Magyar Ifjúság, 1981. január-április (25. évfolyam, 1-17. szám)

1981-03-13 / 11. szám

GAZDAGOK GURU» „A M­ester gondoskodik rólad” néhány év telt még el. Közben a raipuri szansz­­krit kollégiumban, majd a dzsabalpuri egyetemen fi­lozófiát tanított, 1966-ban már újságíróskodott és ki­tanulta a fotóriporteri mes­terséget is, 1974-ben pedig megalapította a poonai as­­ramot. Körülbelül három­ezren élnek itt manapság. A világon pedig — Radzs­nis szerint — összesen száz­ezer hívője van. Vajh, miért? Ez a guru ugyanis — s ezt hívei kö­zül is sokan nyíltan elis­merik — nem sok újdonsá­got mond. Buddhizmus, zen, a szexuális energiák fel­szabadítását hirdető tant­­rikus jóga, szofisztikus ta­nok, kereszténység, taoiz­­mus laza (s alkalmasint zagyva) keverékeit adja elő, megspékelve némi — most divatos — pszichoanalízis­sel, inkább Jungot ismerve el szellemi atyjának, mint Freudot. A legnagyobb vonzereje azonban valószínűleg ab­ban rejlik, hogy a millio­mos hit(el)térítők között eddig ő az egyetlen, aki nem e földi árnyékvilág hívságos örömeiről való le­mondást és az önsanyar­gatást hirdeti. Poonában nem alszanak fapriccseken, nem kell lemondani az ele­mózsiáról (az egyetlen, ami­be a kolónia hölgytagjai­nak bele kell nyugodniuk: bugyijuk elvesztése. Ennek használata ugyanis a szám­­szerte szigorúan tilos!), a csodamr­ondókákat sem haj­naltól napestig kell mor­molni (csupán reggelente, is közös szeánszokon), s a test különb-különbféle örömei­nek áldozni — kötelesség. Bagvan és lelkes követői számára ugyanis , a vallás minden luxusok luxusa. Előbb, az alantasabb kísér­téseknek engedve, jó fala­tokkal kell megtömni a bendőt, nagyokat kell dur­molni, s a kettő között ki­adósan pajzánkodni — majd következhet a legnagyobb luxus: a szellemi eksztá­zis. A mester szuperigéje roppant csábos: önmagunk megismeréséhez, s a maj­dani Megvilágosodáshoz se­regnyi tapasztalaton kell átesni. S az­­ életnek minél több területéről szereztes­senek, és minél kacifánto­­sabbak legyenek e tapasz­talatok — annál hamarabb nyílik meg a balga fejek­ben a mennyeknek orszá­ga ... Nos, kétségtelen, hogy mindez igazolásul szolgál az asram hedonisztikus lég­köréhez. A nyugatnémet Stern a minap lamentált is: Poonában naphosszat mást sem csinálnak, mint különb-különbféle módo­kon — huncutkodnak. Az olasz Panorama viszont — hiába, a tálján vérmérsék­let! — egyáltalán nem ag­gódik, sőt szinte reményt­ keltő buzdítással írja: „ ... ott lent, Poonában, mindenféle formában és bárkivel kedvedet tölthe­ted — senki nem tilt meg semmit! Sőt: megtanulha­tod, hogy milyen is az egész testtel, vagy ahogyan Radzsnis mondja, a világ­­egyetemmel szeretkezni...” Ám csak a romantikus lányregényekben (s immár ott is csak múlt időben!) lehet megélni a szerelem­ből és friss vízből. A poo­­nai habókosok vajon miből tartják el magukat? Napjuk hét órakor kez­dődik, közös reggelivel. Az asram kantinjában olcsón ka­pható minden, mi (a nyu­gati) szem-szájnak ingere. Nyolc órakor begördül a "Mester, s két óra hosszat fecseg — bocsánat, igét hirdet! —, egyszer angolul, másszor hindi nyelven. Az­után szabad program van — egészen az esti közös el­mélkedésig. A napok lát­szólagos monotonságát még­megszakítja az újonnan ér­kezők szertartásos fogadá­sa, sannyasivá avatása. (Sannyasi: olyan személy, aki visszavonult a nyilvá­nos élettől, hogy a meditá­­ciónak szentelje magát.) A „felszentelés” látványos bo­hóckodásai alkalmával bölcselkedni vágyók új ne­­­vet kapnak, narancsszínű hacukákba bújnak, s nya­kukba csapják az úgyneve­zett malát, mely hosszú fa gyöngysor, középen a Mes­ter képét magába foglaló medállal. Egyébként, akinek — ért­hetetlen módon — valami­féle munkajellegű tevé­kenységre támad kedve, azt is megteheti: egyesek ker­tészkednek, mások narancs­­színű tunikát varrnak. Egy, igazi nevét az olasz Espres­­sónak felfedni nem akaró ifjú olasz például Bagvan épületes verseit fordítgatja, havi 50 rúpiáért. Igaz, a pénznek itt nincs nagy jelentősége. Az érke­zők ugyanis igen tehetősek. Asramba lépésükkor „lete­jelnek”, s ha pedig éppen nincs hely a kolónián, ak­kor a városka­ luxushotel­jában bérelnek maguknak lakosztályokat, s pénzüket ők is az asrammenzán köl­tik el. S ha valaki tényleg naivan, pénztelenül jön? Könnyen úgy járhat, mint egy bizonyos Margot G., jó családból való brit úrilány, akinek tanulságos esetéről a francia Express tudósí­tott. A 24 esztendős Margot­nak egyetlen fityingje sem volt, az asramban azonban 6000(!) dollárt kellett volna lefizetnie egy szobáért. A megrémült, de azért még mindig megvilágosodni óhajtó leányzó lógatni kezd­te az orrát. Ám az egyik sannyasi, aki az ottani hie­rarchiában — mert azért ez ott is van! — közel áll a szentek szentjéhez, azaz Bagvanhoz, hirtelen önzet­len tanácsot, s hozzá mind­járt Bombay—Amszterdam —Párizs—Torontó vonalra szóló repülőjegyet adott ne­ki. Csupán kis csomagot kellett elvinnie, s cserébe megkapta — visszatérése­kor — a szükséges össze­get ... Párizsban azonban, rutinellenőrzés során, meg­nézték Margot bőröndjét, s öt kiló hasist találtak ben­ne. A tárgyalás most fo­lyik ... „ ... Engedd el magad ... A Mester gondoskodik ró­lad ...” — sugalmazta Margot-nak és sugalmazza a többieknek is a Mester. Ám a pénzesek, ha meg­elégelik a mulatságot, ha­zautaznak, s elegáns gar­­den-partyn mesélik el poo­nai élményeiket. De mi lesz a Margot-kal? Akik­nek a hazautazásra sincsen pénzük? Nekik maradnak a szinte már neurotikus próbálkozások, az illúziók — vagy már azok sem? Csak a kábítószer (és ke­reskedelme) és a prostitú­ció ... Az asram jövedel­meinek egy része — és Bagvan milliói — ugyanis ilyen üzletekből származik. Legfeljebb, finom úriembe­rekhez illően, adományok­ként, a megtisztulni vágyók gáláns hozzájárulásai­ként ... stb. könyvelik őket. Az igazi fizetői az effajta adományoknak azonban a naiv illúziókeresők, akik­nek ezreiről már a króni­kák sem tudósítanak. Az igazi vámszedők kilé­te is ismert. Járai Judit 27 Bagvan Sri Radzsnis (a képen balról, bozontos szakállal) az „energiaátadás” bonyolult művelete közben. A rejtélyeskedő hókuszpókusz egyszerű homlokmasszázst takar A képen jobboldalt látható, hamvasságát már régen elvesztett hölgyet Nicoletta Machiavellinek hívják, firenzei illetőségű színésznő. A hatóságok azzal vádolják, hogy a Vörös Brigádok nevű terrorszervezet tagja, s már az elfogatóparancsot is kiadták ellene. A színésznő állítólag ezért lett sannyasi

Next