Magyar Ifjúság, 1974. május-augusztus (18. évfolyam, 18-35. szám)

1974-08-30 / 35. szám

neti tévésorozatot, ezzel is is­mertséget szerezve maguknak. S ami legalább ennyire fon­tos: a helybéliek is rajonga­nak értük. Nem csoda. Meg­néztem egyik bemutatójukat, az előadás mindent elárult. Mindenekelőtt azt, hogy miért tekintik őket EGYÜTTES-nek. Tulajdonképpen igénytelen darabot játszottak. Peter Ter­­son musicaljét, a Zigger Zag­­gert, amelyben a fiatal angol szerző köznapi kalandokba ve­ti tinédzserkorú hősét, hogy megkeményítse és megembe­­riesítse. S a kalandok színe­sek, dallamosak, mert a leg­divatosabb beatslágerekkel megtűzdeltek — legalábbis a vállalkozó szellemű román színészek látomásában. Ez ugyanis színpadi látomás a javából, már-már arra gondo­lok, hogy éppen egy közép­szerű darabra volt szükségük ahhoz, hogy kedvükre játsz­hassanak és szórakoztassanak. Egy motívum különösen az emlékezetembe vésődött. Nem­csak azért, mert vissza-vissza­­tért, hanem azért, mert na­gyon is jellemzi a Piatra Neamt-i színházcsinálókat. A „Zig-Zag” mozgósította az­­ egész társulatot, szükségből még az irodalmi titkár és a gazdasági igazgató is együtt ringott a hivatásosokkal. És a sok kis szerep valamiféle kö­zösségi varázslat révén fősze­reppé nemesedett. A magya­rázat? Nos, tömegjelenet tö­megjelenet hátán. A karból ki­válik egy színész, akinek szö­vege is van, a többiek nem takarják el, és nem játsszák el előle a közönség rokonszen­­vét. Alájátszanak, kiemelik. Újabb tömegjelenet, újabb kiválás, újabb alájátszás. S még valami, az ügyeletes „fő­szereplő” apró, alig észrevehe­tő rögtönzéssel megköszöni kollégái figyelmét és segítsé­gét, majd visszahull a tömeg­be, így lüktet az előadás az el­ső pillanattól az utolsóig. Utójáték Az imént leírtam a „rögtön­zés” szót, s elfogott a lelki­furdalás. Már csak azért is, mert eszembe jutottak a mű­kedvelő színjátszók, s az, hogy klubőrjáratot harangoz­tam be. Szerencsére a lelkifur­dalás feloldható. Igazi színház­ból való emlékkel: a Piatra Neamt-i hivatásos színészek egyúttal műkedvelő klubotok is. Otthonuk a legbensősége­sebb, amelyet valaha is lát­tam. A falon szellemes grafi­kák, a fal mellett saját készí­tésű székek, a sarokban pedig parányi bárpult. Kiszolgáló nincs, azaz ... Bármelyik fő­szereplő pincérkedhet. Mindig akad kiszolgáló. Zöldi László Az első (Egy óbudai kert) Egy asszony jön át a kerten, én meg ott ülök a kőrakáson, a gyíkokat figyelem, hogyan merevednek meg a napon, olyanok, mint a zöldre mázolt gipszfigurák. Egyszer csak hallom, mit mond az az asz­­szony a lakóknak. Anyámat keresem, de nem látom a kö­zelben, s máris szaladok, át a kiskapun, át a magas gazzal benőtt telken, a gyár téglafa­lának hús tövében. Már látom az embereket, körülállnak va­lamit, fölöttük, mögöttük sár­ga, piros és kék csövek, áll­ványok magasodnak a délutá­ni égbe; érzem az olaj meg a vegyszerek szagát, átfúrom magam a zsongó embercso­porton. „Ni, ez a kisfiú! Ho­vá megy ez a kisfiú?” Ott va­gyok a korlátnál, betongyűrű van azon túl, és semmi más, akár egy kút pereme, de mé­lyen, mélyen lenn feketeség, csillogó fekete festék vagy olaj, és némaság. Nem látok mást, nem látom azt, amit az asszony mondott a lakóknak. De egyszer csak meghallom az emberek szavát, mindenki egyszerre beszél, nehéz meg­érteni, mit mondanak, egy munkás belezuhant az akná­ba, elnyelte a feketeség, ez a nyugodt, csendes, csillogó fe­keteség. Egy ember van oda­lenn a mélyben! Hihetetlen, hiszen nem lehet látni, és sen­ki sem kiált, senki sem jajve­­székel, a kút tükre moccanat­lan. A tűzoltókat várják, mondják többen is, a tűzoltó­kat. Tehát igaz lehet! Hallom a szívverésem, amikor megér­tem, egy ember van odalenn, egy ember, s már nincs re­mény. A második (Sarki vendéglő portálja) Itt dolgozik az egész család hajnaltól éjszakáig. Magam is sokat segítek az üzletben, ott forgolódott a kékkockás ab­roszokkal borított asztalok kö­zött, a kártyázó, iddogáló, kü­lönös történeteket mesélő törzsvendégekkel zsúfolt he­lyiségben, ahol esténként a cigarettafüst sűrű felhőként gomolyog a tejszínű lámpabú­ra körül; a falakat sörplaká­tok tarkítják, meg a szája­­cirkusz és a kerületi mozi rek­lámjai; néha mutatványosok térnek be: hasbeszélők, üveg­poharakon muzsikáló bűvé­szek — ilyenkor a kártyások az abroszra borítják lapjaikat, hümmögve nézik a számot, né­hány fillért dobnak a mutat­ványos tányérjába. Csípi a szemem a füst. — Most már menj aludni — mondja apám —, reggel az iskolában... — Néha megvárom a zárórát. Egy óra, éjfél után. A rendőr bekukkant, egy-két vendég ül a fröccse mellett. Elrakjuk a székeket az asztalokra, kiürí­tem a hamutartókat, reggel a nagymama takarít, hat óra­kor ... Olykor az ősz hajú fes­tőművész, mielőtt hazamegy, már malaclopójával a vállán, megáll mellettem, megkérdi: — Festettél miamit? — Igen — mondom, s máris hozom a ké­peket, akvarell, feles rajzla­pon. — Mi ez? — kérdi a fes­tő. — Ez egy történet — mon­dom, és belekezdek a mesébe. De ő félbeszakít. — A kép nem történet! — Felteszi mű­vészkalapját, barátságosan int. — Tehát rossz? — kérdem, de csak mosolyog. Keserűen nézek utána. — Mi hát a kép? Mit csináljak? Mi lesz belő­lem? Csak tudnám, mi lesz belőlem?! A harmadik (Nagycenk, uradalmi major, háttérben a cukorgyár) Október végén megkaptuk a községházán a cédulát: má­sodnaponként sáncmunkára kell mennem. Az utóbbi idő­ben nevetségesen megnőtt ke­­zem-lábam, s nincs alkalmas ruhám e hórihorgas kamasz­testre. Katonabakancsban já­rok, meg apám egykori pikoló­­nadrágjában, már kifényese­dett. Fekete szára épp csak a bokámig ér. Fejemen katona­sapka, derékszíj fogja össze lódenkabátomat. Van egy ásóm, minden reggel hatkor sorakozunk a Szentháromság­szobornál, anyám helyett is járok sáncolni. Kimasírozunk az osztrák határig, az erdő­ben küszködünk a gyökerek­kel, futóárok a fák alatt, sza­kaszonként egy-egy gép puska­állás. Havazik. A Todt-szer­­vezet felügyelői kesztyűs kezü­ket csapkodják, szitkozódnak. „Schnell, schnell!...” Mene­kültek ekhós szekerei nyiko­rognak az országúton. Tüzér­ségbe osztanak be, sötétedés után a Trencsén korcsmáros szolgájával felmászunk a cu­korgyári víztorony rozoga lép­csőjén a tetőre. Kátrányszag, egy rossz dikón alhatunk fel­váltva. A hajnali ködben lelá­tunk a gyár udvarára, a ba­rakkokból vézna embereket hajtanak ki az SS-ek. Egy né­met tiszt szállást kér, azt mondja, Budapest a földdel egyenlő, a Duna elárasztotta a romokat. Apa katona, húsvét előtt hazajön, már tudja, hogy kiviszik őket Németországba, de nem szól. Elkísérem az or­szágútig, egy katonai teherautó felveszi. Terkával találkozom. Szeretném, ha férfiasnak lát­na, megemlítem neki, hogy még minket­ is bevihetnek. Megfogom a kezét, nem tu­dom, szeret-e? Ki tudja, mi történik velünk. Vajon sze­ret-e? A negyedik­­Pillanatfelvétel a Landesbühnen Sachsen irodájában) Az intendáns titkárnője megszokta a pontosságot. Ki­csit idegesíthette a kérésem, de azért udvariasan mosolyog: — Az újságírók... — mondja. Négy férfi és két nő. Hát eny­­nyi lap van Drezdában? — Herr Szákoni — kezdi az egyik, kávét szürcsölünk köz­ben —■, ez ugyebár az első drámája? Hogy tetszik a né­met előadás? Eddig miket írt? Mióta ír? Hogyan lett író? — Hölgyeim és Uraim! Ez utóbbi kérdés a legnehezebb, már ami a pontos válaszadást illeti. Talán amikor először éreztem, hogy emberi lényem­nek milyen kevés jutott az örökkévalóságból, a rám törő félelem késztetett írásra; az igyekezet, hogy ha lehet, megsokszorozzam létem. Nem tudom, hogy író akartam-e lenni, vagy csak meg akarom menteni életemet a hiábavaló­ságtól. Mindannyian ezt tesz­­szük: van, aki az utódaiban akar tovább élni, van, aki a földet műveli, hogy megismé­telje a termést, más a techni­ka eszközeivel utánozza az is­tent. Mi mást akarnánk mind­annyian, mint megkapaszkod­ni a pusztulás elől valamibe, ha csak néhány évtizedre is? — Hogyan lett író? — kérdi a sajtó embere. De olyan sok a kérdés, hogy erre — szeren­csére — nem is kell válaszol­ni­ (1965.) (Szakonyi Károly következő kulturális mellékletünkben válaszol „Tíz kérdés’’-ünkre.) SZAKONYI KÁROLY N­ÉGY F­ÉNYKÉP 29

Next