Magyar Ifjúság, 1981. május-augusztus (25. évfolyam, 18-35. szám)

1981-05-08 / 19. szám

LEVELEK A SZERKESZTŐSÉGHEZ A Gyár- és Gépszerelő Válla­lat Paksi Létesítmény Igazgatósá­gán dolgozó Béke ifjúsági szocia­lista brigád tagjai a KISZ X. kongresszusa tiszteletére kom­munista műszakot kezdeményez­nek. Brigádunk szakterületén jelen­tős a továbbtanuló, rokonszakmát elsajátító fiatalok száma, kik gondként vetették fel, hogy az oktatási segédeszközök elavultak, korszerűtlenek, hátráltatják a képzés eredményességét. A mű­szak összegét általános szakmun­kásképző iskolák, közép- és fel­sőoktatási intézmények, oktatási segédeszközeinek fejlesztésére ajánlja fel a brigád. A kommu­nista műszakon megtermelt ösz­­sz­eget a Művelődési Miniszté­rium egy számlájára kívánjuk átutalni „felhasználásra”. Sándor István s. k. ifj. szoc. brig. vezető rű tagcserék is ...” Vajon az én fiam halála melyik kategóriához tartozik? Sajnos, ez a fiatal együttes a siker hajhászása közben, úgy lát­szik, végképp megfeledkezett a fiamról. Ezért Végh Miklós gon­dolatát folytatva, elkeseredéssel mondom, hogy ez a Kormorán nemcsak arra képes, hogy saját hegyét feltépve táplálja kicsi­nyeit, hiszen már emberáldozata is van, és azon is könnyűszerrel túltette magát. Abban a reményben, hogy a fiam emlékének felidézéséhez hozzájárulnak megjegyzéseim, tisztelettel: Papadimitriu Nikosz újságíró, a Magyar Rádió munkatársa (Megjelent a Magyar Ifjúság 10. számában, 1981. március 6-án.) A cikkre hivatkozva néhány megjegyzést szeretnék tenni — azzal a kéréssel, hogy hozzák­­ nyilvánosságra —, annál is in­kább, mert jó és rossz, sőt tragi­kus emlékeim vannak erről az együttesről. Az újságírási illemtan is meg­követelte volna, hogy Végh Mik­lós munkatársuk legalább pár szóval említse meg a fiamat, Pa­­padimitriu Grigoriszt, mert: 1. A Kormorán együttes egyik alapító tagja, és fontos pillére volt. 2. A Kormorán által jelenleg is előadott dalok nagy részét Pa­­padimitriu Grigorisz komponálta, beleértve a cikkben említett da­lokat, mint pl. Radnóti, Weöres Sándor, József Attila, Nagy László megzenésített verseit, il­letve a Holdfényt vezettem, Bé­keviselt nemzedék, Az ötlábú bir­ka című műsorok jelentős hánya­dát. 3. Az életét 1980. február 29-én, a Kormorán együttes irán­ti hűsége miatt, autóbaleset kö­vetkeztében vesztette el. Hívá­sukra otthagyta a pécsi Nemzeti Színház Hatalmas színrabló cí­mű színdarab főpróbáját, amely­nek ő komponálta a zenéjét, hogy részt vegyen a Kormorán Vácott rendezett hangversenyén. Fiam tragikus halála miatt mind az el­ső, mind pedig a másodfokú tár­gyaláson a bíróság hibásnak ta­lálta, és elmarasztalta az együttes ún. irányítóját, Koltay Gergelyt, aki a karambolozó gépkocsit ve­zette. 4. A cikk majdnem a fiam tragikus halála első évfordulóján jelent meg. Jólesett volna, ha megemlékeznek róla, annál is in­kább, mert a cikkíró említi a „fiatalon elhunyt Szőcs Kálmán költőt”. Vagy valamivel lejjebb úgy fogalmazza a tagcserék kér­dését: ..A véletlen és a kénysze­r Megjelent a Magyar Ifjúság 9. számában, 1981. február 21-én.) (Kiegészítés Lukács Györgyi cikkéhez, a társastánctanítás „maszek” és munkaközösségi for­májáról.) A tánctanulás, így a társasági táncok tanulása is rendszerezett, felüdítő mozgást nyújt. A gyer­mek, serdülő testének arányos fi­zikai fejlődését, valamennyi kor­osztálynál a harmonikus, szép mozgás kialakulását segíti elő. A táncismeretek szerzése közben a mozgás örömében, sikerélmény­ben van részük, de művelése koncentrált figyelmet, önfegyel­met kíván. A táncnak az egész embert — testet és szellemet — formáló nevelő hatása van. Mi, a tánccal foglalkozók tud­juk, tapasztaltuk, hogy a fejlesz­tett, kulturált, jó mozgás, a talp­raesettség nagyban befolyásolja a fiatal, a felnőtt­­ közérzetét, meghatározóan hat magatartásá­ra. Ezért hangsúlyozzuk fáradha­tatlanul a tánctanítás helyét és szerepét a közművelődésben. Mégis, ezek ellenére sincs a táncművészet összes ágának kö­zös, alapfokú iskolahálózata. Alapjainak lerakása — zeneisko­lai analógiája annak keretei kö­­­zött — most van folyamatban. Egyes ágazatai a közismereti is­kolákban szűk, a közművelődés­ben pedig periférikus, sőt vagy­lagos helyet foglalnak el. Az if­júsági tömegszervezetek támoga­tását sem élvezi különösebben. Lukács Györgyi cikke konkrét, igaz tényeket ír le, de a társas­tánctanításnak csak egy szűk ré­szét érinti. Tekintsük át röviden, hogy általánosan milyen a kép, milyen formában történik ha­zánkban a társastánctanítás, és milyen tényezők tették lehetővé, hogy a cikkben írottak megtör­ténjenek, sőt még másutt is za­vartalanul folyhassanak. Folyik műkedvelő művészeti csoportokban — társastánccso­port, versenytánccsoport formá­jában. Közművelődési intézmé­nyekben. E csoportos művészet­­oktatási formák már elfogadot­tak, jól illeszkednek a fenntartó intézmények működési körébe! Számuk növelésének, eredmé­nyességük fokozásának tárgyi és személyi gátjai vannak, pedig még igen sokat tehetnének a sza­bad idő hasznos, kulturált, felüdí­­tő-kikapcsoló eltöltéséért. A társastánc-tanfolyamok álta­lában kettő-négy hónap időtarta­múak, közművelődési intézmé­nyekben és a még meglévő mun­kaközösségekben tartják meg azokat. Tanfolyamokat még ok­tatási intézményekben (iskolák­ban) telephely nélküli munkakö­zösség címen, erősen „hitbizo­­mány” jelleggel, és lakáson is tartanak. A tanfolyami formát a szer­vezésükre, rendezésükre vonat­kozó elavult, 20 éves — 105/1961. M. M. — rendelet sem tekinti egyértelműen társadalmi tánckul­túránk, táncköznyelvünk egyik fontos tényezőjének, művészet­­oktatási, nevelési tevékenységnek. Így az nem is válhatott még a közművelődés szerves részévé. A társastánc-tanfolyamok léte ma általában attól függ, hogy a közművelődési apparátusban, tantestületben akad-e iránta ér­deklődő népművelő vagy pedagó­gus — szerepük tehát esetleges. A szervezeti, gazdasági rende­zetlenségből, az ebből fakadó pe­dagógushiányból, a meglévők ki­öregedéséből, a tanítás ritmusá­nak, hatékonyságának törvénysze­rű csökkenéséből adódik az egész tevékenység periférikus helyzete és megítélése is. A közművelődés csak a táncoktatás tanfolyami formáitól várja el, hogy számot­tevő bevételt biztosítson. Szak­mánkra nézve viszont ez a meg­különböztetés hátrányos. Ezt a rendezetlen helyzetet használják ki — többen, mint az a cikkből sejthető lenne —, hogy mindig aktualizálva hirdessék, folytassák a lakáson tanítást. Mondanom sem kell, hogy a „házitanítások” szervezetileg, szakmailag, pénzügyileg ellen­őrizhetetlenek, s nem erősítik a társastánctanítás tekintélyét. Társastáncot is csak pedagógu­si képesítéssel, sőt „alkalmassá­gi” igazolvánnyal lehet tanítani, viszont korszerű szabályozó ren­delet híján, mely várhatóan ez évben már megjelenik, nincs szervezet vagy apparátus, mely jelenleg felülvizsgálná az alkal­masságot. Ahhoz, hogy e szakágazatban megfelelő tudást lehessen szerez­ni, minimum 48 óra tanulásra, gyakorlásra van szükség. Ez az idő is csak a jártasság szintjének megközelítéséhez elegendő, a készség kialakulásához évek kel­lenek. A „gyorsan és jól, néhány óra alatt”, „hat óra alatt megta­nítom az összes divattáncot” — csak blöff, jobb esetben reklám­fogás! A lakáson tanítást megenged­hetetlennek, a munkaközösségi formát szükségesnek tartom. A megnyugtató megoldást az hozhatja meg, ha minden kerü­let egy-két közművelődési intéz­ménye folytatna ilyen tevékeny­séget is. Csak ezek, elsősorban „művelődési házak” képesek biz­tosítani a mai követelményeknek megfelelő tárgyi feltételeket. Hogy ez nem mindenütt ilyen intézményben folyik, az nemcsak terem vagy tanerő hiánya, hanem jelentéktelen tiszteletdíj miatt is így alakul. Ez pedig rossz szem­léletet takar, mely a társastánc­tanításnak még mindig periferi­kus szerepet szán. Hiába önfenntartó, sőt csekély bevételt biztosító közművelődési forma, tiszteletdíj hiánya miatt nem folytatható. Úgy tűnik, hogy az ésszerű gazdaságosság és gaz­dálkodás a közművelődés még nem minden területére vonatko­zik. Az igazság kedvéért kell le­írnom, hogy az elmúlt 1-2 év­ben mintegy 6 közművelődési in­tézmény biztosított lehetőséget társastánctanításra — éppen ak­kor, amikor a takarékossági in­tézkedések folytán fizetési lehető­ségeit megnyirbálták. Lukács Györgyi cikke a tények mellett azt is feltárta, hogy a szabályozó rendelet hiánya, és az abból fakadó, már-már túlzott el­nézésből bumeráng is lehet! A keresetnek, a nyugdíjkiegé­szítésnek, a szociálpolitikának ez a formája visszaüt! Ha valamennyi kerületben az igényeknek megfelelően egy-két művelődési házban folyna e te­vékenység, akkor a „házi taní­tást” megszüntethetnék a taná­csok. A vázolt gondok, nehézségek ellenére, ha nem is kielégítő, de jelentős számú művelődési intéz­ményben folyik társastánctanítás, ahol az eredeti cél, és nem a gaz­daságosság a döntő. A teljesség igénye nélkül em­líthetek példákat. Postás: HVDSZ; Taurus; FMH; I. kerü­let; Budai Táncklub; Danuvia; Csokonai; MOM; Ifjú Gárda; Radnóti; Ady Endre... művelő­dési házak. Társastánctanulási igényükkel a fiatalok ezen intéz­ményeket keressék. Folyik egy új, több éves tár­sastánc-pedagógusképző tanfo­lyam is, hogy a növekvő igénye­ket jól képzett, megfelelő számú szakemberrel lehessen kielégíte­ni! Úgy tűnik, hogy a társastánc tanulása, művelése iránti igény az elmúlt pár évben jelentősen nőtt. Éppen ezért, nem téveszt­hetjük szem elől, hogy a táncta­nítás művészetoktatási, művésze­ti nevelési tevékenység. Mint tö­meges szórakozás pedig, hangu­lat-, magatartásbefolyásoló, és­­meghatározó tényező, ezért je­lentős ifjúságpolitikai súlya is van. Ez közművelődési feladat, nem adható, s nem folytatható gebin­­ben! Feladata betöltéséhez viszont az ifjúsági szervezetek támogatá­sát nem nélkülözheti. Ásó István budapesti szakfelügyelő * „Jobb kettő, bal zár” címmel, terjedelmes cikk jelent meg a Magyar Ifjúság 9. számában, mely beszámol — túlságosan is éles és sértő hangon — dr. G.-né tánciskolájáról, valamint egy tanfolyamon tett látogatásáról, becsmérelve azokat a fiatalokat is, akik képesek a mai világban is ilyen helyen „lötyörészni”. Nos, ezek a fiatalok mi vol­nánk, és itt, a lap hasábjain kí­vánjuk elmondani: mi jól érez­zük magunkat, szeretünk ide jár­ni, szeretjük a terem sajátosan kedves hangulatát, agyonhasznált lemezeit... Bernáth Zsuzsanna és társai Távol áll tőlem, hogy kétség­be vonjam: akik oda járnak, jól­­ érzik magukat. Egyébként bizo­nyára nem vették észre, a cik­kem nem a társastánc oktatásá­ról szólt, hanem az egyéni tanu­lás formájáról. L. Gy. 35

Next