunkat nem akarjuk meg­tagadni, ám modernizáló­dunk, saját módra. Várjuk, hogy kiderüljön: stílusunk nem változott, de vannak benne teljesen új törekvé­sek. Abban reménykedünk, hogy kellemes meglepetést okozunk. Szeretnénk, ha tetszenék, amit csináltunk. Nagy izgalommal, nagyon várjuk a közönség reagálá­sát. S. Gy. F. A HUNGÁRIA NAGYLEMEZ TÖRTÉNETE CANNES I JEGYZETLAPOK Bán Róbert telefonjelentése Két évvel ezelőtt a fesztivál elleni tiltakozók tüntetésétől volt hangos a cannes-i tengerparti palota vetítő­terme és minden folyosója. És alig néhány nappal a megnyitás után már be is zárultak a fesztivál kapui. A világ minden tájáról összesereglett filmesek, érdeklődők népes csapata szerteszéledt. Akkor — miután ha­sonló események ismétlődtek az év majd minden filmversenyén — sokan a fesztiválok halálát jósolták. Ta­valy még itt lengett a levegőben a „mi is lesz?” feszültsége, de idén úgy látszik, a fesztivál intézménye erőteljesebb, elevenebb, mint valaha volt. A húsz évvel ezelőtt épített palotát is kinőtte már, és idén meg­nyitotta új épületét is, amelynek fém- és üvegcsarnokaiban a legmo­dernebb eljárásokkal létrehozott, változtatható falak formálják ki a helyiségek alaprajzát. A vendégek száma is nagyobbnak tűnik, mint valaha volt, és a program is zsú­foltabb. Bár az esti vetítéseken változat­lanul kötelező az estélyi ruha, de legalábbis a csokornyakkendő, né­hány száz érdeklődő változatlanul összegyűlik a bejáratnál híressége­ket nézni, és a rengeteg fotoriporter is villogtatja a vakukat — mégis kétségtelen, hogy a látványos külső­ségek, a sztárok parádéja másodla­gos kísérőjelenséggé lett. A feszti­vál középpontjába valóban maga a film került. És a filmesek számára biztosított találkozási lehetőségek, szakmai beszélgetések száma is meg­nőtt. A vetítések viszont elviselhe­tetlen mértékűvé emelkedtek. Reggel kilenctől éjfél után kettőig aligha találni egyetlen olyan percet, ami­kor valahol ne lenne vetítés, de a forgalmasabb órákban egyszerre leg­alább 6—8 film között lehetne vá­lasztani. A protestáció egyetlen megmaradt eredménye, hogy a fesztivál prog­ramja kibővült a „Rendezők két he­te” nevet viselő, és „A film a szabad­ság jegyében” jelszót hirdető vetí­téssorozattal. A mintegy száz filmet bemutató műsor — előzetes váloga­tás és utólagos zsűrizés nélkül — amolyan ellenfesztivált képvisel. Ez nagyszerű vívmány lenne, ha az itt bemutatott filmek valóban jók len­nének. De sajnos nem így van. Több­ségükben inkább azt a szakadékot példázzák, amely a fiatal filmesek „újító” törekvései és a nézők között egyre mélyebbnek mutatkoznak. A filmek, szándékuk szerint nemes mondanivalót hirdetnének, de meg­jelenési formájuk gyakran a dilet­tantizmus színvonalán marad. Nem is szólva az olyan, egyenesen csak szemtelenségnek nevezhető művek­ről, mint­ a híres Jean-Luc Godard új filmje, a „Keleti szél”. De a politizálás nemcsak ezekben a filmekben jelentkezik, hanem szin­te azt mondhatnánk, divatcikké vált a leginkább kapitalistának ne­vezhető filmgyártásban is. Majd­nem annyira, mint néhány éve a szex­filmek. (Persze ezek egyre or­denárébb, egyértelműen pornográf, és tegyük hozzá, silányságuk miatt rendkívül unalmas változatai még mindig nagy helyet foglalnak el az úgynevezett kereskedelmi vetítések programján.) A lázadó filmek gyár­tásába most már a nagy hollywoodi cégek is beszálltak, mióta kiderült, hogy ebben busásan jövedelmező üz­let rejlik. Ez az egyik magyarázata annak, hogy például a híres Metro- Goldwyn-Mayer cég finanszírozta azt az „Eper és vér" című filmet, amely meghökkentően őszinte képet ad egy amerikai egyetemista sztrájk­mozgalom brutális szétveréséről. Ugyancsak az amerikai versenyfil­mek sorába tartozik az a „Wood­­stock" című dokumentumfilm, amely a múlt évi, nagy, háromnapos ame­rikai hippy-találkozóról készült. Per­sze, a politizáló filmek között nem­csak divatcikkek, hanem jelentős és értékes alkotások is vannak, olyanok többek között, mint az olasz „Nyo­mozás egy minden gyanún felül álló személyiség ügyében”. Még egy, bár nem meglepő tanul­sága az ez évi fesztiválnak, hogy a színes film teljesen uralkodóvá vált a világ filmgyártásában. A hivata­los programban, azt hiszem, egyet­len fekete-fehér technikával­ készült mű sem szerepelt. Ugyanakkor a kü­lönböző szélesvásznú eljárások, a ci­nemascope vagy a 70 mm-es film­szalag használata teljesen visszaszo­rult. Ennek tanulságaira minden bi­zonnyal figyelemmel kell lennie a jövőben a mi filmgyártásunknak is. Végezetül, mint erről már a napi­lapok is hírt adtak, örömmel szá­molhatunk be arról, hogy az idei magyar versenyfilm, Gaál István „Magasiskola” című munkája siker­rel szerepelt az előző évieknél ma­gasabb színvonalú programban. Nem egy kritika hangsúlyozta, hogy a ma­gyar film, képeinek szépségével, a rendezés szigorú pontosságával, té­májának érdekességével a fesztivál legjobb művei sorába tartozik. Hogy a cannes-i fesztivál új jelen­ségei miképpen tükröződnek majd a díjak odaítélésében, azt nem tud­hatjuk. Május 16-án este azonban, az ünnepélyes díjkiosztáson ez is kiderül. ÉNE­TE ÉS A TELEFON Szerelem az ismeretlennel ■■■ Szélesvásznú, szovjet film K­evesebb is lehet több Befejeződött a tévé legújabb filmsorozata, A 0416-os szökevény. Miután nemrég ismételték meg — szerencsésen a felére rövidítve — Az aranykesztyű lovagjait és még él bennünk az Őrjárat az égen emléke, ismét felvetődnek magá­nak a műfajnak a problémái. Az egyik legfőbb — és az eddig látottak alapján — közös hibájuk ezeknek a filmeknek, hogy időben túlméretezettek. Nem utolsósor­ban televíziónk honoráriumrend­szere következtében, amely még mindig inkább a terjedelem, sem­mint a művészi színvonal arányá­ban előnyös a szerzőknek. Mintha alkotóik elfeledkeztek volna a közhelyszámba menő művészi igazságról, hogy a kevesebb nem ritkán a több. És ugyanennek az igazságnak a szem elől tévesztése ütközött ki A 0416-os szökevény­nél a külsősé­gek, a környezet hitelének eről­tetésében. A görcsös igyekezet, hogy mindenben maradéktalanul érzékeltessék az amerikaiak fej­lett technikai civilizációját, nagy­vonalúság helyett gyakran kis­szerűnek hatott, és csak hangsú­lyozta a bosszantó hibákat, pél­dául az ügyetlen kitakarásokat az amúgy is gyér forgalmú „autósztrá­­dákon”. Arra figyelmeztetett ez a sorozat, hogy az ilyen filmek­nél előre és gondosan mérlegelni kell lehetőségeinket, hogy már a cselekmény bonyolítása során gon­dolni kell arra, mi az, amit hite­lesen és hatásosan tudunk filmre vinni. És figyelmeztetett arra is, hogy rendezőinknek fokozottab­ban kell ügyelniük, nehogy színé­szeink is görcsössé váljanak és ne modorosan, külsőséges eszközök­kel keltsék életre a számukra ide­gen társadalmi környezetben élő alakokat. Természetesen ehhez el­sősorban elmélyültebb írói mun­kával, árnyaltabban megírt, élőbb szerepekre lenne szükség. Bersényi Iván A VERHETETLENEK Szinkronizált, szélesvásznú, bolgár film. A NYOLCADIK MÁJUS 21-I FILMBEMUTATÓK SZERELEM: 0! Színes, szélesvásznú, amerikai film főszereplő: JACK LEMMON Gyártó cég: Martin Manulis 'Forgalmazó: Columbia KASTÉLY® KALIFORNIÁBAN VAGYOCZKY TIBOR rövidfilmje egy sajátos történelmi műemléket mutat be. Gerő János: A megtizedelt osztály Három derűs történetet tartalmaz Gerő János új kötete. Témájukban, írói megformálásukban külön­böznek ugyan, de cselek­ményük időpontja mégis összekapcsolja mind a hár­mat. Ez az időpont 1944— 45 fordulója, a Tiszántúl felszabadításának ideje. Mindhárom írást átjárja a személyes élmény közvet­lensége s a visszaemléke­zés melege. A címadó kisregény cse­lekménye lényegét tekint­ve nem több, mint egy deb­receni gimnázium érettségi­ző osztályának tanévkez­dése. De mint minden cse­lekmény-megjelöléssel, ez­zel is alig mondottunk töb­bet a semminél a re­gényről. Ez a tanévkezdés ugyanis több szempontból kap önmagán túlmutató je­lentőséget. Nemcsak egy osztály indult, meg ekkor, nemcsak egynéhány fiatal indult neki az életnek, a felnőtté válás útjának, ha­nem egy egész ország. S az ébredező kamasz szerel­mek, korai házasságok, diákcsínyek között a leg­erősebb szín, s a legna­gyobb nyomaték, hang­súly arra esik: „mi lesz?”, „mit kell tenni?” Egy új élet, s vele együtt egy új, közösségi szemlélet tört be az iskola falai közé, mely már „nem középisko­lás fokon” tanít, de az is­kolai bizonyítványnál is nagyobb ajándékot ad: a cselekvő élet szép lehetősé­geinek világát. A következő írás, a Ki­csi Biri királysága már sokkal harsányabb derűt vált ki. Magva valóságos történet. Idősebb tiszántú­liak ma sem tudják neve­tés nélkül említeni annak a falunak a nevét, amely a felszabadulás után önálló köztársasággá akart ala­kulni,­­külön minisztérium­mal, pénzverdével, bizton­sági szervekkel. A falu itt Biharberettyói Köztársaság címen szerepel. Természe­tesen az, hogy megtörtént-e vagy sem, az írást aligha minősítheti. Gerő János azonban e komikus hely­zet minden kínálkozó hu­morát alaposan kiaknázta. Hőse egy eszehalt cipész, aki a szovjet parancsnok­ság eltávozása után köz­­társasági elnöknek jelenti ki magát, a kommunista párt titkárát — aki közli vele, hogy amit csinál: „hülyeség” — lecsukatja, a szomszéd község elöljáróit fegyverrel kényszeríti a földek átadására, a belügy­minisztert fegyveresei be sem engedik a faluba. A harmadik történet naplószerű, az írót egy szovjet őrmester kinevezi a falu „titkárának,” szekre­­tárnak. A felszabadulás utáni falu gondjának-bajá­­nak bemutatása mellett az őrmester, Borisz, kitűnően megrajzolt alak. Történelmünk el nem fe­lejthető sorsfordulójának világát, atmoszféráját te­remtette újjá, idézte fel nekünk ez a három ked­ves, derűjével együtt is meggondolkodtató törté­net. (A címadó kisregényt egyébként lapunk tavaly folytatásokban közölte.) Bessenyei György MAGYAR IFJÚSÁG [070/19

Next