Magyar Ifjúság, 1972. május-augusztus (16. évfolyam, 18-34. szám)

1972-06-23 / 25. szám

KEITH JARRETT BABOS GYULA JIMMY WOOD ZOLLER ATTILA DUSKO GOJKOVICS Szombat, este 10 óra. BABOS GYULA, legjobb modern jazzgitárosunk görnyedt háttal, csu­kott szemmel áll, homlokán patak­zik az izzadság. Pedig nem ő ját­szik, a nézőtérről figyeli a tévések reflektorainak fényáradatában úszó színpadot, ahol az „évtized zongo­ristája”, a free jazz egyik pápája, KEITH JARRETT játszik triójával. A színhely: Székesfehérvár, ahol az ezeréves város hangsúlyozottan ju­bileumi körülmények között rendez­te meg az Alba Regia Videoton Dzsesszfesztivált. A fesztivált lebonyolító Rádió — valószínűleg a jubileum miatt meg­nőtt anyagi lehetőségek eredménye­képpen — olyan sztárparádét produ­kált,­ ami még a mienknél sokkal nagyobb jazzkultúrával rendelkező országokban is ritka. Fellépett az összes jelentős hazai jazzelőadó mű­vész, s meghallgathattuk — és a kö­vetkező hetekben a tévén keresztül az egész ország megismerheti — a jugoszláv DUSKO GOJKOVICS kvintettjét, amelyben — túl azon, hogy a zenekarvezető Európa egyik legjobb pisztonosa — szerepelt JIMMY WOOD, a nagyszerű bőgős is. Fellépett a holland DUTCH SWING COLLEGE BAND, Európa legrégibb, immár 25 éves dixiland­­együttese. Ők, noha hallatlanul nagy tudású muzsikusok, bizony egy kicsit már elavultak. HAL SINGER, a neves amerikai blues szaxofonos is némi csalódást keltett, de kárpó­tolt ezért kitűnő kísérő triója, a francia GEORGE ARVENITAS együttese. Három bigband (nagyzenekar) szerepelt a fesztivál programjában. GUSTAV BROM-nak a híres cseh fúvósiskolán csiszolt bigbandjét már régóta ismerjük. A három, bigband közül a legki­emelkedőbb a lengyel nagyegyüttes volt. ők a legkorszerűbb bigband­­zenét mutatták be. Nagyszerűek a szólistáik. (Külön érdekesség, hogy pisztonos nélkül érkeztek, mivel tár­suk megbetegedett. DUSKO GOJKO­VICS az első szóra vállalta a beug­rást, és mindössze egyetlen próbá­val tökéletes beilleszkedéssel végig­fújta a közel egyórás programot.) Nem jazz, de mégis örömöt hozó produkció volt a JOHNNY THOMP­SON SINGERS. A műsor ugyan gos­pel énekesként tüntette fel őket, de valójában nagyszerű zenét énekel­tek. A névadó zenekarvezető mel­lett — mindnyájan négerek — két lány: ARLENE MILLS és DELORES COPES, valamint egy fantasztikus hangskálájú fiatalember, GEORGE EDMONDS a kvartett tagjai. Bizo­nyos, hogy még sokat hallunk róluk a jövőben. Végül a legnagyobbakról szólnék, azokról, akiket a világ minden jazz­­zenésze csak a muzsikazsargon egyetlen szavával tud jellemezni: TIGRISEK! KEITH JARRETT triója a harmó­niák megszámlálhatatlan sorozatá­val bővítette a jazz eszköztárát. JARRETT ART BLAKEY, ROLAND KIRK, majd CHARLES LLOYD együtteseiben játszott, mellettük jár­ta ki a jazz „egyetemét”. 1966 óta játszik saját együttessel. 1969-ben alapította a triót, amellyel a feszti­válon fellépett. Bőgőse, CHARLIE HADEN és dobosa, PAUL MOTAIN egyenrangú társak művészetében. Ritmus- és hangzásviláguk olyan tö­kéletesen felépített, hogy a zene lendülete szinte odaszögezi a szék­hez hallgatóikat. A több mint harminc éve Ameri­kában élő ZOLLER ATTILA kvin­tettjében is kizárólag a legnagyob­bak szerepelnek. Zoller a ranglisták szerint a világ első modern jazzgi­­tárosa. ALBERT MANGELSDORFF a világ első pozanosa. BARRE PHILLIPS a legnagyobbak egyike a bőgőn. STEVE MARTIN a világ harmadik legjobb jazzdobosa, a kis csengettyűkkel, csörgőkkel, gongok­kal és sípokkal szereplő ARMEN HALBURI­AN szintén egyedi jelen­ség. Zollerék előadása közben értettem meg miért hívják a zenészek a nagy muzsikusokat „tigriseknek”. Zenéjük úgy sugárzott a színpadról, ahogy az óriás macska néz, amikor aranyszín szemével egy helybe szegezi áldo­zatát. Hegedős László Hegedűs György felvételei KEITH JARRETT TRIÓJA és KISZ-együ­ttes új műsora Június 11-én a Madách Színházban került sor a KISZ Központi Művészegyüttes tánc­kara TÜZEK című új produk­ciójának díszbemutatójára. A táncokat Szirmai Béla művé­szeti vezető és Vadady Ágnes koreográfus, a díszleteket Barta László, a jelmezeket Witz Éva tervezte. Az egyes számok kísérőzenéjének szer­zői, illetve összeállítói: Ko­­csár Miklós, Daróczi Tamás, Fehér András, Gazda Péter, Juhász István, Kovács Barna és Papp Zoltán. Az előadáson közreműködött az együttes irodalmi csoportja (művészeti vezető: Gáli László), rajkó­zenekara (művészeti vezető: Farkas Gyula), szimfonikus zenekara Tolmácsy László ve­zényletével, egyetemi énekkara (művészeti vezető: Tóth Béla), valamint a Kócbabák vokál­­trió. Műsorközlő Kovács P. József volt. A díszelőadáson megjelent dr. Horváth István, a KISZ KB első titkára és Borbély Gábor, a KISZ KB titkára is. A premier közönsége vastaps­sal ünnepelte a Magyar Kom­munista Ifjúsági Szövetség reprezentatív művészegyütte­sének új műsorát. Ennyi a szűkszavú híradás (ha úgy tetszik — „protokoll”). Az előadás azonban ennél jó­val több méltatást érdemel. A műsor első fele a Dózsa- és Petőfi-évforduló közös ih­letésében fogant egyetlen — négyrészes — kompozíció: „Képek népünk történelmé­ből”. Mondanivalója az a sok­évszázados tűz, amely né­pünknek a nemzeti szabadság­ért és a társadalmi haladásért vívott harcában — hol pislá­kolva, hol magasan lobogva — végigvonult. A szilaj drá­mai „történések” és a poézist sugárzó lírai helyzetek válta­kozása állandóan emelkedő feszültséget biztosított a nagy­szabású tánckölteménynek, s e tény értékét az is növeli, hogy a táncfolklórnak ilyen méretű tematikus alkalmazá­sára még nem volt példa az együttes történetében. Az előadás második felében látott négy mű közös témája a jelen: „Képek az ifjúság mai életéből”. A táncok mozdulat­elemei s a — olykor sokkíro­­zó hatástól se tartózkodó — kísérőzene melodikája, ritmu­sa, hangszerelése stílszerűen modern, s felhasználja a beat eszköztárát is. Ebben a rész­ben különösen élesen nyilvá­nult meg az új műsor egészé­ben is megfigyelhető kont­­rasztáló szándék. Különösen sarkítva jelentkezett ez a ten­dencia — jelezvén a műsor felépítésének magasfokú tu­datosságát — a két utolsó számban. A bűbájos, kacagta­tó helyzetkomikumra épülő „Kétszer kettő” után ugyanis felkorbácsoló zárókép („Bar­bárok”) következett, az ame­rikai imperializmus vietnami gaztetteit képzettársító jelenet — Schubert Ave Mariájának dzsesszorgonán felhangzó, iszonyatos aláfestésével. Végül, ha röviden is, elis­merően kell megemlékeznünk — az együttes turnéira való tekintettel, könnyű szállítha­tóságot biztosító — a „szűk­szavúságukban is kifejező” díszletekről s nem utolsósor­ban a táncosok kosztümjeiről, melyek olykor szinte hatvá­nyozzák, egyes képek elején pedig kifejezetten elindítják az esztétikai összhatást. S még egy, különösen örvendetes je­lenség: a produkció zeneszer­zőinek sorában számos fiatal vagy éppenséggel pályakezdő alkotót is üdvözölhetünk. Az együttes új produkciója magas színvonalon reprezen­tálja ifjúsági szövetségünk kultúrpolitikai törekvéseit; méltó arra, hogy szerte az or­szágban, minél több előadáson kerüljön a fiatalok — és nem­csak a fiatalok — sok milliós közönsége elé. Kerekes Gábor A föld alól is foghatóan, ta­­pinthatóan evilági üzenetet küld Devecseri Gábor két posz­tumusz kötetében (A múlandó­ság cáfolatául, Magvető, 1972., A meztelen istennő és a vak jövendőmondó, Magvető, 1972.). S ha hozzáadjuk ehhez az ösz­­szegzéshez a pályasummázó triász harmadik tagjául a va­lamivel korábban megjelent Bikasiratót, jól számoltunk. Az élet hármassága: a szerelem, a harc és az öröm, e nehezen megvilágosodó költői-írói mun­ka végeredménye. Búvópatak­sors: Devecseri legjobb ener­giáit rejtve futtatta a végső be­teljesedést ígérő kijáratig. De csak gyarapodott, tisztult, sű­rűsödött műfordítói évtizedei alatt. S kijárat ez a három összefoglaló mű valóban: a költő nem töretik a halállal szembesítvén, de inkább emel­kedik, felszabadul kötelékeiből. Nincs is túlságos gondja a mú­landóságra: emberszabású em­bernek törvény a kötelező be- Olvasónapló fejezés. És­ soha még szaba­dabb hónapokat: az ágyhoz szögezett haldokló testé minden fölvállalt határidő, minden kö­telezettség. Devecseri Gábor utolsó hónapjait mámoros szel­lemi szabadságban töltötte. Ön­ző módon csak magára figyelt, s nekünk adta, ránk testálta léte legjavát, emberi nagysá­gát. Azelőtt mintha csak köveket szólt volna Takács Imre. Leg­újabb kötete (Szertartás, Mag­vető, 1972.) is férfias, sziklás beszédű. Még a korábbiaknál oldottabb sorokban sem meg­ereszkedő. Szobrász formálja ezeket a szikár verseket, levési, lepattogtatja a felesleget. S épp „Szertartás" nincs ebben a kötetben, ha van is emelke­dettség, nemes pátosz. E köl­tészetben még az Idegen sza­vak is hazai „fekvésben" szól­nak, s mégsem vidékien, mégis jó dallamban. Aki itt csak a szerelemről vallana, az ismeri már a világ teljességét. Nincs költészetében kimódolt önsaj­nálat, keserűségét is leteszi, ahová az való: egynek az em­bersors dolgai közé. Ta­kács Imre eredendően azo­nos a természettel. Föld­műves, szerszámos költő. Tár­gyak, szavak, eszközök, je­lentések ismerője, közvetlen, szinte testi kapcsolata van a társadalom törvényeivel, az asszony­ szerelemmel, az ele­mekkel. Tudjuk-e eléggé, hogy ez a rejtőző, ez a köznapi, sze­mérmes nevű „vidéki”, mek­kora költő? Talán a hitvallása, nyilatkozata lenne kevés? Mert az bizony alig akad. De ha szól, Takács Imre számára az igen igent, a nem nemet jelent. Ha beszél, mond is valamit. Nádor Tamás BUTELLÁK, MÁNGORLÓK Több mint húsz fiatal mutatja be alkotásait a Fővárosi Művelő­dési Házban megrendezett kiállí­táson. A kiállítók közül többen már a korábbi években elnyerték a KISZ és a Népi Iparművészeti Tanács évente meghirdetett pá­lyázatán az ifjú népművész cí­met. ők fejlődésükről számolnak be. Mások szakmai felkészültsé­gükről tesznek tanúbizonyságot. S van, aki arról vall, hogy egy fiatal iparművész számára miit je­lent a népművészet formakincse. A kiállításon legnagyobb anyag­gal a kerámikusok, fazekasok sze­repelnek. A rendkívül változatos bemutató felvillantja a népi ke­rámia-hagyományok továbbélésé­nek, alkotó újrafogalmazásának szinte minden lehetőségét. F. Szabó Mihály, mikor fazekas lett, a családi hagyományokat folytatta. Nemcsak szépen ko­rongol, hanem tájainak lendüle­tes madarai, virágmotívumai ar­ról is tanúskodnak, hogy képes a népi hagyományokat magas mű­vészi szinten megszólaltatni. Hasonló okból örvendetes az egészen fiatal Gonda István rend­kívül sokrétű és sokszínű meg­szólalása. Különösen szépek buté­­lái, de többi kerámiáját is a ma­gasfokú igényesség jellemzi. Mezőtúron az utóbbi években a fazekasság utánpótlásának neve­lésében nagyon sokat tettek, hi­szen Jakucs Imre irányítása mel­lett nemcsak Gonda, hanem a ki­állításon ugyancsak szereplő Kása Klára és Kiss Andrea is ígérete­sen fejlődik. A magyarszombatfai hagyomá­nyokat folytató Patona Teréz le­tisztult formájú edényei egyszerre archaikusak és modernek. Az iparművész Probstner János a népi hagyományok és a modern kerámia összeegyeztetésén fára­dozik, sikerrel. Molnár Sándor, Pozsár Lajos, ifj. Fazekas István, Biró Annamá­ria még nem találta meg saját hangját. Egyelőre ismerkednek a régi fazekasközpontok formavilá­gával. A faragók csak kevés alkotással szerepelnek ezen a kiállításon. A győriek rendkívül magas mester­ségbeli tudást elsajátított szakkö­ri tagjai közül Nagy Sándor és Jófejű Emil faragványaival ta­lálkozhatunk. A faragóhagyo­mány régi stílusához nyúl vissza nagyon szerencsésen a bogyoszlói Pintér Jenő mángorlóján, tükör­keretén, mosósulykán. Néhány kovácsoltvas tükörke­rettel, lámpával, használati tárgy­­gyal jelentkezett a bemutatón Kovács József. A textíliák is elég szerény számban találhatók a kiállí­táson. Hubai Gyöngyi hímzései, Vámossy Ibolya szűzrátétes térí­tői inkább csak jelzései a műfaj­nak. Frasztl Pálné kékfestő térí­tői sem mutatják e technikának olyan alkotó felhasználását, mint amit a múlt évben az ifjú nép­művész pályázatra beküldött anyagánál tapasztalhattunk. Sinkó Veronika a magyar nép­művészetben ismeretlen techni­kával, a batikolással, érdekes színfoltot képvisel a kiállításon. Két szőnyegszövő is bemutatja anyagát. Ardai Ildikó és Gál Ve­ra nagy formakultúrájú szőnyegei azonban már inkább egy iparmű­vészeti kiállításon szerepelhetné­nek. A szeptember végéig nyitva tartó kiállítás egyértelműen a fia­taloké. Azok mutatkoznak be, akik a népművészet jövőjét jelen­tik. Népi iparművészetünkben a középnemzedéket nagyon kevesen képviselik, tehát nekik a szokott­nál is korábban át kell venni azt a szerepet, amit ma mestereik töltenek be. Ez szép feladat, de nagy felelősség is. A feladatnak már többen meg tudnak felelni, s Reméljük, egyre többen lesznek olyanok, akik a felelősségnek is megfelelnek. Balassa M. Iván Totya: Patona Teréz alkotása Gonda István: Butéliák F. Szabó Mihály: Madaras tál Fotók: Szabó Jenő Mosósulyok rozettás díszítéssel (Pintér Jenő) MAGYAR IFJÚSÁG 1372/25

Next