Magyar Ifjúság, 1982. május-augusztus (26. évfolyam, 19-35. szám)

1982-05-07 / 19. szám

tem a lakásukra, és az édesapja ezt kérdezte tő­lem: „Művész úr, a Gabi állandóan gitározik. Hát miért nem tanul valami rendes szakmát? Van eb­ben fantázia?” Mondtam neki: „Hagyja csak, mert lehet, hogy a fiából még világhírű zenész lesz” — és az is lett. — Szólt önnek arról, hogy elhagyja az országot? — Nem. 1956-ban éppen egy szovjet turnén voltam, amikor itthon kitört az el­lenforradalom. Sok növen­dékem volt, akadtak, akik nevet szereztek maguknak külföldön vagy Magyaror­szágon. Többek között George Kis Angliában, Da­­róczi Finnországban, Püski és Mercsényi az NSZK- ban, Scher Dániában, Bar­­ta Amerikában. Szerintem ő volt Magyarország leg­nagyobb rockgitárosa. Sólymos Antal, az Express együttes gitárosa is nálam tanult, most pedig Andor fiam a legtehetségesebb tanítványom. — Hogyan alakult Szabó Gábor élete? — Beiratkozott a világ talán leghíresebb dzsessz­­iskolájába, a bostoni Bertd­­lee School of Music-ba, ahol három évig tanult. Azokból, akik odajártak, mind jó muzsikus lett, sok­ból világhírű. Én évekig nem hallottam Gabiről, az­után egyszer csak a postás Szabó Gábor (a kép jobb szé­lén) mestere, Kovács Andor (a kép bal szélén) együttesé­ben, 1954-ben, hozott egy csomagot, ami­ben az ő nagylemeze volt. Attól kezdve minden év­ben megkaptam az új le­mezét. — Az Egyesült Államok­ban nagyon sok jó zenész van. Hogyan tudott ő ki­emelkedni a mezőnyből? — Kezdetben sokat hall­gatta a nagy gitárosokat, utánozta ezt-azt, Johnny Smitht például, de aztán ki akart törni a bűvkörük­ből. Teljesen egyéni lett, amit csinált, senkire se ha­sonlít. Nem keveset hall­gattam más gitárosokat, arra figyelve, kitől kapok valami olyan ízt vagy­­ stí­lust, mint tőle, de ilyent nem találtam. Ezért lett világhírű. Mert Ameriká­ban „megeszik a hang­szert". Van egy másik­­kol­légám, Bácsik Elek, hát ő is „megeszi a hangszert”, de nincs egyénisége. Diz­zy Gillespie-t játszik a gi­tárján. Annak idején a Downbeat is megírta róla, hogy kiváló muzsikus, re­mek a technikája, de a já­tékában benne van min­denki Django Reinhardtól Johnny Smithen keresztül Barney Kesselig. Szabó Gáborban nincs senki más. — Össze tudná hasonlí­tani például Wes Montgo­­meryvel vagy George Ben­­son­nal? — Nem tudom összevetni az amerikai sztárgitárosok­kal. Az ő játéka olyan volt, mint egy mese, mintha­ va­­laki egy költeményt sza­valna, vagy portrét feste­ne. Finom, diszkrét, szolid, tele romantikával. Az egyik száma olyan, mint aki a hazájáról álmodozik. Hiába élt Amerikában, a szíve mindig magyar volt, és a sors úgy is hozta, hogy itt halt meg Magyarországon. ” Korai munkáiról így nyilatkozott Szabó Gábor: „Szándékosan egyre komp­likáltabbá tettem a zené­met, mert úgy véltem, et­től lesz avantgarde. Vala­hogy azt gondoltam, ahhoz, hogy értékes zenét játsszon az ember, bonyolulttá kell tennie azt. Közvetlenül Charles Lloyddal való együttműködésem után pontosan a másik végletbe estem ... Rájöttem, hogy szeretem az egyszerűséget, szeretem a miszticizmust. Szeretem az elmélyült ze­nét, pedig lehet, hogy csak két-három hang van ben­ne.’’ — Igen, ez jól összefog­lalja az ő művészetét. — De talán éppen az egyszerűsége miatt vélték néhányan, hogy kommersz, lett a zenéje. — Ő mindig a nagykö­zönségnek játszott, az pe­dig ezt a zenét fogadja el. És­ ebben igaza is volt... Mit ér az, ha csak kétszáz ember élvezi a zenémet? A nagyközönségnek kell ját­szani. — Közismert, hogy Sza­bó Gábornak olyan neves partnerei voltak, mint Chi­co Hamilton, Ron Carter, Charles Lloyd vagy Chick Corea, és hazalátogatva is természetesen a legjobbak kísérték. Vajon hogyan vé­lekedett a hazai dzsessz­­életről? — A hazai dzsesszről jó véleménye volt, csak azt sajnálta, hogy a sok tehet­séges zenész nemzetközi viszonylatban nem érvé­nyesül eléggé. Ha például Szakcsi Lakatos Béla olyan pártfogásban részesült vol­na Amerikában, mint ő, biztosan világhírre tesz szert. Talán belőlem is le­hetett volna valami. — Hogyan zajlott le az utolsó találkozásuk, miről beszélgettek? — Az Egyetemi Színpa­don léptem fel, és eljött, hogy meghallgassa a régi mesterét. Főleg technikai jellegű dolgokról beszélget­tünk. Elmesélte, hogy egy lemezgyárhoz van kötve. — Volt családja? — Igen, gyereke is, de tudomásom szerint elvált, és legutóbb az új feleségé­vel jött haza. — Végezetül: mi volt egyéniségének legjellem­zőbb vonása? — A finomság, a ked­vesség, ami a játékában is tükröződött. A halálával sajnos elvesztettem egy ta­nítványomat. És a baráto­mat, akit nagyon szeret­tem. Dicsővári—Szőnyei SLÁGER­LISTA A MAGYAR RÁDIÓ ÉS A MAGYAR IFJÚSÁG KÖZÖS MŰSORA SZÓLISTÁK: 1. Bakos—Bradányi: EL FOGJUK FELEJTENI EGYMÁST (Horváth Attila) 2. Wolf­ Fülöp: MÉG NEM TUDOM (Máté Péter) 3. Tolcsvay-Bródy: AZ ELSŐ 80 ÉV (Koncz Zsuzsa) 4. Máté—S. Nagy: REPTÉR (Korda György) 5. Bródy: NE VÁRD A MÁJUST (Sztevanovity Zorán) 6. Nagy—Komár: TÁNCOLÓ FEKETE LAKKCIPŐK (Komár László). 7. Fenyő—Novai: MAMI, ÉN VALAMIT LÁTTAM (Kristály Kriszta) 8. Koncz-Szenes: ÚJRA OTTHON (Kovács Kati) 9. Soltész—S. Nagy: SZÓLJON HANGOSAN AZ ÉNEK (Soltész Rezső) 10. Délhúsa—Schöntál: TÍZ CENTIRE A TÉRKÉPEN (Szűcs Judit) EGYÜTTESEK: 1. Bokor fivérek: A BŰVÖS KOCKA (Color) 2. Novai-Fenyő: ISZTAMBUL (Hungária) 3. Balázs—Horváth: AMIT NEM MONDHATTAM EL (Korál) 4. Óceán-S. Nagy: ŐSZINTE, KŐKEMÉNY VALCER (Óceán) 5. Páka-Földes: MINDENKI SZTÁR (Hobo Blues Band) 6. Pásztor-Jakab-Hatvani: KÉTSZÁZHÚSZ FELETT (Neoton Família) 7. Pataki-Zselenc: A HŰTLEN (Edda) 8. Szörényi-Bródy: AZ UTCÁN (Bojtorján) 9. Papp: A FOLYÓPARTON ÜLVE (Új-Skorpió) 10. Závodi-Som: A BECSÜLET (Piramis) A Magyar Rádióval közösen készített Slágerlistánkra minden héten szerdán 12 óráig lehet szavazni. A címek: Magyar Rádió Könnyűzenei Rovata, Budapest 1800 Magyar Ifjúság szerkesztősége, Budapest, Somogyi Béla u. 6. 1983 Kérjük, a borítékra írják rá: SLÁGERLISTA V__________/ 29

Next