Magyar Ifjúság, 1973. március-június (17. évfolyam, 12-26. szám)

1973-06-22 / 25. szám

Moszkvai jogyzet Az amatőr­­művészetről A Szovjetunióban „nagykorúsítot­­ták” az amatőrművészetet Ugyan­annyi figyelmet és támogatást kap a párt-, állami és tömegszervezetek­től, mint a népművelésnek, a kultú­ra közvetítésének többi ismert for­mája. E sorok írója tanúsíthatja ezt, minthogy részt vehetett azon a Moszkvában tartott konferencián, amelyet azért hívtak össze, hogy megvitassák az amatőrművészeti munka fejlődésének alapvető kér­déseit. Az amatőrművészeti mozga­lomról, konferencia! Itt valami tévedésnek kell lenni, gondoltam. Ezt csak művelni szokás, mármint az amatőrművészetet, s legfeljebb módszertanilag segíteni, de konferenciát tartani róla?! Vé­gül is kezembe jutott a program. Olvasom a címben, hogy tudomá­nyos és gyakorlati tanácskozásról van szó. Sőt, az előadók között töb­ben vannak, akik tudományos foko­zatot viselnek. Aztán neves hivatá­sos művészek is előadást tartanak. És mind az amatőrművészetről. Ilyen előadáscímek ötlenek a sze­membe: A jelenlegi szovjet színház­­művészet és a műkedvelő színját­szás; A szovjet zenekultúra és a nép zenei tevékenysége; A jelenkori szovjet dramaturgia és a műkedvelő színjátszás. A műkedvelés — szo­cialista távlati tervekben. A Szovjetunióban 14 millió ifjú és felnőtt munkálkodik valamilyen­­­féle amatőrcsoportban vagy -kör­ben. Többen, mint amennyi Magyar­­ország lakossága. És még ezzel sin­csenek megelégedve. Az egyik elő­adó közölte, hogy 1975-re 30 száza­lékos létszámemelkedést várnak. A programtervezetben ezt olvasom: minden művelődési házba műkedve­lő csoportokat! Miért tartják ilyen fontosnak a művészeti tevékenységet? — kérdez­tem az egyik vezető népművelőtől. Ezt válaszolta: az alkotómunka olyan tulajdonságokat fejleszt ki, ami a szocialista ember jellemző tu­lajdonságává kell hogy legyen, hogy kollektivizmusra, esztétikai igényes­ségre nevel, segít megteremteni a harmonikus személyiséget. A Szov­jetunióban ez nemcsak elmélet, ha­nem ennek szellemében is munkál­kodnak. A konferencia tézisei között olvastam, hogy a jelenleginél is több kutatóra, pszichológusra, pedagógus­ra, szociológusra, közgazdászra szá­mítanak, olyan elméleti szakembe­rekre tehát, akik az amatőrművészet problémáinak tervezésével, elemzé­sével, egyszóval: kutatásával kíván­nak foglalkozni. Hallgattam tudósok felszólalásait, akik lendületes előadásokban lelke­sedtek az amatőrmozgalomért Azt fejtegették, hogy már alig van kü­lönbség az amatőr- és hivatásos együttesek között, hogy az agitációs brigádok milyen nélkülözhetetlen társadalmi feladatot töltenek be, és hogy a szakvezetők mennyire ráter­mettek. Aztán felszólaltak azok is, akik a gyakorlatból jöttek ide, ők vi­szont elmondták, hogy több segítsé­get igényelnek, nagyobb anyagi tá­mogatásra van szükség, a községek­ben több megfelelő próbateremre, sokkal több szakemberre, pénzt kér­tek hangszerek vásárlására és a töb­bi. S ezt hallván, hirtelen otthon éreztem magam. Csak a tudósok lel­kesedését nem értettem. Ez nekem, magyar állampolgárnak, teljesen szo­katlan volt. Debreczeni Tibor F ffY LVJ I g— |^| Q p ■■■■ ■ ■ Kl^ ■■■§ ■ m A hosszú kabátos, ke­ménykalapos ember megszállott Hiszi, hogy a külváros kisemberei­ből össze tud kovácsolni egy csapatot amely fel­­verekszi majd magát az első osztályba, és felve­szi a küzdelmet a leg­nagyobb együttesekkel is. A labdarúgókra gon­dol de tulajdonképpen, embereket szeretne ma­ga körül. A szándék azonban nem elég. A ki­csinyes érdekek és a megszállott anyagi gyen­gesége, végül is meghiú­sítják az álmok valóra válását De a hosszú ka­bátos, keménykalapos ember nem szomorú. Csak csalódott De a hite ép... Ezt az embert Minarik Edének hívják. Foglal­kozása mosodás. És egy új magyar játékfilm fő­szereplője, mely Mándy Iván 1924-ben játszódó novellája és Tóth Zsu­zsa forgatókönyve alap­ján Sándor Pál rendezé­sében készül. Címe: A régi idők focija. Új munkájáról így be­szél a rendező: — Három dologra em­lékezik ez a film. Egy hitre, mely végül is köz­vetve vagy közvetlenül labdarúgásunk mai sike­réig (vagy kudarcáig) vezetett. Egy korra, melynek megvolt a ma­ga még ma is vonzó bá­ja. És egy filmstílusra, amelyből a mai film­művészet vívmányai is megszülettek. „A régi idők focija" a régi idők „moziját" is köszönti, persze mai módon, a mai felvételi technika eszközeivel. Azt hiszem, ez a „visszaérzés” hálás lehetőséget biztosít Ra­gályi Elemérnek, a film operatőrének is. Bár fil­münk a tegnapot idézi, meggyőződésem, hogy azért a máról is szól. De végső soron ezt nem én vagyok hivatva eldönte­ni, hanem a közönség. A kamera mögött tu­catnyi ember. A kamera előtt is rengetegen. De a képen mindig csak egy embert látunk igazán: Minarikot. Abszolút fő­szereplő. „A régi idők focija” — egy ember filmje. Minariké, akit Garas Dezső kelt életre. De ki álmodta meg Minarikot? Irodalmi formában: Mándy Iván. Forgató­­könyvben: Tóth Zsuzsa. Mégis Minarik a filmen más, mint Mándy írá­saiban és Tóth Zsu­zsa forgatókönyv-elkép­zelésében. És a filmen egy új Minarik lesz. Kö­zötte sok-sok ember. Ne­ves művészek és mint minden Sándor Pál­­filmben, sok úgynevezett „natúr” vagy „civil” szereplő. Mégis mindig Minarik körül forog minden. Valóban egy ember filmje lenne? Látványban talán igen. Születésében nem. Mert Minarik a felidé­zett körülmények között születik és a körülmé­nyek felidézésében ez­úttal mindenki részt vesz. Így lesz „A régi idők focija” egy ember, de mégis mindenki mo­zija ... 29

Next