Magyar Ifjúság, 1970. május-augusztus (14. évfolyam, 17-34. szám)

1970-07-31 / 30. szám

Jól van.Virág! Úgy érzem, az elmúlt év folyamán jutott túl a fia­tal színésznők kikerülhetetlen holtpontján. Mert szin­te törvényszerű: főiskolás korában majdnem elég, ha valaki szép. Rendezők figyelnek fel rá, filmekbe ránt­ják bele, csak mert jól mutat és elragadóan ifjú még. Aztán néhány év múlva véget ér ez a kétes futtatás, a rendezők figyelme az új főiskolás „lánymatéria” felé fordul, s a legtöbb fiatal színésznő akkor kerül hul­lámvölgybe, amikor éppen beérne a művészete. Aki csak szép és mutatós volt, az ilyenkor rendszerint kihullik a rostán, s kis stílű hakniműsorban vegetál élete végéig, örökös sértettségben a vélt mellőzöttség miatt. Dőry Virágról néhány évvel ezelőtt azt tudtuk, hogy csinos lány, kellemes látvány a színpadon és a vász­non. A Sodrásban, a Szerelmes biciklisták és még jó néhány film és tv-produkció elsősorban erről győ­zött meg bennünket. Aztán jött az óhatatlan holtpont, egy ideig nem sokat hallottunk róla. Most viszont egy­re több szót kell Dőry Virágról ejteni, mert összeszo­rította a fogát, és bizonyított. Bebizonyította, hogy jó színésznő is, sőt, művésznő a szó legnemesebb értel­mében. A főiskola elvégzése után a Vígszínház szer­ződtette, aztán egy évig a József Attilában buzgólko­­dott, míg végül az elmúlt évadban az Irodalmi Szín­pad meghozta neki a győzelmet. Mert aki látta őt Giraudoux Bellaci Apollójában vagy Hubay Miklós: Lélegzet-visszafojtva című egyfelvonásosának főszere­pében, az már magas szintű, érett játékra koncentrált elsősorban, és komoly művészi élménnyel lett gazda­gabb. Szép, kultúrált versmondása is egyre „kereset­tebb cikk” szerte az országban; az Irodalmi Színpadon a költők tolmácsolására is bőven nyílik alkalma. Nehéz volt megtalálni, napokig kerestem. — Szabolcs-Szatmárban jártam — mondja mente­getőzve —, az árvíz sújtotta területeken. Jánkmajtis, Csenger és Tivadar ifjúsági táboraiban verseket mond­tunk a kamasz­építőknek. Fantasztikus, hogy mit me­lóznak azok a srácok! Libaizmú gimnazista és jóköté­sű ipari tanuló megható erőbedobással egyaránt azon fáradozik, hogy minél előbb fedél kerüljön a szeren­csétlenül járt emberek feje fölé, így aztán számunkra is kötelező volt az erőbedobás: beleadtunk apait­­anyait, mintha a legelitebb pesti színházban szerepel­tünk volna. Megérte: hálásabb közönséggel kevés he­lyen találkoztam. — Évadnyitásig sok turnéja lesz még? — Nem, most lazítani szeretnék egy kicsit a jugo­szláv tengerparton. — Jól érzi magát az Irodalmi Színpadnál? — Nagyon testhezálló feladatokat kapok, a kollek­tíva is kitűnő. Ennek is jelentős szerepe volt abban, hogy mind magánéleti, mind pedig művészi „válságom­ról” most már múlt időben beszélhetünk. Jól van, Virág! A futók is a holtpont után válnak könnyedekké, képesekké komoly teljesítményekre. Aki túljutott rajta , annak már félig nyert ügye van. B. F. Algyőn kezdték el a Magyar Televízió fennállása óta leg­nagyobb vállalkozásának, a tizenkét részes Rózsa Sándor­nak a forgatását. Amíg a kö­vetkező beállítást készítik elő, néhányan felkapaszkodunk a pár méterre húzódó Tisza­­partra, hogy megnézzük a nemrég elvonult nagy áradás nyomait. Velünk tart Falus György, a film gyártásvezető­je is, hogy onnan a magasból magyarázza el a helyzetet: — A gát mentett oldalán feltörő víz által elöntött és emiatt lebontásra ítélt háza­kat a kimenthető anyag ér­tékében vettük m­eg. Így nem kell nekünk megépítenünk azokat a házakat, amelyek a cselekmény szerint úgyis a lángok martalékai lesznek. A forgatás befejezése után pedig mi gondoskodunk lebontásuk­ról, így még az árvízi károk utáni munkákból is kivehet­­jük valamelyest a részünket. Itt Algyőn találtuk meg azt a környezetet, ami megőrizte még a múlt század eleji Alsó-Szeged képét. Általában nehéz feladat elé állít minket Rózsa Sándor korának felele­venítése. Napjainkban például mindössze két helyen van az országban ridegen tartott gu­lya. És bár a megfelelő tájat Bugacon találtuk meg, mégis Ohatpusztáról kell majd oda­szállítanunk szarvasmarhákat, mert a bugaci gulya annyira vad, hogy nem lehet kicsapni belőle a tucatnyi állatot. Közben elkezdődött az újabb jelenet forgatása. Rózsa Sán­dor a megyei perzekútorok elől az egyik égő házba me­nekül. Olyannyira valósághű­re sikerült a jelenet, hogy kisebb baleset is történt: a Rózsa Sándort alakító Oszter Sándornak és a jelenetben szereplő Jobba Gabinak kissé megperzselődött az arca. Még az orvos el sem látta őket, már meg is született a színész­kollégák között a vicc: — Ha majd Pesten megkér­dik, hogy milyen lesz Rózsa Sándor, elmondhatjuk: forga­tás közben csak úgy égett az arcunkon a bőr. Az elkezdett jelenetet már nem is lehet befejezni, mert eleredt az eső. Fedél alá hú­zódunk, és megkezdődik a be­szélgetés. — Móricz Zsigmond regé­nyét Sipos Tamás írta televí­zióra — mondja el Szűcs An­dor, a Televízió drámai és iro­dalmi főosztályának vezetője, a film dramaturgja. — Mikor híre ment, hogy mire készü­ltcahosszat fáklyaként lángolnak a házak. A száraz nádtetőkből felcsapó lángnyelvek tölcsérré kapaszkodva örvénylenek egyre magasabbra. A füsttől opálos levegőben, mint baljós fekete hóesés kövérre hízott pelyhei, kavarog a pernye. Itt forgatják a Magyar Televízió eddigi leghosszabb filmjét, címe­­lünk, sokan tanácsolták, hogy romantikus betyárfilmet ké­szítsünk, mert az kelendő lesz külföldön is. Mi azonban a Rózsa Sándort egy több éves munkát kívánó sorozat nyitá­nyának szánjuk. Szeretnénk a televízió számára feldolgozni a magyar prózairodalom klasz­­szikus alkotásait. No, nem azért, hogy nézőink ezzel elé­gedjenek meg a könyvek he­lyett, hanem ellenkezőleg, hogy kedvet csináljunk elol­vasásukhoz. Ezért találko­zott valamennyiünk osztatlan egyetértésével a film rende­zőjének, Szinetár Miklósnak legfőbb „hadiparancsa”: min­denben híven Móricz Zsig­­mondhoz! Megőriztük a re­gény szerkezetét is, csak egyetlen fejezetet, a Ződvá­­sárt emeltük át a második rész­ből, mert ezzel tudjuk teljessé tenni az emberi lázadás be­mutatását. — Éppen ez a lázadó maga­tartás az, ami miatt magamé­nak érzem Móricz regényét — kapcsolódik a beszélgetésbe Szinetár Miklós. — Nyugaton ma hódít a fiatalok közt a guevarizmus, de gyakran unat­kozó úrigyerekek mennek el tüntetni, akiknek ez szórako­zás és nem társadalmi kény­szer. Számomra azok az igazán rokonszenvesek, akiket a kény­szerítő társadalmi töltés moz­gat. Így Rózsa Sándor is. ő, mint ezt egy csodálatos mono­lógban el is mondja, számadó szeretett volna lenni, de a kö­rülményei másra kényszerítik. Lesz izgalom a film cselekmé­nyében is, de akik elsődlegesen ezt várják, csalatkozni fognak. Az igazi izgalom Rózsa Sándor drámájában, az emberi össze­ütközésekben van. És hogy ezt Móriczhoz méltóan ábrá­zolhassuk, nem riadok vissza belső monológok és narrátor alkalmazásától sem, ami miatt esetleg egyesek rámsütik majd a konzervativizmus bélyegét. — Nehezen lehetne éppen önt konzervativizmussal vá­dolni, aki rendezőink közül talán legmerészebben dolgo­zik fiatal színészekkel. Bizo­nyítja ezt ebben a filmben is a III. éves főszereplők, Osz­­ter Sándor és Muszte Anna példája. — Ne higgye, hogy ez va­lamiféle ,, koncepció” nálam. Igyekszem mindig a szerep­hez legmegfelelőbb színészt megtalálni. Soós Imre óta nem volt olyan színészünk, aki el­­játszhatta volna a fiatal Ró­zsa Sándort. Most megtalál­tam a főiskolán. Bersényi Iván RIZSA SÁNDOR is két főszereplő: Oszter Sándor és Muszte Anna Fotó: Markovics Ferenc ! Jó szórakozást kíván a JUTOK EV*! Verne regénye színes, szélesvásznú, angol—francia filmen DÉL CSILLAGA Hajsza az eltűnt gyémántok után Korhatár nélkül megtekinthető ECCE HOMO, HOMOLKB Mi minden történik egy családdal egy vasárnap. Humoros csehszlovák film Egy bátor férfi vakmerő akciói MÉRNÖK VESZÉLYES KÜLDETÉSBEN Szinkronizált, szélesvásznú szovjet film MÉRSÉKELT ÉGÖV Magyar film MAGYAR IFJÚSÁG,1370/30

Next