Magyar Ifjúság, 1971. január-április (15. évfolyam, 1-18. szám)

1971-02-26 / 9. szám

A szavazást nem csak személyekre és együttesek­re kérte a lap: véleményt m­ondtak a legjobb 1970-es angol nagylemezekről, kis­lemezekről, a legjobb tv­vagy rádió show-ról, a leg­jobb disc-jockeyről is. A legjobb LP-nek a már csak nevében létező Beatles „LET IT BE”-je bizonyult, második George Harrison önálló lemeze, az „All Az eredmények véglegesek, a meglepe­téseken is túlvannak az illetékesek, no meg az érintettek. Meghalt a király, éljen a király — a New Musical Express, a leg­nagyobb példányszámú, népszerű angol pop-hetilap szavazatai alapján eldőlt, kik az 1970-es Top Pop, azaz a pop- és beatzene legjobbjai listájának éllovasai. Things Must Pass", s a harmadik a „Led Zeppelin 3. számú albuma”. A leg­jobb kislemez a Mungo Jerry együttes „In the Summertime" című száma, noha a zenekar a világlis­tán csak a 15., az angol lis­tán pedig a 11. helyet kap­ta. A második a Free „All­­right Now” című lemeze, bár a Free a világlistán a 14. s az angol listán a 8. helyen áll. A legjobb tv­­show-nak a „Top of the Pops” bizonyult, második a rádió Disco 2 műsora (amolyan Csak Fiatalok­nak!), s a harmadik a Cliff Richard tv-show. A legjobb disc-jockey Jimmy Savile. És most lássuk az éne­keseket és zenekarokat, mert az igazi csemegék itt adódtak. A világlista leg­jobb férfi énekese­i 13 éve szavaznak, s ezúttal ez a tizenkettedik győzelme! — Elvis Presley, őt Cliff Richard és Tom Jones kö­veti. A zenei személyiségek világlistáját szintén „A Ki­rály” vezeti, utána Cliff Richard és Andy Williams jön. Engelbert Humper­dinck az első listán a 17., ezen pedig a 23. helyen van... A legjobb női énekesek világlistáját Diana Ross vezeti, a következők: Me­lanie és Cilia Black—Dusty Springfield, azonos számú szavazattal, holtverseny­ben. A legjobb együttes a vi­láglistán a Creedence Clearwater Revival, a Beatles és a Led Zeppelin előtt. Ez meglepetés, de nem csoda. A Rolling Stones az ötödik. Az angol lista legjobbjai: férfi énekesben első Cliff Richard,­­ugyancsak ő a legjobb énekes egyéniségek listavezetője, s mindkét listán Tom Jones áll mö­götte). A legjobb női éne­kes Cilia Black (Lulu és Dusty Springfield előtt), s ő a 3. az énekes egyénisé­gek listáján. A legjobb együttes a Beatles, a Hol­lies és a Led Zeppelin előtt. A legjobb hangsze­res együttesek: Shadows, C.C.S., Mr. Blue. A leg­jobb új együttesek: McGuiness Flint, Deep Purple, Free. A legjobb új lemezénekesek: Elton John, Dave Edmunds, Robert Plant. ig7. S akinek ennyi kevés lenne, néhány „csemege”: Donovan a 19. az angol lis­tán; Joan Baez a 20. a vi­láglistán; Bob Dylan a 8. a világlistán; a veterán Frank Sinatra 7. helyével alaposan megelőzi a 12. helyezett Mick Jaggert a világlistán; a Shadows 17. az angol együttesek listá­ján, s a világlistán nincs az első 20 között; Paul McCartney nagylemeze, a „McCartney” csak a 7. helyre volt jó az angol nagylemezlistán stb. stb. Mint minden listán, ezen is lehet vitatkozni. Egy azonban bizonyos: a meg­dönthetetlennek hitt trónok is meginognak egyszer, s a pop és beat világában sincs ez másképp. Elvis pedig? Az élő kivétel, aki egyma­gában erősíti a szabályt... „Elvis pedig? Az élő kivétel, aki egymagában erősíti a szabályt.. Cilia Black és a kisfia, Robert John Cliff Richard Mosolygó Buddha-fej? Perzsa népmese gyermek­hőse? S a mediterrán fé­nyű szemek, az arcmezők gödreiben bujkáló huncut kis figurák? S végezetül: a lassú szavak, az időtlen időkből fel-ki szakadok? Kazanlár Emil portréja ez, vagy csupán vázlat egy különös archoz? Soha fá­radságosabban tárulkozó beszélgető partnert, soha könnyedébben adakozó ba­rátot ... * Mit tudunk róla? 1939- ben született, Teheránban. Apja perzsa, édesanyja magyar. 1962-ben telepe­dett le végleg hazánkban, az ELTE oktatója volt, há­rom iranisztikai évfolyam perzsa lektora. Nemrég végzett a francia—spanyol szakon. De tökéletesen be­szél magyarul, jól angolul, mindent megért örményül és törökül. Két esztendeig dolgozott az Állami Báb­színházban. Az Eötvös Klubban működő egyetemi bábegyüttes vezetője vagy inkább „tótumfaktuma”. Édesanyjával együtt elbe­széléseket fordít az Európa Könyvkiadó Mai iráni el­szólók című kötetébe. Szak­­dolgozatának témáját az összehasonlító színháztör­ténet tárgyköréből válasz­totta.* Az Eötvös Klubban ülünk. Kazanlár Emil em­lékezik: — Kertes házban laktam, örményül, törökül és per­zsa nyelven beszéltek a szomszédok. Asszíroktól tanultam franciául. Életem döntő eseménye: héteszten­dős koromban apám el­égette, majd kidobta játé­kaimat, és megtiltotta, hogy rajzoljak. Azóta életfor­mám a játék, a rajz. A színekre emlékszem legszívesebben. Imádtam a Nagy Bazárt, a „perzsavá­­sárt”. A fedett tetős, bolt­íves bazárban és az épület előtt ezerszínű és­­illatú portéka halmozódott: mo­zsarak, húsdarálók, sző­nyegek, bugylibicskák, selymek, agyagkorsók és számtalan keleti étel. Az árusok improvizált ritmi­kus szövegekkel csábítot­ták a vevőket. A boltok előtt tömjénszerű botocs­kák égtek. Később a hét­éves fiúk körülmetélési szertartásán láttam ősi perzsa bábjátékot. Tizenkét éves koromban már ma­gam is előadtam a Jancsi és Juliska keleti változa­tát. S természetesen a per­zsa miniatúrák: elkesere­detten követeltem édes­anyámtól, hogy olvassa fel a miniatúrás könyvek epi­kus legendáit. Sok kis fi­gura látszott e különös la­pokon, amelyek majdnem azonosak, de mégsem egy­formák, és valamilyen kap­csolat alakul ki közöttük. Griffmadarak, óriások, sárkányok, s nem utolsó­sorban emberek élnek e képeken, szüntelen moz­gásban, szőnyegeken, me­zőkön, tengervízben, a tér­ben szétszórva, sosem sta­tikusan. Persze azért rea­lista gyerek voltam: nem hittem a Baba Now Rúz­­ban, az Újév Apóban. In­kább a tavaszban bíztam, s bizonyosan tudtam: egyszer valamivel örömet kell szereznem a gyerekek­nek. Iparművészeti gimná­ziumban tanultam tovább: a perzsa miniatúraművé­­szetet. Szimin Danesvár volt a tanárnőm — ma Irán világirodalmi rangú írója. Hiszem, alkotó em­berként tőle és édesanyám­tól kaptam a legtöbbet. A Csizmáskandúr című előadás alakjai: miniatú­­rabábuk. Kazanlár*­ Emil ma is alkotó iparművész, bábtervező. Figurái emlé­keztetnek a Nagy Bazár színskálájára, arcukon kü­lönös keleti vonások. Az Eötvös Klubban Picasso­­darabot játszik Kazanlár Emil magyar nyelven , a perzsa színjátszás mimiká­jával, gesztusaival. A tervek? Már készül, a Corvina jelenteti meg A bábjáték története című műhelytanulmányát, to­vább vezeti az Eötvös Klub Marionett Stúdióját, disz­­szertációt ír az összehason­lító színháztörténet tárgy­körében, középperzsát és óperzsát (ékírást) tanul, a Világirodalmi Lexikon szá­mára a mai perzsa költé­szet szócikkeit írja, s vé­gül : verseket fordít... Nádor Tamás­ ­ 71/912MAGYAR IFJÚSÁG A rokonszenves agronó­­mus olyan tsz-be kerül ahol a pénz helyett sóhaj­jal fizetnek a munkaegysé­gért. A tagok persze ber­zenkednek, a vezetőség természetesen a kivezető utat keresi. Az agronómus egyelőre kívül reked a gondokon, csupán új kör­nyezetével ismerkedik. Nos, az ismerkedés gyorsan vál­takozó hangképei már sej­tetik, hogy titok lappang a határban. Az újonnan jött kisvártatva rátalál a titok nyitjára: az elnök úgy akarja pénzhez juttatni a tagságot, hogy az árvíz most a bevetetlen földbe — utólag — főtt magot vettet. Mit tegyek? — töpreng az agronómus. Mit tennék az ő helyében? — kérdezzük mi. Hősünk nyugodjon be­le a kártérítési csalásba? Beszélje le az elnököt ár­talmas tervéről? Jelentse a veszélyt a biztosítónak? Vagy dolgavégezetlenül megfutamodjon ? A hallgató akaratlan azo­nosulása már jó jel, a szer­ző problémaérzékenységé­nek elismerése. Mert nem kevesebbről van szó, mint arról, hogy az állam érdeke — a kártérítés megakadá­lyozása — és a szűkebb közösség érdeke — a kár­térítés kierőszakolása — között kell igazságot ten­nünk. De biztos, hogy a két érdek egyúttal kétféle érdek is? A szerző nem hagyta figyelmen kívül azt a megszokott jelenséget, hogy az állam így is, úgy is, ha nem kártérítés, hát hitel formájában segíti a tsz-t? Az elszánt elnök egyezséget ajánl. A „ki- RÁDIÓ II mentőangyal csak­” pénz felét adják a tagoknak, a másik feléből pedig a „lekenyerezett” ag­ronómus valósítsa meg dé­delgetett tervét, a falu jö­vőjét biztosító kertészetet. Hősünk azonban nem alku­szik. Valamiféle elvont er­­kölcsiség nevében kinyilat­koztatja, hogy a csalás ak­kor is csalás, ha egy egész szövetkezet hasznára köve­tik el, s fájó szívvel, de el­menekül. Hősünk? Hm. Nem tudom. Most már nem is annyira rokonszen­ves. Az egyetemi üvegház­ban azt már megtanulta, hogy kompromisszumok árán nem érdemes élni, ám a kisbetűs életbe kerülve arra még nem döbbent rá, hogy kompromisszumok nélkül nem lehet élni. De mi lesz a szívesen azono­suló fiatal hallgatóval? Hi­szen hős nélkül nincs ifjú­sági hangjáték. S aligha­nem az író szándékától függetlenül, nem utolsó­sorban egy nagyszerű rá­diószínész jóvoltából a hát­térből az előtérbe nyomul, az érdeklődők tudatába lo­­pózik a darab és a mező­­gazdaság mentőangyala. A szerző ugyanis pusztán körvonalazza, ám Molnár Tibor szorongatóan hiteles beleérzéssel jeleníti meg a „Húsz óra” emlékezetes pártfunkcionáriusának tsz­­elnök irodalmi édestestvé­rét, aki egyéni boldogulá­sát, családját s apránként az életét áldozza azért, hogy a tengődő szövetke­zetek végre napvilágra vergődjenek. Az eddig ismeretlen Z. Szilágyi János nemcsak problémaérzékeny író, ha­nem írni is tud, ráadásul — ez sem csekélység! — módfelett érzi a rádiós mű­fajt. Első hangjátéka, a „kártérítés nélkül” persze nem hibátlan, figyelemre érdemes tehetségét viszont feltétlenül tükrözi. Bizo­nyosan találkozunk még nevével, rádiódarabjaival. Zöldi László Mécs Károly és Pécsi Il­dikó, a rádiójáték szereplői Iklády felv. A könyv címében sze­replő mandarinzselészín nemcsak egy roncstelepről szerzett áramvonalas autót álcáz, hanem a mai „Autó- Amerikát” is. Azt a Jóléti-Szuper-Technikai-Nagy- Társadalmat, Gépi-Szuper- Paradicsomot, ahol az iga­zi problémákat — néger­kérdés, háborúk — lekan­­dírozzák, leöntik a forma­lizmus, az elvtelen alkal­mazkodás cukormázával, ahol az embereket az auto­maták és „okosticiánok le­röfögött szövegei" irányít­ják, s a közízlés, közer­kölcs az „ami törvénytelen, az nem erkölcstelen, és ami erkölcstelen, az nem min­dig rossz” elve után igazo­dik. Itt a szabadságigény leg­könnyebb útját kénytele­nek járni a szellemileg sat­nyává manipulált percem­berkék, s a formák ezer színe: „Vízikék, vízizöld, vízinyers, vízibölény, vízi­­pitymallat, víziesthajnal, vízimárvány, májfoltos­­márvány, kankósfehér, apagyilkos rózsa, guta­si- KÖNYV Kandírozott mandarinzselészínű áramvonal mított veres, köszvénymen­­ta sárga, búgatópor barna, mandarinzselé" külcsínje csak belül üres, sarokba szorított életérzésüket ta­karja. Életük ebben a forma- és színorgiában telik el, tevé­kenységüket a státusharc tölti ki, egyéniségük elkép­zelhetetlen a státusreflex kéje nélkül. Példaképeiket szentté avatják, s úgy za­rándokolnak hozzájuk, mint Mekkába az igazhi­­tűek. „Egy jól öltözött alak a pulttól Cassius mögé sur­ran, enyhén megböki a ha­todik bordája táján, azzal visszamegy a pulthoz, és azt mondja a barátnőjé­nek: — Ez Cassius Clay. Hozzáértem. Nem vicc.” De ez a könyv nemcsak a „buggyantak paradicso­mát", az „izompacsirtákat”, a „nagyszájúakat” a John­son öcsiket, össznépi hő­söket, az amerikai „nyolc és fél” ,„az átlagon aluli kispolgárok” panoptikumát vonultatja fel, mert ebből a fél Amerikából kinyo­mozhatjuk a teljes Ameri­ka képét is. Így tudósít bennünket Tom Wolfe egy másik föld­részről, amely a technikai forradalom következtében egészen közel került hoz­zánk, s amely így elveszí­tette titokzatos dicsfényét. Mondandója éppolyan meghökkentő, mint stílusa. Salinger Zabhegyezője után újabb rohamot indított az olyan irodalmi nyelv ellen, ami kiveti, kitagadja a ka­­masz-félvilág nyelvét. Any­­nyira újszerűen alkalmazza ezt a polgárt riasztó stí­lust, hogy az olvasó a könyv elolvasása után úgy érzi: „megáll az ész és visszanéz”... Udvarhelyi András A televízió adottságai nálunk olyanok, hogy kü­lönös gonddal kellene ke­zelni a téli hónapok műso­rait. Nem tudom, készült-e ilyen irányú felmérés, de valószínűnek tűnik, hogy egyáltalán nem elhanya­golható rétegek számára az otthonülősebb téli esték sokat szidott, de mégis monopolhelyzetben levő kitöltője a televízió. Sokan persze azért szidják a tv műsorát, mert végignézik a rossz műsorokat is. A né­ző viszont azt kénytelen nézni, amit a tv sugároz számára. Mindez örvende­tes lenne, ha a televízió csak informálna és csak jó műsorokat sugározna. Az utóbbi hetekben viszont éppen ezek a jó műsorok hiányoznak. És nem csu­pán a szórakoztató műso­rok színvonala gyenge, de eltűntek az izgalmas, jó ri­portok, és baj van újabban már az ismeretterjesztő műsorokkal is. Az utóbbi idők ínségé­ben például a „Daktori” vált az egyik legnépsze­rűbb adássá. Joggal köz­kedveltek nálunk a termé­szetfilmek. De ez a film a legrosszabb amerikai séma szerint készült. Csak ki­sebb hányadában mutatja be az állatokat a maguk természetes környezetében és életében, nagyobb részét egy érzelgős sztori tölti ki, amibe belekényszerítik ma­gukat az állatokat is. És nem lehet fenntartás nél­kül örülni az önmagában kitűnő India-1 sorozatnak sem. Túl gyakran tekint kézenfekvő és közismert dolgoknak olyanokat, amik­ről bizony éppen akkor hallunk először, és nem ártana velük egy kicsit bővebben megismerkedni. Ami viszont még ennél a TV ínségben filmnél elnézhető és meg­bocsátható, az a magyar is­meretterjesztő műsoroknál már nem. Hovatovább még a „Delta”-t sem lehet egy átlagos érettségivel nyo­mon követni, pedig ez a műsor igyekszik népszerű és közérthető formában bemutatni és fogalmazni. A többi hasonló népműve­lő műsor is néha az igazi népművelés helyett tudo­mányos káderek tovább­képzését tekinti hivatásá­nak. Sokat beszélünk arról, hogy napjainkban, amikor a tudományos és technikai forradalom korát éljük, nem tekinthetjük az isme­retszerzést lezártnak az is­kolával, és szakadatlanul tovább kellene képeznünk önmagunkat. Erre kiváló eszköz a televízió. De igaz az is, hogy a sokat emle­getett „átlagnéző” nem lé­tezik, és az egyes műsorok nem szólhatnak minden­kihez, csak bizonyos ré­tegek számára. Ám nem töltheti be a televízió fel­adatát ezen a téren sem, ha elveszti érzékét a reali­tás iránt. Bersényi Iván SLÁGER - 9 Mostani h e 1 (Legutóbbi) y e z é s Hetek száma 1 (1) Élünk és meghalunk — ILLÉS 4 2 (2) Oh, Barbarella — OMEGA7 3 (♦) Kócos ördögök — METRO9 4 (9) Jaj, nem vigyáztam — KOVÁCS KATI9 5 (5) János bácsi pipája — ZALATNAY SAROLTA9 6 (3) Régli dal — ILLÉS9 7 (8) Ne sírjatok, lányok — ILLÉS5 8 (14) Júliára vártunk — ILLÉS4 9 (9) Gyöngyhajú lány — OMEGA9 10 (8) Eredeti rubin — HUNGÁRIA9 11 (13) Vágyom egy nő után — KORDA GYÖRGY9 12 (11) André (je t’aime) — KONCZ ZSUZSA9 13 (12) Sört kérek én — ARADSZKY LÁSZLÓ9 14 (10) Menekülés — ILLÉS9 15 (-) Sötét a város — OMEGA1 A szavazatokat kedd (március 9.) déli 12 óráig küldheti­tek be címünkre (Magyar Ifjúság szerkesztősége, Sláger­lista, Bp. VIII., Somogyi Béla u. 6.). Változatlanul kérjük, hogy mellékeljétek heti „10”-es jelzésű slágerlista-szelvényünket.

Next