Magyar Ifjúság, 1973. január-március (17. évfolyam, 1-11. szám)
1973-03-16 / 11. szám
RÁDIÓ A DAL HALÁLA A csupasz színpad előtt egy fiatalember énekel. Gitáron kíséri magát. Cselló, fuvola, másik gitár kapcsolódik a harmonikus, halkan előadott dallamba. A szöveg a dal haláláról szól, amely „egyszerű, tiszta volt, nekem és neki szólt, suhanó röpte volt, kérdezték, válaszolt, meghalt a dal". Az utolsó sornál a dallam megtörik, felbomlik alkotórészeire, a hangokra, kaotikus zörejek lépnek a harmónia helyébe. És máris új dalok következnek: a cigarettáról, a mindent egybemosó, reménytelen esőről, a külváros hangulatáról, Lee Van Cliffről, a sosemvolt westernhősről. Kurucos dallam, francia sanzon, slágerparódia, rubinpiros tüzű spanyol tangó. Rekonstrukció egyetlen pillanatról, arról a pillanatról, amikor Arthur Rimbaud abbahagyva a versírást, a hajóra várt, mely elviszi Afrikába. Az énekes hunyorog, nem szokott reflektorokhoz, bántja szemét a fény. Új és új dalba kezd, nem tart szüneteket, nem vár tapsot, műsora úgy egész, ahogy összeállította. A közönség mégis közbetapsol, különösen a groteszk humorú számoknál. Melyekről tulajdonképpen nagyon nehéz eldönteni, mitől is humorosak. A szövegtől? Az előadásmódtól? Furcsán keveredik komoly mondanivaló és irónia egy-egy dalon belül is. Egy órán át tart az előadás, aztán vége. A közönség tapsol, lassan áll fel, nem rohan a ruhatárba. Beszélget, vár, maga sem tudja, mire. Talán, hogy nincs még vége, újabb dolgokat hall meg. De Cseh Tamás és kísérői, az Ad libitum együttes közös műsora pontosan egyórás a Huszonötödik Színházban. Cseh Tamás eredeti foglalkozása: rajztanár. Általános iskolában dolgozik, szereti ezt a munkát. Dalokat régebben ír. Tizennyolc éves korában kezdte, a rock- és a beatkorszak határán, egy zenekarral játszott, eggyel a sok közül. Aztán abbahagyta, csak a maga szórakoztatására írt és játszott dalokat. Némelyik dalból nem lett semmi, némelyik filmzenévé alakult, ő szerezte a Nyár a hegyen és a Szerelmes biciklisták zenéjét is. Két éve találkozott Cseh Tamás egy fiatal íróval, Bereményi Gézával. Közösen kezdtek el dolgozni. Szokatlan módon készültek az új dalok. Számtalan példa van rá, hogy verseket zenésítenek meg. Számtalan példa van arra is, hogy zenéhez írnak verset. Főként könnyűzenéhez. Bereményi Géza azonban prózaíróként ismert, verseket nem publikál. Cseh Tamás pedig először lejátszik egyegy dallamot, és utólag készül a vers. Amit írójuk nem is tart versnek. Másfél éve dolgoznak közösen. Nyolcvan közös szerzeményük van, ebből válogatták össze A dal halála című műsort. Mit adott számukra ez a másfél év? Cseh Tamásnak énekelhető szövegeket. Bereményi Géza egy eddig ki nem próbált lehetőségnek érzi a szövegírást. Másfajta kifejezési formának, amelyre nem vállalkozott volna csupán a maga kedvéért, az idő szorításában. Nem tudni, fog e Bereményi Géza valaha is írni olyan verseket, amelyeknek versvoltát maga is vállalja. De ha továbbra is csak Cseh Tamásnak ír szövegeket, az sem kevés. Cseh Tamást kevésszer lehetett látni, egy Jancsó-filmben, a tv-ben, vagy legutóbb a Huszonötödik Színházban. Mégis kialakult már saját közönsége, amely csak növekedhet. A dal halála című estet hatszor ismétlik márciusban, a Huszonötödik Színházban, először március 9-én. A fiatal énekes egész műsora bizonyítja: nem halt meg, nagyon is élő a dal és minden bizonnyal meg tudja szerettetni a maga képére formált műfajt egy széles közönséggel is. Tóth Ildikó Van nemzedéki ellentét? Sokan bizonyára szívesebben látnának felkiáltójelet a mondat végén, mégis ragaszkodom az eredeti írásjelhez. Túlságosan sok ifjúsági hangjátékot hallottam, s a legtöbb darab azt sugallja, amit az élet: az adott helyzetben szembekerülhetnek ugyan egymással az apák és a fiúk, a frontvonal mégis inkább a tartalmas és a tartalmatlan életvitelű emberek között húzódik. Persze, a nemzedéki ellentét háttérbe szorítása nem mindig járt együtt az elv életszerű kibontásával, a szereplők gyakorta a szerző szócsövei voltak. Az ifjúsági hangjátékirodalom talán leghatásosabb kérdőjelét Hegedűs Tibor rajzolta fel, figyelemre méltó eredménnyel. Gyuri élvhajhász. Apját utánozza. Teheti. Az anyagi biztonság bástyái mögül csap ki, ezúttal egy csinos nyelvtanárnő ígérkezik zsákmánynak. A hódítási kísérlet természetesen nem sikerül. Gyuri érzelmei végül is hiába kapnak lángra, s a lányra startoló apa is hoppon marad. Az írói igazságszolgáltatás kielégíti a hallgatót, elvégre a tartalmas életvitelű nyíltan különíti el magát az élethabzsoló nemzedéktárstól, mégsem tagadom némi hiányérzetemet. Igen, a Talán nem szeretik Victor Hugót? című hangjáték sincs híján a tételességnek. Harsányi Gábor már-már rutinosan jeleníti meg azokat a már nem tinédzsereket, de még nem felnőtteket, akik érzelmi sivárságban szenvednek. Nyersek, taszítóak ezek a fiatalok, mégsem ellenszenvesek , kellő segítséggel akár tartalmasakká is lehetnének. Nos, Gyuri szeretne kitörni apja — Somogyvári Rudolf — bűvköréből, a lány — Halász Jutka — azonban segítség helyett szépen hangzó közhelyekkel traktálja. A hangjáték elejétől végéig fejlődésképte s SÜKETEK fen hősnője fülhallomást elégedett azzal, hogy rokonszenves elvei vannak, így aztán néha úgy tűnik, mintha süketek diskurálnának egymás közt. Aligha véletlen, hogy a darab második részében már nem hús-vér fiatalok viaskodnak, hanem két lábon járó tételek. Kár ezért a színvonalesésért, már csak azért is, mert Hegedűs Tibor egyébként jól kamatoztatta rádióismereteit. Legalább annyira, mint a rendező Csere S. Miklós dr., aki hangulatos előadást kerekített ama • bizonyos kérdőjel körél Zöldi László is FILM * Kovács András nem kedveli a látványos filmművészkedést. A hódító színes technika, az operatőri bravúrok, a látványelemek eluralkodásának korában rendületlenül és megmegújuló hittel vallja hogy pusztán a gondolatok erejére támaszkodva is lehet filmet csinálni. A magyar ugaronban is a dialógusok hordozzák a tartalmat (a forgatókönyvet a rendező írta). Illyés György operatőr statikus kameraállásai is az emberi arcra koncentrálnak, szinte letapogatják a vonásokat, hogy földerítsék a mondatok mögöttes területét. A Tanácsköztársaság bukása után, a fehérterror idején játszódik a film. Az Adyból vett cím az ország állapotára utal. A kommüin vezetői halottak, emigráltak, vagy illegalitásba kényszerültek. A terrorral párhuzamosan megkezdődik az ellenforradalomhoz való alkalmazkodás vagy — a jobbakban — az ellenállás útjainak keresése. Az utóbbiak közé tartozik a film központi alakja: Zilahy Kálmán gimnáziumi magyartanár. A Tanácsköztársaság idején szimpatizáns volt, és a terror alatt is megmaradt baloldalinak. Vitatkozik az egykori népbiztoshelyettessel, Pálossal a kommün vezetőinek néhány helytelen cselekedetéről, de őt magát habozás nélkül elbújtatja a lakásában. Az ellenforradalmi rendszer gimnáziumi képviselői megpróbálják a keblükre ölelni (emiatt néhány radikális diákja, akikben a Tanácsköztársaság idején ő keltette fel a forradalmi gondolatokat, elfordul tőle), Zilahy azonban, ha egyelőre csupán passzívlelkiismereti alapon is, a rendszerrel való szembenállást választja. A film vége sejtetni engedi, hogy lelkes diákjaival egymásra fognak találni, s ebből megszülethet a jövő győzelme. Kovács András nemcsak a konkrét történelmi helyzetet elemzi filmjében. A hatalom demokratikus gyakorlának kérdései, a tömegek bevonása a legszélesebb értelemben politikai jellegű döntésekbe, mint problematika éppúgy megjelenik A magyar ugaronban, mint korábban a Falakban és másutt. Ilyen értelemben is folytonosságot érzünk a rendező alkotóművészetében : a közéleti gondolkodás szenvedélyességét. Latinovits Zoltán társalkotói szinten fogalmazza meg Zilahy szellemi arculatát, emberi jó tulajdonságait, bizonytalankodását, töprengését. Aligha van , ma még egy olyan színészünk, akinek mozdulatlan arcáról úgy olvasható le a gondolkodás belső folyamata, mint Latinovitséról. Drahota Andrea és Horváth Sándor egy-egy markáns alakítását kell még kiemelnünk. Koltai Tamás A MAGYAR UGARON KÖNYV Csörsz István megjelentette harmadik könyvét, igen dicséretes szorgalomról téve ezzel tanúságot, hiszen a „Sírig tartsd a pofád" óta alig két év telt el. A konjunktúra romboló hatással van az emberekre. Ez alól sajnos az írók sem kivételek. Már a Vastövis című könyve megjelenése után enyhe meglepetést éreztünk, mert az egyébként igen gyenge könyv saját hibáin kívül tendenciát is jelzett, olyan igénytelenségre való hajlamot, ami azután világra hozta ezt a harmadik művet, de nem az olvasók örömére. Ez még nem lenne baj, az olvasó olykor a rossznak is örül. Két dologról szeretnék néhány sorban itt beszélni. Mindkettő fontosabb, mint hogy ez az Okos madár című könyv jó, vagy rossz. Mindkettő Csörszre tartozik, és némileg másokra is, talán az olvasókra is. Az egyik: Csörsz István sajnos nem tudta erényévé tenni saját módszerét, de megválni sem képes tőle. A magnetofon használatára gondolok. Bár a fülszöveg „egyszerű” regényt ígér, valójában nem egyszerű, hanem a nyelvet lazító, sőt romboló regény született. Rombolni csak valamiért lehet és itt kényelemből rombolt az író. A másik: a keresett egyszerűséggel, egyes szám második személyben lezajlott — nem mondhatom, hogy megírt — könyv tartalmilag se tud annyira megkapó lenni, hogy stílushibáitól eltekinthessünk. Története a naturalizmus és nem a realizmus igényét elégíti ki. Annak is pubertásos válfaja, vagyis a különféle diákújságok én-novelláinak lovagkori világa ez önmagában érdektelen világ. Ehhez pedig az olvasónak már van köze, hiszen állítólag rá kell (kellene) hatni. Mielőtt vaskalaposnak nevez valaki, megjegyzem: én azzal is megelégednék, ha olyan egyedi megfigyeléseket mutatna be a szerző, amelyeket a magam számára általánosítva értékesíthetnék. Itt azonban erről szó sincs. Az író által ábrázolt "világ egyedisége semmilyen szinten sem több érdekes akváriumnál (hogy a címmel ne kerüljek ellentmondásba : madáretetőnél.) Az írót kellő düh feszíti, amikor ezt a kalickát a földig pocskondiázza. Az „igazi élet” ellenpéldájával igyekszik hatásosabban, eltépni minden érzelmi szálat, ami oda kötötte, köthette. És ellenpéldaként, az Igazi Élet példájaként a könyv második részében olyan szépés közhelyszerűen nosztalgikus módszerét írja meg a valóság előli menekülésnek, ami után nem hihetjük komolyan, hogy hőse lélektanilag átgondolt lenne. Ha pedig az, akkor legalább olyan érdektelen, mint az első részben „megmutatva megsemmisített” albeat társaság, a madárkalicka többi madarai. Mit tanulhatnánk ebből? Hogy kormányozni jó? És a part menti lányok sem megvetendők? Hogy ne járjunk rossz társaságba? Igazán sajnálom, hogy jobb kérdések nem jutnak eszembe, így azután befejezésül csak anynyit szeretnék megjegyezni, hogy a romantika már néhányszor meghalt és a valóságot pótló pózok egyre nevetségesebbek lesznek. Ezért aki hemingway-i jéghegyek megteremtésére vállalkozik, ne feledje: a víz alatti rész a fontosabb: a kilenctizedi Mikes Tamás Csörsz István: OKOS MADÁR 73/1114MAGYAR IFJÚSÁG RÁDIÓ MÁRCIUS 16. PÉNTEK KI 12.35: Tánczenei koktél. 17.20: 48-as dalok. 17.36: Mikrofórum. Mi és a nemzeti múlt. Vitavezető: Szakály Ferenc. Az Ifjúsági Rádió műsora. P: 14.00: Kettőtől hatig... A Petőfi rádió zenedélutánja. 19.00: Verdi: Nabucco. Közvetítés a Debreceni Csokonai Színházból. MÁRCIUS 17. SZOMBAT K. 12.30 Magyarán szólva ... 12.45: Melódiakoktél. 15.10: Csak fiataloknak ! Komjáthy György tánczeneműsora. 16.00: 168 óra. 18.40: Dalok Petőfi Sándor verseire. 19.30: A Rádió vidám zeneiskolája. Czigány György és Sebestyén János műsora. 21.00: Az élete regény volt. Ahol az ég a földdel összeér . . . Dokumentumműsor Antoine de Saint- Exuperyről. P. 14.50: Éneklő Ifjúság. 16.05: Közvetítés bajnoki labdarúgó-mérkőzésekről. 18.15: Kíváncsiak Klubja. Az Ifjúsági Rádió műsora. 19.30: A történelemtanítás gyakorlatából. Riporter: Eőry Éva. Az Ifjúsági Rádió műsora. 22.04: Ritmus és melódia. MÁRCIUS 18. VASÁRNAP K. 10.03: „A kamaszizmok tündérszárnyán”. Illyés Gyula simontornyai évei. Az Ifjúsági Rádió műsora. 10.52: Ötven évvel Petőfi előtt. Hegedűs Géza előadása. II. rész. 16.25: Körkapcsolás bajnoki labdarúgó-mérkőzésekről (II., félidő). 17.40: Közvetítés az Irodalmi Színpadról. Az apostol, Petőfi Sándor elbeszélő költeményét színpadra alkalmazta Takács Imre. P. 8.30: A Magyar Rádió és Televízió gyermekkórusa Bartók-műveket énekel. 10.40: Szívesen hallgattuk. Vasárnapi koktél. Komjáthy György tánczeneműsora. 14.00: Táskarádió. Az Ifjúsági Rádió zenés műsora. 15.25: Körkapcsolás bajnoki labdarúgómérkőzésekről (I. félidő). 19.07: Jelenidőben. IV. évf. 3. sz. Honnan hová tart a III/B? 19.42: Küldöm a frigyládát. Ady Endre versei. Elmondja: Gábor Miklós. 23.10: Made in Hungary. Könnyűzene, tánczene, dzsessz. MÁRCIUS 19. HÉTFŐK: 12.35: Tánczenei koktél. 16.05: Bemutatjuk új kórusfelvételeinket. A Veres Pálné utcai gimnázium énekkara énekel. 17.40: Van új a Nap alatt. Tudományos híradó. 20.50: Országos Kodály Műveltségi Verseny. A békéscsabai Rózsa Ferenc Gimnázium és a pécsi Janus Pannonius Gimnázium páros versenye. P. 14.00: Kettőtől hatig ... A Rádió kívánságműsora Esztergomból. 18.55: Közkívánatra! Dorottya vagy a dámák diadala a farsangon. Furcsa vitézi versezet. Csokonai Vitéz Mihály elbeszélő költeményét rádióra alkalmazta és rendezte: Bozó László. (II. rész.) MÁRCIUS 20. KEDD K. 9.35: Verbunkosok, katonadalok. 12.35: Melódiakoktél. 14.48: Éneklő Ifjúság Budapesten. Részletek a Ganz- MÁVAG Művelődési Központban tartott hangversenyből. 17.05: Fiatalok Stúdiója. 21.03: Tavaszi krónika. Irodalmi dokumentumműsor a Tanácsköztársaságról. P. 12.25: Kórusok, hangszerszólók. 14.00: Kettőtől hatig. A Petőfi rádió zenés délutánja. 18.10: Rádió Szabadegyetem. A modernségről. 18.35: Operamúzeum. Wagner: Tannhäuser. Háromfelvonásos opera. MÁRCIUS 21. SZERDA K: 12.35: Tánczenei koktél. 14.30: Nőkről nőknek. A Jövő asszonya a jövő társadalmában. 16.24: Kóruspódium 17.25: Közvetítés az Újpesti Dózsa—Juventus BEK-mérkőzésről (I. félidő). P: 8.50: Dalok a Tanácsköztársaságról. 9.03: Kíváncsiak a Klubja. Az Ifjúsági Rádió műsora. 11.55: A zene hullámhosszán. 17.00: Klubrádió. Nyilvános adás a Budapest közszállóból. 17.00: Ötórai tea. 19.05: Georg és Ira. Epizódok Gershwin életéből. Juhász Előd összeállítása. Az Ifjúsági Rádió műsora, (ism). MÁRCIUS 22. CSÜTÖRTÖK. 9.06: A Rádió Operaszínpada. Verdi: Az álarcosbál. Háromfelvonásos opera. 12.35: Melódiakoktél. 15.10: Az óra újra indul. Rapcsányi László dokumentumműsora az államosítás 25. évfordulójára. P. 14.00: Ifjúsági randevú kettőtől hatig... A műsort Szilágyi János vezeti. Játsszunk bábszínházat! Gyermekbábosok országos fesztiválja XII. rész. 14.25: Pedagógusok fóruma. Audiovizuális eszközök iskoláinkban. 15.25: A horgászat kedvelőinek. Fent és lent. 16.00: „Harcoló bányász”. Dokumentumfilm. 17.30: Delta. Tudományos Híradó. 18.00: Mézga Aladár különös kalandjai. Magyar rajzfilmsorozat. Varia. 19.00: A „Hét”. 20.05: Önök kérték... A Televízió kívánságműsora a nézők levelei alapján. 21.35: Vallomások prózában. Bródy Sándor születésének 110. évfordulóján. 22.00: Telesport. 1. Hungária Kupa nemzetközi cselgáncsverseny döntős felvételről. 2. Sporthírek. MÁRCIUS 20. KEDD 17.20: Kincskeresők. Lengyel rövidfilm. 17.30: Természetbarát. A Telesport turisztikai magazinja. 17.45: Rólad van szól Fiatalok önismereti műsora. 18.15: „Egészségünkért!” 18.20: Fél óra a családról. . . 18.50: Játék a betűkkel. 19.30: Tv-Híradó. 20.00: Szülővárosunk Budapest. I. Budapest évezeredei. 20.20: Gergely Sándor: Vitézek és hősök. Tv-Játék. 22.15: A festészet kalandjai. Svájci képzőművészeti filmsorozat, II. rész. MÁRCIUS 21. SZERDA 15.50: Irány az egyetem! Előkészítő a felsőfokú felvételi vizsgákra. 16.40: Forradalmi Ifjúsági Napok. Az esztergomi 1919-es emlékműsor közvetítése felvételről. 17.25: Telesport. II. Dózsa—Juventus Bajnokcsapatok Európa Kupája labdarúgó-mérkőzés. 19.30: Tv-Híradó. 20.00: Szülővárosunk Budapest. II. rész: Évszakok. 20.20: Olvasta-e? Móricz Zsigmond: Szerelem. 22.00: Kocsis Zoltán hangversenye. 22.20: Bayern München —Ajax Amsterdam labdarúgó-mérkőzés (BEK) közvetítése Münchenből. MÁRCIUS 22. CSÜTÖRTÖK 17.25: Mindenki közlekedik... 18.00: TTT-Magazin. 20.00: Szülővárosunk Budapest. III. rész: Nemzedékek. 20.20: Hosszú, forró nyár. Magyarul beszélő amerikai filmsorozat. IV. rész. 21.20: A TV Galériája. Közvetítés Farkas Ádám szobrászművész kiállításáról. 21.50: Világtörténet képekben. MŰSORKALAUZ TV MÁRCIUS 16. PÉNTEK 17.05: Öt perc meteorológia . . . 17.10: Síppal, dobbal, énekszóval. Három szombathelyi iskola bemutatása. 18.05: Ifjúsági Telemagazin. 18.45: Jó ügy szolgálatában. Politikai tanfolyam. 20.00: Pirx kalandjai. III. rész: Víkend a Marson. 21.20: Bernáth Aurél. MÁRCIUS 17. SZOMBAT 14.30: Michel Vaillant V. rész. 15.00: Asztalitenisz férfi BEK-döntő. Bp. Spartacus— Vjesnyik Zágráb. 17.35: Hírek. 17.40: Képes Krónika. 18.20: Kicsoda—Micsoda? 19.00: Újpest határán. Munkások Budapestje. Dokumentumfilm. 19.30: Tv-Híradó. 20.00: Minden lében két kanál. „Mindet vagy semmit”. 20.50: A 88 éves Casals. Magyarul beszélő amerikai dokumentumfilm. 21.55: Éjszakai előadás. Rosemarie. Magyarul beszélő NSZK film. MÁRCIUS 18. VASÁRNAP 9.50: A Tenkes kapitánya, ifjúsági tv-filmsorozat XII. rész .Nincs kegyelem. 10.15: EXPRESS A KISZ központi bizottságának kezdeményezésére az Országos Ifjúságpolitikai és Oktatási Tanács 108.— Ft-ért egyhetes üdülést biztosít az EXPRESS IFJÚSÁGI ÉS DIÁK UTAZÁSI IRODA szervezésében, az élelmiszer- és fagazdaságban, a vízgazdálkodásban és az ÁFÉSZ-ekben dolgozó fiatalok részére. A részvételi díj a szállás és a napi háromszori étkezés költségeit foglalja magában. A szolgáltatások első napon vacsorával kezdődnek és a hetedik napon ebéddel fejeződnek be. A beutalók befizetés ellenében (készpénzben, vagy csekken) átvehetők az EXPRESS megyei kirendeltségein az üdülés kezdete előtt legkésőbb 10 nappal. Elhelyezés a HOTEL IFJÚSÁG (Budapest II., Zivatar u. 1—3.) 4 ágyas, fürdőszobás szobáiban. Programajánlataink : zenés, táncos ismerkedési est, színház- és mozilátogatás, városnézés külön autóbusszal, az Országház és a Várnegyed megtekintése, utazás az új metrón, tájékoztató mezőgazdaságunk helyzetéről, élelmiszeripari üzemek megtekintése, baráti találkozó, borkóstoló. SLÁGER11 Hetek száma 1 (3) Kakukkos karóra — LGTO 2 (2) Napfény kell a virágnak — KORMA GYÖRGY 10 3 (5) Elbújtam — KONCZ ZSUZSA 11 4 (1) Add már, uram, az esőt — KOVÁCS KATI 11 5 (8) Lepihenni melletted — BERGENDY2 6 (4) Vad viharban élek — NON-STOP7 7 (6) Gondolj néha rám — ILLÉS 11 8 (7) Egy viharos éjszakán — CORVINA 11 9 (9) Mondd el, ha kell — KONCZ ZSUZSA 11 10 (13) Hull az elsárgult levél — EXPRESSZ2 11 (14) Csak egy szóra — LGT9 12 (15) Mit tehet az ember egy eltört szerelemmel — GENERÁL 11 13 (10) Hol vagytok, cimborák —, KORDA GYÖRGY 11 14 (11) Ne nézz a Napba — BÓDI MAGDA 15 (-) Préri Méri — KOÓS JÁNOS 11 Mostani (Legutóbbi) helyezés