Magyar Ifjúság, 1979. szeptember-december (23. évfolyam, 36-52. szám)
1979-11-02 / 44. szám
mellette a szellőzőgépház rőt színű vaslemez borításain akad meg a tekintet. Négy toronydaru emelkedik felettünk a magasba. Apró játékszernek tűnik a gödörben araszoló földgyalu, markoló, billenős teherautó. A III—IV. blokk alapjait készítik, még a tél előtt be szeretnék fejezni az alaplemez szigetelését, a szerelőbetonozásokat. Csillag Frigyes lakatossal a főépület árnyékában húzódó bádogkunyhóban beszélgetünk. Éppen most jött le valahonnan a magasból néhány perc pihenőre. Mosolyog, amikor azt mondom neki, hogy veteránnak számít, mert tavaly január óta már újabb csapat érkezett. — Akár hiszed, akár nem, a KISZ-építőbrigádnak híre van az országban, így kerültem én is ide, meg a többiek is. — Csak a „hírnév” csábított ide? — Nem, hanem a kereseti lehetőség is. Tatai vagyok, vettem egy házat és kell a pénz. Túlórákkal együtt átlagban 7000—7400 forintot is megkeresek, s ez nem rossz! Otthon két kislányom van, tíznaponként megyek haza. — Meddig maradsz itt? — Decemberig biztosan, s utána majd meglátjuk ... — Jól érzed magad? — Kitűnő a kollektívánk, a Ságvári Endre ifjúsági szocialista brigádban dolgozom, és elnyertük a Kiváló Ifjúsági Brigád címet is. Bosszúságunk csak akkor van, ha például a paksi lakótelepen akadozik a melegdz-ellátás, mint most is... — Bizonyára akadnak emlékezetedben olyan napok, amikor igazán megszenvedtetek valamiért? — Tavaly csináltuk a „forró kamrát”, ahol nagyméretű szögvasakkal kínlódtunk. A 70-es főépítésvezetőség munkájaként a reaktortér felett is dolgozatunk, ötven méter magasságban. Most is borsódzik a hátam, ha arra gondolok, hogy ott fent egy darab 400 milliméteres acélpilléren kellett kimászni és úgy melózni órákon át... — Most mit csináltok? — A gépházban lemezcsíkokat hegesztünk az acélpillérekre. Előtte meg rabboltunk, ami annyit jelent, hogy a bezsaluzott vasbeton falba kellett bemászni, és ott görnyedezve lezárni egy-egy szakaszt a betonozáshoz. Nem volt leányálom! — Szabad idődben mit csinálsz? — Tavaly ifivezető voltam az egyik paksi iskolában. Most nincs rá időm az új műszakrendmiatt, és örülök, ha pihenhetek. Legszívesebben focizom a srácokkal, és két „újonc". Csősz József géplakatos, a Lékai János KISZ-építőbrigád KISZ-vezetőségének titkára idén április 5-én érkezett a paksi építkezésre Budapestről, a Lampart ZIM-ből. Most már házigazdaként kalauzol bennünket. — Számomra talán örökké emlékezetes marad az első „hajtós” paksi élményem — mondja útközben. — Rendkívül feszített munkatempóban, túlórázásokkal készítettük el a 250 Mp-os daru pályáját. Senki sem hitte el, hogy például a h hozzá tartozó hosszirányú villamos helyiséget határidőre megcsináljuk! Kész lett, de volt bizony olyan nap is, amikor a srácok hajnali négytől este tízig dolgoztak! — Mi a vélemény az új „munkarendről”? — Nem volt egyszerű dolog az elfogadtatása, de úgy tűnik, beválik. Azt még nem döntötték el, hogy télen milyen rendszerben dolgozunk... Molnár Sándor művezető néhány nappal korábban, március 26-tól mondhatja magát paksinak. Kecskemétről, a Fémmunkás Vállalattól jött a KISZ hívó szavára. — Miért is? — Éppen a Magyar Ifjúságban értesültem a paksi nekirugaszkodásokról és kedvet kaptam hozzá. Mindig is vonzott az érdekes munka, itt meg is találtam. — Mi a dolga itt a művezetőnek? — Lakatosokból és hegesztőkből álló brigád tartozik hozzám, tizenhárman vagyunk, de egyikünk se babonás. Most a gépházban vannak feladataink, a turbinákhoz szereljük a pódiumokat. Közben be is megyünk a gépházba, ahol előttünk éppen az egyik turbinát csomagolják, tisztítják a védő zsír- és olajrétegtől. Felettünk már helyén van az 1-es turbina, ott serénykedik a brigád. Még magasabban, valahol az acélszerkezetek között hegesztők csiholják a szikrát. — Igaz, 24 órás hajrával, de határidőre beemeltük a reaktortéri acélszerkezet fődarabját. A tűzkeresztségen akkor estem át, amikor először lejöttem a magas vasszerkezetekről. Érdekes és értékes munka ez. A brigáddal együtt én is a szavamat adtam, nem akarok szégyenben maradni... Varga László Fotó: Harmati János 10 '