Magyar Ifjúság, 1975. május-augusztus (19. évfolyam, 18-35. szám)

1975-08-15 / 33. szám

A nyári nap barnító per­zselése még érezhető, de nemsokára megszólal a csengő , kezdődik a taní­tás. Folytatódik a diákélet. A diákok még a szün­idejüket töltik, de mások már startra készen állnak. Értékelték az előző évek munkáját, a tapasztalato­kat. Ezek alapján kidol­gozták a következő, az 1975/76-os tanév feladatait. Az új tanév megkezdése előtt a legfontosabb okta­táspolitikai kérdésekről kértünk tájékoztatást dr. Polinszky Károly oktatási minisztertől. Pályázat tankönyvírásra — Milyen közeli és tá­volabbi feladatok szere­pelnek a miniszter elvtárs munkatervében? Milyen kérdések megoldását látja a legsürgősebbnek, a leg­fontosabbnak? — A feladatok meghatá­rozásánál alapvetők a párt- és állami határoza­tok, állásfoglalások. Első­sorban ezekre támaszko­dunk, örülünk, hogy az MSZMP XI. kongresszusa megerősítette az 1972-es oktatáspolitikai határoza­tot és új társadalompoliti­kai útmutatásokat adott. Emellett az 1972-es mi­nisztertanácsi határozatot tartjuk szem előtt. Külön intézkedési tervet készítet­tünk a minisztérium tenni­valóiról, a munkásosztály társadalmi helyzetének fej­lesztéséről és a közműve­lődésről szóló párthatáro­zatokkal kapcsolatban. Ki­dolgoztuk az alsó fokú ok­tatás fejlesztésének távlati tervét.­­ A figyelem közép­pontjában álló témakörök közül elsősorban az oktató­nevelő munka korszerűsíté­sével, ezen belül a világné­zeti, politikai, erkölcsi ne­velés hatékonyságának nö­velésével foglalkozunk. E témakörhöz tartozik, hogy az évtized végére új, illetve átdolgozott tantervek ké­szülnek. Ennek a munkának része, hogy a már elfoga­dott tantervek alapján pá­lyázatot írtunk ki tanköny­vek írására. A pályázat 25 tankönyvre vonatkozik: 9 általános iskolai, 10 gim­náziumi, 5 szakközépiskolai és 1 szakmunkásképző isko­lai tankönyv készül ennek során. A pályázattal lehető­séget adunk mindenkinek, aki jól felkészült, és aki kedvet és tehetséget érez hozzá, hogy tankönyv­­író lehessen. A pályá­zat a könyvekhez tar­tozó tanulói és tanári se­gédletek megírását is igényli. Ezeket természete­sen címszerűen nem írtuk elő, hogy a pályázóknak is módjuk legyen új koncep­ciók kialakítására. Megra­gadom ezt a beszélgetést is arra, hogy a Magyar Ifjú­ság olvasói közül felhív­jam a fiatal pedagógusokat, írókat, akik velem együtt szívügyüknek tekintik azt, hogy gyermekeik milyen tankönyvből tanulnak, ve­gyenek részt ezen az újsze­rű pályázaton. Társadalmi érdek az általános iskola elvégeztetése . Hol tartunk az alsó­fokú oktatás korszerűsíté­sében, s melyek a követke­ző teendők? — Az új matematika tan­tervének szélesebb körű be­vezetése, az első osztályosok bukásának megszüntetése, az iskolára való szervezet­tebb előkészítés, valamint a korrekciós osztályok há­lózatának a növelése egy­aránt jelentős lépésnek bi­zonyult. Örömmel mondha­tom: jobb az általános is­kolák taneszközellátása is. Két évvel ezelőtt 264 mil­lió forint értékű taneszköz hiányzott az általános isko­lákból. Ezeket beszereztük. Azt tervezzük, hogy 1977 végére minden iskolában minden szükséges tanesz­köz rendelkezésre áll majd.­­ Sikeresnek mondható az utóbbi években az álta­lános iskolákban a felnőtt­­oktatás is. Korábban az is­meretpótló szerep volt dön­tő, az utóbbi években az oktatás célja egyre inkább az önképzés, a továbbkép­zés, a folyamatos tanulás megalapozása lett. Ennek megfelelően a korábbi 21 ezerről 70 ezerre emelke­dett az általános iskolában tanuló felnőttek száma. Az életkori összetétel is javult. A harminc évnél idősebb tanulók aránya 37,9-ről 51 százalékra emelkedett. Az esti oktatásban viszont ala­csony a nők aránya, mind­össze 30 százalék.­­ Az általános iskolai felnőttoktatás korszerűsíté­sének egyik lehetőségét ab­ban látom, hogy az új tan­terv bevezetésével egy idő­ben hetenként egy alkalom­mal a rádió és a televízió is sugározza a tananyagot. DR. POLINSZKY KÁROLY OKTATÁSI MINISZTER A LEGFONTOSABB OKTATÁSPOLITIKAI KÉRDÉSEKRŐL

Next