Magyar Ifjúság, 1975. május-augusztus (19. évfolyam, 18-35. szám)

1975-07-11 / 28. szám

BARTÓK BÉLA: LISZT FERENC Bessenyei György, a ma­gyar felvilágosodás egyik ve­zéralakja 1781-ben írt röp­­iratában „Egy magyar társa­ság iránt való jámbor szán­­dék”-ról. E merész óhaj meg­valósulására csaknem fél év­századot kellett várni. 1825 őszén a pozsonyi diétán egy nyalka huszárkapitány több­szörösen is magára vonta a megyei követek figyelmét. A feltűnést az okozta, hogy arisztokrata létére Széchenyi István felszólalt az alsótábla ülésén, s mi több, a főrendek­kel ellentétben magyarul be­szélt és nem deákul. 1825. november 3-át írtak, amikor az ellenzéki vezér­szónok, Felsőbüki Nagy Pál kijelentette, hogy az Akadé­mia tervének megvalósításá­hoz sok pénzre lenne szük­ség, de azt ne Bécstől vár­juk, hanem a magyar arisz­tokrácia áldozatkészségétől. Ekkor lépett elő a fiatal Széchenyi: „Nekem itt szavam nincs, az országnak nagyja nem va­gyok, de birtokos vagyok, és na feláll oly intézet, mely a magyar nyelvet kifejti, mely azzal segiti honosainknak magyarrá neveltetését: jószá­gaim egy esztendei jövedel­mét feláldozom." A rendkívüli példamutatást több nagy összegű megaján­lás követte. Ettől az időtől szá­mítjuk a Tudós Társaság, vagyis a Magyar Tudományos Akadémia megalapítását. Ne­mes hagyomány, hogy min­den tavasszal az akadémiai nagyhéten találkoznak egy­mással hazánk tudományos jelesei, beszámolnak a vég­zett munkáról és megbeszé­lik a tennivalókat. Az idén hosszabbra nyúlik az Aka­­ démia rendezvénysorozata, november első hetében feje­ződik be, a tényleges évfor­dulón. Ezért szerkesztőségünk időről időre híres akadémi­kusokra, illetve nevezetes székfoglalókra emlékezik, amelyeket 1832 óta kell meg­tartania minden rendes tag­nak. Nem követünk sem kronologikus sorrendet, sem tudományági megosztást, a cél az, hogy minél változato­sabb tematikával engedjen bepillantani százötven esz­tendő tudósainak munkájába. 1834-ben Széchenyi Ist­ván egy festményt aján­dékozott a Tudós Társa­ságnak. A sas és a serleg címet kapta, és a nevezetes testület címerallegóriájá­nak tekintették. A kép magyarázata: „Borús égből öreg sas száll a serleg fe­lé, melyet fiatal nő emel a magasba, a sas a magyar nemzetet jelképezi, az ideá­lis megjelenésű nő pedig a tudás miágának megszelí­dült erkölcsét: a serleg, a magasabb rendű humaniz­mus jelképe." A magasabb rendű huma­nizmust képviselte a Ma­gyar Tudományos Akadé­mián a XX. század legna­gyobb magyar zeneszerző­je, Bartók Béla. Zenéjét és emberi nagyságát világ­szerte egyre többen isme­rik meg. Az előadói művész, a népzenekutató és a zene­szerző mellett azonban ke­vesebbet hallunk a zenetu­dósról. Röviden emlékeztetünk a tudós életútjára is, mielőtt akadémiai székfoglalójából idéznénk. 1911-ben írott önéletrajzában olvashat­juk: „Születtem Nagyszent­­miklóson 1881-ben. Három­éves koromban kezdtem dobolni, négyéves korom­ban zongorázni, nyolcéves koromban komponálni. El­ső tanítóm édesanyám volt, később Pozsonyban Erkel László, míg végre érettsé­gi után Pestre kerültem Koeszlerhez és Thomán­­hoz. Zenei tanulmányaim befejeztével itthon és ide­genben mint koncertező próbáltam szerencsét. De ehhez nem volt­ bennem elegendő lelki nyugodtság és testi erő, tehát pedagó­giai működésre kellett ma­gamat rászánnom: így ke­rültem a budapesti kir. Ze­neakadémiára, mint zon­goratanár. Közben első ze­nekari suitemmel tetszést, zongoradarabjaimmal és vonósnégyesemmel meg­botránkozást arattam, ami tekintve, hogy első suitem nem valami eredeti szerze­mény, egészen természetes eredménynek mondható. A zenet­ írással párhuzamo­san mindig jobban és job­ban kerültem­ bele zene­­folklore tanulmányokba — kezdve magyar anyagon, áttérve a szomszédos né­pekére, ez a tudományág ez ideig még olyan árva, olyan szűz, hogy jóformán egzotikumnak szokták te­kinteni. Valószínűleg ezért vonzódom olyan nagyon hozzá. Azt hiszem, nem fo­gok csak Magyarországra szorítkozni; talán megada­tik nekem, hogy messzebb­re, vadabb, egészen járat­lan utakra elkerüljek.” Bartókot 1935 májusában választotta tagjai közé a Tudós testület, és 1936 feb­ruárjában tartotta meg székfoglalóját. Az időpont behatárolására, korba il­lesztésére nem kereshet­nénk jobb megoldást, mint saját műveit. Túl vagyunk a Cantata m­ofana 1934-es londoni bemutatóján , előtte já­runk a másik híres mű, a Zene húroshangszerekre, ütőkre és celestára baseli, majd Baden-Badeni bemu­tatójának. Bartók ekkor már meg­kapta az akkori idők leg­nagyobb magyar kulturá­lis kitüntetését, a Corvin­koszorút (amelyet „éppen” nem állt módjában sze­mélyesen átvenni) és Ba­bits Mihállyal együtt a francia Becsületrendet. Az akadémiai székfoglaló évé­ben jelent meg „Miért és hogyan gyújtsunk népze­nét?” című könyve fran­ciául, németül és olaszul is. A székfoglalót, Liszt Fe­renc méltatását a világos, tömör fogalmazás mellett 28

Next