Magyar Ifjúság, 1978. január-április (22. évfolyam, 1-17. szám)

1978-03-17 / 11. szám

A motort, a két kereket szeretem... orgótárcsás motorok diktálják majd az iramot. Amikor 1971-ben 26 ponttal nyolcadik, 1972-ben 41 ponttal ki­lencedik, 1973-ban 30 ponttal is­mét nyolcadik volt a világbajnoki értékelésben, gondolt arra, hogy pár év múlva házilag előállított motorral kell rajthoz állnia? 1973 óta csupán tavaly szerzett VB- pontot, akkor is mindössze négyet. Valóban megtorpantam. A gyári menőket egy egész „had­sereg” kíséri minden versenyre. Az egyik a motort tolja, a másik az iratokat intézi, a harmadik időt mér stb. A versenyzőnek csak az a dolga, hogy eddzen, a rajtnál felüljön a motorra és menjen. Én mindent egyedül csi­nálok. Mire a rajtra kerül a sor, fáradt vagyok, ami nem kifeje­zetten előny ... Mindig azt hal­lom, hogy a Drapál már megint utazik. De azt, hogy megérdem­­lem, senki nem mondja. 1975-ben az első versenyen buktam, s a bal vállam négyfelé tört. Egész idényben nem versenyeztem. Az év végén behívattak a szövetség­be és közölték velem: eredmény­telen évet zártam, felülvizsgálják, hogy érdemes-e világbajnoki fu­tamokon indulnom. Az összes tá­mogatás, segítés az, hogy enged­nek versenyezni. — Lehetett volna gyári ver­senyző a Benelli cégnél. Miért hiúsultak meg a tervek? Minden mendemonda elle­nére az igazolásom eldöntött tény volt Próbamotorozásra Olaszor­szágba utaztam. Az utolsó ver­senyre három nap alatt készítet­tek részemre egy motort, amely­­lyel rajthoz is álltam. Sajnos fél­távnál az élbolyból motorhiba miatt a verseny feladására kény­szerültem. Másnap edzésen abszo­lút pályarekordot mentem, és az újságok is megelégedéssel, elis­merésel írtak rólam. A szerződés helyett azonban egy értesítést kaptam, hogy a versenyosztályt feloszlatják, mert a gyár eladóso­dott és az új tulajdonos, De To­maso autógyáros nem tart igényt a gyorsasági versenyzőkre. Az igen jó képességű szerelők a Mor­­bidellihez szerződtek, én pedig motor nélkül maradtam. Ez már a múlt. Azóta eltelt néhány év, mégsem szaporította VB-futamgyőzelmeinek számát. Kedvét szegték a kudarcok? — Hatvan nemzetközi versenyt és négy VB-futamot nyertem ed­ig. Nincs szégyenkeznivalóm. Amelyik versenyen végigmentem tavaly, mindig jobb időt értem el, mint addig bármikor. Semmit sem kapott a technikám. De én csak motorral tudok motorozni. Tervekkel szép szavakkal, ígére­tekkel nem ... Már januárban lehet vásárolni új motorokat, de mire megkapom a pénzt — ha egyáltalán kitelik belőle egy új motor — március vége, április eleje van, s minden motor elkelt. Csupán alkatrészeket vehetek, ha kapok. És ez minden évben így van. Most sem tudom, mivel in­dulok az áprilisi versenyeken. Ha a saját építésű motor elké­szül, nem lesz különösebb gond. Ha közbejön valami, akkor ... — Valóban érdekli a rallyver­­senyzés? — Nem fogok rallyzni. Kaptam ajánlatot, de visszautasítottam. Tisztelem az autósokat, de nem vállalom. A motort, a két kereket szeretem. A kanyarokat, az egye­neseket, a sebességet, a sikereket, a kudarcokat. A gyorsasági ver­senyzés szerelmese vagyok. És amíg nemzetközi versenyt tudok nyerni, addig a visszavonulásra sem gondolok. Tehát „bizonytalanságban” készült a nyári idényre. Vagy nem is készült? — Dehogynem. Éppúgy edzet­tem, mintha a világ két legjobb motorja állna a garázsban és vár­ná, hogy lendüljön a zászló. Té­len a motocrossozás segít a leg­többet. Fizi­kai állóképességet ad, és csiszolja a technikát. De erőn­léti edzéseket is végeztem torna­teremben. Ez csak az egyik tar­tozéka a sikernek, és ezen nem fog múlni. A másik? A jó motor. Erre jelen pil­lanatban csak reményem van. De akárhogy alakulnak a dolgok, ba­rátaimmal mindenképpen össze­drótozunk egy motort. Zsirják Lajos és Mráz Ferenc személyé­ben két kitűnő szakember büty­köli majd a masinát. Mit tart fontosabbnak, egy jó gyorsasági pályát vagy egy jó motort? Mindkettőt! Mert egyik nélkül sem lehet edzeni, versenyezni. Ná­lunk évek óta nincs pálya nem rendeznek versenyeket. Nyáron csak a versenyek előtti kötelező edzéseket tudom elvégezni mert ha kimegyek bármelyik országút­a, annyit ér, mintha egy futó 30 mé­teres egyenes pályán készülne az 5000 méteres versenyre. — Fél a verseny előtt, egyál­talán van-e valami különleges taktikája? — Ha félnék, nem motoroznék már tizenhárom éve. Csak azért szurkolok a rajtnál, hogy hamar induljon a „masina”, mert a jó rajt nagyon fontos. De mihelyt motorra pattanok, ez a verseny­láz elmúlik és csak a versennyel törődöm. Edzésen jól megfigyelem a pályát, az ellenfeleket. Ha ver­senyen valaki elmegy mellettem, azt kell a legrövidebb idő alatt felmérni, hogy érdemes-e vele menni. Mert vannak olyanok, akik két-három körre felrázzák magu­kat, aztán visszaesnek. Bár nem taktika, de egy ilyen versenyen, ahol százötven feletti sebességgel két keréken száguld az ember, nagyon fontos a depóból való irá­nyítás. A gyári versenyzőt négyen „dirigálják” a depóból. Köridőt, előnyt, hátrányt, helyezést, számot írnak a hatalmas táblákra, amelyet minden körben bemutatnak a ver­senyzőnek. Mivel én csak egy sze­relő társaságában utazom, mind­ebből kimaradok. — Hány VB-pontot szeretne idén gyűjteni? Minél többet... örök Ferenc — — T­ ­UL Zsebpá­ r Egy vasárnap délelőtti­ elevíziós közvetítés után lesújtó vélemény alakult ki sportdiplomáciánkról. Fabatkát sem ér — hang­zott a minősítés, a nyil­vánvalóan igazságtalan ál­talánosítás. Vajon miért nem sikerült bebizonyítani, hogy időn túli góllal esett el a továbbjutástól a ma­gyar kézilabdacsapat? Olaj volt a tűzre, hogy elfogu­latlan (?) külföldi újság­írók az időmérőt „jobb be­látásra” bíró svéd Erik Erast egyértelműen elítél­ték. A találkozó tisztasá­gáért­ (?) felelős megbízott viszont válaszra sem mél­tatta a sajtót. Persze nem a kézilabdázók voltak az elsők, s bizonyára nem is az utolsók, akik lógó orral, „becsapottan” tértek haza világversenyekről. Előttük a Ferencváros szabadfogá­sú birkózócsapatából csi­náltak pojácát a BEK- döntőben. A színfalak mö­gött, a mérlegelési jegyző­könyvek kiállításánál fur­csa dolgok történtek. Még korábban, a tavalyi ka­jak-kenu világbajnokságon Bakónak és Szabónak kel­lett tudomásul vennie, hogy a szabály nem mindig sza­bály. Vitathatatlan, hogy aranyat érdemeltek volna a hosszú távú párosban, s végül még annak is örül­niük kellett, hogy ezüstöt kaptak. Nem sikerült be­bizonyítani az igazukat. éved, aki ezek után úgy véli, hogy Magyaror­szágot a sportpályák saj­­nálatraméltó, védtelen „őzi­kéjeként” tartják nyilván a nagyvilágban.­ehát nekünk is akad­nak — világosan fogalmaz­va — mesteri ügyvivőink, jól szolgáló kapcsolatokkal. Akik gondoskodnak arról, hogy a nemzeti színek kép­viselői ne érezzék magu­kat mostoha sorsúaknak, öttusázók, tornásznők, ví­zilabdázók, vívók és még sokan mások tanúskodhat­nának — ám miért ten­nék? Hogy kisebbítsék a saját érdemeiket é­rdekes, de a sportdip­lomáciáról általában a ku­darcok kapcsán, s nem a sikerek után esik szó. Ta­lán innen a nemzetközi sportéletben tevékenykedő tisztségviselők sértődöttsé­ge, hogy a vereségek az esetek többségében az ő számlájukra kerülnek, a győzelmek pedig — bármi áron is születtek — termé­szetesen a sportolókéra m­ásra is panaszkodnak.­gy sportdiplomatának, nemzeti és nemzetközi ér­dekek képviselőjének kül­földön sohasem szabad szűkmarkúnak lennie. Rep­rezentálni ugyanis a ha­tárokon kívül­i „köteles­ség”. Amikor az OTSH-t még MTI-nek nevezték, a kapitalista országokba uta­zó nemzetközi tisztségvise­lő az útlevelével együtt 30 dolláros „biztonsági fede­zetet” is felvehetett. Jól jött, hasznát látták, ha csak egy pohár ital kísére­tében is sikerült a számuk­ra fontos partnerrel szót váltatni, vagy ha váratlan helyzetbe kerülve, mélyen a pénztárcába kellett nyúl­ni. Ma a napidíjból elhívottként pedig kevés­ke zsebpénzből kell gazdál­kodni, ami néha még arra sem elegendő, hogy a sport­­,­diplomaták alkalomadtán viszonozzák vendéglátóik figyelmességét. Majdcsak kivágják magukat a fiúk mondogatják, akik itt­hon maradnak. Néha a na­pidíj mellé költségkiegészí­tést szavaznak meg, de nem túlságosan gyakran. A magas és alacsony ran­gú küldöttek kiadásaira biztosított keret ugyanis évek óta egy forinttal sem bővült. Miközben külföl­dön is többször rendezték (emelték) az árakat. Persze nem kell eltúlozni az anya­gi feltételekkel kapcsola­tos gondokat. Az esetek többségében ugyanis egy fillér sem szükséges a dip­lomáciai sikerhez. N­egyvenhat nagy nem­zetközi sportszervezetben köztük harminchat szak­­szövetségben — hetvenhét magyar foglal el jelentős és kevésbé jelentős pozí­ciót. Közülük hatvanki­­lencen idegen nyelvet, il­letve nyelveket beszélnek, nyolcan tolmács nélkül nem sokra mennek. "Nemrégi­ben a Testnevelési Főisko­lán intenzív nyelvtanfolya­mot indítottak, hogy a mű­ködő és a leendő nemzet­közi tisztségviselők „több­re vihessék”. A kurzus a részvevők folyamatos le­morzsolódása, az érdekte­lenség miatt félbeszakadt. Kézzel-lábbal pedig keve­sen tudják kifejteni állás­pontjukat, szakmai véle­ményüket. E­nnél sokkal jobban hangzik, hogy a magyaro­kat külföldön általában szorgalmas, tevékeny, úgy is lehet mondani, „mun­kás” sportdiplomatáknak tartják, akik nélkül több­e­­ —

Next