Magyar Ifjúság, 1975. május-augusztus (19. évfolyam, 18-35. szám)
1975-08-15 / 33. szám
A nyári nap barnító perzselése még érezhető, de nemsokára megszólal a csengő , kezdődik a tanítás. Folytatódik a diákélet. A diákok még a szünidejüket töltik, de mások már startra készen állnak. Értékelték az előző évek munkáját, a tapasztalatokat. Ezek alapján kidolgozták a következő, az 1975/76-os tanév feladatait. Az új tanév megkezdése előtt a legfontosabb oktatáspolitikai kérdésekről kértünk tájékoztatást dr. Polinszky Károly oktatási minisztertől. Pályázat tankönyvírásra — Milyen közeli és távolabbi feladatok szerepelnek a miniszter elvtárs munkatervében? Milyen kérdések megoldását látja a legsürgősebbnek, a legfontosabbnak? — A feladatok meghatározásánál alapvetők a párt- és állami határozatok, állásfoglalások. Elsősorban ezekre támaszkodunk, örülünk, hogy az MSZMP XI. kongresszusa megerősítette az 1972-es oktatáspolitikai határozatot és új társadalompolitikai útmutatásokat adott. Emellett az 1972-es minisztertanácsi határozatot tartjuk szem előtt. Külön intézkedési tervet készítettünk a minisztérium tennivalóiról, a munkásosztály társadalmi helyzetének fejlesztéséről és a közművelődésről szóló párthatározatokkal kapcsolatban. Kidolgoztuk az alsó fokú oktatás fejlesztésének távlati tervét. A figyelem középpontjában álló témakörök közül elsősorban az oktatónevelő munka korszerűsítésével, ezen belül a világnézeti, politikai, erkölcsi nevelés hatékonyságának növelésével foglalkozunk. E témakörhöz tartozik, hogy az évtized végére új, illetve átdolgozott tantervek készülnek. Ennek a munkának része, hogy a már elfogadott tantervek alapján pályázatot írtunk ki tankönyvek írására. A pályázat 25 tankönyvre vonatkozik: 9 általános iskolai, 10 gimnáziumi, 5 szakközépiskolai és 1 szakmunkásképző iskolai tankönyv készül ennek során. A pályázattal lehetőséget adunk mindenkinek, aki jól felkészült, és aki kedvet és tehetséget érez hozzá, hogy tankönyvíró lehessen. A pályázat a könyvekhez tartozó tanulói és tanári segédletek megírását is igényli. Ezeket természetesen címszerűen nem írtuk elő, hogy a pályázóknak is módjuk legyen új koncepciók kialakítására. Megragadom ezt a beszélgetést is arra, hogy a Magyar Ifjúság olvasói közül felhívjam a fiatal pedagógusokat, írókat, akik velem együtt szívügyüknek tekintik azt, hogy gyermekeik milyen tankönyvből tanulnak, vegyenek részt ezen az újszerű pályázaton. Társadalmi érdek az általános iskola elvégeztetése . Hol tartunk az alsófokú oktatás korszerűsítésében, s melyek a következő teendők? — Az új matematika tantervének szélesebb körű bevezetése, az első osztályosok bukásának megszüntetése, az iskolára való szervezettebb előkészítés, valamint a korrekciós osztályok hálózatának a növelése egyaránt jelentős lépésnek bizonyult. Örömmel mondhatom: jobb az általános iskolák taneszközellátása is. Két évvel ezelőtt 264 millió forint értékű taneszköz hiányzott az általános iskolákból. Ezeket beszereztük. Azt tervezzük, hogy 1977 végére minden iskolában minden szükséges taneszköz rendelkezésre áll majd. Sikeresnek mondható az utóbbi években az általános iskolákban a felnőttoktatás is. Korábban az ismeretpótló szerep volt döntő, az utóbbi években az oktatás célja egyre inkább az önképzés, a továbbképzés, a folyamatos tanulás megalapozása lett. Ennek megfelelően a korábbi 21 ezerről 70 ezerre emelkedett az általános iskolában tanuló felnőttek száma. Az életkori összetétel is javult. A harminc évnél idősebb tanulók aránya 37,9-ről 51 százalékra emelkedett. Az esti oktatásban viszont alacsony a nők aránya, mindössze 30 százalék. Az általános iskolai felnőttoktatás korszerűsítésének egyik lehetőségét abban látom, hogy az új tanterv bevezetésével egy időben hetenként egy alkalommal a rádió és a televízió is sugározza a tananyagot. DR. POLINSZKY KÁROLY OKTATÁSI MINISZTER A LEGFONTOSABB OKTATÁSPOLITIKAI KÉRDÉSEKRŐL