Magyar Ifjúság, 1982. május-augusztus (26. évfolyam, 19-35. szám)

1982-06-18 / 25. szám

TÖRTÉNELEMMENTŐ MENTŐS TÖRTÉNELEM Lovas kocsitól a légi be Szokatlanul forgalmas délelőtt. Talán hatodszor száguldunk vij­jogva végig a „Kossuthin”. (A pesterzsébetiek ma is így hívják a Kossuth Lajos utcát.) A Város­háza táján Schröder temetkezési vállalkozó kiugrik a boltjából és integet a Rábának. Hátul ülök a kocsiban, figyelem a jelenetet. Marcsenkó lelassít. „Nekem is hagyjanak már valamit!” — tár­ja szét szemrehányóan a kezeit Schröder. Borisz és Vitáris Sán­dor elkapják a viccet. Nevetnek és rohanunk tovább. Kora délelőtt mindennap — a harmincas évek elején vagyunk! — rendszeresen felhívott bennün­ket az Az Est munkatársa, Zsemléi Oszkár újságíró. „Édes fiam, ke­ress valamit nekem az esetnapló­ban. Nagyon szegények vagyunk, minden jöhet.” — „Tiszteletem, Őszi bácsi, máris diktálom.” És mentek az adatok — öngyilkos­ságokról, verekedésekről, mérge­zésekről, balesetekről. Viszonzás­ként ingyen járt a mentőknek az Az Est és a Magyarország. Őszi bácsi minden intimitást ismert a mentőállomásról, anélkül, hogy személyesen, öt év alatt, egyszer is találkoztunk volna.­ ­ Budapesti Önkéntes Mentő Egyesület Az 1767-es amszterdami — első — szervezett mentéskísérletek után, amelyek a vízből mentés technikájára, jutalmazására kor­látozódtak (Maatschappij tot Red­ding van Drenkelingen), az Oszt­rák—Magyar Monarchiában 1769- ben van Swieten orvosképzési tervei (a borbélysebészek egyete­mi oktatásának elrendelése) után láttak napvilágot az első „elsőse­gélynyújtási” rendelkezések. (Van Swieten ambicionálására jelentek meg a balesetet szenvedők ellátá­sára és a tetszhalottak élesztési eljárására vonatkozó előírások.) Hazánkban az első önkéntes mentő egyesület Temesvárott 1886-ban alakult meg, amelynek alapját inkább a jóakarat, mint a szakszerű felszereltség és orvosi szakképzettség jellemezte. De amikor a Budapesti önkéntes Mentő Egyesület 1887-ben meg­kezdte munkáját a „Lipót bazár­ban”, még az az eszköz- és mű­szertár sem állott a bécsi mentő,­egyesületből (Freiwillige Ret­tungsgesellschaft) érkezett orvos­­tanhallgatók rendelkezésére, amellyel a POME rendelkezett 1932-ben. Sok esetben a mentők szerveze­tileg együttműködtek az önkéntes tűzoltókkal, így volt ez például Miskolcon, ahol már 1897-ben az önkéntes tűzoltótestületnek men­tőalosztálya volt. Debrecenben Cikksorozatunk szerzője, dr. Bollobás Bé­la, az orvostudományok kandidátusa, nyu­galmazott kórházi osztályvezető főorvos, ép­pen ötven éve - még medikusként - a Pesterzsébeti Önkéntes Mentő Egyesületnél kezdte orvosi hivatásának gyakorlását. Visz­­szatekintése erre a máig ívelődő fél évszá­zadra nemcsak a mentés történetének ér­dekes fejezete, de ugyanakkor történelem­­mentés is; múlt és jelen mindig izgalmas találkozása. 30 1906-ban, Szegeden 1904-ben ala­kul meg az önkéntes mentő egye­sület, 1926-ban pedig megszerve­­zik a VVOME-t, vagyis a Várme­gyék és Városok Országos Mentő Egyesületét, amelynek 1941-ben az ország minden részén összesen hetven állomása működik. Buda­pest peremvárosait is nagyrészt a VVOME mentőállomásai látják el, Pesterzsébeten kívül csupán Kis­pesten és Újpesten működött még 1945-ben is önkéntes mentőegye­sület. Az indokolatlan, nehézkes és terhes differenciáltság 1948- ban szűnt meg, amikor (dr. Ora­­vecz Béla előrelátása és szervező­­készsége következtében) a fővá­rost és az egész országot kielégítő — és napjainkban is működő — Dr. Kresz Géza (1846-1901) az 1890-es évek végén. Ő alapította meg a Budapesti Önkéntes Mentő Egyesületet 1887-ben Országos Mentőszolgálat kezdte meg áldásos tevékenységét. Már nem könyöradományokból, hanem egyértelműen állami irányítás és támogatás segítségével. Azóta káprázatos fejlődésnek lehettünk szemtanúi. A minden tekintetben hasznos integráció, az orvostudo­mány és a paramedikális discip­­linák (az orvostudománnyal érint­kező egyéb tudományágak — A szerk.) lendületes fejlődése hozta létre — éppen hazánkban — a XVIII. század második felében megszületett „elsősegélynyújtás­ból’ a sürgősségi orvostant, az oxyológiát. Kutatásaim során — elsősorban dr. Bencze Béla főigazgató-főor­vos és dr. Tóth Istvánné, a sta­tisztikai csoport vezetője segítsé­gével és jóvoltából — értékes archív dokumentumok kerültek elő. A Mentők Lapja 1931. évi számában az első „eredeti közle­mény” Augusztin Vince baráto­mé — Ipari mérgezések a mentő­gyakorlatban címen. Kiváló cik­kek olvashatók a légcsőmetszés­ről, védekezésről a villámcsapás ellen, a nyári sportbalesetekről, az első segítség-nyújtás főbb el­veiről vasúti baleseteknél, a víz­ből kimentettek élesztési eljárá­sáról, a fül-, orr-, gége-, légcső-, nyelőcső-idegentestek mentési gondjairól, az öngyilkosságok okairól, a gyermekbalesetekről, a vasúti tömeges szerencsétlensé­gek negyvenévi múltjáról Buda­pesten és környékén. Az írások között találjuk századunk egyik legnagyobb belgyógyászának, Ko­rányi Sándornak cikkét is a he­veny vérkeringési elégtelenség gyógykezeléséről. (Korányi pro­fesszor ifjúkorában maga is a mentőknél teljesített szolgálatot, éppúgy, mint Ádám, Hültl, Né­­kám és Vámossy professzorok!) Dr. Sebők Zsigmond „Az oxál­­savmérgezések elszaporodásáról” ír, amely közlemény személy sze­rint nekem is fontos adatokat szolgáltatott későbbi — pályadíjat nyert — dolgozatomhoz. A Mentők Lapjának 1931. évi szeptemberi száma a biatorbágyi vasúti szerencsétlenség mentési munkálatairól számol be. Ebből megtudjuk, hogy a BÖME-t a Ke­leti pályaudvarról Homonnay ál­lomásfőnök riasztotta telefonon. A bejelentést dr. Nagy József őrs­vezető orvos vette, és 40 másod­perc múlva — 1931. szeptember 13-án éjjel egy óra tíz perckor — elindult az első kocsi a Keleti pá­lyaudvarra, ahonnan segélyvonat szállította volna dr. Nagy József, dr. Ivánszky Sándor, dr. Be­­dő József mentőorvosokat „meg­felelő tömeges felszerelésekkel, hordágyakkal és fáklyákkal” Bia­­torbágyra. De miután időközben kiderült, hogy az oda vezető Vasúti pálya nem biztonságos, dr. Kör­­möczy Emil igazgató főorvos a riasztás után tíz perccel szemé­lyesen Schlamadhinger Emil őrs­vezetővel, Németh László és Bauer­ Ferenc mentőtisztekkel, valamint Német Zoltán primá­­riussal gépkocsin indultak el a szerencsétlenség színhelyére. A sérülteket mentőautók szállították a Rókus-kórházba. A mentési munkálatokba bekapcsolódtak a vasúti orvosok, valamint a VVOME vezetői és mentőautói is. A mentésben részt vett orvosok­nak, mentőtiszteknek, ápolóknak, gépkocsivezetőknek, valamint az éjjeli kapusnak, „Gróf Karácso­nyi Jenő elnök parancsára” dr. Körmöczy Emil igazgató-főorvos 1931. szeptember 14-i keltezéssel, köszönetet mond és őket dicséret­ben részesíti a Mentők Lapja 1931. évi októberi számában. A Mentők Lapja 1931. évi első száma a 12. oldalon közli a nagy­­kanizsai önkéntes tűzoltótestület, a Pécs város hivatásos tűzoltó­parancsnoksága, valamint a Pest­­erzsébeti önkéntes Mentő Egye­sület 1930. évi mentésügyi statisz­tikáját. A POME 1515 balesetes­nek nyújtott első segítséget és 1920 betegszállítást végzett. A bal­esetek között 173 ipari baleset for­dult elő, 244 erőszakos beavatko­zás következménye volt, 26 villa­mos-, 58 autó-, 27 motorkerékpár-, 90 kerékpár-, 23 kocsi- (szekér-) gázolás és 85 öngyilkosság. Az ön­­gyilkosságok között 34 családi, 14 anyagi és 18 szerelmi ok szerepel. 74 mérgezés közül 16 esetben lúg, kőoldat, 6-ban bódító (altató) gyógyszer okozta a mérgezést. Al­kohol 132 esetben volt kimutat­ható. Az öngyilkosok foglalkozás sze­rinti megoszlása: férfiak 72-en, nők 128-an. A férfiak között a legtöbb — 13 — az „ipari segéd­­személyzetből” adódott. Alkalma­zott és napszámos 12—­12 volt. A nők között 42 háztartásbeli, 36 cseléd, 16 munkásnő, 12 alkalma­zott és 10 varrónő szerepel. Ford mentőautó 1947-ből Robur típusú mentőkocsi személyze­te munka közben, a hetvenes évek elején A mentők és a tűzoltóság együtt­működésének egy korai dokumentu­ma: Sopron, tűzoltólaktanya. Még együtt a lovas kocsi és a gépkocsi Országosan 159 állomás Hazánk felszabadulása — ter­mészetesen — új korszak hajna­lát jelenti a sürgősségi orvostan-

Next