Magyar Ifjúság, 1976. május-augusztus (20. évfolyam, 19-35. szám)

1976-07-09 / 28. szám

KISZ- ösztöndíjasok Tolnában .— „A KISZ Tolna me­gyei bizottsága a megye amatőr képzőművészei számára ösztöndíjat lé­tesített. Pályázhatnak a megye területén élő gra­fikus, szobrász, festő, keramikus, tűzzománco­­zó alkotók, akik nem tagjai a Magyar Nép­­köztársaság Képzőmű­vészeti Alapjának.” — így szól a pályázati fel­hívás, illetve a határo­zat. A központi ösztöndí­jakhoz hozzászokhattunk már — néhány éves múltja van a Móricz Zsigmondi-ösztöndí­jnak —, de a megyeiekhez ke­vésbé. Tolnában 1975- ben először a paksi Vas György fafaragó, a bony­hádi Tóth József fafa­ragó és Decsi Kiss Já­nos festő nyerte el az ösztöndíjat. Most már­ciusban megtartott be­mutatkozó kiállításukon, amelyen tavalyi munká­jukról adtak számot, ki­osztották az idei ösztön­díjaikat, illetve egy meg­bízást Bakó László szekszárdi szobrásznak, Schubert Péter szekszár­di grafikusnak, Tóth Jó­­zsefné Havasi Edit bonyhádi flaluiképszövő­­nek, és Heritesz Gábor szobrásznak, aki igaz, hogy Budapesten él, de többek véleménye sze­rint „Tolna megyeibb” sokaknál, hiszen évek óta együtt dolgozik a szek­szárdi fiatalokkal. A KISZ-ösztöndíjra —­­amely a megyei ta­nácsnak az alap tagjaira vonatkozó ösztöndíj­­rendszerét egészíti ki — az idén több min­t tíz nem alaptag pályázó ad­ta be kérelmét. A két hónapra szóló, havi 2500 Ft összeget biztosító díj­nál előnyben­­részesítik azokat, akik megyei és ifjúsági témával foglal­koznak. * ^Schubert Péterrel a szekszárdi nyomdában találkozom, itt grafikus. Egy éve­­kapott kétszo­bás, összkomfortos la­kást. Előkerülnek a grafi­kák, piatkát- és betűter­vek. Képzőművésznek bizony szűk az ilyen la­kás — még az ágyne­műtartó is litográfiát rejt. Az önálló műterem egyelőre még csa­k vágy, addig is a Pécsi Grafi­kai Műhelybe jár át dolgozni — amúgy is a „s­zomszédvárból” szár­mazott ide. Egy miniatűr könyv kerül elő: Babits Jónás könyvének fakszimile kiadása, amelyhez­­az il­lusztrációkat Schubert Péter készítette. — Megint a Jónás könyvét szeretném meg­csinálni az ösztöndíjidő alatt, de öt nagyméretű litográfián, legalább 50- szer 50 vagy 60 cm-es nagyságban. Az ösztön­díj ezentúl erkölcsi el­ismerést jelent, hivata­losan is képzőművész­számba vesznek. A díj pályázói eddig jórészt a Babits Mihály Művelődési Központ stúdiójának tagjaiból kerültek ki, amelynek vezetője Schubert Péter. — A stúdió egyike a legjobbaknak az ország­ban. 1970-ben alakult, addig művésztelepeken tudtunk csak dolgozni. Tizenöten vagyunk, kü­lönösen a szobrászaink erősek. Tavaly az ama­tőr képzőművészek or­szágos kiállításán első díjat kaptunk, s a szob­rászok a vidékiek közül egyedül nívódíjat. Ko­vács, esztergályos, ta­nár, népművelő van kö­zöttünk, valamennyien erre tették fel az­ életü­ket. , Havonta egy alka­lommal találkozunk, ez inkább információcsere. — Szerinted hogyan lenne érdemes tovább­fejleszteni ezt az ösz­töndíj rendszert? — Természetesen a megyében többen fog­lalkoznak képzőművé­szettel, miint ahányan a stúdióban tevékenyked­nek. Ezért úgy szeret­­nén­k bővíteni a kört, hogy ősszel felvételt hir­detünk a stúdióba. A városban és a megyé­ben jó a zenei, jó fotó­­művészeti és amatőrfil­­mes élet, közismerten gondosan ápolják a nép­művészetet. Talán ez irányba kellene bővíteni az ösztöndíjkiírás körét. Schubert Péter egye­düli grafikus a nyom­dában, nehezen tudnák nélkülözni, nem veszi igénybe az ösztöndíj nyújtotta szabadságot. Ám hogy a szabadság mit jelenthet, azt egy másik ösztöndíjas, Bakó László kőfaragó esetében tapasztalhattuk. A teme­tőben akadtunk rá, ahol egy sírkertet állított a helyére. Napon lehetett vagy negyven fok, cen­tiről centire igazgatták a helyére a hét mázsa súlyú öntött követ. Ba­kó László, mint a szob­rászok általában, nem gyenge ember, de a vé­gén csatakosan tapadt a hátára az ing. Kőfaragó műhelye, egyben műterme, egy családi ház hátsó udva­rában van. Művészi ren­detlenség : sírkövek, lányportré, építőanyag, faragatlan nyers kövek, fémplasztika. — Az ösztöndíj ideje alatt két hétre elmegyek Tokajba, a művésztelep­re. Ha nem is veszem igénybe a két hónapot a munkám elkészítésére, akkor is jó az ösztöndíj, mert legalább nem a család rovására megy a szobrászat. Mert egyéb­ként a napi munka után csinálom a szobraimat, s késő este van, mire hazakeveredem. Egy zászló tervét adtam be a pályázatra, amelyet úttörőház e­lé képzelek. Beszélgetés közben érkeznek Budapestről, a Volán I/8-as KISZ-alap­­szervezetétől. Jöttek a szobrokért. Bakó Lászlóét meg a többi stúdiósét viszik a vállalat KISZ-­klubjába. — Most alakul ez a kapcsolat — mondja Bakó László. — Tizenöt munkát adunk oda, s időnként,­­amelyikünk ráér, elutazik Pestre, hogy a tárlaton művé­szeti alapfogalmakról be­szélgessen ,a fiúkkal. És csomagolják a női portrét meg a kis fém­plasztikát, s viszik óva­tosan az autóhoz, ne­hogy lepattanjon, meg­sérüljön. Mert egymás munká­ját érteni ott­­kezdődik, ha tudjuk becsülni a másikét. Marafkó László Győr A megnyitón az arco­kat néztem. Egy-egy szempár rezdüléséből, mosolyra­ fakadó szájból, elejtett szavaikból pró­báltam felderíteni,­­ho­gyan azonosulnak a­­ki­állítók az új környezet­tel. Letelepedni ugyanis annyit jelent, mint lakó­helyet választani, új ott­hont teremteni. Tájoló Ahogy a műtermeket jártuk — egymás mellett sorakoznak, mint eresz alatt a fecskefészkek —, és időnként rákönyököl­tünk az erkély vagy a fo­lyosó korlátjára, az eléjnk táruló győri pano­rámába folyton beugrott a kiállítótermi csoport­kép: hét fiatal művész, bizakodó­­arccal. Betájol­va a város földrajzi fek­vését, egymásra licitálva magyarázták a Duna fo­lyásirányát, győzködtek, feltétlenül nézzem meg a Széchenyi tér barokk épületeit. Mindössze egy-két hó­napja tartózkodnak a vá­rosban, és éreztem: ők heten máris győriek. Nem a frissen átadott, mészszagú műtermes la­kások töprengésre, alko­tásra lehetőséget nyújtó százhúsz négyzetmétere tette azzá őket. Számuk­ra végül is mindegy volt, hogy Győrben, Kaposvá­rott vagy Békéscsabán telepednek meg. A város fogadta őket barátsággal, érdeklődéssel. A kiállítás, amelyet a győri Műcsarnokban ren­deztek, volt tulajdon­képpeni bemutatkozásuk. Rangot szerezni Nem kell útikönyvet kézbe venni, hogy meg­tudjuk: Győr munkásvá­ros. Gyártmányai világ­híresek. Művészeti élete felett azonban mintha eljárt volna az idő, nem tartott lépést a követel­ményekkel. Pezsgő szel­lemi élet nélkül még a gyárkémények füstje is kormosabbnak hat, nem beszélve arról, hogy fél­oldalassá válhat egy vá­ros markánsnak tűnő arcképe is. önkéntese- Képeket rejt az ágyneműtartó is Bakó László: Lány Hefter László: Fénycső­plasztika 16

Next