Magyar Ifjúság, 1974. szeptember-december (18. évfolyam, 36-52. szám)

1974-09-06 / 36. szám

BECSENGETÉS UTÁN A HARMINCADIK ÚJ TANÉV Lassan kopni kezd a nyári barnaság, egyszer volt emlékké halványodik a vakáció megannyi élménye. Kérlelhetetlen valósággá és tanárnak, diáknak egyaránt mind természetesebbé válik az új tanév, amely éppen olyan, mint máskor. Éppúgy új ismereteket ad, leckéket és feleleteket sorakoztat egymás mellé, mint a tavalyi vagy a tavalyelőtti, és mégis eltér a megszokottól. Jubileumi esztendő. A harmincadik, amelyet szabad hazában kezdett meg és jár végig a diáksereg. Adatok Most szeptemberben több mint másfél mil­lió kis- és nagydiák kezdte meg a munkát. Az általános iskolákban 1 millió 34 ezer fiatal oktatását kezdték meg, köztük 156 000 elsősét, akik — a demográfiai helyzetnek megfelelően — csaknem 10 ezerrel többen vannak, mint tavaly. A gimnáziumokban és a szakközépis­kolákban 210 ezren tanulnak, közülük 56 ez­ren elsőévesek. Hazai „csúcsot” döntenek meg a felsőoktatásban: a nappali, az esti és a leve­lező tagozatokon tanuló fiatalok együttes lét­száma ebben a tanévben haladja meg először a 100 ezret. Soraikban minden eddiginél töb­ben, mintegy 16 ezren kezdhetik meg egyete­mi-főiskolai tanulmányaikat a nappali tago­zaton. A dolgozók általános és középiskolái­ban még nem összegezték a létszámot — a jelentkezés nem zárult le végérvényesen —, ám ha ezek leendő tanulóit is hozzávesszük, több mint másfél millió diák kezd munkához a jelenlegi tanévben. Munkarend A tanév rendjében nem történnek lénye­ges változások, a korábbi esztendőkhöz ha­sonlóan folyik majd a munka. Az iskolaév eredményes lezárásához az általános iskolák­ban 198 tanítási nap teljesítése szükséges. A gimnáziumok I—III. osztályában 192, a IV. osztályokban 174 a kötelező tanítási napok száma. A tanévet mindkét iskolatípusban jú­nius 12—17. között — az igazgatók által ki­jelölt napon — fejezik be a tanévzáró ünnep­ségekkel. A középiskolák IV. osztályában má­jus 10-e lesz az utolsó tanítási nap. Az írás­beli érettségi, képesítő vizsgák időpontjait az érvényben levő szabályzatok alapján külön rendelkezésben később jelölik ki. Legfontosabb: a nevelés A tavalyi tanévben sok új intézkedés látott napvilágot­, csökkentették a diákok túlterhe­lését, bizonyos változtatásokat hajtottak vég­re az értékelésben, az osztályozásban, új rend­tartást vezettek be az iskolai élet demokra­tizmusának erősítésére. Ezeknek a külön-kü­­lön is jelentős módosításoknak igazi hatása több év munkája nyomán mutatkozik majd meg. Ezért is döntöttek úgy az illetékesek, hogy a most kezdődő tanévre nem adnak ki új, valamennyi iskolatípus valamennyi ta­nulóját érintő intézkedést, hanem a tavaly megjelent utasítások, rendeletek hatásának el­mélyítésére, a nevelőmunka javítására fordít­ják minden figyelmüket. A miniszteri utasítás is hangsúlyozza: va­lamennyi iskolatípusban fordítsanak megkü­lönböztetett figyelmet a nevelőmunka tudato­­sabbá tételére, a tanórán kívüli világnézeti­politikai nevelésre, az iskolai közösségek terv­szerű és folyamatos fejlesztésére, a tanulók önkormányzó képességének kibontakoztatásá­ra. Ennek jelentőségét az is aláhúzza, hogy a Központi Bizottság 1972-es határozata bírálta az iskolai nevelés állapotát. Azóta már több intézkedést hoztak az iskolai és az iskolán kívüli nevelőmunka hatékonyságának növe­lése érdekében. Az új rendtartásokban növel­ték a nevelőtestületek szerepét az iskolai mun­ka megszervezésében; nagyobb teret biztosí­tottak a fiatalok közéletiségének, önállóságá­nak, öntevékenységének gyakorlására, társa­dalmi tapasztalatok szerzésére és a szülői

Next