Magyar Ifjúság, 1982. január-április (26. évfolyam, 1-18. szám)

1982-04-02 / 14. szám

rlinben szeverődő tenyerek ritmusára rá­adás ráadást követett. Majd zá­róakkordként az Internacionálé. Az opera ősbemutatója — az egész világ előtt — június 21-én Pécsben lesz.­­ A fesztiválon a több mint har­minc rendezvényre elkelt jegyek száma jóval negyvenezer felett volt, nem beszélve azokról, akik ,,kerítésbérlettel'’ rendelkeztek. Élvezhették Hannes Wadert az NSZK-ból, aki country stílusban mai munkásdalokat adott elő. Ő egyébként hazájában már alig kap nyilvános fórumot, a rádió, televízió nem szerepelteti, leme­zeit csak a haladó gondolkodású „Plane” lemezkiadó jelenteti meg. Dick Goughan Angliából: vir­tuozitása, profi stílusa, kellemes hangja mindenkit magával raga­dott, folklorisztikus dalaival ha­talmas sikert könyvelhet el ma­gának, eddig húsz nagylemezt je­lentetett meg. Franciaország egy kommunista polgármesternővel, Danielle Vil­­liére-rel képviseltette magát. Ott voltak még többek között a Kollektiv Internationale Nieuwe Scene Belgiumból, a Bots Hollan­diából,­ az Ad Hoc Singers az USA-ból, Canzoniere delle Lame Olaszországból, Ariel a Szovjet­unióból, Jós Ágit Finnországból, Sigi Maron Ausztriából, a Radio Maputo Mozambikból, és még nagyon sokan, akik egy közös célért énekeltek, a békéért, az emberek jobb jövőjéért, egymás megértéséért, a nemzetközi ösz­­szefogásért a háború ellen. Ostekovics— ben megmaradt még né­hány, több mint tízéves Ker-felirat is, ami arra en­ged következtetni, hogy egy ilyen ügyes, groteszk név szinte automatikusan kré­tát ad a rajongó kezébe. A többi magyar együttes közül a Fonográf tölcséres,­ vadnyugati stílusú emblé­májának — ami immár egy lemezbolt cégére is — nem sok köze van a jelenhez; az Illés szilaj paripák által húzott hangjegyszekere leg­alább fölfelé törekvő len­dületet mutatott. A körfor­mát kitöltő betűkompozíció a hatvanas évek tipikus szecessziós hatású grafikai megoldása — a régi Hun­gáriának, Omegának is volt akkoriban ilyen felirata. Ez az ötlet is külföldről eredt, legszellemesebben talán a Monkees gitárala­kot felhasználó emblémájá­nál alkalmazták. És most néhány érdekes­ség. Az azonosíthatatlan repülő tárgyak közismert rövidítését választotta ne­vének egy angol együttes, az UFO. Zeneileg jelenték­telen csoport ez, emblémá­juk azonban fantasztiku­san, sőt tudományos fan­tasztikusan, jó. A három betű egyszerre emlékeztet rajban közeledő repülő csészealjakra, valamilyen rejtélyes műszaki hiba foly­tán eltorzuló tévéképernyő­re, vagy az oszcilloszkóp izgatottan ugráló görbéjére. Keleties miszticizmust és romantikus titokzatosságot sejtet a Led Zeppelin négy tagjának külön-külön és közösen is használt emblé­mája. Ezzel összehasonlít­va a Bush ismeretlen égi hatalmaktól megriadó fi­gurája a hatásos semmit­­mondás mintapéldánya. Terrorista bombamerény­letekkel, gépeltérítésekkel bővelkedő korunkban alig­ha lehetne jellemzőbb emblémája egy punkzene­­karnak, mint amilyen a Sex Pistolsnak volt. Mint­ha egy névtelen levélíró, zsaroló, emberrabló ollózta volna ki különböző újságcí­mekből az együttes nevé­nek betűit, és idegesen re­megő kézzel úgy ragasztot­ta volna fel egy papírra, hogy azok szabálytalanul táncolnak egymás mellett. Ezek után már szinte ter­mészetesnek hat, hogy egyik grafikájukon II. Er­zsébet szemét is ilyen fel­irattal takarták le: „Isten óvd a Királynőt”. Sokkal békésebb, de hasonlóan mai hangulatot áraszt a Jam emblémája: olyan, mintha egy ifjú kéz­­fújta volna fel aerosolos spray­­vel egy házfalra. A Specials által alapított 2-Tone hanglemezkiadó cég emblémája egy egész szé­les gondolatkört fejez ki. 2-Tone magyarul két tó­nust, két színárnyalatot, két hangot jelent. Ez az elne­vezés — és a fekete-fehér színpár következetes hasz­nálata — arra utal, hogy a Specials a vele egyidőben indult többi zenekarral kö­zösen az Angliában ma már kétségtelenül egymás mellett létező két kultúra, az „őslakos” fehérek és a bevándorolt színes bőrűek kultúrájának keveredését képviseli. Zenéjükben fel­fedezhetők két, politizálás­ra egyaránt hajlamos stí­lus, a punk és a reggae elemei, szövegeik határo­zottan fajgyűlölet-ellene­sek. A hatvanas éveket idéző öltözéket is ők hoz­ták újra divatba, zenéjük­nek is van némi beathan­­gulata, s mindezt kiválóan érzékelteti az emblémájuk. (A 'Specials, sajnos, 1981 végén feloszlott', de ez már más téma.) Talán ennyi is elég an­nak illusztrálására, hogy egy találó embléma milyen nagy szerepet játszhat egy zenekar népszerűsítésében, arculatának kialakításában. Nem elhanyagolható terü­let ez, és a magyar együt­teseknek — lehetőleg már az indulásnál­ — az eddi­gieknél több gondot kelle­ne erre is fordítaniuk. Szőnyei Tamás Tag A MAGYAR RADIÓ ÉS A MAGYAR IFJÚSÁG KÖZÖS MŰSORA,­­( A SZERKESZTŐK AJÁNLATA Tolcsvay-Bródy-Koncz: AZ ELSŐ 80 ÉV (Koncz Zsuzsa) Novai—Heilig: EGY LÁNY MONDJA EL (Eszményi Viktória) Ihász: SZERELMES A LÁNYOM (Ihász Gábor) Bródy: NE VÁRD A MÁJUST (Sztevanovity Zorán) Szűcs—Schön­tál: CSODA TÖRTÉNT (Szűcs Judit) Bakos—Bradányi: EL FOGJUK FELEJTENI EGYMÁST (Horváth Attila) Fenyő—Novai: MAMI, ÉN VALAMIT LÁTTAM (Kristály Kriszta) Presser—Sztevanovity D.: JÁTSSZ MÉG! (Kovács Kati Sztevanovity Z.) Bomeri: MAGASFÖLDSZINT (Ács Enikő) Lerch—Demjén: SZÍVEMBEN ZENGŐ DAL (Kovács Kati) Menyhárt-Herpai: NE HAGYD MEGHALNI A ROCK AND ROLLT (V’Moto Rock) Móczán—Pálvölgyi— Varga—Zavoczky: NÉZZ RÁM (East) P. Mobil: ROCK AND ROLL (P. Mobil) Németh—Rátai: FÉNY AZ ARCODON (Apostol) Omega—Sülyi: AZ ARC (Omega) Balázs—Horváth: AMIKOR MELLETTEM VAGY (Korái) Dinamit: TE MONDD MEG (Dinamit) Pataki: VIDÉKI FIÚ LEVELE (Spóra) Bokor fivérek: JÖHET EGY ÚJ FELVONÁS (Color) óceán—S. Nagy: ŐSZINTE KŐKEMÉNY VALCER (óceán) A Magyar Rádióval közösen készített Slágerlistánkra minden héten szerdán 12 óráig lehet szavazni. A címek: Magyar Rádió Könnyűzenei Rovata, Budapest 1800 Magyar Ifjúság szerkesztősége, Budapest, Somogyi Béla u. 6. 1983 Kérjük, a borítékra írják rá: SLÁGERLISTA­­________________/ ifi

Next